Hur stor ekonomisk buffert har du?

Hur många har en buffert motsvarande två månadslöner eller mer ?

  • Ingen buffert

    Röster: 22 11,2%
  • En månadslön

    Röster: 21 10,7%
  • Två månadslöner

    Röster: 17 8,7%
  • Två månadslöner eller mer

    Röster: 136 69,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    196
Ska och ska. Men det verkar rimligt. Vi som hyr betalar ju i princip litegrann för sådant hela tiden. Det verkar stressigt att förhålla sig på annat sätt, tycker jag.
Ok då är jag med.
Ja jag räknar med att om jag köper ett hus så blir det ett antal renoveringar/ skador, med ett husdjur blir det ett antal veterinärräkningar/ skador.
Skaffade en helt ny bil men tex i vintras när jag blev påkörd fick jag lägga ut pengar för självrisk innan jag fick tillbaka från försäkringsbolaget.
 
Uteblivna inkomster är det dyraste som kan drabba mig. Men även där kan en ju göra vissa sannolikhetskalkyler. Att inkomsten plötsligt skulle försvinna helt, är väldigt osannolikt i mitt (och mångas) fall.

Jag känner överlag att tilltron till att ha en buffert är lite överdriven. (Att ha pengar för att tex kunna laga taket om en äger sitt tak, ser jag mer som bostadskostnad.)
Du har tyvärr fel. Det är enkelt att bli helt utan inkomst. Det är många som blir sjuka och helt utan ersättning från FK i dagens Sverige. Jag skulle inte rekommendera någon att lita på systemet idag tyvärr.
 
Du har tyvärr fel. Det är enkelt att bli helt utan inkomst. Det är många som blir sjuka och helt utan ersättning från FK i dagens Sverige. Jag skulle inte rekommendera någon att lita på systemet idag tyvärr.
Du har tyvärr fel. Det är enkelt att bli helt utan inkomst. Det är många som blir sjuka och helt utan ersättning från FK i dagens Sverige. Jag skulle inte rekommendera någon att lita på systemet idag tyvärr.
Menar du de som utförsäkrats?
 
Har ca 1,5 månadslön i "egen" buffert. Den är på tillväxt men det går långsamt under föräldraledighet och halvtidsjobb. När den är på 2 månadslöner kanske jag minskar sparandet dit.
Sambon och jag sparar också gemensamt, egentligen till husrenovering och andra, planerade större projekt men klart det skulle fungera som buffert i nödfall, ca 7-8 månadslöner i dagsläget.

Vi har också en "räknkngsbuffert" som är tänkt att bla jämna ut ojämn elräkning över året eller andra utgifter som varierar men är återkommande, på så vis kan vi utgå från årskostnad och sätta undan samma summa varje månad. Den bufferten är också tänkt att ta av om tex tvättmaskinen pajar akut, eller liknande...

Jag levde ganska länge med väldigt lite sparade pengar, både under tex uppväxten var det ett enormt projekt för min ena förälder att spara ihop en större summa pengar, och mina pengar åts länge upp av häst och som "inkomst" under sommarlov samt under de år jag pluggade utan studiemedel. Känns därför extremt lyxigt och privilegierat att idag kunna leva bra och ändå ha en trygg summa pengar på banken.
 
Jag hade en stor buffert, sen sa jag upp mig och var arbetslös i två månader. Jobbade deltid innan jag kom upp i heltid. Sen blev hunden sjuk.
Min buffert har inte hunnit repa sig än. Lägg på att jag gick ner från heltid till deltid igen och började plugga.
Hoppas jag har en möjlighet att bygga upp den nästa år!

Har två bilar varav den ena ska säljas och då hoppas jag att buffertkontot fylls på en del. Har fortfarande en del investeringar, men vill undvika att ta av det ut i det längsta.
Ser det som att en buffert är till för att användas och den har verkligen kommit till nytta! Nu vill jag bara kunna skrapa ihop till en ny att ha på kontot.
Har relativt låg månadskostnad trots två hästar och en hund. Vill ha i.a.f. fyra månads löner på kontot, mer än så känns "onödigt" då kan de åka in i det långsiktiga sparandet.
 
Ett par hundra tusen ungefär. Och lite fondspar som jag skulle kunna sälja av vid kris men det tar ju lite tid att få lös det. Sen äger jag en lägenhet, vid total kris skulle jag kunna sälja den och typ flytta hem till mamma (eller bo på gatan men det är inte så lockande)
 
Jag har egentligen ingen anledning till stor buffert. Bor i hyresrätt så hyresvärden sköter saker och ting här om det går sönder, tillsvidareanställning på stabilt bolag och sen försäkringar upp över öronen på både mig själv och djur om något skulle ske (fack, A-kassa, hemförsäkring, djurförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring, livförsäkring även om den inte skulle hjälpa just mig något :p). Det dyker alltså inte direkt upp några oförutsedda kostnader i mitt liv. Åtminstone inte i den storlek som inte går att ta direkt på månadens lön.

Däremot har jag sparande, och det är väl en form av buffert eftersom pengarna går att tillgå om jag önskar. Även om de är tilltänkt som långsiktigt sparande och jag rör dem inte om det inte skulle vara absolut nödvändigt.
 
Spinoff - från en gammal hästtråd.
Där man har köpt häst utan ha någon buffert alls, om hästen blir sjuk eller bilen behöver repareras. Så blir man tvungen att tvångsälja hästen.
Så jag är lite nyfiken på hur stor buffert andra har ?
Själv har jag 5 månadslöner och har haft så länge. Lite i överkant kanske med tanke på att jag har mer i aktier som går att sälja av vid behov. Men jag vill inte behöva tvångsälja dom i onödan.
För mig är det trots allt en ekonomisk trygghet att ha ett stort sparkapital. Att aldrig behöva fundera över ekonomin eller oförutsedda utgifter.

https://www.expressen.se/brandstudio/swedbank/ekonomen-sa-stor-buffert-behover-du/
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/epBqy/sa-kan-du-spara-ihop-till-100-000-kronor

Äsch, skulle stått "Mer än två månadslöner", alt "Tre månadslöner eller mer" på sista valet. Men går ej att ändra :cautious:.
Just nu är det ganska bra på sparkontot. Uppskattar jag har ca 3 månadslöner sparade. Jobbar inom vården så inte så superbra betalt, men jag klarar mig. Jobbar inte heltid (77,8%) men har möjlighet att ta extra skiften om jag vill. Vill helst inte jobba extra då jag vill ha mer tid över till annat då jag jobbar mycket kvällar och helger.

Utgifterna varierar från månad till månad. Bor rätt billigt, inga barn eller sambo men delar bostad med systern. Dock har jag en häst och två katter. Den ena katten har haft otur i sommar och skadat benet, det blev en hel del besök hos veterinären och en dyr operation till slut. Den summan tar ett tag att spara ihop igen. Hästen kostar också en hel del varje månad men utan häst gör jag inget vettigt och kommer mig inte ut. Det må vara dyrt men det ger så mycket för välmåendet både psykiskt och fysiskt.

Vill ha en viss buffert för säkerhets skull, om något oförutsett skulle hända eller om hästen eller katterna blir sjuka. Hästen är försäkrad men inte katterna.
 
Jag har egentligen ingen anledning till stor buffert. Bor i hyresrätt så hyresvärden sköter saker och ting här om det går sönder, tillsvidareanställning på stabilt bolag och sen försäkringar upp över öronen på både mig själv och djur om något skulle ske (fack, A-kassa, hemförsäkring, djurförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring, livförsäkring även om den inte skulle hjälpa just mig något :p). Det dyker alltså inte direkt upp några oförutsedda kostnader i mitt liv. Åtminstone inte i den storlek som inte går att ta direkt på månadens lön.

Däremot har jag sparande, och det är väl en form av buffert eftersom pengarna går att tillgå om jag önskar. Även om de är tilltänkt som långsiktigt sparande och jag rör dem inte om det inte skulle vara absolut nödvändigt.

Du är ju smart som säkrat upp! Jag är inte med i a-kassan eller facket och har ingen inkomstförsäkring odyl. Men såklart hemförsäkring (med utökat reseskydd då jag reser en del).
 
Du är ju smart som säkrat upp! Jag är inte med i a-kassan eller facket och har ingen inkomstförsäkring odyl. Men såklart hemförsäkring (med utökat reseskydd då jag reser en del).

Jag är en ängslig själ :angel: Nej men sanningen är att en vän råkade ut för en olycka för två år sedan, och vi insåg vad det hade kostat honom utan hans olycksfallsförsäkring. Nu är han tillbaka på jobbet på heltid, men risken efter olyckor är ju att man inte kan det. Kanske för resten av livet. Så jag insåg hur lätt en olycka händer och vilka konsekvenser det ger. Så jag försäkrade mig upp till tänderna :p Jag vill inte leva i fattigdom resten av livet för att någon blådåre skulle köra på mig vid ett övergångsställe, eller dylikt.
 
Jag brukar ha ca 3 månadslöner men efter ett halvårs sjukskrivning utan pengar från FK så är jag nu nere på ca 0,2 månadslöner. Om någon häst skadar sig nu blir det jobbigt! :crazy: Svårt att akutsälja skadad häst också.
 
Jag känner överlag att tilltron till att ha en buffert är lite överdriven. (Att ha pengar för att tex kunna laga taket om en äger sitt tak, ser jag mer som bostadskostnad.)
Men är inte det lite samma sak? Jag sätter undan lite extra varje månad på kontot (som ju kan kallas buffert) för att jag rimligtvis kommer behöva lägga om taket (tex). Det är ju lite sent att börja lägga undan de pengarna den dagen man inser att taket behöver läggas om omgående...

Jag har en hyggligt stor buffert. Känns bäst så för mig som har villa och häst på en inkomst. Marginalerna är ju inte gigantiska direkt. Ser inte väldigt mycket fram emot att ta reda på exakt hur rutten ena husgaveln är när det blir vår...
 
Men fy! Alltså FK suger :banghead: kämpa på!
Men varför fick du inget från FK? Jag fick 4 veckor från FK efter min (frivilliga) plastikoperation. Maxbelopp dessutom, är väl runt 1000kr/dag. Har inte varit sjukskriven mer än så men det var inga problem alls att få de pengarna.
 
Men är inte det lite samma sak? Jag sätter undan lite extra varje månad på kontot (som ju kan kallas buffert) för att jag rimligtvis kommer behöva lägga om taket (tex). Det är ju lite sent att börja lägga undan de pengarna den dagen man inser att taket behöver läggas om omgående...

Jag har en hyggligt stor buffert. Känns bäst så för mig som har villa och häst på en inkomst. Marginalerna är ju inte gigantiska direkt. Ser inte väldigt mycket fram emot att ta reda på exakt hur rutten ena husgaveln är när det blir vår...
Jag tycker nog att lägga undan lite i taget för renoverings-/reparationsbehov som man vet kommer, även om man inte alltid vet när, är en annan sak än att spara till något slags buffert som ska rädda en om man står utan inkomst eller något annat betydligt mindre sannolikt än behov av att laga saker på ett hus händer.

Det där med reparationerna känns mer som att jag brukar sätta undan lika mycket varje månad till CSN, även om räkningen bara kommer en gång i kvartalet. För att jämna ut och slippa känna mig pank var tredje månad.
 
Men varför fick du inget från FK? Jag fick 4 veckor från FK efter min (frivilliga) plastikoperation. Maxbelopp dessutom, är väl runt 1000kr/dag. Har inte varit sjukskriven mer än så men det var inga problem alls att få de pengarna.
För att trots mina trettioelva sjukintyg från ett helt gäng olika läkare som intygade att jag var sjuk tyckte fks läkare (som jag aldrig träffat eller pratat med) att jag var helt frisk och det var bara att jobba. :grin:
 
För att trots mina trettioelva sjukintyg från ett helt gäng olika läkare som intygade att jag var sjuk tyckte fks läkare (som jag aldrig träffat eller pratat med) att jag var helt frisk och det var bara att jobba. :grin:
Sjukt :( min läkare skickade in ett intyg med typ 10 ord på, om ens det. Jag trodde inte att jag skulle få ngt dock, blev lite förvånad faktiskt.
 
Sjukt :( min läkare skickade in ett intyg med typ 10 ord på, om ens det. Jag trodde inte att jag skulle få ngt dock, blev lite förvånad faktiskt.
Jag har sett mycket sämre sjukintyg än mina (av samma sjukskrivningsorsak) och det hela verkar vara ett lotteri! Jag hoppas att jag aldrig blir sjuk igen i hela mitt liv!
 
Jag har sett mycket sämre sjukintyg än mina (av samma sjukskrivningsorsak) och det hela verkar vara ett lotteri! Jag hoppas att jag aldrig blir sjuk igen i hela mitt liv!
Så märkligt. Åh det hoppas jag med! Att ingen behöver vara sjuk och behöva oroa sig över ekonomin utöver det.
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 805
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Jag är född med ett beckenfel; beckenbenet vrider sig succesivt så att det tippas framåt. Till följd av detta dras också ryggraden ihop...
2
Svar
32
· Visningar
4 214
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp