Hur står du i duschen?

Hur står ni i duschen?

  • Med ansiktet in mot duschen och duschmunstycket

    Röster: 64 25,0%
  • Med ansiktet ut från duschen och duschmunstycket

    Röster: 136 53,1%
  • En hybrid

    Röster: 65 25,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    256
Annan hårdhet på vattnet? Jag tycker det är helt omöjligt att få håret att kännas bra i hårt vatten. Här är det väldigt mjukt vatten, och lätt att skölja. :)
Misstänker att det är pga det bland annat.

Var tvungen att dubbelkolla. Vattnet hos pappa tex ska vara kring 3,4 dh.
Här hos mig ligger det på 6dh. Så säkert det som påverkar. Antar mitt hår är invant med det hårdare vattnet jag har hemma. 😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast problemen blir ju inte extrema om man inte skiter i dem ganska länge. Jag tror nog att de flesta som börjar få känningar ser till att ta hand om fötterna lite extra innan det blir så illa att man kan hamna på TV. Dessutom har jag en känsla av att den amerikanska kulturen med skor på fötterna både inne och ute har en del att göra med eventuella fotproblem.

Jag skrubbar inte mina händer eller resten av kroppen heller. :)
Vad menar du med skrubba? Tvättar mig gör jag ju, så där ingår fötter likväl som händerna, men för mig låter skrubba som något man gör som är mer än tvättar? Men gör folk det bara för att det tvättar sin fötter? Du tvålar väl in händerna efter toalettbesök, samma gör jag i duschen på fötterna så det är ju inget skrubbande, de är ju inte skitiga? Tänker jag.

Mina händer tycker generellt att jag använder för mycket vatten och tvål på vintern så jag får smörja in den ständigt med hudsalva för att de ska vara nöjda, men fötterna klagar faktiskt i stort sett aldrig på det, även om fötter egentligen är rätt utsatta kroppsdelar ändå, kanske tur det, den tiden kommer kanske! ;)
 
Vad menar du med skrubba? Tvättar mig gör jag ju, så där ingår fötter likväl som händerna, men för mig låter skrubba som något man gör som är mer än tvättar? Men gör folk det bara för att det tvättar sin fötter? Du tvålar väl in händerna efter toalettbesök, samma gör jag i duschen på fötterna så det är ju inget skrubbande, de är ju inte skitiga? Tänker jag.

Mina händer tycker generellt att jag använder för mycket vatten och tvål på vintern så jag får smörja in den ständigt med hudsalva för att de ska vara nöjda, men fötterna klagar faktiskt i stort sett aldrig på det, även om fötter egentligen är rätt utsatta kroppsdelar ändå, kanske tur det, den tiden kommer kanske! ;)
Det var helt enkelt den term som användes när diskussionen startade om jag inte missminner mig. Med en svamp eller loofa eller liknande. :)
Jag tvålar inte in fötterna heller, eller resten av kroppen i stort. Armhålorna och andra "skrevor" kan få sig en handfull med tvål men resten blir rent under rinnande vatten bara känner jag.

Jösses ja! Same! Jag jobbar ju i städ. Mina stackars händer. :arghh:
Fötterna klagar inte på något annat än för många trappor. :D
 
Det var helt enkelt den term som användes när diskussionen startade om jag inte missminner mig. Med en svamp eller loofa eller liknande. :)
Jag tvålar inte in fötterna heller, eller resten av kroppen i stort. Armhålorna och andra "skrevor" kan få sig en handfull med tvål men resten blir rent under rinnande vatten bara känner jag.

Jösses ja! Same! Jag jobbar ju i städ. Mina stackars händer. :arghh:
Fötterna klagar inte på något annat än för många trappor. :D
Aha, ja då är jag med :)
Jag tvålar inte in underlivet, men resten av kroppen gör jag. Duschar jag oftare än varannan dag är det bara vatten, om deti nte behövs tvål förstås.

Ja ibland när jag står där med händerna under kranen igen och känner hur det liksom ömmar i händerna så tänker jag att jag skulle vilja ha en större urinblåsa :D Minns när jag jobbade som städerska hur drygt det var att hålla på med vatten ständigt! Händerna mådde inte bra, men jobbet betalade min handkräm så det var ju bra, den var skitbra också, saknar den numera!
 
En del av dem har fått extrema problem just för att de bara stått i vattnet och inte skrubbat dem.

Jag har gjort så hela mitt liv. Har aldrig haft några problem med fötterna. Jag filar inte fötterna, skrubbar inte dem. De får det vatten, tvål och schampoo på sig som kommer från resten av kroppen. Inga fotproblem alls. Någonsin. Har man problem med fötterna måste man naturligtvis ta hand om dem på ett annat sätt.

Enda undantaget är på sommaren om jag gått i sandaler hela dagen och fötterna faktiskt blivit smutsiga. Då ställer jag mig i badkaret och spolar av dem så att de blir rena.
 
Tar ner munstycket och håller oftast mot halsen. Vet inte om det är för jag är så frusen men har det där först och sköljer av kroppen sen.
Vill inte heller blöta håret varje gång så har det aldrig i hållaren :) brukar aldrig skölja av ansiktet i duschen heller utan de tvättar jag vid handfatet med sminkborttagning o så jag kan smörja in efteråt.
 
Tänkte på en annan grej, står alla i badkaret och duschar? Själv satt jag alltid ner (bara bott på ett ställe med badkar), och hade då inget duschdraperi, brukade inte bli något vatten alls på golvet.
Nix, jag brukar numera sitta eller ligga. Badkaret på stället innan hade en skönt vinklad rygg och det var verkligen optimalt. Nuvarande är ett vanligt fyrkantigt femtiotalsbadkar med raka kanter så jag har köpt en kickboard (sådan flytplatta för att träna benteknik i simning) som ryggstöd för att slippa hålla upp kroppen så mycket. Ligger med ansiktet mot duschmunstycket såklart, annars skulle jag ha badkarskranen i nacken (den är på ena kortsidan). Alternativt sitter jag på tvären med ryggen mot ena långsidan, och benen böjda med korsade anklar och underbenen mot andra långsidan. Det håller också upp kroppen ganska bra men kräver lite mer kraft. :up:

Har även tidigare suttit vid dusch i badkar. Tycker verkligen inte om när det kalla blöta duschdraperiet suger fast sig på kroppen och sittande blir det inget skvätt även utan draperi.
 
In mot duschen helt enligt norm. Verkar ju skumt och ineffektivt att vända sig bort från reglaget man behöver skruva på regelbundet under de få minuter man duschar.

Ut från duschen helt enligt norm. Verkar ju skumt och ineffektivt att vända sig mot reglaget som man inte behöver ändra på alls eftersom man lyckades ställa in rätt temperatur och flöde redan från första början för de få minuter man duschar.


Det här med att hålla i duschmunstycket förstår jag inte alls.
Det betyder att man går ned under den kritiska massan av händer, för att kunna vara tillräckligt effektiv med att tvåla in, schamponera och skölja ur det hår och den kropp man tagit med in i duschkabinen.
 
Tänkte på en annan grej, står alla i badkaret och duschar? Själv satt jag alltid ner (bara bott på ett ställe med badkar), och hade då inget duschdraperi, brukade inte bli något vatten alls på golvet.
Nu är det länge sedan jag hade ett badkar. När jag väl lärt mig att sitta ner så tyckte jag det var supersmidigt. Bekvämare och mer praktiskt, inget stänk och inget läbbigt draperi mot kroppen, enkelt att tvåla fötterna, ingen halka eller balansproblem
 
Nu är det länge sedan jag hade ett badkar. När jag väl lärt mig att sitta ner så tyckte jag det var supersmidigt. Bekvämare och mer praktiskt, inget stänk och inget läbbigt draperi mot kroppen, enkelt att tvåla fötterna, ingen halka eller balansproblem
Och medan man tvålar in sig så värmer vattnet man sköljt av sig med tidigare kroppen lite eftersom man sitter i det :D
Jag har inte badkar nu, men saknar att kunna sitta i vattnet bara sådär! Är inte jätteförtjust i att bada men kan tänka mig att här hade varit härligt med badkar, otroligt varmt och skönt vatten så att sitta och duscha hade jag kunnat tänka mig.
 
Står vänd in mot duschen, munstycket alltid i handen. Jag hatar duschar med fast munstycke där uppe bara, känner mig dränkt (och jag tvättar inte håret varje gång, så vill inte blöta ner det) + att jag tycker det är svårt att tvätta dom intima områdena eftersom vattnet kommer rinnandes ner från kroppen 🤷🏼‍♀️
Tar sällan långdusch (en konsekvens av att bo i hus), mina duschar när jag tvättar håret är typ 10 min, står jag kvar i 5 min extra känns det som en lång dusch 😅

Så duschar jag också :up:
 
Står vänd in mot duschen, munstycket alltid i handen. Jag hatar duschar med fast munstycke där uppe bara, känner mig dränkt (och jag tvättar inte håret varje gång, så vill inte blöta ner det) + att jag tycker det är svårt att tvätta dom intima områdena eftersom vattnet kommer rinnandes ner från kroppen 🤷🏼‍♀️
Tar sällan långdusch (en konsekvens av att bo i hus), mina duschar när jag tvättar håret är typ 10 min, står jag kvar i 5 min extra känns det som en lång dusch 😅

Står precis likadant.
.Jobbar på koksverk så ser ut som gått i gruva efter en dag eller typ iallafall :rofl: (åtminstone på den delen jag varit mest nu) så duschar alltid på jobbet efter en arbetsdag. Föredrar duscha på jobbet, duschen bättre än hemma. Skönare munstycke och bättre fart på vattnet. :D
 
Står så långt in i hörnet som möjligt så att inte duschdraperiet ska slibba på mina ben. Finns det förresten något knep som får det att hänga rakt ner hela tiden?
 
Jag står med ryggen mot munstycket, har ganska långt och tjockt hår och tycker det är lättare att tvätta det så.
Stänger av vattnet när jag schamponerar och när jag har i balsam och låter det verka. Vill inte slösa på resurser i onödan.

Badkar är ondska, blir uttråkad efter två minuter 😅
 
Jag står med ryggen mot munstycket när jag tvättar håret, avskyr att få vatten i ansiktet. Tvättar jag kroppen håller jag i munstycket istället.
Men blir inte ett varmt bad kallt ganska snabbt? Jag har inte badat i badkar på galet många år, bl.a av den anledningen. Har ett spabad för att kunna ta avslappnande bad utan att riskera kallt vatten. :D
Nej? Jag brukar ha brännvarmt och det är för varmt länge innan det blir lagom och till slut för kallt :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Står så långt in i hörnet som möjligt så att inte duschdraperiet ska slibba på mina ben. Finns det förresten något knep som får det att hänga rakt ner hela tiden?
Läste någonstans att det kan hjälpa att ha lite öppet så det kommer luft in. Det fungerar, med luft in så dras inte draperiet in mot kroppen på samma vis alls. Trodde inte på det först men det funkar! Stod i badkar tidigare och drog ju för så det var täckt, men började att låta det vara en öppning och det funkade. Nu när jag inte har badkar, men duschområde stort som ett badkar så har jag nog bara halvstängt för området och det dras inte in en mm ens.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 596
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 204
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp