Bukefalos 28 år!

Hur tämja kycklingar!?

N

Nelly_Muffin

Hej alla. Jag köpte fem isländska vikingahöns igår. Det är två fjolårskycklingar och tre småttingar som dock är rätt många veckor och har bytt allt dun mot fjädrar osv.

De gör små framsteg, sitter oftast längs väggarna och är blyga men har ätit och sprätt, suttit på pinne och en har varit ute en vända, dock fick jag leda henne in igen för hon hittade inte luckan. :p

Har en treårig åsbotupp som är mycket snäll mot de nya och peppar dem lite, och en åsbohöna som inte tycker så mycket för hon är ruvgalen och ligger och ruvar på ett tomt rede (blev ingenting i äggen).

Nu undrar jag om det är någon som har några knep för att få kycklingarna modigare och få dom tamare. Har aldrig lyckats få någon åsbohöna tam men jag hoppas att det går bättre med dessa, har hört att dom ska vara lugnare i sättet.

Det jag har tänkt göra är väl att "hänga" där ute mycket och att komma med godsaker, gräva mask åt dom osv så att de förknippar mig med mat. Har även hört att det går snabbare att få dem tama om man inte har mat som man låter stå utan att dom känner att jag är bra för jag kommer med maten.

Gör det någonting om jag låter dom ha pellets jämt? Tänker att de är ju ändå inte så förtjusta i dem så de lär ju ändå bli glada när jag kommer med rester?
 
Sv: Hur tämja kycklingar!?

Har du hönsgård? Om inte så kanske det vore bra att göra en sån nu när de nya börjar gå ut så de hittar tillbaka in och inte försvinner iväg för dig om de är lite rädda. Annars är det väl bara att umgås med dem som gäller för att de ska vänja sig vid dig och bli modigare och tamare. Fri tillgång på något slags allfoder låter väl vettigt och sen komplettera med matrester. Prata mycket med dina höns så dom lär känna din röst. Träng dig inte på dem med klappar förrän de vant sig vid att ha dig i närheten.

Mamma har ett gäng höns och de är tama och lugna när hon är inne hos dem och plockar ägg, städar eller ger mat. Det bekommer dem inte att hon rör sig bland dem. Om jag däremot går in, även om jag är iklädd min mammas kläder och är helt tyst, så blir det kalabalik i hönshuset. Snacka om vanedjur.
 
Sv: Hur tämja kycklingar!?

Jag har hönsgård, har nyss fixat den med nytt nät nedgrävt som rovdjursskydd och en ny trappa åt dem. Dock är den lite tråkig eftersom inget växer där, den ligger i skugga året om, dygnet runt.

Har slagit gräs och nässlor idag och slängt in som sysselsättning, dom har även ett klätter/vilo-träd, stenar, stubbar, sandbad, och jag har hängt en talgboll i trädet. :banana:
 
Sv: Hur tämja kycklingar!?

Lite nyfiken av dina nykomlingar hur dom ser ut ;) Ja mina höns kommer springande så fort man går även fast dom är frigående men jag brukar ha lite gotti gott gott till dom så dom har ju vant sig vid detta laget vid en :) Men det är bara när jag eller sambon går ut så att säga alla andra skiter dom i även om dom kommer m gotti gott gott :) Dom lär sig efter ett tag vilken det är som ger dom mat så det kommer med tiden å sen tar dom efter av dom andra hönsen du redan har :)
 
Sv: Hur tämja kycklingar!?

Uppdatering: Idag grävde vi runt lite i hönsgården kycklingarna och jag, och den stora mörka vågade äta mask ur handen på mig :D

Ingen av dom är rädd längre. Dock är den "gamla" åsbohönan tjurig, hon jagar bort kycklingarna från maten när hon är ute ur redet, och tuppen hackade på en kyckling som flög upp på "hans" pinne.

Annars är det inga våldsamheter, tråkigt dock att dom verkar hålla sig separat och inte har blivit som en enda flock ännu.
 

Liknande trådar

Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 929
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
958
Övr. Hund Jag känner mig som en överväldigad förstagångsförälder (inte för att jag har barn..) och att jag är i behov av lite stöd i hundägandet...
Svar
1
· Visningar
942
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an problemet eller OM det ens finns någonting att göra i efterhand. Jag köpte en 2,5åring som...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp