Hur sparar ni?

Ja, jag måste säga att jag löser in lite raljerande i dina inlägg där du påstår att du är förvånad, t ex om att folk är oroade. Jag ser ingen som är orolig, däremot flera som vill optimera sitt sparande. Jag förstår verkligen inte vad som är förvånande med det? De kanske sparar för att investera i en går eller en verksamhet, såsom du själv har gjort? Men det kanske är en helt annan sak.

Sen är jag inte ett dugg orolig över din situation. Jag ser dock inget i ditt inlägg som motsäger det jag sa - att om du inte kan lägga undan 5000 med din lön så beror det på dina prioriteringar, t ex att skaffa 5 barn .

Oron har jag uppfattat av inläggen, det är min tolkning. Nummer 2 var mest att jag hoppas att alla kanske bli lite mindre oroade över om sparandet är optimalt, och inse att man superprivilegierad om man kan sätta in 5000 kr på sparande varje månad. Att man inser att det är en summa som många andra måste klara hela sin levnad på.

Det är inte så himla intressant huruvida jag själv kan göra det eller inte.

Men det är klart om man hårddrar det så kanske hyfsat många kan spara 5000 kr om de prioriterar just det. Bor man inte i en 1:a med kokvrå i billigaste området, handlar all mat på Lidl till lägsta möjliga pris per kalori, tar sig till jobbet med cykel, säger nej till alla restaurangbesök, väljer partner efter deras förväntade livisinkomst, vägrar skaffa barn, jobbar massor övertid osv då ska man nog bara hålla käften - då har man inte prioriterat sparandet och borde nog ha råd att spara 5 laxar i månaden bara man skärpte sig och skaffade en lite mer asketisk och eremitliknande livsstil.

Eller så kan man bara notera att @sjoberga (liksom flera andra) blev förvånade över att det verkar finnas så många som har 5000 kr över att spara varje månad och ville sätta det i kontrast till de som har det svårt, för att relativisera oron för att ha ett icke-optimalt sparande. Det är ju synd om man går och på riktigt är orolig (som jag tolkat in vissa av inläggarna som inte vågar köpa fonder och andra sparinstrument) för riktigt hur man placerar det enorma överskott av pengar man får in. Återstår bara 20% om 5 år så är man fortfarande grymt privilegierad.
 
Jag är vare sig sur, indignerad eller upprörd.

Som jag skrev, jag är förvånad över att så (1) många verkar ha råd att lägga 5000 kr på sparande per månad och (2) att det verkar förknippas med en sådan oro att man inte sparar på optimalt sätt. Med en medianlön för kvinnor på 26100 kr (2013 - så upp sådär 5%) - så ser jag mycket stora svårigheter att få 5000 netto över.

Jag kan dessutom lugna dig med att jag vare sig är överbelånad (men kanske amorterar lite mycket just nu - se tidigare inlägg - vilket kanske räknas som sparande) eller rik, har personligen en god lön och skulle ändå ha svårt att spara 5000 kr per månad för tillfället. Med en partner som har en väldigt liten lön, gör att vi som familj knappast kommer upp i mer än medianinkomst. Med 5 hemmavarande barn. Hästarna däremot är en inkomstkälla så de står på pluskontot på alla sätt och vis.

Som sagt - förvåning var ordet.

Stora svårigheter?
Jag har normal lön, får ut 21 k varje månad.
Skulle kunna sparar närmare 10 k varje månad utan vidare om jag velat.
Nu har jag istället valt häst, träningar, tävlingar, stor bil osv.
 
Fast bara för att man kan spara en viss summa betyder väl inte att man vill sätta in pengarna var som helst och hur som helst. Ingen vill väl göra ett dåligt köp? Jag upplever inte att inläggen i tråden som handlat om oro om att man är orolig över liv och död, utan mer att vissa fonder/aktier/konton kan man inte så mycket om och detblir därför komplicerat och man drar sig för att man helst inte vill göra fel och förlora pengar på att man inte förstod. Då kan man hellre stoppa dem i madrassen så att säga. Tråden handlar ju om sparande, så det är väl en lämplig plats att diskutera sin oro kring olika sparformer utan att det måste handla om huruvida man får mat på bordet eller ej (dock kan ett bra sparande idag kanske göra just det om ett par år i händelse av arbetslöshet, sjukdom, pension mm)
 
Fast bara för att man kan spara en viss summa betyder väl inte att man vill sätta in pengarna var som helst och hur som helst. Ingen vill väl göra ett dåligt köp? Jag upplever inte att inläggen i tråden som handlat om oro om att man är orolig över liv och död, utan mer att vissa fonder/aktier/konton kan man inte så mycket om och detblir därför komplicerat och man drar sig för att man helst inte vill göra fel och förlora pengar på att man inte förstod. Då kan man hellre stoppa dem i madrassen så att säga. Tråden handlar ju om sparande, så det är väl en lämplig plats att diskutera sin oro kring olika sparformer utan att det måste handla om huruvida man får mat på bordet eller ej (dock kan ett bra sparande idag kanske göra just det om ett par år i händelse av arbetslöshet, sjukdom, pension mm)

Jag menade inte alls att ta över tråden utan tillförde den bara ett inlägg eftersom jag blev förvånad över de summor som fanns att spara, och ställde det då i kontrast till hur andra har det. Done. Fortsätt gärna med on-topic iställlet.
 
Jag är inte ett dugg orolig över mitt sparande, jag sover gott om nätterna ;) Men det skulle kännas tråkigt att man om 20år kunde ha mycket mer sparat om man bara läst på lite.

Efter att läst lite i tråden tror jag att jag nöjer mig med 2kkr i fonder per månaden tills jag kan mer om det och känner mig trygg att överföra mer. Resten av pengarna åker in på sparkontot och när det känns okej så klumpamorterar jag på mitt lån (men vad känns okej??). Funderade ju på ett nöjeskonto, men samtidigt har jag köpt MC nu och det är det enda dyrare "nöjet" jag kommer göra, ser inget dyrare nöjesköp överhuvudtaget i framtiden :up: Så avvaktar med att skaffa ett "nöjeskonto", då jag troligtvis inte behöver ett!

Sen det här med att spara 5kkr/mån. Jag ser inget konstigt i det, om man har "normal" inkomst. Kollade på skatteverkets hemsida precis, tjänar man 26kkr som någon skrev var medianen så betalar man drygt 6kkr i skatt = 20kkr ut. Har svårt att se att om man försöker spara skulle skaffa sig mer än 15kkr i utgifter varje månad.
 
Mitt inlägg var mest av (1) förvåning och sedan (2) hoppas att de som kan spara 5000 kr i månaden inser hur jäkla priviligierade de är och släpper sin oro om pengar i optimalt sparande.
Där tror jag tyvärr att oavsett inkomst så finns där en ständig oro.... tänk om osv... sådan är iaf jag... som en j*a arbetsnarkomanekorre med bra inkomst men ändå ångest om jag en dag inte skulle ha råd att ha kvar mina hästar eller betala om de blir sjuka osv...
Har blivit bättre dock... men varje gång schemat kom så PANIK SHIT JAG HAR INTE SÅ MÅNGA PASS, varje månad slutade ändå med mer än heltid... man är så dum, stressar sönder.... OT :D
 
Jag är inte ett dugg orolig över mitt sparande, jag sover gott om nätterna ;) Men det skulle kännas tråkigt att man om 20år kunde ha mycket mer sparat om man bara läst på lite.

Efter att läst lite i tråden tror jag att jag nöjer mig med 2kkr i fonder per månaden tills jag kan mer om det och känner mig trygg att överföra mer. Resten av pengarna åker in på sparkontot och när det känns okej så klumpamorterar jag på mitt lån (men vad känns okej??). Funderade ju på ett nöjeskonto, men samtidigt har jag köpt MC nu och det är det enda dyrare "nöjet" jag kommer göra, ser inget dyrare nöjesköp överhuvudtaget i framtiden :up: Så avvaktar med att skaffa ett "nöjeskonto", då jag troligtvis inte behöver ett!

Sen det här med att spara 5kkr/mån. Jag ser inget konstigt i det, om man har "normal" inkomst. Kollade på skatteverkets hemsida precis, tjänar man 26kkr som någon skrev var medianen så betalar man drygt 6kkr i skatt = 20kkr ut. Har svårt att se att om man försöker spara skulle skaffa sig mer än 15kkr i utgifter varje månad.

Du räknar på ca 23% skatt.

Jag betalar 32%.
 
Normal beskattning för oss båda. Fast din var ganska hög :crazy:

Aldrig hört någon som bara betalar 23% :o
Ja jag brukar räkna på snitt 33 %, tills min kära farmor upplyste mig om att i Ludvika/Smedjebacken är det minsann inte så lågt... :meh: Och ja, 23 %, existerar det ens så låg skattesats i Sverige? O_o
 
Fast man måste väl ta hänsyn till jobbskatteavdrag osv. Kolla din skattetabell så ser du att du inte kommer upp i några 33% om du inte tjänar över en viss brytpunkt!
 
Jag gör inga avdrag.

Vilka avdrag syftar du på?

Du får automatiska avdrag på jobbskatteavdrag, pensionsavgifter och sånt. Kika på Skatteverkets hemsida. Det är lite olika regler beroende på typ av inkomst (traktamenten och andra ersättningar beräknas annorlunda). En vanlig arbetare i medelåldern och yngre som får en vanlig lön som har skattetabell 40 betalar mindre än 30% skatt på en lön på 26k/månad. Skattetabell är inte lika med % sats om man tjänar lägre än brytpunkten vilket detta är.
 
Senast ändrad:
Jag brukar räkna på 30% så ligger man (jag) plus efter avdrag osv... (bor i en kommun med låg skatt)...
Vill bara förtydliga det jag skrev innan att när vi diskuterar så räknar jag med att man jobbar heltid och har ett heltidsjobb... Folk som jobbar extra/timme utan att komma upp i heltid eller som är sjukskrivna osv, självklart får inte de ut en "normal" lön.
Förhoppningsvis mättar man mun efter matsäck, får man ut 10 000kr i sthlm och hyr i andrahand, ja, då kan man kanske inte ha häst... Men bor man hemma å har häst ute i landet, ja då kanske 10 000kr räcker, dock har jag svårt att se hur man kan spara på en sådan låg lön.
 
Men det är klart om man hårddrar det så kanske hyfsat många kan spara 5000 kr om de prioriterar just det. Bor man inte i en 1:a med kokvrå i billigaste området, handlar all mat på Lidl till lägsta möjliga pris per kalori, tar sig till jobbet med cykel, säger nej till alla restaurangbesök, väljer partner efter deras förväntade livisinkomst, vägrar skaffa barn, jobbar massor övertid osv då ska man nog bara hålla käften - då har man inte prioriterat sparandet och borde nog ha råd att spara 5 laxar i månaden bara man skärpte sig och skaffade en lite mer asketisk och eremitliknande livsstil.

Det har jag aldrig påstått.
 
Som ensamstående bör man ha en buffert på ca 43 000kr hörde jag igår, det motsvarar nog ungefär två månadslöner (heltid).
Själv kämpar jag med att komma upp i den bufferten, väldigt svårt när det kommer outförutsedda utgifter innan man nått dit.
Ska till banken idag och prata både pension och sparande, så får vi se vad de har att erbjuda för smarta lösningar. :)
 
Jag är vare sig sur, indignerad eller upprörd.

Som jag skrev, jag är förvånad över att så (1) många verkar ha råd att lägga 5000 kr på sparande per månad och (2) att det verkar förknippas med en sådan oro att man inte sparar på optimalt sätt. Med en medianlön för kvinnor på 26100 kr (2013 - så upp sådär 5%) - så ser jag mycket stora svårigheter att få 5000 netto över.

Jag kan dessutom lugna dig med att jag vare sig är överbelånad (men kanske amorterar lite mycket just nu - se tidigare inlägg - vilket kanske räknas som sparande) eller rik, har personligen en god lön och skulle ändå ha svårt att spara 5000 kr per månad för tillfället. Med en partner som har en väldigt liten lön, gör att vi som familj knappast kommer upp i mer än medianinkomst. Med 5 hemmavarande barn. Hästarna däremot är en inkomstkälla så de står på pluskontot på alla sätt och vis.

Som sagt - förvåning var ordet.

Beroende på hur man lever, så ser jag inte det som några större problem att lägga undan 5000 eller mer i månaden. Men visst, som ensamstående förälder med en inkomst på 26000 kan det nog bli svårt.
Jag har en lön som inte är mycket högre än så, och en fru som har ungefär samma lön. Vi har för närvarande inga stora utgifter, så mitt grundsparande är på 5000 kr/månad, och sedan lägger jag undan överblivna pengar när nästa lön kommit.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 806
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 086
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Skulle behöva lite synpunkter från någon som är lite ekonomiskt lagd gällande vad som är smart och inte. Jag och min sambo äger...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 271
Senast: Matt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp