Hur skyddar man sin bil mot rost?

Bukefalos 30 år!

Nej, jag tror att jag fixar med en verkstad istället :). Jag är rätt händig på många plan, men bilar är inte riktigt min grej. Vi har dessutom inte en endaste bemannad bensinstation på orten, så jag hade fått köra iväg någon annanstans i sådan fall.

Det är helt rimligt tycker jag, även om jag kan en del så gör vi numera allt från däckbyte till vindrutetorkbyte och service hos en lokal snubbe.

Orka liksom! Snubben är billig och proffsig, ska jag göra det själv tar det lång tid och gör ont.

Jag hade en älskad CR-V från 2001 som jag ägde i 16 000 mil. Kommer från "osaltade trakter" (=noll koll på rost) och jag önskar verkligen att någon sagt åt mig att underredsbehandla den när jag köpte den.
Kostade på 7 000 i rostlagning de sista två åren, men när den gick igenom besiktning utan ens "Bra att veta" vid 28 500 mil "tvingade" min mekaniker mig att sälja den. 😇
Hittade en från 2004 som hade gått under 20 000 mil och kollade direkt med ett underredsbehandlingsföretag. De rekommenderade sitt billigaste alternativ för
6 500 kr så det tog jag. Hoppas på att slippa rostlagning i många år! 😁

Tyvärr lite för tidigt för utlåtande, men jag är inne på min tredje Toyota nu och eftersom det var rost undertill som dödade de tidigare två så lät jag rostskyddsbehandla nuvarande bil när jag köpte den. Ska bli spännande att se om det kommer att göra att den lever längre!

Och eftersom jag har hört att det ska vara döden för en bil att stå parkerad på gräs har jag lagt ut en tjock presenning där jag har min andrabil parkerad. Hoppas att det hindrar fukten underifrån!

Min mekaniker har aldrig pratat om gräs. Däremot menar han att körning på grusvägar inte är bra. Men det är ju lite svårt att undvika när man bor längs med en.... 🤪

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka