Hur sparar ni?

Jag tycker det där är svårt. Har i dagsläget alla mina pengar på vanligt konto, alltså ingen ränta alls.
Har en större summa pengar som jag skulle vilja placera smart, men jag vill å andra sidan ha dem tillgängliga utan risk för att de tappar i värde eftersom jag tänker att jag nog kommer vilja använda dem i bostadsköp inom något/några år.

Men jag skulle behöva leta reda på något sparkonto där jag kan ha pengarna obundna men ändå med i alla fall liiite ränta. Tips?
 
Just nu sparar jag det mesta i räntefonder. Inte för att de ger strålande avkastning, utan för att jag inte riskerar att de förlorar mycket i värde. Anledningen är att jag "behöver" pengarna snart, annars brukar jag lägga in pengar i diverse fonder med låg avgift, samt lite på ett sparkonto med "hög" ränta (just nu hela 0,7%). Det senare är då pengar som används "vid behov", eftersom det är smidigare att flytta pengar därifrån än från mina fonder.
 
Jag tycker det där är svårt. Har i dagsläget alla mina pengar på vanligt konto, alltså ingen ränta alls.
Har en större summa pengar som jag skulle vilja placera smart, men jag vill å andra sidan ha dem tillgängliga utan risk för att de tappar i värde eftersom jag tänker att jag nog kommer vilja använda dem i bostadsköp inom något/några år.

Men jag skulle behöva leta reda på något sparkonto där jag kan ha pengarna obundna men ändå med i alla fall liiite ränta. Tips?

Om du kan binda dem i ett år får du 1 % hos Klarna.
Upp till 0,3 % obundet hos Collector.
https://www.avanza.se/vart-utbud/konton/sparkonto.html
 
Bra att veta om en madrass:

Räkna med en inflation på 1% varje år. Det innebär alltså enkelt förklarat att pengar på ett vanligt konto faktiskt minskar i värde, även om summan är samma - eftersom "samhället och livet blir 1 % dyrare" varje och pengar i en madrass/vanligt konto står still och alltså inte följer den utvecklingen.
Att inflationen äter pengar på sparkonto är sant. Men det fluktuerar. Just nu är räntan på sparande noll. Andra tider är den flera procent. Även inflationen är olika.
Så "vanligt konto" är en sanning med modifikation. Mitt "vanliga konto" har nollränta just nu men har haft fin ränta för några år sedan. Det kommer att bli ränta igen. Frågan är bara när.
Bästa "sparandet" just nu är väl att betala av lån.
 
Amortera behöver man i princip inte göra nu när det är så billigt att ha lån.
Anne Wibble sa en gång att man bör ha en årslön som buffert (som ifs ser olika ut för alla, hon sa även att den tar 10år att spara ihop).

I övrigt så är jag också värdelös och kör sparkonto... pappa hjälper mig med Avanza (tror man kan köpa å sälja där hehehe)....
Tror du kan få råd på banken om du bokar möte!
 
0,55 % hos SBAB, 0,70 procent om man har bolån där. Resurs har ett sparkonto med 0,60 % ränta och ett som nog inte längre finns med tak på 250 000 kr till bättre ränta (Supreme Spar). Volvofinans och SveaDirekt har också något lite i sparränta, bättre än inget.
 
Bättre att placera å tjäna pengar, sen betala när räntorna går upp :)

Inte optimalt, eftersom man strikt sett inte får samma ränta på sparandet som man betalar på lånen. Mellanskillnaden är ju vinsten, men inte hela sanningen beroende på hur deklarationen ser ut (kostnadsräntan är ju avdragsgill å andra sidan är räntan du får på pengarna skatt på).

Men behöver man vara likvid och tycker det är en trygghet, är det betydligt bättre att spara och betala ner när räntorna går upp. Själv har jag amorterat ner till en behaglig nivå och sparar nu för att senare lägga in och betala ner när räntorna vänder upp.
 
Det är väl snarare därför det är bra att passa på att amortera nu? Så skulden är mindre när räntorna blir högre.
Exakt så resonerar jag.

Om jag sätter X kr som en lämplig månadskostnad för mitt bolån så består den summan just nu av en nästan försumbar ränta och en rejäl amortering.
När räntan går upp måste jag betala mer pengar i ränta och kan amortera mindre inom samma månadskostnad.

Dvs de pengar jag amorterar bort idag behöver jag ju inte betala ränta på sedan när räntan är dyr. Pengarna är "billigare" idag.
 
Inte optimalt, eftersom man strikt sett inte får samma ränta på sparandet som man betalar på lånen. Mellanskillnaden är ju vinsten, men inte hela sanningen beroende på hur deklarationen ser ut (kostnadsräntan är ju avdragsgill å andra sidan är räntan du får på pengarna skatt på).

Men behöver man vara likvid och tycker det är en trygghet, är det betydligt bättre att spara och betala ner när räntorna går upp. Själv har jag amorterat ner till en behaglig nivå och sparar nu för att senare lägga in och betala ner när räntorna vänder upp.

Jag gör som pappa säger åt mig ;) hehe...
Å andra sidan har jag väldigt låg kostnad för räntan på mitt lån på min lägenhet (tror jag betalar 3-400kr/månad och jag amorterar inte), så det skulle inte göra någon skillnad om jag betalade av mitt lån eller ej...
 
Har buffert på ett räntekonto och sparar i tre olika ISK där ett är för pension, ett för fonder med hög risk och ett för fonder med låg- medel risk. Sparar varje månad, försöker spara 10% av lönen men ska nu försöka spara mer aggressivt då jag fått använda en del från min buffert.
 
Jag gör som pappa säger åt mig ;) hehe...
Å andra sidan har jag väldigt låg kostnad för räntan på mitt lån på min lägenhet (tror jag betalar 3-400kr/månad och jag amorterar inte), så det skulle inte göra någon skillnad om jag betalade av mitt lån eller ej...
Fast om räntan går upp så är det ju inte särskilt kul att stå med ett lån man inte betalat av på? Varför betalar du ingen amortering?
 
Jag hade passat på att dra upp amorteringen ordentligt på lånet.
Räntan kommer på sikt gå upp och då hade jag föredragit att ha så lite lån som möjligt.
 
Fast om räntan går upp så är det ju inte särskilt kul att stå med ett lån man inte betalat av på? Varför betalar du ingen amortering?

Det beror väl på hur mycket lån man har. I Messys fall har hon en månadsränta på 300-400 kr vilket ger, om vi utgår från att hon har en ränta på 1%, ett lån på ca 450 000 kr. Då hade jag inte heller amorterat. Även om räntan går upp till 10 % så skulle räntekostnaden bara bli ca 3 800 kr/månad. Då hade jag hellre sparat eller gjort något kul istället för att amortera.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 826
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 109
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Skulle behöva lite synpunkter från någon som är lite ekonomiskt lagd gällande vad som är smart och inte. Jag och min sambo äger...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 318
Senast: Matt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp