Hur stor elförbrukning är normalt?

Såhär såg november ut för oss.
Hus, där vi värmer upp ca120 kvm med luft/vatten pump och två rum med oljefyllda elelement.

Bor i Skåne.
Vi har inget timavtal, utan kombi med fast och rörligt. Förbrukar el utan att anpassa till timmar där elen är billigare. Har ingen elbil. Håller 20 grader inomhus.

Screenshot_20221202_074437_Sknska Energi.jpg
 
nu har jag strypt tillförseln till elementen i garage, gillestuga och två rum jag sällan är i. Men det känns typ lite jobbigt, säljaren sa att alla element alltid ska vara fullt på och alla ändringar ska göras på pumpen. Men det känns väldigt onödigt att värma upp ett garage som vad jag kan se inte är isolerat? Ska försöka leta företag att ringa under lunchen och ställa den här sortens frågor till. tre element på övervåningen har i princip varit kalla eller bara svagt, svagt ljumna. Behöver nog sätta mig in i hur man luftar element också...
Fast om du har element med en-rörs system, så kan du inte sänka i ett rum, utan att det påverkar de andra elementen på samma rör.
En-rör system bör stå fullt öppna, och istället justeras på pumpen.
Sen skadar det inte att ta ut kunnig som kan gå igenom pannan, samt serva den då och då för att bibehålla bra effekt på pumpen. Kan behöva fyllas på gas i kompressor mm mm.
 
Senast ändrad:
Jag bor i ett hus på 75 kvm med nästan bara veduppvärmning, dvs elen som förbrukas är i princip bara lampor, eldrivna saker etc. Jag har inte fått data än för november, men i september och oktober låg det totalt på 180-190 kWh per månad (dvs runt 6 kWh/dag).
 
Såhär såg november ut för oss.

Screenshot_20221202_075627_Tibber.jpg

Bor i SE4
230kvm + 130k uppvärmd källare
100kvm är byggt 54, tilläggsisolerat och nya fönster/ dörrar.
Resten är byggt 2017 och tämligen välisolerat
Luft/vatten med golvvärme
17,5 grader i gamla delen och 19 i övriga
2 vuxna som jobbar hemifrån
2 barn
 
nu har jag strypt tillförseln till elementen i garage, gillestuga och två rum jag sällan är i. Men det känns typ lite jobbigt, säljaren sa att alla element alltid ska vara fullt på och alla ändringar ska göras på pumpen. Men det känns väldigt onödigt att värma upp ett garage som vad jag kan se inte är isolerat? Ska försöka leta företag att ringa under lunchen och ställa den här sortens frågor till. tre element på övervåningen har i princip varit kalla eller bara svagt, svagt ljumna. Behöver nog sätta mig in i hur man luftar element också...

Det kommer göra föga för din förbrukning. Din bergvärme behöver elementen för att jobba korrekt iom att det är ett rörsystem. Bättre att se över förbrukningen på annan sätt.
Risken om du stryper elementen är att de fryser sönder i ett oisolerat garage.

Vi har höjt arbetstakten på vår vid vissa utetemperaturer för att få det komfortabelt inne. Sitter hellre varmt och mörkt än kallt och mörkt 😅
 
Mamma har bergvärme i deras hus (stort, 220 kvm eller så), och första vintern dom bodde där hade dom elförbrukning för 8k i mån på vintern utan att dom hade värme. Visade sig att det var fel på pannan (fråga mig inte vad), nu när det är åtgärdat funkar golvvärmen överallt och det är varmt, och det kostar väl runt 3k istället 😅 så ta ut någon som kollar pannan låter väl som ett första steg :)
 
Jag bor i ett gammalt hus (byggt 1911, om- och tillbyggt i omgångar från 50-talet och framåt), drygt 100 kvm, enplanshus med kallvind, som inte har världens bästa isolering. Luft-/vatten-värmepump från 2013, några element med direktverkande el, ett oljefyllt elelement i sadelkammaren, egen brunn med vattenpump, elstaket till ca 2 ha hagar. Gårdsbelysning som står på hela natten. 1 september 2021 - 31 augusti 2022 förbrukade jag ca 16 000 kwh. I år från 1 september fram till nu ligger jag på -57% i förbrukning jämfört med förra året, mest pga att jag kunnat elda med ved istället för att ha värmepumpen igång. Jag har förhoppningar om att med de förändringar jag gjort kunna hålla mig på eller strax under 10 000 kWh per år.
 
Såhär såg november ut för oss.

Visa bifogad fil 106845
Bor i SE4
230kvm + 130k uppvärmd källare
100kvm är byggt 54, tilläggsisolerat och nya fönster/ dörrar.
Resten är byggt 2017 och tämligen välisolerat
Luft/vatten med golvvärme
17,5 grader i gamla delen och 19 i övriga
2 vuxna som jobbar hemifrån
2 barn
Kul att få förbrukningen uppdelad sådär. Hur gör man det? Har någon slags smarta avläsare i alla vägguttag? 🤔
 
Jag har inte ändrat mina vanor på något direkt sätt och har betalat alltifrån 2,16kr till över 200kr per dag för elen i november månad, timpriset har ju varierat så väldigt. Sommartid förbrukar jag ungefär 10kwh/dag och nu sedan det blivit kallare förbrukar jag ungefär 40kwh/dag. Huset värms med bergvärme, så jag tänker att ungefär 30kwh borde vara kopplat till själva uppvärmningen av huset. Är det normalt när man har bergvärmepump eller är det läge att ringa någon tekniker för en koll på systemet?
40 kWh/dygn är nog inte orimligt med dina förutsättningar imho.

Mitt hus är i samma storleksordning, mitt i Halland, värms med luft/vatten värmepump och vi (två vuxna och två små barn) förbrukade 1100 kWh under november varav 640 kWh värme (varav 470 kWh uppvärmning och 170 kWh varmvatten). Således totalt ca 37 kWh/dygn varav ca 16 kWh/dygn för att värma huset, och vi har sällan under 22 grader.
 
Känn efter hur varmt det är precis där röret går in i elementet. Och sen känner du på elementet ifall bortre övre änden är märkbart kallare. I så fall har du luft i elementet. Jättelätt att fixa om du har en passande nyckel.
Jag tror att de kalla elementen är längst bort på slingan från pumpen. Trist då det är rummen jag oftast är i. Garaget är ett av de första.
 
Jag tror att de kalla elementen är längst bort på slingan från pumpen. Trist då det är rummen jag oftast är i. Garaget är ett av de första.
Om elementet är jämnvarmt men inte tillräckligt varmt är det kanske inte luft utan att vattnet i slingan hunnits kylas av när det kommit hela vägen?

Nu spånar jag helt friskt men om alla element sitter ihop i en slinga och inte kan styras individuellt. Och garaget ligger först. Borde det inte hjälpa att isolera elementet i garaget? Typ hänga en ullfilt över eller ställa en möbel framför? Någon med bättre koll på såna system som vet?
 
Om elementet är jämnvarmt men inte tillräckligt varmt är det kanske inte luft utan att vattnet i slingan hunnits kylas av när det kommit hela vägen?

Nu spånar jag helt friskt men om alla element sitter ihop i en slinga och inte kan styras individuellt. Och garaget ligger först. Borde det inte hjälpa att isolera elementet i garaget? Typ hänga en ullfilt över eller ställa en möbel framför? Någon med bättre koll på såna system som vet?
Jag ska läsa på lite mer om enrör/tvårörssystem. Jag tror att jag bara stryper cirkulationen upp till elementet om jag vrider på kranen nedanför elementet. Men jag ska undersöka under helgen.
 
Jag bor i ett nyligen helrenoverat hus i område 4.
Skorsten ej driftsatt än efter detta, fortfarande arbete kvar, och all värme är vattenburen.

Har 75kvm bottenyta med golvvärme och loft över ca 1/3 av den ytan.
Har två olika zoner och håller 19 grader i badrummet (förhindra fuktskador) och 17-18 i resten av huset.

Värmepump redo att installeras, men än så länge har all värme och allt varmvatten körts med hjälp av en elpatron.
Utöver huset har jag en mindre sadelkammare som håller 15 grader med hjälp av en fläkt, vi har en maskinhall med gamla lysrör, egen brunn och eget avlopp. Jag har även hållit en bod på 12 grader med hjälp av ett oljeelement, men den är nu såld.

Det ska bli intressant att se skillnaden när luft/vattenpump är i drift.
Vår förbrukning nu har varit:
Sept: 921
Okt: 1129
Nov: 1688

Den temperatursänkning vi haft senaste månaden har gett stor påverkan.
 
Jag bor i hus +130 år gammalt kanske. Har nya fönster i hälften av rummen. Golvvärme i badrum. Annars element, direkt el, samt (urdålig) accumulerande vedspis. I november gjorde vi av med 1700kwh. Förra årets november var det mer än 2000.
Har 17-18 grader inomhus, 15 i hundarnas rum samt gästrum. Kanske 14 i hallen. Övervåningen har ingen uppvärmning pga värmen stiger uppåt. Vi bor på 160kvm varav bottenplan är drygt 100. Bara hälften av övervåningen är inredd.

Vår räkning för november var kring 600 €. Mkn kompis med lite större hus och vstrenluftpump hade räkning på 900€. Horribelt. Det är inte ens kallt ute! Vi har haft kanske I snitt -1,5 grader kallt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp