Hur stor/liten är din häst? *Spinoff på hund-tråden*

Hannoveranare är ju tyska annars och inte irländska. Sen kan han ju vara tysk eller nåt annat även ifall han är född i sverige...tänker jag. En hannoveranare är ju alltid en hannoveranare oavsett vart den är född. Sen kanske man väljer att regga den som swb ändå av olika anledningar dock.

Jo, det vet jag ;)
Och det är också så jag skulle benämna det - korsning hannoveranare/xx. Men iom att han är född i Sverige blir ju det = SWB. Men det är folk här på Buke som sagt att han är SWB, och att det är den rätta benämningen. Jag känner mig dock mer bekväm med att säga korsning hann./xx född i Sverige :)
 
Jo, det vet jag ;)
Och det är också så jag skulle benämna det - korsning hannoveranare/xx. Men iom att han är född i Sverige blir ju det = SWB. Men det är folk här på Buke som sagt att han är SWB, och att det är den rätta benämningen. Jag känner mig dock mer bekväm med att säga korsning hann./xx född i Sverige :)
Fast..vart kom irländare in i det hela?

Men nej...en hannoveranare blir aldrig ett svenskt halvblod för att den är född i sverige, fortfarande av rasen hannoveranare. Är din häst efter en hannoveranare och är korsat med ett fullblod vilket du vet(?) Eller antar, så varför inte säga hannoveranare då? Varför säga korsning alls?

Spela roll egentligen men jag förstår inte riktigt bara varför inte bara säga att det är en hannoveranare när du vet stammen?
 
Fast..vart kom irländare in i det hela?

Men nej...en hannoveranare blir aldrig ett svenskt halvblod för att den är född i sverige, fortfarande av rasen hannoveranare. Är din häst efter en hannoveranare och är korsat med ett fullblod vilket du vet(?) Eller antar, så varför inte säga hannoveranare då? Varför säga korsning alls?

Spela roll egentligen men jag förstår inte riktigt bara varför inte bara säga att det är en hannoveranare när du vet stammen?

Lång historia....Men namnet är "irländskt".

Nej, men alltså, som det verkar efter det man vet nu, är pappan hannoveranare född i Tyskland, men importerad till Sverige och verkade i aveln här under många år. Mamman är antagligen renrasigt engelskt fullblod. Eftersom att avkomman då är född i Sverige, och hannoveranare är en halvblodsras godkänd i Sverige, och xx är godkänt som inkorsning, blir ju således avkomman SWB, eftersom att alla halvblod som föds i Sverige blir det oavsett stam. Men de facto är ju avkomman korsning hannoveranare/xx, i detta fall 62,5% xx och 37,5% hannoveranare (då Goldlöwes morfar är xx också).
 
Lång historia....Men namnet är "irländskt".

Nej, men alltså, som det verkar efter det man vet nu, är pappan hannoveranare född i Tyskland, men importerad till Sverige och verkade i aveln här under många år. Mamman är antagligen renrasigt engelskt fullblod. Eftersom att avkomman då är född i Sverige, och hannoveranare är en halvblodsras godkänd i Sverige, och xx är godkänt som inkorsning, blir ju således avkomman SWB, eftersom att alla halvblod som föds i Sverige blir det oavsett stam. Men de facto är ju avkomman korsning hannoveranare/xx, i detta fall 62,5% xx och 37,5% hannoveranare (då Goldlöwes morfar är xx också).
Näe...det blir fortfarande en hannoveranare..En hannoveranare blir inte ett svenskt halvblod bara för att den är född i sverige. Rasen är fortfarande hannoveranare.

Hannoveranare är en ras, visst är det en varmblodig ridhäst men det är fortfarande av rasen hannoveranare. Så din häst är ju då ingen korsning utan det är en hannoveranare helt enkelt. Sen om du vill regga den som svenskt halvblod så visst, men rasen är fortfarande hannoveranare.

Vet ett flertal hannoveranare födda i sverige men inte är reggade som svenska halvblod. Det är inget dom blir per automatik ifall man har stammen.
 
Senast ändrad:
Näe...det blir fortfarande en hannoveranare..En hannoveranare blir inte svenskt halvblod bara för att den är född i sverige. Rasen är fortfarande hannoveranare.
Indirekt ja. Men eftersom att den är född i Sverige registeras den som SWB, oavsett vilka dennes föräldrar är. Så den är SWB - men hannoveranare om man tittar på stammen.
 
Ras: Islandshäst
Kön: Valack
Ålder: 8 år
Vikt: Ca 410 kg
Mankhöjd: Ca 148-149 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja
 
Jo, man kan ju regga den i Tyskland också, men med den stammen, om man inte vill krångla till det, är ju att regga den i SWB som SWB.
Som sagt, medvetet val. Inget som sker per automatik. Det som stör mig när folk vill kalla hannoveranare för svenska halvblod är att dom är tycker jag långt ifrån vanliga svenska halvblod. Dom är inte alls samma typ av häst tycker jag. Tycker man ser en hyfsat tydlig skillnad på hannoveranare och "vanliga" svenska halvblodshästar. Alltså som är från svenska hingstar.
 
@Dressyrtjejen_97
Eftersom jag hjälpte dig med att leta efter personer som ev. kunde berätta mer om din häst och hans ev. stam blir jag lite nyfiken på hur du fick reda att han är e Goldlöwe 767? Var han född i Vimmerby som du hade fått indikationer på?
 
Ras: SWB
Kön: Valack
Ålder: 20 år
Vikt: 542kg i torsdags (har efter skada tappat massa muskler.)
Mankhöjd: Ca 166 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Höjdmässigt inga problem. Är som sagt 20 och kanske något äldre i modellen. Inget fel så, men idealet på dagens hästar som får bra typ på visningar är sportigare byggda.
 
Ras: SWB
Kön: Valack
Ålder: 10år
Vikt: ca 540 kg
Mankhöjd: ca 168 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja det tycker jag allt
 
Ras: Oldenburgare
Kön: sto
Ålder: 5 år
Vikt: 572 kg vid senaste vägning
Mankhöjd: ca 166-167 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja
 
Ras: Svensk ridponny.
Kön: Valack.
Ålder: 4.
Vikt:ca 450.
Mankhöjd: 156cm.
Rasstandard: Han är för hög.
:love:
e2363b7e27975c217d7cb87598139c28_zpsfzckehmv.jpg
 
Ras: Svensk Ridponny (connemara + welsh mountain/arabiskt fullblod)
Kön: Dam
Ålder: 20 år
Vikt: Hemligt (jk, ingen aning :P)
Mankhöjd: 144 cm (fick inte köpa henne först för att hon var "för liten" men jag fick lura föräldrarna genom att visa samma annons vid bättre tillfälle och här är hon nu ;) )
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Absolut! En mycket rastypisk Svensk Ridponny :D lol
 
Jo, det vet jag ;)
Och det är också så jag skulle benämna det - korsning hannoveranare/xx. Men iom att han är född i Sverige blir ju det = SWB. Men det är folk här på Buke som sagt att han är SWB, och att det är den rätta benämningen. Jag känner mig dock mer bekväm med att säga korsning hann./xx född i Sverige :)
I tråd efter tråd kommer du med märkliga påståenden och "fakta".
 
Ras: New forest.
Kön: Sto.
Ålder: Snart sex.
Vikt: Runt 350 kilo.
Mankhöjd: 140 cm.
Håller sig din häst inom rasstandarden: Hon fick en nia på typ när hon visades som fyraåring, så ja, det utgår jag från.
 
Ras: Korsning - varmblodig travare
Kön: Valack
Ålder: 10 år
Vikt: ca. 600kg
Mankhöjd: ca 163/164 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: nej. Grövre än många andra, men snyggare än vad de ska vara enligt standarden. Men då liknar min mer å andra sidan ridmodell än travmodellen. (Vilket jag uppskattar)
 
Hej!

Beskriver både min och sambons häst :-)

Ras: arabiskt fullblod
Kön: sto
Ålder: 12 år
Vikt: ca. 450 kg
Mankhöjd: 155 cm
Tror hon är inom rasstandard.

Ras: KWPN
Kön: valack
Ålder: 11 år
Vikt: Kanske 600?? ingen aning faktiskt, har sluppit åka till klinik med honom än.
Mankhöjd: 167 cm.
Tror han också håller sig inom rasstandard, men jag har ännu mindre koll på halvblod än på araber.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår vägde och mätte jag Minn och tänkte att det kunde vara kul att veta hur stora eller små era hundar är. Ras: Kelpie Kön: Tik...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 387
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp