Bukefalos 28 år!

Hur svårt är det att göra MH?

kladdkaka

Trådstartare
Alltså, hur svårt är det att göra MH om man inte har en brukshund? Jag har själv schäfer och tävlar bruks och IPO och jag har alltid kommit med på MH men jag är lite nyfiken.

Man hör ofta att det är så svårt att komma med men är det så svårt eller är det en dålig ursäkt? Och hur svårt är det att ordna ett själv? Jag tränar med flera uppfödare och dom ordnar egna MHn för sina valpkullar hela tiden och vi i klubben hyr in oss på klubbar som anordnar MHn när vi är ett gäng som behöver göra det.
Är det bara bruksras-uppfödare som får göra så eller kan alla göra det?

Hur är det egentligen? Glider vi med brukshundar runt i MH-världen på en räkmacka eller är det viktigare för oss för att vi "måste".

jag menar inget illa mot någon. Jag är bara nyfiken.
 
Sv: Hur svårt är det att göra MH?

Inte svårt. Inte enligt mig iaf. Dessutom ser jag ofta "Plats på MH i XXXX" på tex facebook, så är man bara lite flexibel är det inte svårt. Senaste MH:t jag gick var ingen brukshund med, däremot en saluki och en cane corso.
 
Sv: Hur svårt är det att göra MH?

Säger som lady_vip, inte svårt alls. Jag har också brukshund men även dvärgschnauzer, och det har aldrig varit några problem att komma på MH med dem.

Det hela bottnar nog mer i hur intresserad/engagerad "de andra" rasernas ägare är att hitta plats på MH...
 
Sv: Hur svårt är det att göra MH?

Vi diskuterade just detta på MH i söndags. Där blev det då klargjort att bruksraser INTE går före. Här är det i första hand klubbens medlemmar och de som behöver MH för att tävla.
Var en som inte kommit med på ett annat MH som blivit så arg och påstod just detta att bruksraser ska prioriteras och att deras hund visst skulle få vara med. Denne fick då förklarat för sig det jag skrivit ovan och att chansen är betydligt större att du kommer med om du även betalar i samband med anmälan (annars är anmälan ju inte giltig!) vilket denne inte gjort ;)
 
Sv: Hur svårt är det att göra MH?

Vi diskuterade just detta på MH i söndags. Där blev det då klargjort att bruksraser INTE går före. Här är det i första hand klubbens medlemmar och de som behöver MH för att tävla.

Fast bruksraser behöver ju MH för att tävla bruks...?
 
Sv: Hur svårt är det att göra MH?

Kl

Jag kom med på första MH:t jag anmälde till med min japanska spets... :cool:
 
Sv: Hur svårt är det att göra MH?

Jo givetvis, fast jag reagerade mest på att det samtidigt stod "bruksraser har inte förtur" och sen "de som ska tävla har förtur".

Fast jag förståt nu att det var nog bara min naivitet om att man givetvis SKA tävla bruks om man har en brukshund som ställde till det lite i mitt tankesätt, det är ju inte alla som gör ett MH för att få tävla.

/snurrig idag i text och tanke, skyller på förkylning :P
 
Sv: Hur svårt är det att göra MH?

Jag har anmält min staffe till 5 olika MH nu och inte kommit med hittills. Får hoppas på bättre lycka nästa gång...
 
Sv: Hur svårt är det att göra MH?

Förkylning är ett fördärv, sånt ska man inte dra på sig i onödan ;)

Då förstår jag hur du tänkte! :) Vi gör likadant på klubben här hemma nämligen. Om någon ska tävla (avsett ras), samt är medlem i vår klubb så får dom förtur.
 
Sv: Hur svårt är det att göra MH?

Anordna MH kan alla rasklubbar och uppfödare göra precis när som helst. Sen är det väl tyvärr så att intresset inte finns hos alla uppfödare. Det brukar inte vara så svårt att hyra in sig på en bana någonstans eller fixa så att rasklubben har en egen bana att hyra ut till intresserade uppfödare. Figgar och domare finns alltid på de klubbar som normalt anordnar MH, var de finns kan man alltid kolla på SBK tävling.
 
Sv: Hur svårt är det att göra MH?

Det man säger längre upp i tråden stämmer. De som behöver MH för att kunna tävla i nästa klass i bruks har förtur till MH. Men detta gäller oavsett ras. Har du en chihuahua (bara rasexempel) som du tävlar bruks med så har du förtur med den likaväl som om du hade haft en schäfer.
 
Sv: Hur svårt är det att göra MH?

Är det inte så att bruksraser kan ha förtur om de ska gå i avel, eftersom de behöver MH för att avkomman ska registreras?
 
Sv: Hur svårt är det att göra MH?

Svarar typ alla:

Okej, det var lite som jag trodde. Intresset är lite olika helt enkelt.

Men om man är ett par stycken på klubben som vill göra MH, kan man inte fixa ett eget då? Det borde väl inte spela någon roll om det är ett kompisgäng eller en valpkull?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 543
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 743
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Igår skulle jag ha haft en Skype-date med en av mina bästa vänner. Jag vaknade dock helt på fel sida och känslan av hopplöshet som...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 543
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp