Hur stor elförbrukning är normalt?

Jag har inte ändrat mina vanor på något direkt sätt och har betalat alltifrån 2,16kr till över 200kr per dag för elen i november månad, timpriset har ju varierat så väldigt. Sommartid förbrukar jag ungefär 10kwh/dag och nu sedan det blivit kallare förbrukar jag ungefär 40kwh/dag. Huset värms med bergvärme, så jag tänker att ungefär 30kwh borde vara kopplat till själva uppvärmningen av huset. Är det normalt när man har bergvärmepump eller är det läge att ringa någon tekniker för en koll på
Vi snittar på cirka 10kwh/dag på över 250kvm hus där det arbetas med hard core powertools nästan varje dag eftersom vi renoverar. Två personer jobbar dessutom hemifrån.

Så det är ju inte som att vi inte använder el även om vi inte har elvärme. Pannan t.ex drivs ju oxå med el.
 
Vi snittar på cirka 10kwh/dag på över 250kvm hus där det arbetas med hard core powertools nästan varje dag eftersom vi renoverar. Två personer jobbar dessutom hemifrån.

Så det är ju inte som att vi inte använder el även om vi inte har elvärme. Pannan t.ex drivs ju oxå med el.
Vad har ni för uppvärmning som klarar sig på så lite? Som sagt, 10kwh är vad mitt hus gör av med sommartid
 
Sen elen blev dyrare så har vi ”snålat” för att ligga under 200 kWh varje månad. Brukar hamna där, 178-198 kWh. I november hade vi gjort av med 202 kWh, så där översteg vi. Nu för december blir det nog dyrare, vi har fler lampor (ljusstakar/stjärnor) och ljusslingor, men vi försöker snåla även där och enbart ha tänt några timmar eftermiddag/kväll.

Bor i hus, 120 kvm, vattenuret system (pellets) och eldar i kakelugn. Vi har än så länge även kunnat snåla med pelletsen, haft samma pall sen slutet av augusti, alltså 3 månader.
 
Sen elen blev dyrare så har vi ”snålat” för att ligga under 200 kWh varje månad. Brukar hamna där, 178-198 kWh. I november hade vi gjort av med 202 kWh, så där översteg vi. Nu för december blir det nog dyrare, vi har fler lampor (ljusstakar/stjärnor) och ljusslingor, men vi försöker snåla även där och enbart ha tänt några timmar eftermiddag/kväll.
Vad har du för uppvärmning?
 
Litet hus som är 1600-tal, utbyggt och renoverat 1990-tal och runt 2005. Ca 95kvm inkl sovloft.

Bergvärme till golvvärme, har dragit ner till ca 18-19 grader och eldar för mer komfort. Försöker tänka på att släcka lampor etc. Elstängsel på två aggregat, två termobarer, uppvärmd liten sadelkammare på direktel.

Använde 1085 kWh i oktober månad, Norrbotten.
 
Ca 10 år gammalt hus på 130 kvadrat med golvvärme + Garage med ca 10 grader och en elbil. Förr låg vi på ca 2000 kWh i månaden. Nu har vi gjort en rad insatser för att sänka förbrukningen som bla att sänka innetemperatuen från 21 till 16 och elda i kaminen ett par timmar varje dag mm. Nu har vi sänkt förbrukningen med 27%. Jag kör lite mindre och ffa har sänkt hastigheten vilket påverkar bilens förbrukning jättemycket så jag behöver inte ladda lika ofta.
 
Vi ligger på cirka 30kwh per dag, plus minus.
Drygt 100kvadrat stort hus.

Eldar med ved men har ett element på en toalett och ett för vattenpumpen som står i stallet.
Lite lampor tända men släcker efter oss, och tänker på vår elanvändning överlag. Tror vår förbrukning är ganska normal ändå. Ev något mer då alla fönster inte är bytta ännu och huset i övrigt är ett par hundra år gammalt 😎

Har minskat vår förbrukning enormt med att stänga av en äldre golvvärme💪
Mot förra året är elen minskad med minst hälften..
 
själv sänkte jag rumstemp på pumpen 1 grad i förrgår och tog hem mer ved igår. ska nog elda lite framåt kvällen och se hur mycket varmare det blir på övervåningen av det...
 
snyggt! Men man blir ju nyfiken på hur ert hus värms upp och om ni lagar mat över öppen eld eller ej.

Yes, maten lagas över öppen eld (inget skämt, vi har gas). Hyresvärden står för fjärrvärme, varmvatten och tvättstuga. Vår elförbrukning täcker kyl/frys + extra frys, en stationär dator, en laptop, en stereoanläggning, laddning av några mobiler, några LED-lampor. Dammsuger ytterst sparsamt pga gillar inte att städa och så går väl stavmixern några minuter i månaden.
Vi har ingen vattenkokare, kaffebryggare, strykjärn, skotork, handdukstork och allt vad det nu är som folk har för att hålla uppe elförbrukningen.

Men det är ju lite orättvist att komma med i denna tråden så klart.
 
Yes, maten lagas över öppen eld (inget skämt, vi har gas). Hyresvärden står för fjärrvärme, varmvatten och tvättstuga. Vår elförbrukning täcker kyl/frys + extra frys, en stationär dator, en laptop, en stereoanläggning, laddning av några mobiler, några LED-lampor. Dammsuger ytterst sparsamt pga gillar inte att städa och så går väl stavmixern några minuter i månaden.
Vi har ingen vattenkokare, kaffebryggare, strykjärn, skotork, handdukstork och allt vad det nu är som folk har för att hålla uppe elförbrukningen.

Men det är ju lite orättvist att komma med i denna tråden så klart.

Det är främst uppvärmning som kostar el. Inte hushållsapparater som används en kortare tid någon gång per dag.
 
Yes, maten lagas över öppen eld (inget skämt, vi har gas). Hyresvärden står för fjärrvärme, varmvatten och tvättstuga. Vår elförbrukning täcker kyl/frys + extra frys, en stationär dator, en laptop, en stereoanläggning, laddning av några mobiler, några LED-lampor. Dammsuger ytterst sparsamt pga gillar inte att städa och så går väl stavmixern några minuter i månaden.
Vi har ingen vattenkokare, kaffebryggare, strykjärn, skotork, handdukstork och allt vad det nu är som folk har för att hålla uppe elförbrukningen.

Men det är ju lite orättvist att komma med i denna tråden så klart.

Vi gör av med mindre trots att vi dammsuger jämt, har tvättmaskin med torktumlare osv.
Vet inte hur det är möjligt att vi har då låg förbrukning men bott här i två år och legat på 110 kWh som mest per månad.
Klagar inte 😁
 
Det är främst uppvärmning som kostar el. Inte hushållsapparater som används en kortare tid någon gång per dag.
Jag var lite orolig att dammsuga fram tills jag fattade vad "effekten" på respektive redskap innebar. Min dammsugare är på 650w så jag kan ju dammsuga i ungefär 1h 20min innan jag kommer upp i 1kwh. Även när elen är dyr kostar en halvtimmes dammsugning sällan mer än ett par kronor. Elektriska kaminfläkten (som måste vara igång när jag eldar, enligt tillverkaren) var jag också stressad över tills jag förstod att en 40w fläkt kan gå i ett dygn i sträck utan att komma upp i 1kwh.

Det var ändå sköna insikter, att det inte RINNER ut pengar varje gång man pluggar in en vanlig mindre hushållsapparat.
 
Vi gör av med mindre trots att vi dammsuger jämt, har tvättmaskin med torktumlare osv.
Vet inte hur det är möjligt att vi har då låg förbrukning men bott här i två år och legat på 110 kWh som mest per månad.
Klagar inte 😁
Ni kan ju inte tvätta och torka speciellt ofta? Ni gör ju verkligen inte av med nåt alls? Ingen ugn osv i regelbunden användning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp