Bebis sova på rygg/mage

Usch, PSD ligger ju och gnager i bakhuvudet jämt, även om det är få fall varje år! Här samsover vi eftersom bebisen (7v) blåvägrar sin egen säng och jag känner viss oro kring det, men det är antingen samsova eller låta henne skrika sig till söms så 🤷‍♀️

Jag har också hört att när de kan vända sig fram och tillbaka själva så behöver man inte oroa sig lika mycket för PSD.

Liten anekdot: När jag var spädbarn (sent 80-tal) var rekommendationen att bebisar skulle sova på mage, så alla bilder i fotoalbumet är på mig glatt sovandes på mage 😅
 
Usch, PSD ligger ju och gnager i bakhuvudet jämt, även om det är få fall varje år! Här samsover vi eftersom bebisen (7v) blåvägrar sin egen säng och jag känner viss oro kring det, men det är antingen samsova eller låta henne skrika sig till söms så 🤷‍♀️

Jag har också hört att när de kan vända sig fram och tillbaka själva så behöver man inte oroa sig lika mycket för PSD.

Liten anekdot: När jag var spädbarn (sent 80-tal) var rekommendationen att bebisar skulle sova på mage, så alla bilder i fotoalbumet är på mig glatt sovandes på mage 😅
Vi samsover också och ena bebisen sover dessutom på sidan tätt bredvid mig. Jag är så tudelad, som du skriver, antingen sover vi bra men ”fel” eller så sover vi dåligt i något försök att göra ”rätt”. Samtidigt så gnager det i bakhuvudet om PSD, ”tänk om”…
 
Nu är min bebis inte så gammal än men mellanbarnet sov alltid bäst på mage så det fick hon göra. Hon hade dock inte huvudet rakt ner i händerna utan åt sidan. Men alla tre barnen har samsovit med mig, oftast tätt intill rakt in i armhålan typ 😄 Det är möjligtvis barn nr tre som nu är två månader som sover lite mer ”självständigt” och där jag märker att han blir lugnare om vi inte ligger för nära varandra vissa gånger.
 
Ungar har sovit och legat som de vill i några (många) miljoner år nu, fattar inte den här hysterin med sova på mage/rygg de senaste 15-20 åren.
1661080953197.png

Fattar du nu då?
 
Ja, jag har som sagt googlat och har också läst på 1177 :). Kan du citera var nånstans där de svarar på min specifika fråga? De generella rekommendationerna känner jag såklart till :).
Står bara att när barnet kan vända sig själv så är risken mindre för plötslig spädbarnsdöd och då kan man låta dem sova på mage.
 
Jag blev lite konfunderad när jag läste råden (mina barn är stora nu). Ursäkta trådkap.

Råden är ologiskt formulerade och skulle aldrig gå hem på Buke! Källhänvisningar hade begärts.

De är skrivet som om mottagarna skulle ha svårt att förstå, till skillnad från många andra texter på 1177, som är både välgenomtänkta och informativa

Å ena sidan, så "vet man inte varför plötslig spädbarnsdöd uppstår".

Samtidigt så propagerar man för att sluta röka och snusa, eftersom nikotin gör över till barnet, och det skulle kunna leda till plötslig spädbarnsdöd...

Helt utan källhänvisningar och förklaringar.
Förklaringar får man leta efter själv, de går dock att hitta. Det handlar om att "väckningsreceptorer" blir försvagade av nikotin, vilket gör att de små barnen, upp till ca 12 månaders ålder, i vissa fall helt enkelt inte vaknar till av de vanligt förekommande andningsuppehåll som spädbarn har. Det finns ett statistiskt samband, men är en supertydligt.

"Ligga på rygg" har ett mycket tydligare statistiskt samband.

https://lakartidningen.se/klinik-oc...om-plotslig-spadbarnsdod-men-inget-genomslag/

Om barnet väl är fött, och om man INTE ammar, så kan nikotin från snusande föräldrar inte "gå över till barnet", det saknas mekanismer för det. Att passiv rökning påverkar ja, men problemet med passiv rökning är ju inte att stora mängder nikotin "går över" till mottagaren, utan att diverse ämnen från röken irriterar och skadar lungor och andningsorganen och kan orsaka astma och försvåra infektioner.

Att nikotin går över i bröstmjölken, och alltså till barnet när föräldern ammar, är givet.

Och att nikotin förändrar blodflödet i moderkakan under graviditet, och ökar risken för högt blodtryck hos modern, är en helt annan sak. Nikotin ska inte nyttjas under graviditet.

Mitt problem med texten är att dels så försöker man skrämmas, och att man är icke vederhäftig. Vilka andra texter på 1177 är så där "konstiga"? (Retorisk fråga)
 
Jag blev lite konfunderad när jag läste råden (mina barn är stora nu). Ursäkta trådkap.

Råden är ologiskt formulerade och skulle aldrig gå hem på Buke! Källhänvisningar hade begärts.

De är skrivet som om mottagarna skulle ha svårt att förstå, till skillnad från många andra texter på 1177, som är både välgenomtänkta och informativa

Å ena sidan, så "vet man inte varför plötslig spädbarnsdöd uppstår".

Samtidigt så propagerar man för att sluta röka och snusa, eftersom nikotin gör över till barnet, och det skulle kunna leda till plötslig spädbarnsdöd...

Helt utan källhänvisningar och förklaringar.
Förklaringar får man leta efter själv, de går dock att hitta. Det handlar om att "väckningsreceptorer" blir försvagade av nikotin, vilket gör att de små barnen, upp till ca 12 månaders ålder, i vissa fall helt enkelt inte vaknar till av de vanligt förekommande andningsuppehåll som spädbarn har. Det finns ett statistiskt samband, men är en supertydligt.

"Ligga på rygg" har ett mycket tydligare statistiskt samband.

https://lakartidningen.se/klinik-oc...om-plotslig-spadbarnsdod-men-inget-genomslag/

Om barnet väl är fött, och om man INTE ammar, så kan nikotin från snusande föräldrar inte "gå över till barnet", det saknas mekanismer för det. Att passiv rökning påverkar ja, men problemet med passiv rökning är ju inte att stora mängder nikotin "går över" till mottagaren, utan att diverse ämnen från röken irriterar och skadar lungor och andningsorganen och kan orsaka astma och försvåra infektioner.

Att nikotin går över i bröstmjölken, och alltså till barnet när föräldern ammar, är givet.

Och att nikotin förändrar blodflödet i moderkakan under graviditet, och ökar risken för högt blodtryck hos modern, är en helt annan sak. Nikotin ska inte nyttjas under graviditet.

Mitt problem med texten är att dels så försöker man skrämmas, och att man är icke vederhäftig. Vilka andra texter på 1177 är så där "konstiga"? (Retorisk fråga)

Källan på texten på 1177 är väl publikationen från Socialstyrelsen, som de också länkar till? Deras källhänvisning i sin tur var ju däremot rent kass.
 
Källan på texten på 1177 är väl publikationen från Socialstyrelsen, som de också länkar till? Deras källhänvisning i sin tur var ju däremot rent kass.
Jag tycker att artikeln från Läkartidningen, är mycket klargörande, med goda förklaringar av sammanhangen.

Socialstyrelsens text är redigt skriven, och tydlig även vad avser nikotin och rökning, även om den saknar källhänvisning.

"Avstå nikotin under graviditet och amning".

Inget löst svammel om att nikotin från snus på något magiskt sätt skulle kunna överföras från en flaskmatande förälder till ett barn. Eller för den delen till ett barn som börjat äta annat bröstmjöl/ersättning.

1177-texten är riktigt usel, och kan genom sin svamlighet göra att farfar som snusar inte får hålla sitt barnbarn, därför att man skrämt upp föräldrarna.
 
Jag tycker att artikeln från Läkartidningen, är mycket klargörande, med goda förklaringar av sammanhangen.

Socialstyrelsens text är redigt skriven, och tydlig även vad avser nikotin och rökning, även om den saknar källhänvisning.

"Avstå nikotin under graviditet och amning".

Inget löst svammel om att nikotin från snus på något magiskt sätt skulle kunna överföras från en flaskmatande förälder till ett barn. Eller för den delen till ett barn som börjat äta annat bröstmjöl/ersättning.

1177-texten är riktigt usel, och kan genom sin svamlighet göra att farfar som snusar inte får hålla sitt barnbarn, därför att man skrämt upp föräldrarna.

Det är inte så att jag tycker att texten på 1177 är fantastisk, men nu läser du ju in något som inte står där.

Först står det i ingressen att de bästa råden är att bebisen sover på rygg, att ansiktet är fritt och att du inte röker.

Sen under avsnittet ”använd inte nikotin” står det att nikotin är skadligt för barnet, att även passiv rökning är skadligt så att alla kring barnet bör sluta röka, och att alla former av nikotin är skadliga så att om du ammar är det viktigt att sluta snusa och man bör göra det utan avvänjningsmedel med nikotin.

Som sagt jag påstår inte att den är fantastisk. Men om man läst den och efteråt tror att snusande farfar inte får hålla sitt barnbarn då har man läst ordentligt illa. Och inte heller påstår de att nikotin kan överföras från flaskmatande föräldrar.
 

Liknande trådar

Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 429
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 276
Senast: Zewz
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 862
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar tillökning och i hushållet finns redan två katter. Det är vårt första barn och tanken är väl att bebisen ska sova...
2
Svar
28
· Visningar
3 376
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp