Hur skyddar man sin bil mot rost?

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Då menar jag rosten undertill, framför allt. Den som tog min bil till slut efter 19-20 år. Nu ska jag snart hämta en bil av 2016 års modell och undrar om jag bör sköta den förebyggande på något sätt? "Förr i tiden" vet jag att man underredsbehandlade, men är det något folk i allmänhet gör nu? Jag har inte hört något om det på evigheter. Garage har jag tyvärr inget, så bilstackaren får bo ute tyvärr. Fukt och salt är ju inte snällt mot bilar, men kan jag själv göra något för att förlänga livslängden på min "nya" bil?

Då menar jag rosten undertill, framför allt. Den som tog min bil till slut efter 19-20 år. Nu ska jag snart hämta en bil av 2016 års modell och undrar om jag bör sköta den förebyggande på något sätt? "Förr i tiden" vet jag att man underredsbehandlade, men är det något folk i allmänhet gör nu? Jag har inte hört något om det på evigheter. Garage har jag tyvärr inget, så bilstackaren får bo ute tyvärr. Fukt och salt är ju inte snällt mot bilar, men kan jag själv göra något för att förlänga livslängden på min "nya" bil?

Förutom rostskyddsbehandling är det viktigt att inte parkera den på gräs, den ska stå på någon hårdgjord yta.

Pappas fru har underedsbehandlat sin bil på verkstad när hon köpte den pga av hennes förra rostade sönder undertill.

När jag har och besiktigade min bil förra året så sa den besiktningsmannen att just den årsmodell som jag har haft problem med rost och han rekommenderade rostskydd behandling. Nu gjorde min man det själv men annars hade jag lämnat in den.

Min bilmek lägger ut en vettig tjock pressening att parkera på, gräs är uselt för bilen eftersom marken släpper fukt. Jag hade liknande innan men täckte den med grus, reglar på tre sidor för att hålla gruset på plats.

Min bil är behandlad med linolja undertill.

Sist jag besiktigade min bil rekommenderade de mig att underredsbehandla då den börjat rosta lite smått. Han sa jag kunde fixa det själv.
Köpte en flaska på biltema, kosta typ en hundring, och så hjälpte grannen mig göra det.
Blir kanske inte samma som att göra det på verkstad, men jag har inte 6-7000 att lägga på det och det är ju bättre än inget. Vi rengjorde ordentligt och sen spraya på rostskyddet.

Sist jag besiktigade min bil rekommenderade de mig att underredsbehandla då den börjat rosta lite smått. Han sa jag kunde fixa det själv.
Köpte en flaska på biltema, kosta typ en hundring, och så hjälpte grannen mig göra det.
Blir kanske inte samma som att göra det på verkstad, men jag har inte 6-7000 att lägga på det och det är ju bättre än inget. Vi rengjorde ordentligt och sen spraya på rostskyddet.
Fast då måste du ju kunna hissa upp bilen? Den möjligheten har jag tyvärr inte.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka