Hur stor/liten är din häst? *Spinoff på hund-tråden*

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Hittade en tråd på hundforumet med samma rubrik, och tänkte, why not en spinoff på hästsidan? :D

*Frågorna är kopierade från den tråden men ordet "hund" har ändrats till "häst"*

Ras: Korsning - Engelskt fullblod/Hannoveranare (troligen, okänd stam men född i Sverige)
Kön: Valack
Ålder: 14 år
Vikt: ca. 570 kg
Mankhöjd: 162 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Nu finns det väl ingen officiell rasstandard för "svensk korsningshäst" :angel: Men för att vara SWB, den ras han hade varit med papper, är han för liten.
 
Ras: Quarterhorse
Kön: Sto
Ålder: 9 år
Vikt: ca 450 kg
Mankhöjd: 146 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja, hon har mycket bra rastyp. :)
 
Ras: Korsning - Varmblod/ fjordning-knabstrupper
Kön: Valack
Ålder: 5 år
Vikt: 450-500kg
Mankhöjd: 152-155 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Finns ingen rasstandard för korsningar men tycker han hamnar i ett bra mellanläge mellan raserna. ;)
 
Ras: Welsh Cob
Kön: Sto
Ålder: 12 år
Vikt: ca 550 kg
Mankhöjd: 148 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja, hon är en mycket god representant för rasen även om jag inte visat henne av olika anledningar. Har inga planer på det heller. Båda hennes föräldrar är flerfaldigt guldbelönade.

Ras: Korsning - Paint/okänd. (registrerad med halv stam i SH)
Kön: Valack
Ålder: 9 år
Vikt: ca. 550 kg
Mankhöjd: 158 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Painten har slagit igenom mest och han är rätt lik sin halvbror som är ren. Vet ju inte vad modern var för ras men hingsten är vald noggrant utifrån hur hon såg ut. Ovanligt lyckad korsning!
 
Hittade en tråd på hundforumet med samma rubrik, och tänkte, why not en spinoff på hästsidan? :D

*Frågorna är kopierade från den tråden men ordet "hund" har ändrats till "häst"*

Ras: Korsning - Engelskt fullblod/Hannoveranare (troligen, okänd stam men född i Sverige)
Kön: Valack
Ålder: 14 år
Vikt: ca. 570 kg
Mankhöjd: 162 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Nu finns det väl ingen officiell rasstandard för "svensk korsningshäst" :angel: Men för att vara SWB, den ras han hade varit med papper, är han för liten.
Två funderingar - fullblod-hannoveranare räknas väl inte som korsning? Fullblod är ju en godkänd inkorsningsras i hannoveranerstamboken, och de godkänner fullblod. Nu skriver du ju att stammen är okänd, men jag skulle inte betrakta det som en korsning.
Fundering två: 162 cm är väl godkänd höjd inom SWB? Sist jag kollade låg gränsen någonstans vid 155-56 cm. Jag har själv fött upp en SWB som stannade på 158 - det enda negativa var att hon troligen missade sitt diplom som treåring pga storleken, hon fick 7a på typen och det saknades ett poäng.
 
Ras: Wielkopolska
Kön: Sto
Ålder: 15 år
Vikt: ca 650 kg
Mankhöjd: ca 174 cm, ev högre
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja det tror jag definitivt att hon gör.
 
Ras: Wielkopolska
Kön: Valack
Ålder: 13 år
Vikt: ca 580 kg
Mankhöjd: ca 159 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Jag tror han är lite för låg och för grov :p
 
Ras: SWB
Kön: Valack
Ålder: På sitt tjugonde år
Vikt: ca 550 kg
Mankhöjd: 170 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja.
 
Ras: New forest
Kön: Valack
Ålder: 6 år
Vikt: ca. 450 kg
Mankhöjd: ca 150-154 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Nej han blev för stor och tur var väl det :D
 
Ras: Islandshäst
Kön: Valack
Ålder: 8
Vikt: ca 430 kg
Mankhöjd: 149 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja.
 
Två funderingar - fullblod-hannoveranare räknas väl inte som korsning? Fullblod är ju en godkänd inkorsningsras i hannoveranerstamboken, och de godkänner fullblod. Nu skriver du ju att stammen är okänd, men jag skulle inte betrakta det som en korsning.
Fundering två: 162 cm är väl godkänd höjd inom SWB? Sist jag kollade låg gränsen någonstans vid 155-56 cm. Jag har själv fött upp en SWB som stannade på 158 - det enda negativa var att hon troligen missade sitt diplom som treåring pga storleken, hon fick 7a på typen och det saknades ett poäng.

Du har helt rätt i det du säger! Men han är inte ens reggad i Blup med okänd stam, utan i SH som totalokänd född i Sverige. Dessutom är de första 4 åren av hans liv (innan hans pass där är utfärdat) totalt "blankt". Så det är mer än bara stammen som är oklart i papperna (och verkligheten)....Därav att jag ändå benämner honom som "korsning" ;)

Det visste jag däremot inte! :eek: Med tanke på hur stora dagens halvblod är trodde jag min. höjden var typ 165 cm eller något sånt.
 
Ras: 1:varmblodig travhäst,2: varmblodig travhäst, 3:gotlandsruss
Kön: 1:sto, 2: hingst 3: valack
Ålder: 17,5, 11,
Vikt: ca. 400,350,200?? Ingen aning vad russet väger
Mankhöjd: 155,158,124
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: varmbloden är väl i minsta laget men tror dom är godkända. Russet är godkänd.
 
Du har helt rätt i det du säger! Men han är inte ens reggad i Blup med okänd stam, utan i SH som totalokänd född i Sverige. Dessutom är de första 4 åren av hans liv (innan hans pass där är utfärdat) totalt "blankt". Så det är mer än bara stammen som är oklart i papperna (och verkligheten)....Därav att jag ändå benämner honom som "korsning" ;)

Det visste jag däremot inte! :eek: Med tanke på hur stora dagens halvblod är trodde jag min. höjden var typ 165 cm eller något sånt.
Bara spånar, man kanske gjorde man ett grundpass(?) i sh för att man inte är helt säker på stammen (eller hans förflutna), och inte har möjlighet att verifiera identiteten mot föräldrarna?

Han kan ju ändå ha föräldrar som är kända till namn och ras även om den är reggad som okänd. (Jag har en sån själv :) )
 
Ras: Korsning - Engelskt fullblod/ New forest
Kön: Sto
Ålder: 12 år
Vikt: ca. 500 kg
Mankhöjd: 155 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Om mamman varit godkänd hade min häst kunnat reggas som Svensk ridponny, hon är något större och grövre än vad som är rasstandard.

Ras: Shetlandsponny (okänd stam)
Kön: Sto
Ålder: 21 år
Vikt: ca. 150-200 kg
Mankhöjd: 90 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja, men i minsta laget och hon har något kortare hals än vad som är proportionerligt.
 
Ras: New Forest
Kön: Sto
Ålder: 14
Vikt: strax under 400 kg skulle jag tro
Mankhöjd: ca 148 cm
Inom rasstandard?: Ja, men lite för sportig och långbent för min smak.

Ras: Fjording/islandsäst
Kön: Valack
Ålder: 21 år
Vikt: mer än jag tänker erkänna. Närmare 500 kg
Mankhöjd: 138 cm
Inom rasstandard?: Självklart! Han är helt inom sin egen standard.
 
Ras: Akhal Teké
Kön: Valack
Ålder: 4 år
Vikt: ca. 400-450 kg (halvvild gissning)
Mankhöjd: 162 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Nja, rasstandarden är 150-160 cm så han är högre än genomsnittet. Däremot har han väldigt trevlig typ och är relativt rastypisk utan de största "felen".

1_55d8def29606ee714f46ea30.jpg
 
Ras: kallblodstravare (norsk)
Kön: sto
Ålder: snart 5år
Vikt: ca 450-500kg
Mankhöjd: ca 150cm
Inom rasstandard: ja
 
Ras: New Forest
Kön: Sto
Ålder: 14 år
Vikt: ca 450 kg
Mankhöjd: ca 146 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Diplomsto så ja, hon är en bra representant för rasen

Ras: Shetland (rasren fast utan papper, föräldrarna inte registrerade)
Kön: Sto
Ålder: 22 år
Vikt: ca 250 kg
Mankhöjd: ca 107 cm
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: Ja
 
Ras: Kallblodstravare
Kön: Valack
Ålder: 15 år
Vikt: ca. 450-500
Mankhöjd: ca 150
Håller sig din häst sig inom rasstandarden: jorå
 
Ras: VBL travare/Knab.
Kön: Sto
Ålder: 8
Vikt: ca 450
Mankhöjd: 160
Rasstandard, Knabens prickar och travarens bakbensaktion.

Ras. VBL travare
Kön: Sto
Ålder: 6
Vikt: 350-400
Mankhöjd: ca 148
Rasstandard: Lite liten kanske...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår vägde och mätte jag Minn och tänkte att det kunde vara kul att veta hur stora eller små era hundar är. Ras: Kelpie Kön: Tik...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 387
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp