Det beror väl på vilken typ av tomt det är och vad som finns där förut? Och vad man menar med "snygg"?

En del tycker att en jämnt klippt gräsmatta är viktig, andra vill ha massor av blommande perenner. Andra vill ha gröna buskar.

Vad tycker du själv?
 
Hur långt är ett snöre?
Det beror på så många faktorer - hur stor är trädgården, är den igenvuxen eller 'plug and play', är du ensam om jobbet eller har du flera som kan hugga i, vilka växter finns redan, vilka vill du lägga till, osv osv.

Sen har man såklart olika uppfattning om vad som är ursnyggt också. Väldigt svårt att sia, alltså.
 
Det beror väl på vilken typ av tomt det är och vad som finns där förut? Och vad man menar med "snygg"?

En del tycker att en jämnt klippt gräsmatta är viktig, andra vill ha massor av blommande perenner. Andra vill ha gröna buskar.

Vad tycker du själv?
Blommande perenner, snygga gångar. Att det ser trevligt ut men inte extra allt och inte att det bor någon trädgårdsmästare utan mer välordnat, snyggt, hemtrevligt och med växtlighet som inte ser helt nyplanterad ut
 
Hur långt är ett snöre?
Det beror på så många faktorer - hur stor är trädgården, är den igenvuxen eller 'plug and play', är du ensam om jobbet eller har du flera som kan hugga i, vilka växter finns redan, vilka vill du lägga till, osv osv.

Sen har man såklart olika uppfattning om vad som är ursnyggt också. Väldigt svårt att sia, alltså.
Vet faktiskt inte hur stor trädgården är :o
Men känns som relativt stor
 
Bara tanken på gångar ger mig obehagsrysningar. :o I alla fall om man med 'gångar' menar den prydliga anlagda typen med perfekt krattat grus eller liknande. För mycket underhåll för min smak. Något mer åt gatsten kan vara snyggt och mindre mickel men där jag bor skulle tjälen lägga dem huller om buller så jag skippar det och låter kostigarna formas naturligt istället. :angel:

För något snyggt men samtidigt enkelt och lättskött så rekommenderar jag att titta på torparträdgårdar som inspiration. Ser mysigt, lummigt och hemtrevligt ut och består främst av perenner som glatt växer och sköter sig själva när de etablerat sig, vilket de brukar göra fort. Min erfarenhet är att de inte brukar behålla den nyplanterade looken mer än någon säsong på sin höjd.
 
Hur snabbt kan man få en ursnygg trädgård?
som glad amatör?

Jag tänker att det beror på flera faktorer. Hur mycket pengar är du beredd att lägga? Hur mycket kunskap och intresse har du? Hur mycket tid är du beredd att lägga ner?

Växter är ganska dyrt, i alla fall om man vill ha lite storlek på dem redan från början. Har man tålamod att vänta så går det ju att komma billigare undan men då ser det ju lätt lite skralt ut de första åren och behöver kanske fyllas ut med ettåriga växter under tiden etc.

Sen så är inte det här med växtkomposition och rätt växter utifrån trädgårdens förutsättningar alltid så himla enkelt så då kan det definitivt vara värt att ta hjälp av någon sakkunnig som tar fram en plan för just din trädgård vilket så klart också kostar en slant. Men kanske är värt det om det är viktigt med en ursnygg trädgård snabbt? :)

Sen så är väl frågan hur mycket tid du är villig att lägga framöver, inte bara under uppbyggnadsfasen utan även efteråt på underhåll. Samt vad som är en ursnygg trädgård enligt dig?

Jag har en liten plånbok och en kropp som krånglar men stort intresse och en förkärlek för frodigt och lummigt med mycket blommning och färger. Jag drömmer om knotiga fruktträd och mångder av lökväxter om våren. Stora perennrabatter. Sådant tar ju tid om det inte redan finns där. Träd växer generellt långsamt. Min trädgård är gammal och eftersatt och jag har bara bott här ett par år, så i mitt fall tänker jag att en tioårsperiod är rimlig för att få en hyfsat snygg trädgård så som jag vill ha den, men att mycket av det jag drömmer om är på längre sikt än så. Men delar av detta hade absolut gått att komma runt och åstadkomma snabbare än så om jag haft mer pengar och/eller tid. :)
 
Min trädgård är enorm. Jag gör några projekt om året, räknar med att den är mer färdig om kanske fem år till? Men idéer utvecklas och om fem år kommer jag nog tycka samma sak :angel:

Mitt hetaste tips är att någon ritar din trädgård utifrån vilka träd och buskar som skulle passa. Sen planterar du träden först, sen buskarna och sen perenner. Träden behöver mest tid, men på cirka 5 år brukar de ha växt på sig en del.
 
Jag gör några projekt om året, räknar med att den är mer färdig om kanske fem år till? Men idéer utvecklas och om fem år kommer jag nog tycka samma sak :angel:
Detta! Så är det ju verkligen, en får ju nya idéer och drömmar hela tiden. Samtidigt så är det ju det som gör trädgården så rolig tycker jag , det finns saker att göra och förverkliga livet ut. :D
 
Så är det absolut! Att trädgården aldrig bli färdig och det ska den inte heller utan växa och utvecklas i takt med tiden och arbete bakom.
Har vare sig mycket pengar att lägga ner eller massor av tid så trädgården måste vara hyfsat lättskött.
Buskarna börjar må lite bättre nu. Mest bärbuskar av olika sorter. Häckarna är i ok skick (de var bedrövliga tidigare helt vildvuxet).
Gräsmattan ok men lite oplan på sina håll.
Flera rabatter. Några är jag ganska nöjd med men två stycken får jag inte ordning på. Den ena tror jag helt enkelt är för stor och den andra står lite för skuggigt så de växterna där står glest och kommer inte riktigt till sin rätt.
Äppelträden behöver omvårdnad. Det borde jag verkligen ta tag i men saknar tillräckligt med kunskap om beskärning och återigen brist på tid och ekonomi just nu så får skjuts på detta.
Ett problemområde är täckt med pappkartong och det ser bedrövligt ut där men tanken är att det ska bli en trevlig del av trädgården sen när rötter dött och jag kan börja om.
Komposten är jag väldigt nöjd med. Stor och med väggar och sektioner.
Överlag Ok trädgård men vill ha lite högre standard på den än den är i dagsläget
Odlar lite grönsaker, rotfrukter mm för lite husbehov.
 
Hur snabbt kan man få en ursnygg trädgård?
som glad amatör?
Beror på hur stor budget man har och om man är beredd att lägga in egen tid och arbete.

Kan man köpa tjänsten "snygg trädgård" tar det mindre än en vecka för en normalstor tomt utan konstigheter att bli färdig.

För de som vill göra jobbet själv på grund av intresse och eller budget tar det oftast år att få saker på plats och att välja ut rätt växter.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur tränar en idag som vill bli hejdundrande snabb på tangentbordet? Minns att vi hade ett småkul TVspelsmässigt program (skjuta...
2
Svar
22
· Visningar
1 000
Senast: Badger
·
Kropp & Själ När jag är trött, så envisas min hjärna att jag vill ha något att äta, oavsett om det är hunger eller annat som gjort mig trött. Hur...
Svar
13
· Visningar
623
Tjatter Vad tycker ni om att uppläsarna har/skulle ha dialekt? Mycket dialekt eller bara lite? Eller helst ingenting alls? Går det att få bort...
Svar
9
· Visningar
418
Hemmet Jag hade ute en snickare igår för att få offert på ett bygge av en trappa på utsidan av (längs med) huset. Höjden där den slutar är ca 2...
Svar
18
· Visningar
1 099
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp