Hur sparar ni?

Nja eller så jobbar man hårt å mycket så man tjänar mycket och kanske slipper jobba tills man är 65 :)
Min plan är att ha råd att vara pensionär så att säga...
Svårt att jämföra folks sparande utan att veta bakgrund :)

Jag jämför inte. Jag menar i absoluta tal att om man har råd att spara 5000 kr per månad så har man det - just nu - mycket bra ekonomiskt och borde i alla fall inte oroa sig över sin ekonomi och om man verkligen lyckas spara optimalt, när det de facto är så att andra i vårt land måste ro runt hela sin levnad på runt det beloppet.

Och du, det är många som jobbar hårt och mycket på mer än ett jobb och får ut väldigt låga löner - så den valsen funkar inte heller för alla.

Mitt inlägg var mest av (1) förvåning och sedan (2) hoppas att de som kan spara 5000 kr i månaden inser hur jäkla priviligierade de är och släpper sin oro om pengar i optimalt sparande.

Därmed inte sagt att man ska spara bra om man vill - men knappast vara orolig över om man gör det eller inte.
 
Senast ändrad:
Jag jämför inte. Jag menar i absoluta tal att om man har råd att spara 5000 kr per månad så har man det - just nu - mycket bra ekonomiskt och borde i alla fall inte oroa sig över sin ekonomi och om man verkligen lyckas spara optimalt, när det de facto är så att andra i vårt land måste ro runt hela sin levnad på runt det beloppet.

Och du, det är många som jobbar hårt och mycket på mer än ett jobb och får ut väldigt låga löner - så den valsen funkar inte heller för alla.

Mitt inlägg var mest av (1) förvåning och sedan (2) hoppas att de som kan spara 5000 kr i månaden inser hur jäkla priviligierade de är och släpper sin oro om pengar i optimalt sparande.

Därmed inte sagt att man ska spara bra om man vill - men knappast vara orolig över om man gör det eller inte.

Jag är inte orolig, jag skulle dock gärna ha kunskap om att spara på bästa vis för min egen del. Det skadar inte att spara pengarna på ett optimalt vis.
 
Jag jämför inte. Jag menar i absoluta tal att om man har råd att spara 5000 kr per månad så har man det - just nu - mycket bra ekonomiskt och borde i alla fall inte oroa sig över sin ekonomi och om man verkligen lyckas spara optimalt, när det de facto är så att andra i vårt land måste ro runt hela sin levnad på runt det beloppet.

Och du, det är många som jobbar hårt och mycket på mer än ett jobb och får ut väldigt låga löner - så den valsen funkar inte heller för alla.

Mitt inlägg var mest av (1) förvåning och sedan (2) hoppas att de som kan spara 5000 kr i månaden inser hur jäkla priviligierade de är och släpper sin oro om pengar i optimalt sparande.

Därmed inte sagt att man ska spara bra om man vill - men knappast vara orolig över om man gör det eller inte.

Vad är du förvånad över?
 
Att det verkar vara hyfsat vanligt här att man har 5000 kr per månad som man inte behöver använda för att leva av.
Jag vet inte om det är så mycket att bli förvånad över, jag trodde du hade hyfsad koll på svenska löner. Du är väl dessutom själv en av dem som kan lägga undan 5000/mån?
 
@sjoberga jag menar om jag skulle våga mig på en gissning gällande din lön som erfaren ingenjör i chefsposition så skulle jag gissa på minst 50 000. Om du inte kan lägga undan 5000 i månaden på den lönen så beror det nog på att du prioriterat att ha utgifter som många andra av ekonomiska skäl valt bort , såsom 5 barn, gård, hästar etc.
 
Jag vet inte om det är så mycket att bli förvånad över, jag trodde du hade hyfsad koll på svenska löner. Du är väl dessutom själv en av dem som kan lägga undan 5000/mån?

Nu tror jag du har gått vilse. Hur mycket man har i lön har inget, absolut inget, med att göra hur mycket man har över.

Det är ju ett välkänt faktum att stora problem ligger i att oavsett inkomst väljer man att överbelåna sig?
 
@sjoberga jag menar om jag skulle våga mig på en gissning gällande din lön som erfaren ingenjör i chefsposition så skulle jag gissa på minst 50 000. Om du inte kan lägga undan 5000 i månaden på den lönen så beror det nog på att du prioriterat att ha utgifter som många andra av ekonomiska skäl valt bort , såsom 5 barn, gård, hästar etc.
Vad man själv kan göra har väl inget samband med befolkningen i stort?

Jag kan vissa månader lägga undan 3-4', andra inget alls.
Men jag tillbringar mina dagar bland människor som har 6800 kr att leva på. För dem är sparande inget som ens finns i bilden. Jag känner folk i vården och folk som går på timvik. De har hyfsad levnadsstandard för att de har en partner som bidrar till hushållet. De av mina bekanta som passerat pensionsåldern har garanterat inga stora summor att spara på, den detaljen bör de ha fixat tidigare.

Så även jag är lite förvånad över att många tycker att 5' i månaden är rimligt sparande
 
Nu tror jag du har gått vilse. Hur mycket man har i lön har inget, absolut inget, med att göra hur mycket man har över.

Det är ju ett välkänt faktum att stora problem ligger i att oavsett inkomst väljer man att överbelåna sig?
Nej, jag har inte gått vilse alls. I situationen du beskriver med överbelånande har man ju gjort det valet, det är ju det jag skriver, då finns det ingen anledning att låta sur över att en del andra kan lägga under 5000.
 
Vad man själv kan göra har väl inget samband med befolkningen i stort?

Jag kan vissa månader lägga undan 3-4', andra inget alls.
Men jag tillbringar mina dagar bland människor som har 6800 kr att leva på. För dem är sparande inget som ens finns i bilden. Jag känner folk i vården och folk som går på timvik. De har hyfsad levnadsstandard för att de har en partner som bidrar till hushållet. De av mina bekanta som passerat pensionsåldern har garanterat inga stora summor att spara på, den detaljen bör de ha fixat tidigare.

Så även jag är lite förvånad över att många tycker att 5' i månaden är rimligt sparande
Men de som tycker det utgår väl från sin egen situation? Jag har inte sett några tecken på motsatsen i tråden?
 
Nej, jag har inte gått vilse alls. I situationen du beskriver med överbelånande har man ju gjort det valet, det är ju det jag skriver, då finns det ingen anledning att låta sur över att en del andra kan lägga under 5000.

Är någon sur ö h t? Läser vi verkligen i samma tråd?

Jag motsade din utgångspunkt om lön kontra förmåga att spara, vilket i vissa fall säkert kan vara relevant. Men i många fall har många dragit på sig kostnader motsvarande lönen och ligger ändå på marginalen, trots hyfsad inkomst.

Och liksom Sjöberga känner jag viss förvåning över att så många kan lägga undan 5000 kr/månad när andra trådar visar på motsatsen. Förvåning. Inte ilska, irritation eller klentro. Förvåning.
 
Är någon sur ö h t? Läser vi verkligen i samma tråd?

Jag motsade din utgångspunkt om lön kontra förmåga att spara, vilket i vissa fall säkert kan vara relevant. Men i många fall har många dragit på sig kostnader motsvarande lönen och ligger ändå på marginalen, trots hyfsad inkomst.

Och liksom Sjöberga känner jag viss förvåning över att så många kan lägga undan 5000 kr/månad när andra trådar visar på motsatsen. Förvåning. Inte ilska, irritation eller klentro. Förvåning.
Jag gillar inte att prata om någon som inte är närvarande men ja, @sjoberga verkar väldigt indignerad över att folk har råd att spara 5000 kr/mån och säger att han hoppas att de är tacksamma etc. Jag förstår inte hans förvåning, han borde väl veta ungefär vad svenska löner ligger på. Och han borde själv kunna spara 5000 /mån så jag förstår ej upprördheten. Det är ju sig själv han pratar om!

Sen, att olika trådar visar på olika saker beror nog på att olika personer skriver i dem. Förstår inte riktigt.
 
Vad man själv kan göra har väl inget samband med befolkningen i stort?

Jag kan vissa månader lägga undan 3-4', andra inget alls.
Men jag tillbringar mina dagar bland människor som har 6800 kr att leva på. För dem är sparande inget som ens finns i bilden. Jag känner folk i vården och folk som går på timvik. De har hyfsad levnadsstandard för att de har en partner som bidrar till hushållet. De av mina bekanta som passerat pensionsåldern har garanterat inga stora summor att spara på, den detaljen bör de ha fixat tidigare.

Så även jag är lite förvånad över att många tycker att 5' i månaden är rimligt sparande

Det är helt individuellt hur mycket man kan eller vill spara, dessutom går det säkerligen upp och ner periodvis, p.g.a. föräldraledighet, arbetslöshet etc. Det är nog dock väldigt många fler än ni tror som sparar 5000 kr eller mer i månaden, utan att ha 50 000 kr i månadslön. Det finns människor som genom prioriteringar och långsiktiga mål sparar mer än 50% av sin inkomst. Hur mycket man sparar handlar mindre om inkomst och mer om prioriteringar. Vad som är sant är att många skulle kunna spara väldigt mycket mer om de hade intresse av sin egen ekonomi.

Att det finns människor som är sjukskrivna, arbetslösa, pensionärer eller av andra anledningar i livet har väldigt dålig ekonomi, betyder väl inte att den som faktiskt har en inkomst inte får bry sig om sitt sparande? Majoriteten av vuxna människor har trots allt en inkomst, stor eller liten.

TS har inte ens skrivit att hon är "orolig", hon undrar bara hur hon kan spara bättre.
 
Hörde av några att den absolut sämsta investeringen man kan göra med sparpengar är att ha dom liggandes på ett sparkonto :banghead: Så då började jag spara ytterligare 2' direkt in på fonder. Sedan tänkte jag utöver detta ta allt som är kvar på kontot när nya lönen kommer och sätta in på sparkontot eller fonder. Eller jag tänkte fonder, men jag kan absolut inget om fonder... Idag har jag inte så mycket där då jag precis börjat med det, typ 20'. Men jag såg att dom gått ner lite nu så det känns idiotiskt att mata in flera tusen där i månaden när man inte kan mer om det? Jag vill inte låsa pengarna på något konto för högre ränta då det kanske är husköp inom några år och då känns det som pengarna kommer behövas.

Just det, har knappt 800' i lån på min lägenhet, amorterar 1000kr/mån. Borde jag amortera mer? Lägga pengar på det istället?

En till tanke, idag har jag ett lönekonto, ett servicekonto för lånet, ett sparkonto och ett fondkonto. Nu har jag köpt båt och går i tankarna att köpa MC. Då känns det så jäkla trist att ta av sparpengarna, så jag funderar på att skaffa ett till konto, ett för "dyrare nöje". Så jag med gott samvete kan spendera lite sparpengar, utan känna att jag snor från framtida kontantinsats till hus, förstår ni? Vad tänker ni kring det?

Hur mycket ska man ha på sitt sparkonto? Tre månadslöner som buffert? Det utöver den bufferten, vad gör jag med dom?

Hur skulle ni gjort om ni var jag?
Hur sparar ni?
Vill spara smart, men det är svårt :(

Kan inte svara på alla dina frågor, då mycket helt enkelt handlar om vad du själv känner, men väljer några.

Du kan ju börja med att läsa på lite om fondsparande. Är det pengar du behöver inom kort är det bättre att välja ett alternativ som ger ränta. Kan du avvara pengarna längre kan det ge enorm skillnad att sätta en del (det du kan avvara) i aktiefonder eller aktier.

Jag läser ibland lite på denna blogg på Avanza. Där finns vissa bra nybörjartips och man behöver inte vara expert eller rik för att få ut något av dem. Här är några inlägg med enkla tips.
Vad du kan tjäna på att inte ha sparpengarna på ett konto med nollränta
Balans mellan ränta och börs (aktier och aktiefonder)
Välj rätt konto
Håll koll på förvaltningsavgifterna

Det är många som har olika konton för olika syften, så att ha ett konto för dina kortsiktig mål (köpa MC) och ett för mer långsiktigt sparande är inte alls en dum idé.

Dessutom, börja smått. Flytta inte över alla dina sparpengar till fonder eller aktier direkt, ta det stegvis. Dels kommer du på så sätt minska risken att köpa för dyrt och ditt självförtroende kommer öka med tiden.
 
Senast ändrad:
Jag gillar inte att prata om någon som inte är närvarande men ja, @sjoberga verkar väldigt indignerad över att folk har råd att spara 5000 kr/mån och säger att han hoppas att de är tacksamma etc. Jag förstår inte hans förvåning, han borde väl veta ungefär vad svenska löner ligger på. Och han borde själv kunna spara 5000 /mån så jag förstår ej upprördheten. Det är ju sig själv han pratar om!

Sen, att olika trådar visar på olika saker beror nog på att olika personer skriver i dem. Förstår inte riktigt.

Jag är vare sig sur, indignerad eller upprörd.

Som jag skrev, jag är förvånad över att så (1) många verkar ha råd att lägga 5000 kr på sparande per månad och (2) att det verkar förknippas med en sådan oro att man inte sparar på optimalt sätt. Med en medianlön för kvinnor på 26100 kr (2013 - så upp sådär 5%) - så ser jag mycket stora svårigheter att få 5000 netto över.

Jag kan dessutom lugna dig med att jag vare sig är överbelånad (men kanske amorterar lite mycket just nu - se tidigare inlägg - vilket kanske räknas som sparande) eller rik, har personligen en god lön och skulle ändå ha svårt att spara 5000 kr per månad för tillfället. Med en partner som har en väldigt liten lön, gör att vi som familj knappast kommer upp i mer än medianinkomst. Med 5 hemmavarande barn. Hästarna däremot är en inkomstkälla så de står på pluskontot på alla sätt och vis.

Som sagt - förvåning var ordet.
 
Jag är vare sig sur, indignerad eller upprörd.

Som jag skrev, jag är förvånad över att så (1) många verkar ha råd att lägga 5000 kr på sparande per månad och (2) att det verkar förknippas med en sådan oro att man inte sparar på optimalt sätt. Med en medianlön för kvinnor på 26100 kr (2013 - så upp sådär 5%) - så ser jag mycket stora svårigheter att få 5000 netto över.

Jag kan dessutom lugna dig med att jag vare sig är överbelånad (men kanske amorterar lite mycket just nu - se tidigare inlägg - vilket kanske räknas som sparande) eller rik, har personligen en god lön och skulle ändå ha svårt att spara 5000 kr per månad för tillfället. Med en partner som har en väldigt liten lön, gör att vi som familj knappast kommer upp i mer än medianinkomst. Med 5 hemmavarande barn. Hästarna däremot är en inkomstkälla så de står på pluskontot på alla sätt och vis.

Som sagt - förvåning var ordet.

Ja, jag måste säga att jag löser in lite raljerande i dina inlägg där du påstår att du är förvånad, t ex om att folk är oroade. Jag ser ingen som är orolig, däremot flera som vill optimera sitt sparande. Jag förstår verkligen inte vad som är förvånande med det? De kanske sparar för att investera i en går eller en verksamhet, såsom du själv har gjort? Men det kanske är en helt annan sak.

Sen är jag inte ett dugg orolig över din situation. Jag ser dock inget i ditt inlägg som motsäger det jag sa - att om du inte kan lägga undan 5000 med din lön så beror det på dina prioriteringar, t ex att skaffa 5 barn .
 
Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör.

Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till min lägenhet och har sedan dess betalat av honom 5000kr/mån. Så mestadels har pengarna gått åt till det men nu är det avbetalat och jag har råd att spara lite mer och med det kommer funderingar vad som är smartast. Innan har jag sparat i slutet av månaden, helt enkelt har jag sparat allt som var kvar på kontot när nya lönen kom. Det har därmed blivit väldigt varierande, då jag också har väldigt varierande lön (ut mellan 24' och 33' typ), sparandet har blivit allt mellan 0kr och 15'.

Nu har jag börjat sparat i början av månaden, de jag tidigare betalade till pappa åker nu rakt in på sparkontot, alltså 5'. Hörde av några att den absolut sämsta investeringen man kan göra med sparpengar är att ha dom liggandes på ett sparkonto :banghead: Så då började jag spara ytterligare 2' direkt in på fonder. Sedan tänkte jag utöver detta ta allt som är kvar på kontot när nya lönen kommer och sätta in på sparkontot eller fonder. Eller jag tänkte fonder, men jag kan absolut inget om fonder... Idag har jag inte så mycket där då jag precis börjat med det, typ 20'. Men jag såg att dom gått ner lite nu så det känns idiotiskt att mata in flera tusen där i månaden när man inte kan mer om det? Jag vill inte låsa pengarna på något konto för högre ränta då det kanske är husköp inom några år och då känns det som pengarna kommer behövas.

Just det, har knappt 800' i lån på min lägenhet, amorterar 1000kr/mån. Borde jag amortera mer? Lägga pengar på det istället?

En till tanke, idag har jag ett lönekonto, ett servicekonto för lånet, ett sparkonto och ett fondkonto. Nu har jag köpt båt och går i tankarna att köpa MC. Då känns det så jäkla trist att ta av sparpengarna, så jag funderar på att skaffa ett till konto, ett för "dyrare nöje". Så jag med gott samvete kan spendera lite sparpengar, utan känna att jag snor från framtida kontantinsats till hus, förstår ni? Vad tänker ni kring det?

Hur mycket ska man ha på sitt sparkonto? Tre månadslöner som buffert? Det utöver den bufferten, vad gör jag med dom?

Hur skulle ni gjort om ni var jag?
Hur sparar ni?
Vill spara smart, men det är svårt :(

1 kolla över vad du kan avsätta till amortering o sparande idag.
2 titta på den låneränta du har, hittar du sparformer som ger mer så spara, ger de mindre så amortera.

Har du idag betalt 5000 (amorterat) på din pappas lån så borde det väl vara lämpligt att istället amortera på lånet.
För de pengarna du amorterat, har du ju "hemma" så att säga.
Sedan är det ju så, att stiger dina fondpengar och värdet på huset mer än låneräntan (på en MC)kanske det är bättre att låna till Båt/Mc och låta de placerade pengarna jobba...
 
Jag är vare sig sur, indignerad eller upprörd.

Som jag skrev, jag är förvånad över att så (1) många verkar ha råd att lägga 5000 kr på sparande per månad och (2) att det verkar förknippas med en sådan oro att man inte sparar på optimalt sätt. Med en medianlön för kvinnor på 26100 kr (2013 - så upp sådär 5%) - så ser jag mycket stora svårigheter att få 5000 netto över.

Jag kan dessutom lugna dig med att jag vare sig är överbelånad (men kanske amorterar lite mycket just nu - se tidigare inlägg - vilket kanske räknas som sparande) eller rik, har personligen en god lön och skulle ändå ha svårt att spara 5000 kr per månad för tillfället. Med en partner som har en väldigt liten lön, gör att vi som familj knappast kommer upp i mer än medianinkomst. Med 5 hemmavarande barn. Hästarna däremot är en inkomstkälla så de står på pluskontot på alla sätt och vis.

Som sagt - förvåning var ordet.
För någon med en bostadskostnad på 10 000 +5000 i övrigt så går det väl att lägga undan 5000 om man har 20 000 netto.
Allt är ju en fråga om prioriteringar.
För många år sedan sade man ju att man skulle amortera av boendet på 10, 15 år
Låt säga att man klarar av det på 20 idag, för att det ska vara sunt ekonomiskt.
Det är det få familjer som köper/bygger nytt i södra Sverige som klarar av.
3 mille på 15 år blir väl runt 15 000 per månad + ränta.

Pratar man med folk är det ju många som har lån amorteringsfria..

Man köper inte husen, man köper lånen.
Vad händer när man går i pension med en restskuld på 2 000000?
 
Jag tillhör de priviligierade (och är väl medveten om det). Oroar mig inte speciellt mycket över mitt sparande och lägger inte jättemycket kraft på att maximera avkastningen från det.

Jag har många olika sparformer:
- Renoveringskonto: vanligt sparkonto där det just nu finns det ca 1/10 badrum på det. Siktar på att göra om badrummet slutet av 2017/början av 2018.
- Sparkonto, genomgångskonto: vanligt sparkonto där jag sätter undan pengar i väntan på att köpa fonder/aktier
Aktie- och fondkonto: har några aktier och fonder i detta konto
Investeringssparkonto: har lite aktier och fonder även här
Kapitalförsäkring: gemensamt sparande med min man för vår sons räkning. Tror att vi sparar 500 kr/månad till honom.
Amortering: gemensam amortering med maken för gemensamma fastigheter
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 826
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 109
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Skulle behöva lite synpunkter från någon som är lite ekonomiskt lagd gällande vad som är smart och inte. Jag och min sambo äger...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 318
Senast: Matt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp