Hur ta reda på tillåtna ridvägar?

Tigertofflan

Trådstartare
Måste man ringa kommunen för att få reda på det, eller finns det något smidigare sätt?
Vi har en fin skog här i närheten, men för att komma dit måste vi lasta hästarna och köra dit. Jag är dock fundersam över om där egentligen är tillåtet attr ida. Där står inga ridning-förbjudenskyltar, så är det bara allemansrätten vi lyder under då? Eller kan det vara förbjudet även om det inte uttryckligen står?

Sv: Hur ta reda på tillåtna ridvägar?

"Det finns inget allmäntf örbud att rida på motionsspår och vandringsleder. Men man bör betrakta det som otillåtet. I åtskilliga av Sveriges kommuner är ridning förbjuden i markerade motionsspår och preparerade skidspår med stöd av lokala ordningsföreskrifter. Sådana förbud är ofta skyltade med vägmärket Ridning förbjuden. Man är själv skyldig att ta reda på vad som gäller. Information om lokala ordningsföreskrifter finns hos kommunen och polisen"

Så med andra ord så kan det vara förbjudet att rida där även om det inte är några skyltar uppsatta?

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 950
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 809
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 988
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har... 2 3
Svar
57
· Visningar
8 324
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka