Bukefalos 28 år!

Hur stor elförbrukning är normalt?

Jag har förbrukat 4227kwh juni-december 2022. gissar utifrån det att min totala årsförbrukning blir strax under 10 000kwh men det återstår att se. Ids inte riktigt leta rätt på de gamla fakturorna från föregående elbolag men tippar så.
 
December är första månaden där jag var sämre än året innan, annars har jag förbrukar ca 20 % mindre. Har dock skaffat laddhybrid som laddas med 8 kw varje dag, utan den hade det varit lite lägre än 2021 åtminstone.
Screenshot_2023-01-03-23-14-41-74_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Oj, vilken skillnad!

Vi gjorde av med 1080 kWh i december jämfört med 1270 kWh i december 2021, så ingen revolutionerande minskning. Å andra sidan gjorde vi några justeringar för några år sedan och har successivt minskat förra husägarens 16000 kWh per år till mindre än hälften.
Jo, har inte gjort några mer genomgripande åtgärder tidigare år när elen varit billig. Då har det varit rimligt att använda el för olika funktioner för att skydda stall och hus och för komfort. Nu är det orimligt och för egen del omöjligt. Så ”under galgen” är det mycket som går.

Sen är det också ett bevis i mängden på hur stor del direktverkande el är i förbrukningen när man har det som huvudsaklig uppvärmning.
 
7340 kWh för 2022 mot 11868 2021. Villa 70 kvm med äldre luftvärmepump, braskasett och direktvärmande el. 1,5 personer i hushållet. Minskat 37% i år mot föregående år. Känns helt ok även om räkningen kommer kosta 🙈
 
Vi förbrukar cirka 10 000 kwh per år på uppvärmning och hushållsel i en villa på 162 kvadratmeter byggd 2016 med frånluftvärmepump. 2 vuxna och 2 småbarn. Elområde 3 (Östergötland).
 
3223 kronor med timpris (utan skatt, elöverföring (96 öre till/kwh) och nätavgift för mina 1165 kwh i december. Det är avsevärt högre än vanligt, men man får vara ödmjuk ändå som hade utrymme att kapa i kwh-timmarna. Min årsförbrukning bör bli 7500 kwh, har bara ägt huset sedan i mars så gjort min första vintermånad här. Det är jag nöjd med men det kommer tyvärr stiga när mer utrymme utnyttjas.
 
Total elförbrukning 2022 var precis över 5000 kWh. En liten minskning från 2021 med 200 kWh, men vi kan inte göra så himla mycket mer än vi redan gör.
 
593 kWh i december 2022; 659 kWh i december 2021.

Kunde ha sparat mer men städade och tvättade en hel del under förmånliga dagar.
 
Men oj! Hur många kWh var det?
Runt 1000 tror jag. Ska fråga min man när han kommer hem, det är bara han som ser förbrukningen. Luftvärmepumpen är ändå 10-11 år gammal så är imponerad över hur lite den drar. Vi ska byta ut den i år eller nästa år så då borde vi få ner förbrukningen ännu mer med en nyare och antagligen effektivare.
 
Runt 1000 tror jag. Ska fråga min man när han kommer hem, det är bara han som ser förbrukningen. Luftvärmepumpen är ändå 10-11 år gammal så är imponerad över hur lite den drar. Vi ska byta ut den i år eller nästa år så då borde vi få ner förbrukningen ännu mer med en nyare och antagligen effektivare.
Det var ganska lite och ganska billigt!
 
Runt 1000 tror jag. Ska fråga min man när han kommer hem, det är bara han som ser förbrukningen. Luftvärmepumpen är ändå 10-11 år gammal så är imponerad över hur lite den drar. Vi ska byta ut den i år eller nästa år så då borde vi få ner förbrukningen ännu mer med en nyare och antagligen effektivare.
Ni har ett bundet avtal? För mig - med rörligt i elområde 4 - kostade 922 kWh ca 4600 kr inklusive allt.
 
1880kWh i december. Mer än förra året och då har jag ändå laddat bilen mer på jobbet än hemma (fast det är dyrare där).

Måste börja söka vad det är som drar så.
 
Runt 1000 tror jag. Ska fråga min man när han kommer hem, det är bara han som ser förbrukningen. Luftvärmepumpen är ändå 10-11 år gammal så är imponerad över hur lite den drar. Vi ska byta ut den i år eller nästa år så då borde vi få ner förbrukningen ännu mer med en nyare och antagligen effektivare.

Det låter jättebilligt! Eller ja, med dagens mått mätt 😜 Har ni bundet pris sen innan?

Vår förbrukning var 1200 kWh SE3. Fakturan för förbrukningen kommer ligga på nästan 4500:- tror jag.

Edit: 4200:- var det visst. Men det är ju oavsett enbart förbrukningen. Fakturan från nätägaren tillkommer ju.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp