Bukefalos 28 år!

Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Den summan hade jag sett som fullständigt oacceptabel faktiskt. Tycker hon verkar ogin och snål människa som jag aldrig hade velat träffa igen faktiskt. Jag trodde det kanske rörde sig om ett par hundralappar som mest. Jag hade nog frågat vad de andra fick betala det var väl pappan ni tog med.
Summan i sig är nog rimlig om man tänker att vi i vår familj är fyra ätande som ätit frukost lunch och middag i fyra dagar. Visserligen åt vi rester av julmaten hela tiden men ändå. Men jag hade velat veta om det i förväg att vi skulle betala för maten. Hade vi vetat om det i förväg hade vi kanske inte ens åkt då det blivit lite väl dyrt med både resan ner, kostnad för hästvakt samt matkostnader. Men gjort är gjort och vi får nu bita i det sura äpplet.
 
Summan i sig är nog rimlig om man tänker att vi i vår familj är fyra ätande som ätit frukost lunch och middag i fyra dagar. Visserligen åt vi rester av julmaten hela tiden men ändå. Men jag hade velat veta om det i förväg att vi skulle betala för maten. Hade vi vetat om det i förväg hade vi kanske inte ens åkt då det blivit lite väl dyrt med både resan ner, kostnad för hästvakt samt matkostnader. Men gjort är gjort och vi får nu bita i det sura äpplet.
Mja, jag tycker ju att systern med familj hade kunnat få bita i det sura äpplet i och med att hon inte gjorde situationen klar från början - men nu har ju partnern din redan betalat så det är moot.
 
Om jag har gäster boende hos mig flera dagar brukar vi handla tillsammans och turas om att betala fika/utemåltider... men det är inte tal om någon milimeterrättvisa utan med i stil med att "det här tar jag så tar du nästa." Jag skulle inte ha råd att hålla en hel familj med mat i fyra dagar, men jag skulle aldrig ha mage att skicka en räkning i efterhand. :confused:
 
Om jag har gäster boende hos mig flera dagar brukar vi handla tillsammans och turas om att betala fika/utemåltider... men det är inte tal om någon milimeterrättvisa utan med i stil med att "det här tar jag så tar du nästa." Jag skulle inte ha råd att hålla en hel familj med mat i fyra dagar, men jag skulle aldrig ha mage att skicka en räkning i efterhand. :confused:
Ja det är ju inte betalningen som är grejen tycker jag heller, utan precis som du skriver, att räkningen skickades i efterhand.
 
Hon räknade tydligen ut en summa per person, och eftersom att vi är fyra ätande i vår familj och dom bara två och en halv så antar jag att vi betalade mest…

Det var ungefar sa min svarmor gjorde ocksa och summan var nog ungefar jamforlig. Jag kommer ihag att jag muttrade till Maken att hade jag vetat det hade jag opponerat mig mot vissa matval hon hade ... saker som jag absolut inte at och darfor inte ville betala for. Maken ville inte heller ha brak eller tjafs ... sa vi betalade. Det gjorde dock inte att vart forhallande med hans slakt blev varmare och mer tat.:angel:

Nar Maken och jag nyss hade blivit ett par och mina barn var hos sin pappa en helg skulle vi aka nagonstans och det innebar att aka forbi dar mina foraldar bodde. Jag tittade pa Maken och sa, "Jag ringer och kollar om de ar hemma sa kan vi hoppa forbi dem och behover inte fundera pa att traffa dem senare i helgen".
Jag ringde, smapratade nagra minuter och fragade Mamma, "Har du nagot hemma som vi kan ata? Vi ar hungriga men har inget hemma och det tar sadan tid om jag ska borja fixa nagot nu". Maken satte kaffet i halsen han nastan dog. Han minns det annu som en super shock. :rofl:
Nar det var vad jag var van vid kan man ju forsta att jag fick en motsvarande shock nar hans mamma ville ha betalt i efterskott.
 
I min värld diskuterar man sådant innan. I år till exempel bjöd mamma in två syskon, sin mamma, mig och sin pojkvän. Hon brukar aldrig fråga om pengar normalt men nu när vi blev några flera frågade hon om jag ville vara med på att dela kostnaden för maten.

Jag hade blivit förvånad om någon efter jul, midsommar eller whatever, helt plötsligt skickade räkning efter utan att ens ha nämnt det. 🤷‍♀️
 
Jag hade också blivit förvånad över att det kommit i efterhand, men hade betalat. Om jag förstod det rätt så blev det knappt 100kr per person och dag, vilket jag inte tycker är en jättesumma för allt i mat- och dryckväg inkluderat. Förstår inte riktigt kommenterna om champagne och löjrom för den kostnaden.

Jag är van vid att man gör väldigt olika. Vissa vill alltid dela i reda pengar, och tycker det är enkelt och bra.
En annan vill aldrig prata kronor, men vill alltid ha knytis och tycker det är trivsamt och bra.
En tredje stör sig på att det blir ojämn ambitionsnivå om alla har med sig sina matbidrag, och att det är jobbigt att släpa mat och karotter kors och tvärs.
En fjärde har inga problem med att stå för kostnaden för all mat, men vill ha hjälp med tillagningen.
En femte tycker att det blir minst stök och är enklast om hen också står för tillagningen själv.
Osv.

En tycker att det är mest jobbigt att ta emot gäster i 4 dagar, en annan tycker att det är mest jobbigt att köra bil 80 mil fram och tillbaka.
Osv.

Vi är vana vid olika saker och har olika preferenser om vad som är bäst upplägg. Att TS sida av släkten har stått för julfirandet i många år betyder inte deras sätt är det mest rätta. TS familj brukar inte ha systemet att bidra med pengar för mat, men om systern med familj brukar ha det - vems system ska då gälla i relationen dem emellan?

Jag hade dock som sagt uppskattat att det pratats om på förhand och det hade jag tagit upp med henne. (Eller låtit sambon göra, beroende på som haft kontakten om julfirandet tidigare. Är det jag som haft den hade jag tagit pengafrågan också, och inte skickat den till sambon). Men då med en trevlig ton och jag hade undvikit att själv göra ett större drama av det än vad är. En lång tradition av hur julfirandet "brukar gå till" ur TS perspektiv har brutits, och då är det inte så konstigt om det följer med lite nya frågeställningar på köpet. Då är det nog bra med lyhördhet från båda håll, istället för att det ska bli en strid om vem som har rätt och fel. En påminnelse om att göra upp eventuella bidrag till maten vid besök (vid vilket besök som helst, jul eller ej) på förhand kanske räcker, och så är saken ur världen utan hard feelings. Vore synd om det här tillfället skulle vara slutet på att umgås med sin familj/släkt, om man i övrigt gillar dem.

Nu har det ju framkommit att TS stör sig på systern i allmänhet och mest umgås med henne för sin familjs skull, och då skulle jag sträva efter att helt enkelt bara försöka landa i ett sätt som funkar dem emellan.
 
Om jag har gäster boende hos mig flera dagar brukar vi handla tillsammans och turas om att betala fika/utemåltider... men det är inte tal om någon milimeterrättvisa utan med i stil med att "det här tar jag så tar du nästa." Jag skulle inte ha råd att hålla en hel familj med mat i fyra dagar, men jag skulle aldrig ha mage att skicka en räkning i efterhand. :confused:
Vi gör liknande, handlar tillsammans och turas om att betala. Sen delar jag och min bror på kostnaden för vår pappa om han kommer eftersom han inte har det så bra ställt ekonomiskt. Det blir ganska dyrt eftersom alla bor i olika länder med flygbiljetter osv. men det viktigaste är väl att alla är överens och att man vet vad som förväntas. Hade också blivit förvånad om det hade kommit en räkning i slutet utan att man ens har pratat om det.
 
Oh lord jag hade definitivt tagit ett snack med människan. Handlar inte om pengarna utan om beteendet. Jag hade sagt att jag håller på med att göra bokslut för de jular hon varit gäst hos oss men tar med mig summan för årets jul och räknar av den. Och meddelat att jag återkommer med faktura.

Snåla människor är fan bland det värsta jag vet. Jag hade aldrig pallar umgås med henne igen. Som ngn skrev, helt ok om man gör upp ngn deal innan men inte komma såhär i efterhand. Hon borde skämmas ögonen ur sig.
 
I min värld diskuterar man sådant innan. I år till exempel bjöd mamma in två syskon, sin mamma, mig och sin pojkvän. Hon brukar aldrig fråga om pengar normalt men nu när vi blev några flera frågade hon om jag ville vara med på att dela kostnaden för maten.

Jag hade blivit förvånad om någon efter jul, midsommar eller whatever, helt plötsligt skickade räkning efter utan att ens ha nämnt det. 🤷‍♀️
Ja vi planerade att göra något så under julen i år som alternativ till vår "vanliga" knytkalas eftersom det var så osäkert vilka och hur många som skulle komma. Men det slutade med att jag och exet(mest exet) pröjsade eftersom det inte blev så dyrt

Men att komma i efterhand verkar ju helknäppt
 
Det jag tycker är så himla märkligt är att om jag har varit hos någon annan på jul (som vuxen givet) i ett antal år, så hade jag sett första året som en chans att bjuda tillbaka ganska ordentligt.

Verkligen! Och hade jag - mot all förmodan - krävt någon i efterhand på 1500 spänn så hade det förutsatt att kronofogden eller någon annan typ av akut indrivning helt överraskande stod och knackade på hos mig.

Och då hade jag under stora plågor och extrem vånda förklarat att kravet berodde på just den saken och att jag (alltför vårdslöst) fullständigt missbedömt mina möjligheter att bekosta julfirandet samt bett om ursäkt för det cirka 1000 gånger. Aldrig i livet bara slängt fram ett (som det verkar) nonchalant "jaha, här är räkningen, kom gärna tillbaks nästa år så slipper vi resa och får betalt då också".

Fast det mest troliga är att jag inte hade "krävt" någon under de förutsättningarna ens om fogden stod i dörren, utan på sin höjd bett att få låna pengarna för att lösa krisen tillfälligt, och sedan betalat tillbaka ASAP. Följt av ett antal nya ursäkter.
 
Hon räknade tydligen ut en summa per person, och eftersom att vi är fyra ätande i vår familj och dom bara två och en halv så antar jag att vi betalade mest…
Men käre tid!
Jag tänker att du faktiskt kan ta upp det med henne även om din sambo inte vill, du har ju en egen relation till henne och relationer är inte envägskommunikation, dvs din sambo vill inte att det ska bli dålig stämning/alt är han grymt konflikträdd, men DU har ju redan dålig stämning gentemot henne. Jag tänker, vad tror du/ni ska hända om ni tar upp det? Det behöver ju faktiskt inte heller bli en konflikt, och jag lovar att du hade mått bättre av att stå upp för dig själv/er?
 
Verkligen! Och hade jag - mot all förmodan - krävt någon i efterhand på 1500 spänn så hade det förutsatt att kronofogden eller någon annan typ av akut indrivning helt överraskande stod och knackade på hos mig.

Och då hade jag under stora plågor och extrem vånda förklarat att kravet berodde på just den saken och att jag (alltför vårdslöst) fullständigt missbedömt mina möjligheter att bekosta julfirandet samt bett om ursäkt för det cirka 1000 gånger. Aldrig i livet bara slängt fram ett (som det verkar) nonchalant "jaha, här är räkningen, kom gärna tillbaks nästa år så slipper vi resa och får betalt då också".

Fast det mest troliga är att jag inte hade "krävt" någon under de förutsättningarna ens om fogden stod i dörren, utan på sin höjd bett att få låna pengarna för att lösa krisen tillfälligt, och sedan betalat tillbaka ASAP. Följt av ett antal nya ursäkter.

Jag tycker att det är lite tråkigt att man ska behöva skämmas så starkt för sin dåliga ekonomi. Så vill inte jag att någon i min närhet ska behöva känna. Absolut att man helst har koll på sin ekonomi att man inte hamnar i situationen att man upptäcker det först efteråt men herregud, ett misstag är väl inte hela världen! Kan ju lika gärna vara någon annan räkning (t ex elen denna vinter) som gör att månaden blev dyrare än förväntat. I trådens fall var det vad jag förstod inte systern som själv föreslog att de 5 extra personerna skulle komma över julen, utan sa ja efter fått frågan.

Jag har relativt god ekonomi och bjuder gärna (inom rimliga mängder förstås), men jag vill inte att min vän hellre ska leva på havregrynsgröt resten av månaden, för att hen skäms för att be mig om bidrag till kostnaderna för att jag och min familj blivit bjuden på mat och dryck i flera dagar. I de flesta relationer har jag lite koll på hur den andre parten har det ekonomiskt, men i konstellationer där flera äter/fikar/gör kostsamma saker tillsammans och vi inte känner varandra så väl, så har jag gärna vanan att det är standard med ett bidrag till den som fixat maten. Just för att det inte ska bli känsligt för den som eventuellt inte har lika god ekonomi som övriga att själv behöva ta upp frågan. Jag vill inte att skammen i att diskutera pengar ska bli ett hinder från att träffas, med så lika förutsättningar som möjligt även om det såklart ändå inte blir samma.

Nu verkar det som att det inte handlar om pengarna i sig för någon av parterna i just trådstartens exempel, men det har skavt i mig medan jag läst svaren, att bjudandet lyfts fram så mycket i att det riskerar att bli normerande. Nu tog jag ovanstående inlägg och svarade på, där jag tyckte det verkligen gått sorgligt långt om man inte kan diskutera att dela på matkostnaden ens om man är hos kronofogden, men det finns många andra exempel också.

Jag ser verkligen inget fel i att på olika sätt dela på matkostnader. Det enda misstaget jag ser här, är att det inte togs upp tidigare i den kontakt man haft om planeringen. Men TS eller sambo verkar inte heller ha lyft frågan på förhand, utan bara antagit att systern med familj har samma möjlighet och vilja att bjuda som de själva. Så inför kommande träffar får man prata om förväntningarna, så hamnar man förhoppningsvis inte här igen.
 
Jag hade också blivit förvånad över att det kommit i efterhand, men hade betalat. Om jag förstod det rätt så blev det knappt 100kr per person och dag, vilket jag inte tycker är en jättesumma för allt i mat- och dryckväg inkluderat. Förstår inte riktigt kommenterna om champagne och löjrom för den kostnaden.

Jag är van vid att man gör väldigt olika. Vissa vill alltid dela i reda pengar, och tycker det är enkelt och bra.
En annan vill aldrig prata kronor, men vill alltid ha knytis och tycker det är trivsamt och bra.
En tredje stör sig på att det blir ojämn ambitionsnivå om alla har med sig sina matbidrag, och att det är jobbigt att släpa mat och karotter kors och tvärs.
En fjärde har inga problem med att stå för kostnaden för all mat, men vill ha hjälp med tillagningen.
En femte tycker att det blir minst stök och är enklast om hen också står för tillagningen själv.
Osv.

En tycker att det är mest jobbigt att ta emot gäster i 4 dagar, en annan tycker att det är mest jobbigt att köra bil 80 mil fram och tillbaka.
Osv.

Vi är vana vid olika saker och har olika preferenser om vad som är bäst upplägg. Att TS sida av släkten har stått för julfirandet i många år betyder inte deras sätt är det mest rätta. TS familj brukar inte ha systemet att bidra med pengar för mat, men om systern med familj brukar ha det - vems system ska då gälla i relationen dem emellan?

Jag hade dock som sagt uppskattat att det pratats om på förhand och det hade jag tagit upp med henne. (Eller låtit sambon göra, beroende på som haft kontakten om julfirandet tidigare. Är det jag som haft den hade jag tagit pengafrågan också, och inte skickat den till sambon). Men då med en trevlig ton och jag hade undvikit att själv göra ett större drama av det än vad är. En lång tradition av hur julfirandet "brukar gå till" ur TS perspektiv har brutits, och då är det inte så konstigt om det följer med lite nya frågeställningar på köpet. Då är det nog bra med lyhördhet från båda håll, istället för att det ska bli en strid om vem som har rätt och fel. En påminnelse om att göra upp eventuella bidrag till maten vid besök (vid vilket besök som helst, jul eller ej) på förhand kanske räcker, och så är saken ur världen utan hard feelings. Vore synd om det här tillfället skulle vara slutet på att umgås med sin familj/släkt, om man i övrigt gillar dem.

Nu har det ju framkommit att TS stör sig på systern i allmänhet och mest umgås med henne för sin familjs skull, och då skulle jag sträva efter att helt enkelt bara försöka landa i ett sätt som funkar dem emellan.
Men om man ätit gratis hos någon, men sedan när det är "dags att bjuda igen" vill ha betalt - då borde det åtminstone nämnas i förväg
 
Men om man ätit gratis hos någon, men sedan när det är "dags att bjuda igen" vill ha betalt - då borde det åtminstone nämnas i förväg

Det borde nämnas ja, och jag hade varit förvånad över att det kom upp i efterhand. Men jag hade inte varit så upprörd som många i tråden, brutit kontakten pga denna kommunikationsmiss osv, utan konstaterat inför framtiden att vi tänker olika om detta och därför är det ännu viktigare att vi stämmer av innan nästa träff hur vi ska göra. Det är ju inte säkert att systern med familj förväntat sig att bli bjuden på allt hos TS utan skulle kanske tyckt det varit rimligt att bidra med en slant, men vid besök hos TS rättat in sig efter TS system som inte har efterfrågat något bidrag. Eller har de vägrat bidrag till TS bjudningar? I så fall har jag missat det, och det skulle vara konstigt.
 
Det borde nämnas ja, och jag hade varit förvånad över att det kom upp i efterhand. Men jag hade inte varit så upprörd som många i tråden, brutit kontakten pga denna kommunikationsmiss osv, utan konstaterat inför framtiden att vi tänker olika om detta och därför är det ännu viktigare att vi stämmer av innan nästa träff hur vi ska göra. Det är ju inte säkert att systern med familj förväntat sig att bli bjuden på allt hos TS utan skulle kanske tyckt det varit rimligt att bidra med en slant, men vid besök hos TS rättat in sig efter TS system som inte har efterfrågat något bidrag. Eller har de vägrat bidrag till TS bjudningar? I så fall har jag missat det, och det skulle vara konstigt.
Ts har ju skrivit att ett av skälen till att hon blev så paff var att det aldrig kommit något erbjudande om att betala tidigare jular, vilket det borde ha gjort om beteendet är come il fait i svägerskans bekantskapkrets
 
Jag hade dock som sagt uppskattat att det pratats om på förhand och det hade jag tagit upp med henne. (Eller låtit sambon göra, beroende på som haft kontakten om julfirandet tidigare. Är det jag som haft den hade jag tagit pengafrågan också, och inte skickat den till sambon).
Jag låter min sambo ta allt runt min svåger och svägerska. Det är enklast för mig.
Om de blir jobbiga så dricker jag rödvin och äter choklad.
Nu så uppskattar jag umgänge med dem, de är mycket trevliga och underhållande, vilket ju underlättar.
Men de har sina sidor också även om de är goda och snälla människor.
Det har gått åt litet vin om man säger så.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 660
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 774
Senast: Ava22
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 263
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp