Hur sparar ni?

Jag är förvånad över era låga kostnader, att det skulle vara svårt att komma upp i 15K?
5 000 boende (rätt lågt)
5 000 häst (också lågt
2500 bil (inte så dyrt)
2500 mat
=15
sen nöjen kläder veterinär resor osv osv.
Jag förstår definitivt att många inte sparar 5k i månaden om man lyfter ut 20 efter skatt.
 
Jag är förvånad över era låga kostnader, att det skulle vara svårt att komma upp i 15K?
5 000 boende (rätt lågt)
5 000 häst (också lågt
2500 bil (inte så dyrt)
2500 mat
=15
sen nöjen kläder veterinär resor osv osv.
Jag förstår definitivt att många inte sparar 5k i månaden om man lyfter ut 20 efter skatt.

Men nu har du uppenbarligen prioriterat häst och bil framför sparande och skulle inte ha några som helst problem att spara 5k i månaden.

Kanske är en viss del av min förvåning med botten i att så många verkar prioritera sparande för en framtid framför att leva upp sina pengar nu. Men då halkar vi in på helt andra värderingsfrågor.
 
Fast man kan å andra sidan välja avbetalningsplan vid varje omlåsningstillfälle vilket kan vara mycket ofta.

Jag tycker att det är ganska förvånande att många verkar ha utrymme att spara 5000 kr netto i månaden. Vilket är en summa i samma härad som andra måste bekosta hela sin levnad på.

Förvånande, men också med insikt om att många har det för jävla bra i vårt land. Hoppas bara att ni inser det och kanske oroar er lite, lite mindre för om ni har det mest optimala sparandet eller inte. Det är inte en oro som handlar om liv och död.

Jag är imponerad över såna summor. (Jag kan inte spara så mycket, inte med det livet jag lever just nu.) Men sen tänker jag på att Bukefalos inte går att applicera på verkligheten, de flesta som hänger här är högre utbildade och tjänar bättre än medelsvensson, enligt enkäten som låg ut för något år sedan.

Det finns även en klassfråga inom sparandet, där skillnaden inte är summan som sparas – utan sparformen.
 
Jag är imponerad över såna summor. (Jag kan inte spara så mycket, inte med det livet jag lever just nu.) Men sen tänker jag på att Bukefalos inte går att applicera på verkligheten, de flesta som hänger här är högre utbildade och tjänar bättre än medelsvensson, enligt enkäten som låg ut för något år sedan.

Det finns även en klassfråga inom sparandet, där skillnaden inte är summan som sparas – utan sparformen.
Jag tror inte att bukefolket är högre utbildade och ffa inte mer högavlönade än medelsvensson. Enkäten visar ju bara hur just de som svarade på den har det. Mitt allmänna intryck när folk beskriver utbildning och löneläge här är snarare det motsatta.
 
Det väl bara TS som nämnde summan 5000 kr per månad, inte alla i tråden som någon sorts självklar nivå? Kloka spartips har man ju nytta av även för mindre summa än så.

Äger man typ gård/hus/ bostadsrätt, bil och häst då är man ju rätt ekonomisk priviligerad jämfört med någon utan allt det - även om man lyckas spara några tusen i månaden. Därför blir det ju lite konstigt att ha det som mall hur gynnad man är. Många sparar väl just till en kontantinsats för att såsmåningom kunna köpa eget boende.
I en tråd om tips på sparråd känns det ju hyfsat mästrande att påpeka att man skall sluta fundera på det och iställer fundera på hur privilgerad man är.
 
Men nu har du uppenbarligen prioriterat häst och bil framför sparande och skulle inte ha några som helst problem att spara 5k i månaden.

Kanske är en viss del av min förvåning med botten i att så många verkar prioritera sparande för en framtid framför att leva upp sina pengar nu. Men då halkar vi in på helt andra värderingsfrågor.

Nej självklart men jag tror de flesta har kostnader i form av hobbies/barn/dyrare omkostnader vilket inte möjliggör 5000kr i sparande om man får ut 20 000kr. För att klara 5 har man prioriterat sparande och försakat annat.
 
Äger man typ gård/hus/ bostadsrätt, bil och häst då är man ju rätt ekonomisk priviligerad jämfört med någon utan allt det - även om man lyckas spara några tusen i månaden.
Sparandet är ju - säkert upprepar jag något som redan skrivits? - inte bara kontanter in på bank.

Jag amorterar runt 4' i månaden och det är i realiteten ett sparande i mina ögon. Jag äger för varje amortering en större del av min bostad.Det är dessutom ränta på de pengarna eftersom bostaden stiger en smula i värde räknat i kronor. Banken "äger" 65% av min bostad. Dvs det är vad jag har lån på just idag. Det är de pengar jag skulle få i handen om jag sålde. För varje amortering ökar den sedelbunten.
 
I en tråd om tips på sparråd känns det ju hyfsat mästrande att påpeka att man skall sluta fundera på det och iställer fundera på hur privilgerad man är.

Bara en tanke i huvudet samtidigt? Varför det? Vem har påstått det? Jag har inte påpekat att man ska sluta jobba med sitt sparande utan bara anfört att jag hoppas att man inser att man har det jäkligt bra ekonomiskt när man har 5000 kr att spara varje månad. En stickfundering i tråden.
 
Fast man kan å andra sidan välja avbetalningsplan vid varje omlåsningstillfälle vilket kan vara mycket ofta.

Jag tycker att det är ganska förvånande att många verkar ha utrymme att spara 5000 kr netto i månaden. Vilket är en summa i samma härad som andra måste bekosta hela sin levnad på.

Förvånande, men också med insikt om att många har det för jävla bra i vårt land. Hoppas bara att ni inser det och kanske oroar er lite, lite mindre för om ni har det mest optimala sparandet eller inte. Det är inte en oro som handlar om liv och död.
Jag kan spara 5000 i månaden men det beror ju på att jag tex inte har barn. Dvs det beror på mina egna livsval och vad jag har prioriterat i mitt liv
Förstår inte varför det innebär att ha det för bra .
 
Jag kan spara 5000 i månaden men det beror ju på att jag tex inte har barn. Dvs det beror på mina egna livsval och vad jag har prioriterat i mitt liv
Förstår inte varför det innebär att ha det för bra .

Men nu skriver du också ord som jag inte framfört. Vad är "för bra"? Har jag aldrig hävdat. Jag har bara skrivit att med sådana marginaler i sin ekonomi så har man det jäkligt bra ekonomiskt - just nu.
 
Men nu skriver du också ord som jag inte framfört. Vad är "för bra"? Har jag aldrig hävdat. Jag har bara skrivit att med sådana marginaler i sin ekonomi så har man det jäkligt bra ekonomiskt - just nu.
Läs det du skrivit.
Du skrev " med insikt om att många har det för jävla bra i vårt land"
Och då har väl någon med samma inkomst men som spenderar pengarna det lika bra
 
Läs det du skrivit.
Du skrev " med insikt om att många har det för jävla bra i vårt land"
Och då har väl någon med samma inkomst men som spenderar pengarna det lika bra

Min mening var inte att ordet för i detta uttryck innebar att någon har det för bra. "för jävla bra" var ett uttryck för att man har det väldigt bra ställt, inte att det är "för bra". Sorry för otydligheten, språk är svårt ibland.
 
Min mening var inte att ordet för i detta uttryck innebar att någon har det för bra. "för jävla bra" var ett uttryck för att man har det väldigt bra ställt, inte att det är "för bra". Sorry för otydligheten, språk är svårt ibland.
Hehe ok.
Men det jag uppfattade är att du tyckte att det är de som kan spara som är privilegierade. Och där tänker jag att någon som har samma inkomst men spenderar pengarna tex på sina barn är lika privilegierad. Dvs det är inte automatiskt sparandet som innebär att man är priviligerad.
 
Hehe ok.
Men det jag uppfattade är att du tyckte att det är de som kan spara som är privilegierade. Och där tänker jag att någon som har samma inkomst men spenderar pengarna tex på sina barn är lika privilegierad. Dvs det är inte automatiskt spenderandet som innebär att man är priviligerad.

Håller helt med, har man de summorna att röra sig med - som inte behövs för basal överlevnad enligt svenska mått för familjen är man starkt privilegierad, oavsett om man sparar dem, köper smink eller TV-spel för pengarna..
 
Håller helt med, har man de summorna att röra sig med - som inte behövs för basal överlevnad enligt svenska mått för familjen är man starkt privilegierad, oavsett om man sparar dem, köper smink eller TV-spel för pengarna..

Okej, så alla som har några tusen över efter basal överlevnad har det jäkligt bra ekonomiskt? Jo då förstår jag mer, det kan man absolut tycka, speciellt med internationella mått mätt är det ju oerhört privilgerat. Åandra sidan blir ju de flesta trådar här väldigt triviala, i det perspektivet.

Däremot känns det fortfarande hyfsat mästrande när någon med uppenbarligen bra inkomst och med ekonomiska tillgångar, efter vad som går att läsa här, talar om för andra hur oerhört priviligerade de är som kan spara ett par tusen varje månad. Att de istället borde fundera på det, istället för att fundera på de vill spara sina pengar. I en tråd om bra spartips.
 
Okej, så alla som har några tusen över efter basal överlevnad har det jäkligt bra ekonomiskt? Jo då förstår jag mer, det kan man absolut tycka, speciellt med internationella mått mätt är det ju oerhört privilgerat. Åandra sidan blir ju de flesta trådar här väldigt triviala, i det perspektivet.

Däremot känns det fortfarande hyfsat mästrande när någon med uppenbarligen bra inkomst och med ekonomiska tillgångar, efter vad som går att läsa här, talar om för andra hur oerhört priviligerade de är som kan spara ett par tusen varje månad. Att de istället borde fundera på det, istället för att fundera på de vill spara sina pengar. I en tråd om bra spartips.

Nu kom ordet "istället" igen, vilket inte var min avsikt. Varför kan man inte göra en reflektion över att man faktiskt är väldigt privilegierad i en sådan sits, och sedan fortsätta att arbeta med sitt sparande med den insikten i bakhuvudet?

Jag tillhör också de starkt privilegierade utan att för den delen ha stora ekonomiska tillgångar och utan att kunna spara 5000 kr av min inkomst varje månad. Om jag skulle prioritera sparande som nummer ett i livet, så skulle jag också kunna spara 5000 kr.

Innebär det att jag inte får reflektera över hur privilegierad man är i en sådan situation? Måste den reflektionen alltså komma från någon som definitivt inte är i den sitsen?

Jag hänger inte med - men tycker nog att min reflektion har fått för mycket utrymme i tråden redan.
 
Nu kom ordet "istället" igen, vilket inte var min avsikt. Varför kan man inte göra en reflektion över att man faktiskt är väldigt privilegierad i en sådan sits, och sedan fortsätta att arbeta med sitt sparande med den insikten i bakhuvudet?

Jag tillhör också de starkt privilegierade utan att för den delen ha stora ekonomiska tillgångar och utan att kunna spara 5000 kr av min inkomst varje månad. Om jag skulle prioritera sparande som nummer ett i livet, så skulle jag också kunna spara 5000 kr.

Innebär det att jag inte får reflektera över hur privilegierad man är i en sådan situation? Måste den reflektionen alltså komma från någon som definitivt inte är i den sitsen?

Klart man får, och klart att inte bara de som inte är i en privilegierad sits får uttrycka sig.
Jag tycker själv att jag är väldigt privilegierad. Det jag hade problem med var att du formulerade dig som att du utgick från att folk INTE fattade att de var privilegierade. "hoppas verkligen att ni fattar..." etc.
 
Nu kom ordet "istället" igen, vilket inte var min avsikt. Varför kan man inte göra en reflektion över att man faktiskt är väldigt privilegierad i en sådan sits, och sedan fortsätta att arbeta med sitt sparande med den insikten i bakhuvudet?

Jag tillhör också de starkt privilegierade utan att för den delen ha stora ekonomiska tillgångar och utan att kunna spara 5000 kr av min inkomst varje månad. Om jag skulle prioritera sparande som nummer ett i livet, så skulle jag också kunna spara 5000 kr.

Innebär det att jag inte får reflektera över hur privilegierad man är i en sådan situation? Måste den reflektionen alltså komma från någon som definitivt inte är i den sitsen?

Jag hänger inte med - men tycker nog att min reflektion har fått för mycket utrymme i tråden redan.

Visst kan man fundera på hur privilgerad man är då och då, och det är inget som säger att folk inte tänkt på det tidigare. Du skrev med en rätt raljerande om att det inte var en oro på "liv och död" (har någon uttryckt det?) och folk borde fundera mindre på sitt sparande. Det är (var) ju en tråd där någon faktiskt ville fundera mer över sitt sparande, det tycker jag man kan få göra.

Hoppar du in i tips-om-resor-trådar också, och berättar för människor hur oerhört priviligerade de är som har råd? Eller trådar om någon soom vill köpa häst?
 
Jag är förvånad över era låga kostnader, att det skulle vara svårt att komma upp i 15K?
5 000 boende (rätt lågt)
5 000 häst (också lågt
2500 bil (inte så dyrt)
2500 mat
=15
sen nöjen kläder veterinär resor osv osv.
Jag förstår definitivt att många inte sparar 5k i månaden om man lyfter ut 20 efter skatt.
Jag håller med.. Jag sätter över 14 för bara räkningar varje månad (inkluderat en summa för de som kommer mer sällan) och då är inte mat, diesel eller nöjen medräknat.. Har inte ens häst ;)

Jag tjänar över medel men det finns inte en chans att jag lägger undan 5000 kr i månaden. Inte ens i närheten..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 816
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 090
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Skulle behöva lite synpunkter från någon som är lite ekonomiskt lagd gällande vad som är smart och inte. Jag och min sambo äger...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 288
Senast: Matt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp