Hur ställer jag in min sadel??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jenkoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 988
J

Jenkoo

Hämtade idag ut min thorowgood sadel med ställbara bossor.. Köpte den begagnad. Och förra ägaren till sadeln har aldrig provat att flytta dom.
Jag vågar inte bråka för mycket med den ifall jag gör fel. Är det någon som kan ge tips om vad jag ska prova med. Hade ju tänkt att provrida med den ikväll, men det gick ju inte..
Hjälp!!!!

Sv: Hur ställer jag in min sadel??

Finns det sadlar med ställbara bossor? :confused:

Är den inte bara omstoppningsbar, som de flesta vanliga sadlar?
Det låter i så fall som ett fall för en sadelmakare.;)

Eller är det bara bomvidden framtill du kan ändra med de s.k. Fish-inläggen?

Ja, det verkar vara så.. Efter att ha sökt på nätet. Bomvidden går att ändra, men det verkar vara nåt som ändras efter att man ridit med den ett tag. Att sadeln tydligen formar sig efter hästen.. Tycker det verkar lite skumt.

jag förstår inte alls, är det en sadel med fish är det bra att byta o se vad som blir bäst.

Ja de formar sig skapligt efter hästen, men de är ju ullstoppade så stoppa om den om, den skule formats på ngt konstigt sätt.

Den enda Thorowgood som har flyttbara bossor är ponnyputan Safari. Övriga sadlar har inte flyttbara bossor. De har därimot flyttbara knästöd men det är ju något helt annat.
Griffinsadlarna är något högre än normalt precis när man lägger på dem men de sjunker efter att man ridit ett tag.
// Linda

Bomvidden går att ändra, men det verkar vara nåt som ändras efter att man ridit med den ett tag. Att sadeln tydligen formar sig efter hästen.. Tycker det verkar lite skumt.

Ahaaa... Men det är inget som du ska ställa in!:idea:
Det som menas är att syntetsadlarna, som inte har bossorna klädda i läder, lättare och snabbare formar sig efter hästen.

Läderbossor är lite "segare" och tar längre tid, flera ridpass, på sig att ta form efter hästens rygg.

Du ska alltså bara lägga på sadeln, kolla och eventuellt justera bomvidden och sedan sätt igång och rida! Det är under ridningen som bossorna tar form efter hästryggen.;) Detta sker med alla sadlar, alltid, när de hamnar på en ny hästrygg.

I vissa fall får man låta en sadelmakare gå in och ändra på stoppningen, men ligger sadeln bra från början så görs "finjusteringen" medan du rider.

Nämen nu blir jag nervös...:crazy:

VAD har jag skrivit som är så roligt?:confused: :cool: :p

nej, du behöver inte vara nervös..:p

tyckte bara att lollobf hade en så konstig kommentar och sedan din reaktion...:D (har lite kass humor för tillfället :angel: )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 565
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 092
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 072
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 477
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka