Bukefalos 28 år!

Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Ts har ju skrivit att ett av skälen till att hon blev så paff var att det aldrig kommit något erbjudande om att betala tidigare jular, vilket det borde ha gjort om beteendet är come il fait i svägerskans bekantskapkrets

TS har tolkat utebliven betalning som att systern tyckt det är rätt, hur systern tänkt om saken vet vi inte. Det är därför jag ser det främst som ett resultat av miss i kommunikationen, snarare än att en part har absolut rätt och den andra är självklart dum i huvudet och en snål jävel.
 
1500kr för fyra dagar och fyra personer, tre mål om dagen där det mesta är rester?

Alltså, jag vet inte men jag hade baxnat över den summan..

100 kr för en dags mat, dryck och eventuellt fika är inte någon jättesumma i min värld. Även om julbordet (eller vad det nu var som genererade mat för 7-8 personer i 4 dagar) tillagades inför första dagen, så har det rimligen ändå varit i samma mängd och till samma kostnad som om man lagat frukost, lunch och middag varje dag? Eller tänker du att gästerna har ätit upp gamla rester från frysen, som annars skulle kastats?
 
Senast ändrad:
1500kr för fyra dagar och fyra personer, tre mål om dagen där det mesta är rester?

Alltså, jag vet inte men jag hade baxnat över den summan..
För enkelhetens skull använder 1600 kr om dagen när man räknar så är det 100kr om dagen per person inklusive ett julbord och dricka godis mm., förmodligen en del alkohol också. Tämligen trovärdigt, julmat är ganska dyrt.
 
För enkelhetens skull använder 1600 kr om dagen när man räknar så är det 100kr om dagen per person inklusive ett julbord och dricka godis mm., förmodligen en del alkohol också. Tämligen trovärdigt, julmat är ganska dyrt.
Fast också betydligt billigare ju större mängder du köper. Det blir lätt dyrare per person att göda två personer än sex.
 
100 kr för en dags mat, dryck och eventuellt fika är inte någon jättesumma i min värld. Även om julbordet (eller vad det nu var som genererade mat för 7-8 personer i 4 dagar) tillagades inför första dagen, så har det rimligen ändå varit i samma mängd och till samma kostnad som om man lagat frukost, lunch och middag varje dag? Eller tänker du att gästerna har ätit upp gamla rester från frysen, som annars skulle kastats?
Jag tänker mest att man köper julmat som ett litet julbord kanske. Ish.
Det blir alltid över för man har så mycket olika på även det lilla julbordet att man faktiskt inte äter särskilt mycket av nåt.
Rester är ju rester sas, sånt som blir över från det tillfälle man handlat för.


-----
Sen bara det faktum att TS ska betala 1500kr för fyra dagar, man tycker det borde fått sambosystern att inse att det kostar motsvarande när det är dom som är de inbjudna... Om man hade haft lite självinsikt 🙊
 
Som jag förstod det så har de flesta jularna varit enbart svägerskan utan sambo och det är skillnad i kostnaderna på en barnfamilj och en ensamstående (även med rester från julbordet) - resekostnaderna är helt separata och om något till svägerskan fördel eftersom det är hon som fått betala sina resekostnader till TS och familj.

Barnen vill umgås med sina kusiner och kommer bli ledsna om det avbryts, sambo vill umgås med sin familj och det kommer förändras (knappast till det bättre) om frågan drivs vidare. Ska enbart svägerska med familj betala nästa jul (om det blir en annan jul tillsammans med den delen av familjen pga av frustration över den gångna julen) eller ska det bli rättvist och alla betala för sig själva? Blir lite underligt både om enbart svägerskan ska betala och alla andra inte gör det eller om i rättvisans namn alla betalar.
 
Nejnej, det var ett exempel bara. Jag tänker att ju fler personer man har till hus, desto billigare blir det per person, om du förstår hur jag menar?
Nja inte nödvändigtvis. Jag är ensam men lagar ofta flera portioner mat och köper storpack. Det stämmer bäst om du får julbordet levererat at något matkasseföretag, i övrigt kan du påverka extremt mycket själv genom dina vanor.
 
Nja inte nödvändigtvis. Jag är ensam men lagar ofta flera portioner mat och köper storpack. Det stämmer bäst om du får julbordet levererat at något matkasseföretag, i övrigt kan du påverka extremt mycket själv genom dina vanor.
Kan kan man ju, men jag köper sällan en tvåkilos skinka själv trots att kilopriset är mindre än en tredjedel mot att köpa ett paket skivad. Orka äta det fem-sju-tio gånger till i år liksom. :wtf:
Men det beror väl på hur man är som person. Jag upplever i alla fall att det är betydligt lättare att köpa billigt per person om man är många än när man är ensam. Särskilt festmat!
 
Kan kan man ju, men jag köper sällan en tvåkilos skinka själv trots att kilopriset är mindre än en tredjedel mot att köpa ett paket skivad. Orka äta det fem-sju-tio gånger till i år liksom. :wtf:
Men det beror väl på hur man är som person. Jag upplever i alla fall att det är betydligt lättare att köpa billigt per person om man är många än när man är ensam. Särskilt festmat!
Fast nu spelar det ju ingen roll vad det kostar per person när man är två om man ändå handlar till fler och dessutom nog för att räcka 4 dagar.
 
Fast nu spelar det ju ingen roll vad det kostar per person när man är två om man ändå handlar till fler och dessutom nog för att räcka 4 dagar.
Det var ett svar på att du skrev att julmat är dyrt och att 100kr per person och dag är rimligt. Jag tänker att om man storhandlar till ett planerat stort sällskap är det lättare att komma undan billigt.

Egentligen spelar det ingen större roll för tråden dock. Systern i TS exempel har redan gjort sin beräkning och krävt sin betalning, jag står vid att jag inte tycker att beteendet är okej och blev jätteförvånad över summan.
 
Det var ett svar på att du skrev att julmat är dyrt och att 100kr per person och dag är rimligt. Jag tänker att om man storhandlar till ett planerat stort sällskap är det lättare att komma undan billigt.

Egentligen spelar det ingen större roll för tråden dock. Systern i TS exempel har redan gjort sin beräkning och krävt sin betalning, jag står vid att jag inte tycker att beteendet är okej och blev jätteförvånad över summan.
Tja jag tror nyckelorden här är att du tänker dig budgetjulbord, att komma undan billigare. Klart man skulle kunna klara sig undan billigare om målet var det. TS som trots allt ätit maten och vet vad som serverades såg inget konstigt i summan i sig så jag är benägen att tro att det fanns gott om godsaker på julbordet, alltså ingen lågbudget.

Kanske din syn på systern färjar av sig? Om det nu är en så snål person så måste hon lurat till sig extra pengar och gått på lågbudget men tagit betalt som om det vore rikligt med mat och det lilla extra på julbordet.
 
Vi bjuder ofta både makens och mina syskon på middagar, fika och allt möjligt, ibland med övernattning, och de bjuder även ibland oss, men skulle vi åka hela familjen i flera dagar hem till någon av dem (och i det här fallet var det väl några ytterligare personer) och äta och bo skulle vi definitivt fråga i förväg hur vi delar upp kostnaden. Oavsett hur mycket vi bjudit på innan, för det är rätt stor skillnad på att bjuda en person jämfört med att vi dundrar in en hel familj och äter i flera dagar och en person ska bjuda. För oss märks det knappt om ytterligare någon person äter, medan det blir enorm skillnad för ett hushåll med en person om en hel familj till ska ha mat. Förutsatt att det inte var väldigt uttalat från inbjudarens sida att ”nu har ni bjudit oss så många gånger så nu vill vi bjuda er, hela familjen, på allt de här dagarna”. Annars skulle jag aldrig komma på tanken att åka utan att erbjuda mig att betala för oss. Undantaget är väl min kära mor som alltid köper mat för ett helt kompani, så även om vi har med mat och gärna äter den brukar det hamna i frysen eftersom det redan finns så det räcker och blir över :o Resan skulle jag aldrig komma på tanken på att räkna in på något sätt i det fallet, det betalar den eller de som reser.

Däremot håller jag med om att det är dumt när det dyker upp i efterhand. Men jag hade nog känt att jag lika gärna kunnat ta upp det i förväg. Nästan så att jag hade tyckt att det är lite pinsamt om jag inte hade tagit upp den frågan själv innan värden hinner ta upp det.

Angående kostnaden tycker inte jag 1500 kr är mycket pengar. Jag köpte nog julmat för ca 2000 till bara vår familj. Och det räckte inte i fyra dagar :o
 
Jag tycker inte att summan verkar konstig för 4pers i fyra dagar, särskilt inte som jag fattar det som att julmaten räckte i flera dagar. Julmat är imo rätt dyr mat. Mycket pengar, absolut - för mig iaf - men jag har inte svårt att förstå den. Hade jag firat jul med nån och betalat 400:- för min mat (1500/4=375) så hade jag inte höjt på ögonbrynen alls. Jag förstår inte riktigt kommentarerna om att det måste varit lyx, restaurang osv..

Jag hade handlat allt som skulle ätas och sen delat summan på antal personer (förmodligen exkl väldigt små barn som knappt äter något..). Förutsatt att alla ätit typ samma saker, dvs ingen vegetarian i sällskapet tex. Jag förstår inte hur det sättet att räkna skulle vara snålt eller nitiskt, snarare rimligt om en nu ska dela på kostnaderna för maten.

Det enda märkliga jag ser i situationen är just att en inte lyft frågan med matkostnaden innan. Jag står för vad jag skrev i mitt tidigare inlägg i tråden, att det i TS kontext känns märkligt att plötsligt dela på kostnaderna och att det borde tagits upp innan.
 
Jag tycker det är fruktansvärt ohyfsat att komma med en räkning i efterhand. Hade det påtalats före sammankomsten vore det inga konstigheter men att kräva någon på pengar som själv bjudit i flera år känns bara som ett märkligt beteende.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 660
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 774
Senast: Ava22
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 261
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp