Hur stor/liten är din hund?

Ras: Golden retriever
Kön: Hane
Ålder: 4 år
Vikt: 34
Mankhöjd: 63
Håller din hund sig inom rasstandarden: 2 cm för hög.
 
Ras: Blandras (malteser/dvärgschnauzer)
Kön: Hane
Ålder: Ca 2 år 6 månader
Vikt: 5 kg
Mankhöjd: 28 cm (stora killen :love:)
Håller din hund sig inom rasstandarden: Malteserhanar ska vara ca 21-25 cm höga och väga 3-4 kg, dvärgschnauzerhanar ska vara ca 30-35 cm höga och väga 4-8 kg, så typ?
 
Ras: Storpudel
Kön: Tik
Ålder: 5 år
Vikt: ca 24 kg
Mankhöjd: ca 60 cm
Håller din hund sig inom rasstandarden: Storpudeln ska vara mellan 45-60 cm hög, men en tolerans på 2 cm uppåt, så hon ligger inom standarden. Det är väldigt ovanligt med hundar som är så små som 45 cm, jag tror aldrig jag har träffar någon som är lägre än 55 cm?
Med 24 kg är hon tyvärr lite tyngre än vad hon behöver och skulle kunna gå ner ca 2 kg utan att bli för smal, är bara matte som är för lat.

23rr0h3.jpg

Bilden är ett par år gammal och hon väger nog 22-23 kg här, men är den enda bilden utan en massa fluff päls ;)
 
Eftersom jag tycker det är så kul hur mycket salukin kan variera så slänger jag in alla hundar jag haft ;) Det blir inte så många ändå.

Zala, min tant. 64cm hög, ca 21-21,5kg i toppkondition som äldre, vet inte om hon kanske skulle kunnat lägga på sig lite mer muskler som ung, hon bodde inte hos mig då.
67875_1336730819.jpg


Wahidah. 62cm hög, ca 19kg i toppkondition:
75962_1364850710.jpg


Aysu. 63,3cm hög. 17,5-18kg i toppkondition (vilket hon inte är i här på bilden):
Alskade_snyggsalukin.jpg


Ebrah. Just nu 8 månader gammal. 62cm hög och väger 20,1kg. Barnbarn till tant Zala, tippar på att hon blir ganska lik henne.
8-mc3a5nader.jpg


Eftersom salukin får se ut lite hur som helst så är alla rastypiska. Rasstandarden säger: "Vanligen ca 58 - 71 cm; tikar är förhållandevis mindre än hanhundar." och det nämns ingenting om vikten. Aysu är dock ovanligt lätt och liten i kroppen för att vara saluki, även om många tikar är ungefär i samma mankhöjd. Trots detta är hon ett riktigt kraftpaket. Hon är otroligt stark, löjligt snabb, väldigt smidig och en av landets absolut bästa lure coursing-salukis.

I övrigt ska de vara ungefär lika långa som höga (även om de ofta ser något längre ut), ha måttliga vinklar, en rygg som går lite lätt uppåt mot korset, långa tassar, breda lår... Galoppörer helt enkelt.

Det är lätt att tro att du har en förkärlek för crémefärgade hundar ;)
 
Jag har två australian shepherds.
Nu har jag inte jättebra koll på deras exakta höjd.. Men på ett ungefär..

Elvis är 21 månader gammal och väger uppskattningsvis 18-19 kg (inte vägt på ganska många månader). Tror han är ungefär 50 cm hög. Tycker iaf att han är ungefär lika hög som min tik, men svårt att säga med cm hit eller dit.
11825929_10153227357134737_6561263901038046529_n.jpg


Ila är 6 år gammal och väger ca 19-20 kg och om jag minns rätt är hon 51 cm hög. Borde veta, hon är ju både exteriörbeskriven och inmätt i agilityn men jag har inte sånt i huvudet. Orkar inte leta papper heller ;)
dsc_0433.jpg


Elvis är kanske något i minsta laget just i förhållande till rasstandardens önskvärda mankhöjd, men å andra sidan står det också tydligt att exakta siffror inte ska värderas överdrivet. Så jag tycker han är helt lagom!
Ila är lagom hon också, även utifrån standarden.

Har du inte kvar din ridgeback längre?
 
Det är lätt att tro att du har en förkärlek för crémefärgade hundar ;)
Haha, ja, och ändå är det en slump. Zala blev jag kär i pga personligheten. Både Ebrah och Wahidah var ensamma cremetikar i sina kullar och de enda tikarna jag riktigt fastnade för (efter att ha bott på k enneln och därmed fått se den ordentligt). Det var de och några bröder med annan färg jag gillade mest. Aysu är ju inte creme, men åtminstone ljus. Hon är omplacering så att hon är "rätt" färg är verkligen en slump :p Det hade varit kul med en ljus grizzle (jag har svårt för skarpa kontraster i färgen annars) men det har inte blivit något sådant än tyvärr.
 
Ras: Storpudel
Kön: Tik
Ålder: 5 år
Vikt: ca 24 kg
Mankhöjd: ca 60 cm
Håller din hund sig inom rasstandarden: Storpudeln ska vara mellan 45-60 cm hög, men en tolerans på 2 cm uppåt, så hon ligger inom standarden. Det är väldigt ovanligt med hundar som är så små som 45 cm, jag tror aldrig jag har träffar någon som är lägre än 55 cm?
Med 24 kg är hon tyvärr lite tyngre än vad hon behöver och skulle kunna gå ner ca 2 kg utan att bli för smal, är bara matte som är för lat.

23rr0h3.jpg

Bilden är ett par år gammal och hon väger nog 22-23 kg här, men är den enda bilden utan en massa fluff päls ;)
Åh, rakade storpudlar är ju så fina :D
 
Ras: Australian Shepherd
Kön: Hane
Ålder: 9 månader
Vikt: 24-25
Mankhöjd: 54 cm

Håller din hund sig inom rasstandarden: Rasstandarden är, Önskvärd för hanhund 51-58 cm. Så Han lär hålla sig inom måttet. Fast jag tycker han känns liten! Rasstandarden nämner dock att Hundens kvalitet är viktigare än ett exakt mankhöjdsmått. :)
 
Ras: Hovawart
Kön: Tik
Ålder: 7 månader
Vikt: ca 27 kg
Mankhöjd: ca 57 cm

Rasstandarden är:
Mankhöjd för hanar är 63–70 cm och tikar 58–65 cm. Vikt för hanar är 30–50 kg och tikar 25–40 kg.
 
Igår vägde och mätte jag Minn och tänkte att det kunde vara kul att veta hur stora eller små era hundar är.

Ras: Kelpie
Kön: Tik
Ålder: 20 månader
Vikt: 11,2 kg
Mankhöjd: 41 cm
Håller din hund sig inom rasstandarden: Minn är för liten enligt rasstandarden men jag tycker att hon är precis lagom.

Stoja, aussietik drygt 3 år
49 cm
Ca 17 kg
Håller sig inom standard

Sigge, dvärgschnauzer 7 år
36,5 cm
Ca 7,5 kg
Lite för hög
 
Ras: Shetland sheepdog
Kön: Tik
Ålder: 5 år
Vikt: 4,5 kg
Mankhöjd: ca 31cm
Håller din hund sig inom rasstandarden: På undre gränsen, men inom standard

Ras: Mittelspitz
Kön: Tik
Ålder: 1 år
Vikt: 5,5 kg
Mankhöjd: ca 27 cm
Håller din hund sig inom rasstandarden: För liten, skulle kunna reggas om till Kleinspitz
 
Jag har två australian shepherds.
Nu har jag inte jättebra koll på deras exakta höjd.. Men på ett ungefär..

Elvis är 21 månader gammal och väger uppskattningsvis 18-19 kg (inte vägt på ganska många månader). Tror han är ungefär 50 cm hög. Tycker iaf att han är ungefär lika hög som min tik, men svårt att säga med cm hit eller dit.
11825929_10153227357134737_6561263901038046529_n.jpg


Ila är 6 år gammal och väger ca 19-20 kg och om jag minns rätt är hon 51 cm hög. Borde veta, hon är ju både exteriörbeskriven och inmätt i agilityn men jag har inte sånt i huvudet. Orkar inte leta papper heller ;)
dsc_0433.jpg


Elvis är kanske något i minsta laget just i förhållande till rasstandardens önskvärda mankhöjd, men å andra sidan står det också tydligt att exakta siffror inte ska värderas överdrivet. Så jag tycker han är helt lagom!
Ila är lagom hon också, även utifrån standarden.

Väldigt O.T men har du inte kvar din r.r?
 
Ras: Jack Russell (JRTC)
Kön: Tik
Ålder: 11 år
Vikt: 7,2 kg
Mankhöjd: 34 cm
Håller din hund sig inom rasstandarden: Jajamen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 733
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 059
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 603
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp