Bukefalos 28 år!

Hur står man ut med varandras olikheter?

Ja, så kan det ju vara.
För min del tycker jag mycket ändras med tiden. Man utvecklas tillsammans.
Från det när vi skaffade häst, hus tillsammans, två hästar, barn, nytt hus osv har livet ändrat sig ganska mycket.
Jag tror att jag och min sambo har omvärderat våra liv och bytt riktning tillsammans och var för sig flera gånger.
Jag blir glad över att behöva tänka efter, för det innebär att man hela tiden uppgraderar sig i förhållandet (som mina barn skulle uttrycka det). ;)

Vad är det som gör ditt förhållande bra? :)
Fast det du beskriver som utveckling förutom det med barnen, är ju bara konsumtion hästar och hus. Det är ju inte utveckling precis utan bara ett sätt att uppfylla både konsumtionssamhällets ideal om man vill vara krass och också drömmen om kärnfamiljen om man vill vara ännu mera krass.
 
Fast det du beskriver som utveckling förutom det med barnen, är ju bara konsumtion hästar och hus. Det är ju inte utveckling precis utan bara ett sätt att uppfylla både konsumtionssamhällets ideal om man vill vara krass och också drömmen om kärnfamiljen om man vill vara ännu mera krass.
menar du att "drömmen om kärnfamiljen" skulle vara något dåligt för en familj..?
 
Uppgradera = bli bättre, utvecklas. :)

Jag tror andra blir spyless av alla detaljer i den här diskussionen också så jag sätter nog punkt här. ;)

menar du att "drömmen om kärnfamiljen" skulle vara något dåligt för en familj..?
Ja om det leder att man har svårt att komma på några bra saker med sitt förhållande så är det riktigt dåligt.
 
Svar ja. Alla idealiserade bilder och normer av hur människor ska leva är förminskande och fördummande för människor.
om något är fördummande i vår tid är det nog idén om att man kan leva ett liv befriat från ideal och normer


tillägg: också fullständigt världsfrånvänt att påstå att att skaffa hus ihop med sin man/familj enbart skulle vara något materiellt. det är såklart omvälvande på massor av psykologiska nivåer. för samhörigheten, långsiktighetskänslan, ansvaret, allvaret. att välja att flytta och bli rotlös för att sedan kunna bygga någonting gemensamt som är större. det är väl svinstarkt, oavsett inställning till konsumtionssamhället?
 
om något är fördummande i vår tid är det nog idén om att man kan leva ett liv befriat från ideal och normer


tillägg: också fullständigt världsfrånvänt att påstå att att skaffa hus ihop med sin man/familj enbart skulle vara något materiellt. det är såklart omvälvande på massor av psykologiska nivåer. för samhörigheten, långsiktighetskänslan, ansvaret, allvaret. att välja att flytta och bli rotlös för att sedan kunna bygga någonting gemensamt som är större. det är väl svinstarkt, oavsett inställning till konsumtionssamhället?
Ja, där reproducerar du ju just en sorts kärnfamiljsnorm/relationsnorm. Det var ju den som diskuterades.
 
Ja, där reproducerar du ju just en sorts kärnfamiljsnorm/relationsnorm. Det var ju den som diskuterades.
ja, såklart

jag tror nämligen inte normer är nånting människan hittat på för att mobba sig själv. jag tror snarare att de är något vi noga evolutionerat fram för att ha något att stödja oss på i stora frågor. frågor som är viktiga för oss och våra barn och deras välbefinnande. att reproducera en norm behöver inte i sig vara något dåligt. tvärtom är just kärnfamiljsnormen något många av de lyckligaste människor jag känner envetet reproducerar varje dag, så stäm oss
 
Fast det du beskriver som utveckling förutom det med barnen, är ju bara konsumtion hästar och hus. Det är ju inte utveckling precis utan bara ett sätt att uppfylla både konsumtionssamhällets ideal om man vill vara krass och också drömmen om kärnfamiljen om man vill vara ännu mera krass.

Suck! :grin:
Nytt försök;
Vi skaffade vår första egna häst och det var ett stort steg att ta då vi tidigare lånat andras hästar.
Under den tiden gick vi in för hästlivet och "levde" med häst.
Vi umgicks i stallet, red alltid tillsammans, var tillsammans på tävlingar. Sen skaffade vi en till häst osv. Det var mycket utvecklande för oss båda.
Vi lärde oss rida riktigt bra och lärde oss allt omkring hästarna också.

Sen köpte vi hus. Inredde och fixade tillsammans. Hade det som gemensamt intresse.
Jag började bli trädgårdsintresserad.
Nästa hus blev ännu bättre inredningsmässigt.
Jag har också lärt mig massor om trädgård.

Sen kom barnen. Då gick vi in för att vara förälder.
Jag lärde mig amma, vi läste på allt om barn och våra barn utvecklades och växte upp.
Vi följde med i deras utveckling. Vi blev engagerade i föräldrarkooperativet som våra barn går på osv.

Jo, visst betalade vi för hästarna och husen.
Barnen var gratis! ;)

Vad är det som inte verkar utvecklande av det jag just skrivit?
 
ja, såklart

jag tror nämligen inte normer är nånting människan hittat på för att mobba sig själv. jag tror snarare att de är något vi noga evolutionerat fram för att ha något att stödja oss på i stora frågor. frågor som är viktiga för oss och våra barn och deras välbefinnande. att reproducera en norm behöver inte i sig vara något dåligt. tvärtom är just kärnfamiljsnormen något många av de lyckligaste människor jag känner envetet reproducerar varje dag, så stäm oss

Åh, lite mysig kärnfamiljsromantik kombinerat med lagom unken jäkla heteronormativitet med hänvisning till BIOLOGIN. Så jäkla nyskapande och gosigt.
 
Ja, där reproducerar du ju just en sorts kärnfamiljsnorm/relationsnorm. Det var ju den som diskuterades.
också:

det negativa med normer är ju deras påstådda förtryckande kraft

men så jäkla förtryckande kan ju kärnfamiljsnormen inte vara i sverige, då skilsmässorna är så många, barnaskaffandet stiger i åldrarna, singelhushållen är flest i världen och folk ligger runt som aldrig förr..?
 
ja, såklart

jag tror nämligen inte normer är nånting människan hittat på för att mobba sig själv. jag tror snarare att de är något vi noga evolutionerat fram för att ha något att stödja oss på i stora frågor. frågor som är viktiga för oss och våra barn och deras välbefinnande. att reproducera en norm behöver inte i sig vara något dåligt. tvärtom är just kärnfamiljsnormen något många av de lyckligaste människor jag känner envetet reproducerar varje dag, så stäm oss
Är ganska övertygad om att t ex homosexuella är väldigt lyckliga över att de kan leva åtminstone lite öppnare än på 1950-talet. Men visst, normer är bra. Speciellt den som dränkte kvinnor för att de ju var häxor t ex. Finns massor med bra normer, verkligen.
 
@Vallmo Fast det låter ju mest trevligt tycker jag? Skaffa häst tillsammans och umgås i stallet, skaffa hus tillsammans och fixa med trädgård etc. Jag förstår inte varför såna, trevliga, saker skulle få en att glömma bort varför man är med sin partner? Borde det inte vara tvärtom?
 
också:

det negativa med normer är ju deras påstådda förtryckande kraft

men så jäkla förtryckande kan ju kärnfamiljsnormen inte vara i sverige, då skilsmässorna är så många, barnaskaffandet stiger i åldrarna, singelhushållen är flest i världen och folk ligger runt som aldrig förr..?
Det kanske är pga att vi har den där kärnfamiljsnormen som det ser ut så kanske? Vad kom först, hönan eller ägget?
 
Suck! :grin:
Nytt försök;
Vi skaffade vår första egna häst och det var ett stort steg att ta då vi tidigare lånat andras hästar.
Under den tiden gick vi in för hästlivet och "levde" med häst.
Vi umgicks i stallet, red alltid tillsammans, var tillsammans på tävlingar. Sen skaffade vi en till häst osv. Det var mycket utvecklande för oss båda.
Vi lärde oss rida riktigt bra och lärde oss allt omkring hästarna också.

Sen köpte vi hus. Inredde och fixade tillsammans. Hade det som gemensamt intresse.
Jag började bli trädgårdsintresserad.
Nästa hus blev ännu bättre inredningsmässigt.
Jag har också lärt mig massor om trädgård.

Sen kom barnen. Då gick vi in för att vara förälder.
Jag lärde mig amma, vi läste på allt om barn och våra barn utvecklades och växte upp.
Vi följde med i deras utveckling. Vi blev engagerade i föräldrarkooperativet som våra barn går på osv.

Jo, visst betalade vi för hästarna och husen.
Barnen var gratis! ;)

Vad är det som inte verkar utvecklande av det jag just skrivit?
Ja vi är alla olika och gillar olika saker. Men det märkliga är att ju alla vill göra samma sak eller drömmer om att göra det, dvs skaffa hus och barn. Hästar går lite utanför normen iofs men de är å andra sidan så jäkla dyra så det kanske är lika bra...
 
också:

det negativa med normer är ju deras påstådda förtryckande kraft

men så jäkla förtryckande kan ju kärnfamiljsnormen inte vara i sverige, då skilsmässorna är så många, barnaskaffandet stiger i åldrarna, singelhushållen är flest i världen och folk ligger runt som aldrig förr..?

Du har aldrig funderat på om det kan vara just den normen som gör att folk går in i relationer där de inte trivs? För att normen säger oss att det heteronormativa tvåsamheten är enda rätta sättet att finna Lyckan (TM)?
 
Ja vi är alla olika och gillar olika saker. Men det märkliga är att ju alla vill göra samma sak eller drömmer om att göra det, dvs skaffa hus och barn. Hästar går lite utanför normen iofs men de är å andra sidan så jäkla dyra så det kanske är lika bra...
Ja, tacka vet jag lite normer som kan berätta för oss vad som är Rätt och Fel. Hur Lycka (TM) ser ut och hur den ska uppnås.

Det mördas en transperson per dygn, typ. För att folk blir så jävla störda över normbrytare.
 
Åh, lite mysig kärnfamiljsromantik kombinerat med lagom unken jäkla heteronormativitet med hänvisning till BIOLOGIN. Så jäkla nyskapande och gosigt.
ja, sorry, men familjebildningar är rätt biologiska. och heteronormativa. de handlar om ägg och spermier och avkommor och artens fortlevnad. rätt mycket annat också såklart, men jag tror varken det är ondskefullhet eller slump som gör att de flesta människor som fortplantar sig gör det i en familjekonstellation

detta faktum skulle ju kunna ha negativa förtryckande effekter, men jag tror varken 1) att vi har något större val i frågan/ett bättre alternativ, eller 2) att de negativa effekterna är så jäkla stora
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 175
Senast: Jahaja
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
800
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 842
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 074
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp