Hur sparar ni?

Jag sparar på flera olika sätt, inte för att jag vet att det är bäst men det känns bra ;)

Sparar dels på två buffertkonton, ett för huset tillsammans med min man och ett privat. Det är utan ränta och för pengar jag vill ha tillgängligt omedelbart.

Sparar även på ett sparkonto hos collector med 0,3% ränta. Inte bundna pengar men tar en dag att få över dem. De pengarna ligger på längre sikt men inte mer än något år.

Sedan har jag två olika ISK, ett till mig och ett till sonen.

Utöver det pensionssparar jag i fonder men kommer troligen avsluta det och istället göra en löneväxling till pension eftersom jag då får 6% extra på det jag sparar.

Månadssparar på alla konton och gör extra insättningar om budgeten tillåter.

Just ja, vi amorterar också en hel del på lånen vilket känns klokt nu när räntan är låg
 
Det beror väl på hur mycket lån man har. I Messys fall har hon en månadsränta på 300-400 kr vilket ger, om vi utgår från att hon har en ränta på 1%, ett lån på ca 450 000 kr. Då hade jag inte heller amorterat. Även om räntan går upp till 10 % så skulle räntekostnaden bara bli ca 3 800 kr/månad. Då hade jag hellre sparat eller gjort något kul istället för att amortera.
Det är ju precis sånt här som nu försvårar för oss andra som ännu inte tagit lån. Amorteringskravet...
Personligen hade jag inte velat "ha kul för pengarna" om jag vore skyldig 450 000 kr, utan gjort rätt för mig och amorterat. Det är ju inte direkt jättesummor som behövs, 500 kr i mån så händer nått och man har säkert kvar pengar att roa sig.
 
Det är ju precis sånt här som nu försvårar för oss andra som ännu inte tagit lån. Amorteringskravet...
Personligen hade jag inte velat "ha kul för pengarna" om jag vore skyldig 450 000 kr, utan gjort rätt för mig och amorterat. Det är ju inte direkt jättesummor som behövs, 500 kr i mån så händer nått och man har säkert kvar pengar att roa sig.

Vad försvårar? Förstår inte riktigt. Hur menar du göra rätt för sig? Mot banken eller? Jag känner personligen inga moraliska betänkligheter av det slaget mot banken.
 
Vad försvårar? Förstår inte riktigt. Hur menar du göra rätt för sig? Mot banken eller? Jag känner personligen inga moraliska betänkligheter av det slaget mot banken.
Eftersom folk har lån dom inte betalar, har ju amorteringskravet kommit på nya lån. Har man då en tillfällig anställning/säsongs anställning/osv kan det bli svårare att få lån. Ja jag anser att lånar man pengar så ska man betala tillbaka i den mån man kan.
 
Eftersom folk har lån dom inte betalar, har ju amorteringskravet kommit på nya lån. Har man då en tillfällig anställning/säsongs anställning/osv kan det bli svårare att få lån. Ja jag anser att lånar man pengar så ska man betala tillbaka i den mån man kan.
Lån när man har tillfälliga anställningar/säsongsanställningar var ju inte enklare innan amorteringskravet heller.
 
Eftersom folk har lån dom inte betalar, har ju amorteringskravet kommit på nya lån. Har man då en tillfällig anställning/säsongs anställning/osv kan det bli svårare att få lån. Ja jag anser att lånar man pengar så ska man betala tillbaka i den mån man kan.

Okej, det där förstår jag inte riktigt. Jag trodde amorteringskravet tillkommit för att folk har höga lån, inte för att folk inte amorterar på smålån.

Angående att man ska betala av sina lån så fort det går så är det ärligt talat en åsikt som jag endast hört från folk som är oinsatta i ekonomi.

Det måste väl vara upp till var och en hur man vill göra, amortera, spara eller leva loppan. I många fall kan det vara bra att spara upp en budget istället för att binda alla pengar i bostaden (amortera).
 
Jag har låst en stor del av mitt sparande på två år med 1.25% ränta. (Har gått två år i november)
Sen har jag lite sparat på ett vanligt sparkonto med noll ränta.
Inget vidare värst bra sparsätt men jag är en trygghetsknarkare.
 
Spara?!? Hört talas om det... Men som student med egen lägenhet och häst (i Stockholm...) blir det lite ont om den varan just nu, men sätter undan 300:-/mån på fondspar, 300:-/mån pensionsspar och 800:-/mån går in på mitt sparkonto (som jag ibland måste nalla ifrån för att få det att gå runt) Lägenheten betalar jag bara ränta på, men så fort jag är klar med utbildningen så ska jag börja amortera ordentligt (har strax under 500 000 i lån)
 
Spara?!? Hört talas om det... Men som student med egen lägenhet och häst (i Stockholm...) blir det lite ont om den varan just nu, men sätter undan 300:-/mån på fondspar, 300:-/mån pensionsspar och 800:-/mån går in på mitt sparkonto (som jag ibland måste nalla ifrån för att få det att gå runt) Lägenheten betalar jag bara ränta på, men så fort jag är klar med utbildningen så ska jag börja amortera ordentligt (har strax under 500 000 i lån)

Det är väl inte en pensionsförsäkring du sätter in pensionssparandet på? Mycket dålig ide nu när avdragsrätten är borttagen.
 
Well. jag hade kollat upp det där.

Om jag säger så: har jag mjölk men inte grädde, övertalar jag kunden att mjölk är det han behöver. Även om grädde hade varit bättre.
Nackdelen med att vara totalt ekonomisk analfabet... tror jag snudd på att jag skulle spara pengar på att ha dem i madrassen/på sparkonto, där ser jag åtminstone vad som händer med dem... Hmm, får ta tag i det någon dag utan föreläsning, så jag är hemma när banken är öppen
 
Lån betalar man tillbaka enligt avbetalningsplan. Allt annat är dyrt/omöjligt.

Fast man kan å andra sidan välja avbetalningsplan vid varje omlåsningstillfälle vilket kan vara mycket ofta.

Jag tycker att det är ganska förvånande att många verkar ha utrymme att spara 5000 kr netto i månaden. Vilket är en summa i samma härad som andra måste bekosta hela sin levnad på.

Förvånande, men också med insikt om att många har det för jävla bra i vårt land. Hoppas bara att ni inser det och kanske oroar er lite, lite mindre för om ni har det mest optimala sparandet eller inte. Det är inte en oro som handlar om liv och död.
 
Absolut. Men jag personligen väljer inte avbetalningsplan genom att singla slant, utan genom en långsiktig plan för min ekonomi.
 
Absolut. Men jag personligen väljer inte avbetalningsplan genom att singla slant, utan genom en långsiktig plan för min ekonomi.

Jag valde senast genom att missförstå om amorteringen var per månad eller per kvartal. Man kan säga att jag slöt ett avtal med banken om att amortera sådär 3 gånger mer än jag tänkt.... Slarvigt, men eftersom det funkar ganska skönt i efterhand.

Dvs den långsiktiga planen ändrades genom ett misstag.
 

Jag tycker att det är ganska förvånande att många verkar ha utrymme att spara 5000 kr netto i månaden. Vilket är en summa i samma härad som andra måste bekosta hela sin levnad på.

Förvånande, men också med insikt om att många har det för jävla bra i vårt land. Hoppas bara att ni inser det och kanske oroar er lite, lite mindre för om ni har det mest optimala sparandet eller inte. Det är inte en oro som handlar om liv och död
.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 
Har lönekonto och sparkonto hos Marginalen. På båda kontona är det rörlig ränta för närvarande 0,60 %. Funderar även på ett investeringssparkonto. Sen har jag och mannen ett sparkonto tillsammans för större renoveringar, semester, möbelinköp m.m och ett annat konto för löpande utgifter under månaden.
 
Förvånande, men också med insikt om att många har det för jävla bra i vårt land. Hoppas bara att ni inser det och kanske oroar er lite, lite mindre för om ni har det mest optimala sparandet eller inte. Det är inte en oro som handlar om liv och död.

Nja eller så jobbar man hårt å mycket så man tjänar mycket och kanske slipper jobba tills man är 65 :)
Min plan är att ha råd att vara pensionär så att säga...
Svårt att jämföra folks sparande utan att veta bakgrund :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 826
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 110
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Skulle behöva lite synpunkter från någon som är lite ekonomiskt lagd gällande vad som är smart och inte. Jag och min sambo äger...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 318
Senast: Matt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp