Hur sover ni???

BusBarro

Trådstartare
Jag blir galen! Vi har problem med sovkonstellationen hemma.
Två barn 3,5 + 6 år. 6-åringen har en 90-säng på sitt rum, 3,5-åringen en 105-säng på sitt. I vårt sovrum har vi en 210cm säng. Barnen vill inte sova själva så det gav vi upp för längesen. Vi sover med dom.

Jag har haft enorma sömnproblem sen minsta var nyfödd. Han var i princip vaken hela nätterna sitt första år som resulterat i en sämre mående. Börjar äntligen få grepp om det och har de senaste månaderna mer eller mindre sovit själv i en av barnens sängar. Har så svårt att sova med barnen i deras små sängar, blir väldigt störd.
Min snälla man har sovit med båda barnen i vår stora säng. Men mannen är nu väldigt sliten av att sova med barnen varje natt. Samt att de väcker varandra på morgonen..
Vi skulle behöva hitta en annan fungerande sovkonstellation.
Jag kan sova med ett barn men inte i en av deras sängar...
Vi har ett gästrum/kontor där vi har möjlighet att ha en bäddsoffa men jag vet inte..
Hur gör ni?

Två barn 3,5 + 6 år. 6-åringen har en 90-säng på sitt rum, 3,5-åringen en 105-säng på sitt. I vårt sovrum har vi en 210cm säng. Barnen vill inte sova själva så det gav vi upp för längesen. Vi sover med dom.

Jag har haft enorma sömnproblem sen minsta var nyfödd. Han var i princip vaken hela nätterna sitt första år som resulterat i en sämre mående. Börjar äntligen få grepp om det och har de senaste månaderna mer eller mindre sovit själv i en av barnens sängar. Har så svårt att sova med barnen i deras små sängar, blir väldigt störd.
Min snälla man har sovit med båda barnen i vår stora säng. Men mannen är nu väldigt sliten av att sova med barnen varje natt. Samt att de väcker varandra på morgonen..
Vi har ett gästrum/kontor där vi har möjlighet att ha en bäddsoffa men jag vet inte..
Hur gör ni?
Kan din man sova med ett barn i 105-sängen och du med ett barn i stora sängen? Eller går det att ha en 120-säng i något av barnens rum?

Vi har två barn (3 respektive 1 år) och ingen av dem vill sova själv. Min man sover med 3-åringen i den 120-säng som står i barnrummet och jag sover med 1-åringen i stora dubbelsängen. Då sover alla bra, även om vi väl tänkt börja se om 3-åringen kan prova att sova själv snart.

Men 120-sängen är guld värd! Min man är bredaxlad men sover bra i den trots sprattlig 3-åring. Vi valde mellan 105 och 120 pch för vår del är det väl värt med större säng även om den tar mycket plats.

8-åringen sover numer i regel i sitt rum. Tvillingarna 3 år (snart) har en madrass att dela på i sitt rum. De sover inte där så ofta utan helst med oss vuxna i vår 210 säng.

Hur gör ni?
Vi vuxna har ett sovrum med en 180-säng. I barnens sovrum finns där en våningssäng med 120-säng nere och 90 cm uppe. Barnen är 2,5 år och 6,5 år.
Oftast lägger vi barnen tillsammans i 120-sängen i deras rum. Någon gång mellan 22-03 vaknar lilla som vi då hämtar och lägger mellan oss till morgonen.
Ibland delar vi upp oss på andra sätt. Om pappan behöver/vill sova själv några nätter sover barnen med mig i 180-sängen och han själv i 120-sängen. Om barnen är sjuka och båda vill ha sällskap kan man sova med ett barn var eftersom 120 sängen ändå är såpass stor.
Ibland sover stora i överslafen men det är ganska sällan då han tycker det är mysigare att somna tillsammans med lillasyster.

Jag sov tillsammans med barnen från att lilla föddes till att hon var 2 år och stora 6 år. Då flyttade vi ut de båda två till sitt rum tillsammans.

Min tanke är också om de skulle kunna sova tillsammans? Mina barn tycker det är jättemysigt och de slipper känna att de sover själva 😊

Kan din man sova med ett barn i 105-sängen och du med ett barn i stora sängen? Eller går det att ha en 120-säng i något av barnens rum?

Vi har två barn (3 respektive 1 år) och ingen av dem vill sova själv. Min man sover med 3-åringen i den 120-säng som står i barnrummet och jag sover med 1-åringen i stora dubbelsängen. Då sover alla bra, även om vi väl tänkt börja se om 3-åringen kan prova att sova själv snart.

Men 120-sängen är guld värd! Min man är bredaxlad men sover bra i den trots sprattlig 3-åring. Vi valde mellan 105 och 120 pch för vår del är det väl värt med större säng även om den tar mycket plats.

Han sover inte heller så bra i den sängen och jag förstår honom, han är väldigt bredaxlad.

Jag funderar starkt på att byta till en 120-säng men det tar lite emot när denna är rätt ny att ge 5 tusen för 15 extra centimeter och undrar om det kommer bli bättre 😬

Dottern, snart 2 år, sover i spjälsäng precis bredvid min sängsida. Om/när hon vaknar på natten tar mannen med henne in i hennes rum där det finns en 120-säng, och så samsover de där resten av natten.

Att vi köpte en 120-säng till hennes rum i höstas var en jäkla bra grej 😄 Nätterna var betydligt krångligare innan den köptes.

Nu har vi ju iofs bara ett barn (3 år)..men hon har 140-säng i sitt rum som hon alltid somnar i. Sen kommer hon in till oss allt mellan 23 och 04 typ. Ibland inte alls, men det är ovanligt. Vi har bara en 160-säng och min sambo är både lång och bredaxlad, så det blir väldigt trångt. Om jag ska upp tidigt brukar jag lägga mig i hennes rum då.

Får ni plats med 140-säng till nåt av barnen?

Jag är ensam med min 8-åring. Vi växlar mellan att sova i hennes 120-säng eller min 160-säng. Jag har sovit med henne i princip alla nätter sedan hon föddes med undantag för sporadiska perioder. Hon har helt ärligt inga problem med att sova själv men jag har.

Vi kan vissa nätter springa runt som galningar och byta sängar med varandra 😄 Stora barnet sover själv i sin säng hela natten. Mellanbarnet kommer oftast in till oss någon gång under natten men då har oftast lillebror redan dykt upp hos oss så en av oss får gå med mellanbarnet till hennes säng och fortsätta natten där. Om mellanbarnet kommer först och minsta sen så får någon av oss ta med mellanbarnet till hennes säng och sova där. Inte en chans att vi sover två vuxna och två barn i vår 180-säng, jag skulle inte sova en sekund då. Minstingen har bara en 90-säng så där sover man inte så bra.

Jag sover för tillfället med båda mina barn och har gjort så sedan två år tillbaka. Just nu (tillfälligt pga renovering) delar jag och 3,5åringen en 120säng och 7åringen har en 90-madrass på golvet nedanför sängen. När deras rum är färdiga ska de dela rum eller sova i varsitt och då är tanken att natta i deras egna sängar och sen får dom komma in om/när dom vaknar. Lilltjejen sover som en stock hela natten och rör knappt en muskel så henne är okomplicerat att sova intill. Stora barnet sover oroligare och kan vakna till samt rulla runt, sparkas och vifta när han sover så om han sover bredvid vaknar jag oftare

Innan separationen hade jag inte sovit många nätter alls med barnen. Jag fick också enorma sömnproblem knutet till ångest när stora var nyfödd. Han sov urdåligt och jag kunde aldrig slappna av av rädsla för att han ändå strax skulle vakna... Jag sov helt enkelt i gästrummet och exet tog sonen på nätterna. När lillasyster kom mådde jag bättre och hon har dessutom sovit bra från start, så då började vi ta varannan natt med vardera barn, tills exet klagade över att behöva byta sovrum varje natt och sa att han hellre tog båda barnen. Då flyttade jag tillbaka in i gästrummet igen, tills han flyttade ut. Jag var enormt osäker på min egen förmåga att sova med barnen, kunna trösta dem om något hände etc. Och att öht kunna somna med dem bredvid. Idag känns det så avlägset. Jag älskar att samsova! Slappnar av så mycket bättre när barnen är här jämfört med när jag sover ensam.

Hur gör ni?
Jag var själv med mina så jag ställde tre sängar i bredd. Det var bästa lösningen, men jag har ändå behövt kbt för att få tillbaka ett sunt sovmönster.
Kram till er!

4-åringen har en 140 säng så det är lätt att ligga där utan att störas det minsta. Han ligger väldigt still också förvisso. Bebisen sover i spjälsäng än så länge, kommer ibland upp i vår säng tidiga mornar och då brukar jag lägga mig hos 4-åringen för att somna om snabbare.

Jag vaknar väldigt lätt sedan första bebistiden, och har jag hunnit sova ett gäng timmar är det svårt att somna om.
Sedan har vi ett gästrum i källaren, så ibland har jag sovit där med. Guld att sova två våningar bort från barnen ibland 😅

Men tanken hos oss är att barnen ska få varsin säng i sitt rum sedan, typ 90-sängar. Alternativt en våningssäng, det vill fyraåringen gärna ha.

Vi har två sovrum på nedre plan, och barnen delar just nu på det mindre av dom. Dom har fått en våningssäng och äldsta barnet (snart 6 år) sover i regel hela nätterna i översängen. När han vaknar på morgonen smyger han ut till tv:n i vardagsrummet och myser i soffan. Yngsta barnet (3 år) somnar i sin säng, underst i våningssängen, men vaknar alltid mitt i natten och vill komma in till oss. Så det får han och då sover vi tre i våran 180 säng.

Äldsta barnet vill ibland komma in till oss på natten om han är sjuk. Då har vi en barnmadrass från en växasäng som inte används nu som vi tar fram. Den är lite smalare och kortare så den får plats brevid mig i sovrummet och det tycker han fungerar bra för att ändå få vara nära. Han sover inte bra i våran säng längre, alla väcker varandra om vi är alla fyra, så det har blivit en bra lösning :)

Vi har en 160-säng, en juniorsäng och en spjälsäng i vårt sovrum. 6-åringen sover i juniorsängen men har en egen våningssäng i annat rum om hon vill (ytterst sällan) och 2-åringen har enbart spjälsäng. Vi lyfter helt enkelt ned barnen i sina sängar när de somnat om de kommer upp till oss, att sova flera i vår säng bara går inte (och hade förmodligen inte gått även om sängen varit mycket bredare heller) eftersom barnen rör sig för mycket. Så det blir mest att stå ut en stund vaken och vänta ut dem när de kommit upp i sängen, och sen somna om när man fått lyfta ned dem.

Det kan förstås vara svårt att jämföra och använda andras erfarenheter från barn i väldigt olika åldrar från de egna... men vi har nyligen reviderat våra barns säng och det har fallit väldigt bra ut.
Vi har tvillingar på snart 3 år. Sedan de var ett halvår har de sovit i en dubbel, gemensam, spjälsäng. De har alltid haft trygghet av att sova nära varandra, eller åtminstone inom räckhåll. Men både nattning och annat har blivit mer och mer bökigt med spjälsängen, plus att när vi lyft upp båda till vår 180-säng så har det varit väldigt trångt och bökigt = kass sömn för oss vuxna.
Så vi bytte spjälsängen mot en bra 120-resårmadrass på golvet. I den sover båda killarna med gott om utrymme, så nära varandra som de vill, och med större täcke som de inte sparkar av sig lika lätt = de vaknar inte lika ofta av att de är kalla. Och vi kan natta dem mycket bekvämare och mysigare. Och de kan gå i och ur sängen själva. Och bäst av allt är att en förälder kan sova alldeles utmärkt med ett barn på 120-madrassen. Totalt sett sover hela familjen påtagligt bättre.

Liknande trådar

Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 721
Senast: Badger
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när... 2
Svar
20
· Visningar
3 123
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha... 2
Svar
31
· Visningar
4 922
Senast: Imogen
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats... 2 3
Svar
56
· Visningar
9 539
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka