Hur svårt är det att hitta medryttare på landsbygden egentligen?

Bukefalos 30 år!

miumiu

Trådstartare
Jag ser ju att det dyker upp trådar på ämnet med jämna mellanrum här på forumet. Antagligen svårigheter att hitta medryttare, eller hitta medryttarhäst. Jag har bott i en störrre stad typ hela mitt vuxna liv och har aldrig upplevt problem åt vare sig det ena eller andra hållet. Haft både trevliga medryttarhästar med vettiga ägare när jag själv var utan häst, samt riktiga toppenmedryttare till mina egna hästar.

Nu ska vi dock lämna storstadsregionen och flytta ut på "landet", gissar att det kan bli knepigare att hitta medryttare där..?

Jag tror man får förlita sig mer på kontakter än annonser. Känns som om det är mer vanligt att man som hästägare känner att lite avlastning skulle vara skönt men "det är ingen ide att lägga upp på någon sida för det finns inte folk ändå". Men hör man att någon bekants bekant söker efter medryttarhäst är det lättare att nappa. Men det är ju extra svårt som nyinflyttad.
Facebookgruppen i mitt område är det vanligt med "söker medryttarhäst"annonser men mindre "söker medryttare".

Ja man behöver nog veta mer var i landet. Men en skillnad är att det är svårare att ta betalt för medryttarskap på landet än i storstäderna. Tänkte mer på om det är ekonomisk hjälp man vill ha eller avlastning med tiden. Dock är det ju oftast billigare och hålla häst på landsbygden.

Jag bor 1,5 mil utanför en liten stad och utan bussförbindelser. Upplever att de i närheten som lagt upp annonser i länets medryttargrupp haft väldigt svårt att hitta någon. Det är ofta tonåringar som inte kan ta sig ut själva som svarar. Likadant för de som bor liknande åt andra hållet. Kan dock inte svara på om det beror på avstånd, hästen, ägaren eller brist på intresserade medryttare. Gissningsvis har majoriteten av hästintresserade här ute möjlighet att själva ha häst. Men det är ju bara det jag ser inom mitt begränsade avstånd.

Jag hade inga problem att hitta bra medryttare 2 mil ifrån en mindre stad.
Hade en 58 åring först och en 14 åring sen och den sistnämnda fick skjuts av sin morfar.
Jag hade ute annons på blocket om jag minns rätt.

Hade några riktigt dåliga medryttare när jag hade häst nära stan (cykelavstånd) en som slängde upp sin stora pojkvän på min lilla ponny och en som ställde till oreda i stallet genom att glömma och slarva något enormt på den nivån man inte tror existerar.

Det beror på...
1. Vad du söker, om du har önskemål om ett visst upplägg elller viss förkunskap.

2. Hur långt ut på landsbygden du är. Här upplever jag att folk åker 1-2 mil från sitt hem utan knot. Har de längre så brukar det inte hålla.

3. Finns bra kollektivtrafik med "rimlig" turtäthet? Det ger större urvalsgrupp, Speciellt bland de som av olika anledningar som kanske inte har bil t.ex yngre personer.

Jag har nästan alltid hittat här i Mälardalen, men någon gång tog det ganska lång tid (månader).
En gång till shettisen hittade jag inte, men hon skadades och togs så småningom bort så jag fick inte chansen att lägga ut igen efter en paus på annonserna.

Min kompis hittade endel tjejer som ridit förr och nu har barn som ville börja rida igen 🙂
De är iofs väldigt barnvänligt i stallet så ibland rider vi och ibland går vi promenader och då kan nått barn åka häst t.ex.

Är inte svårt runt mälardalen. Har dock haft en del otur med tonåringar son tar sig friheter och inte följer avtalet, busrider eller rider så galet att det blir en fara för andra ekipage.

Så jag har fått avsluta två stycken. Mitt tips är att ta unga vuxna eller äldre medryttare. Så tänker jag i alla fall om jag ska ha nån medryttare igen.

Det rör sig i mitt fall om den Småländska landsbygden. Lekeryd, ca 20-30 min från Jkpg/Huskvarna. Buss stannar någon km från stallet och går en gång i timmen typ förutom under rusningstid då är varje halvtimme.

Jag förstår ju såklart att utbudet blir mer begränsat när det är färre som bor inom rimligt avstånd, men tror att jag har varit lite "bortskämd" med att hitta väldigt bra medisar här i Gbg. Har aldrig tagit något betalt men har heller aldrig haft hästar som man kan "slänga upp vem som helst på". Så har kunnat handplocka väldigt duktiga, ansvarsfulla personer med bra meriter.

Det rör sig i mitt fall om den Småländska landsbygden. Lekeryd, ca 20-30 min från Jkpg/Huskvarna. Buss stannar någon km från stallet och går en gång i timmen typ förutom under rusningstid då är varje halvtimme.

Jag förstår ju såklart att utbudet blir mer begränsat när det är färre som bor inom rimligt avstånd, men tror att jag har varit lite "bortskämd" med att hitta väldigt bra medisar här i Gbg. Har aldrig tagit något betalt men har heller aldrig haft hästar som man kan "slänga upp vem som helst på". Så har kunnat handplocka väldigt duktiga, ansvarsfulla personer med bra meriter.
20-30 min är inte långt för rätt medryttarhäst :) men allt beror ju på vad du söker och har ridmöjligheteterna är, tänker på ridvägar och paddock osv

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka