Hur stor/liten är din häst? *Spinoff på hund-tråden*

Ras: Okänd korsningsponny, men gissar på nån polskt blandning med typ arab och Polsk Konik.
Kön: Sto
Ålder: 15
Vikt: Runt 460-480 kg.
Mankhöjd: 147 cm
Rasstandard: Nu har hon ju ingen "ras" på det viset då hon är okänd. Men hon har trevlig resning, och kraftiga ben. Sen är hon något överbyggd, men jag tror inte hon störs så mycket av det. I mina ögon är hon iaf världens finaste häst.
t11588480_zpsnaa5sw4t.jpg
 
Ras: Korsning - swb
Kön: sto
Ålder: 15 år
Vikt: ca. 650 kg
Mankhöjd: 167cm

väldigt normal överlag, lång rygg men inte alldeles för överdrivet :)
 
Ras: SWB e. Cortez ue. Strong Statement xx
Kön: Sto
Ålder: 15 år
Vikt: ca 545 kg
Mankhöjd: 163 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja.
 
Ras: SWB
Kön: Sto
Ålder: 10
Vikt: ca550
Mankhöjd: 164cm
Rasstandard: Ja. Diplomerat sto men väldigt petite och feminin.
 
Bara spånar, man kanske gjorde man ett grundpass(?) i sh för att man inte är helt säker på stammen (eller hans förflutna), och inte har möjlighet att verifiera identiteten mot föräldrarna?

Han kan ju ändå ha föräldrar som är kända till namn och ras även om den är reggad som okänd. (Jag har en sån själv :) )

Alltså uppfödaren tror jag var helt 100% säker på stammen, då han om han reggats korrekt, haft gröna papper i ASVH. Däremot misstänker jag att han hamnat hos oseriösa därefter, för han ska vara född i en liten ort i Småland som börjar på Vi- och slutar på -by, men trots att jag frågat runt hos massor av namnkunniga i trakten, så vägrar folk att säga någonting om hans tidiga år 2002-2006. Då han (antagligen) redan då hade ett mycket specifikt utseende, och dessutom har ett långt och unikt namn, tror jag inte riktigt på att "ingen hört talas om honom" :angel: :grin:
 
Vad? Är han inte 162 cm? Vi har 3 st SWB i stallet och den största är 163. Och så har vi en holsteiner också och den är 161 cm.

Jo, det är han! :)
Men oj, vilka små! *Me like*
Nej, för jag hörde för inte så länge sedan om en SWB som skulle ha visats på någon kvalité, men inte fått diplom/fallit på målsnöret för att den bara var 164 cm, och hade den varit 165 cm hade den fått högre poäng. Men jag vet inte...
 
Ras: korsning SWB, XX, new forest.
Kön: valack
Ålder: 12
Vikt: vet gissade på 600 kg sist
Höjd: 162cm
Rasstandard: finns ingen på korsningar.

Ras: Engelskfullblod
Kön: sto
Ålder: 4 år
Vikt: höftar på 400-450
Höjd: 157cm
Rasstandard: hittade att fullbloden ligga vanligen mellan 155-165 cm men variationer från 150 till 170 cm inte är så ovanligt.
 
Nej, för jag hörde för inte så länge sedan om en SWB som skulle ha visats på någon kvalité, men inte fått diplom/fallit på målsnöret för att den bara var 164 cm, och hade den varit 165 cm hade den fått högre poäng. Men jag vet inte...

En SWB kan vara allt mellan 150-180. Finns säkert undantag som är större och mindre än så också även om det är mer ovanligt. Sen är det oftast önskvärt att avelshingstarna ligger mellan 164-170 så det kanske är det du har blandat ihop det med? De representerar ju dock en väldigt liten del av det totala antalet hästar av den stamboken.
 
En SWB kan vara allt mellan 150-180. Finns säkert undantag som är större och mindre än så också även om det är mer ovanligt. Sen är det oftast önskvärt att avelshingstarna ligger mellan 164-170 så det kanske är det du har blandat ihop det med? De representerar ju dock en väldigt liten del av det totala antalet hästar av den stamboken.

Tack för info!
Mycket möjligt att jag har blandat ihop det så, absolut! :idea:
Nej, för att typ 150 cm hästar får lägre poäng förstår ju jag också, men tyckte att det lät konstigt med 164 cm...Det är ju liksom inte ens litet, tycker jag! :p
 
Ras: New Forest


Ras: Fjording/islandsäst
Kön: Valack
Ålder: 21 år
Vikt: mer än jag tänker erkänna. Närmare 500 kg
Mankhöjd: 138 cm
Inom rasstandard?: Självklart! Han är helt inom sin egen standard.
Har du ingen bild, låter söt :p

Två islandsston, den ena ca 138 (15 år), väger 350 (nyligen vägd), den andra strax över 140(7 år), kanske 142? Väger säkert 50 kilo mer, lite fetare men främst längre och större.

Storleksmässigt faller de inom rasstandard. I övrigt har den äldre har lite långa ben och lite kort hals, men är en vacker häst, kunde ha bättre halsansättning. Den yngre är riktigt snygg med bra proportioner.
 
Ras: SWB
Kön: Valack
Ålder: 7år
Vikt: Runt 600-650kg
Mankhöjd: 178cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja.
 
Ras: Varmblodig travare
Kön: Valack
Ålder: 16 år
Vikt: 600 kg
Mankhöjd: 170 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja


Ras: Korsning - Varmblodig travare/Tinker
Kön: Valack
Ålder: 2år
Vikt: Drygt 400 kg
Mankhöjd: 150+ cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Har mycket tinker i utseendet.
 
Ras: SWB
Kön: Sto
Ålder: 11 år
Vikt: Strax över 700 kg
Mankhöjd: 179 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Snäppet för stor skulle jag tro.
 
Ras: KWPN
Kön: Sto
Ålder: 11 år
Vikt: Ca 600 kg, vet inte riktigt.
Mankhöjd: 170 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja :)
 
Ras: KWPN
Kön: Sto
Ålder: 8 år
Vikt: ca. 500 kg
Mankhöjd: 163 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja

Ras: Vbl-travare
Kön: Sto
Ålder: 16 år
Vikt: ca. 450 kg
Mankhöjd: 155 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja
 
Ras: Warlander
Kön: Sto
Ålder: 3, snart 4
Vikt: 611
Mankhöjd: 158, men förväntas bli 165-170 (växer sent! ;))
Inom rasstandarden: Absolut! :) lite bättre hoppteknik och lite för bred rygg kanske, men inget jag ser som negativt!
 
Ras: PRE
Kön: Sto
Ålder: 13 år
Vikt: ca. 500 kg lite dålig koll, just vilat ett halvår...
Mankhöjd: 157 cm amatörmässigt mätt
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja, har inte stenkoll på det själv men hört att hon är rastypisk utifrån de gamla militära linjer hon är avlad på.

1457973364-13234.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår vägde och mätte jag Minn och tänkte att det kunde vara kul att veta hur stora eller små era hundar är. Ras: Kelpie Kön: Tik...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 439
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp