Bukefalos 28 år!

Hur tänker ni?

the_connemara

Trådstartare
När ni rider, hur tänker ni ang hästens snedhet? Vad vill ni rätta till?

Jag är riktigt kass på att känna vilket bakben som inte jobbar lika mycket och på hur hästen har sin bakkärra. Jag fokuserar alltid på att hästen inte ger lika mycket stöd i båda tyglarna. Så jag försöker rida hästen fram till den sidans tygel som jag har minst i, försöker hålla i den tyglen hela tiden och försöker låta bli att själv fastna i den tygeln hästen vill fastna i. Typ jag rider med båda benen framåt och håller olika i tyglarna, kan man nog sammanfatta det som :D

Eftersom jag inte är något dressyrproffs alls så gör jag endast små förändringar med detta tänket bibehållet (det är verkligen DET jag tänker på i alla övningar, eftersom jag aldrig lyckas för hästen jämn på tyglarna själv). Jag ställer lite, böjer lite lätt (inte så mycket böjning alltså, mest fokus på att kuna få in bogen), flyttar lite lätt a la skänkelvikning med svag tvärning, försöker tänka lite "bogen in" men inte på långa vägar mot öppna, gör övergångar och tempoväxlingar (även de rätt mesiga).

Eftersom jag dessutom aldrig rider på bana själv så utnyttjar jag svängar och sluttningar i skogen och jag tycker de ger mig mycket hjälp.

Det jag vill ha ut är att hästen länger sidan på den "för mjuka" tyglens sida och att när den kommer framåt jämnt till båda tyglarna förhoppningsvis spårar bättre. Jag vill aldrig korta hästen utan får känslan av att när hästen kommer fram till den "för mjuka" tygeln så kortar den automatiskt upp den längre och "hårdare" sidan. Min häst kan jag dessutom inte använda alls mycket innertygel/"hård sidas tygel" så detta har väl blivit en liten mjukare kompromiss skulle jag gissa?

Tex om hästen inte vill böja sid runt ena skänkeln så fokuserar kag istället på att få hästen att länga den andra sidan - och på så vis komma runt innerskänkeln. Tänker jag helt tossigt? Vad borde jag fokusera på?

Hur tänker ni generellt när ni rider? Och hur tänker ni i specifika övningar?

Är det typ en bog som ska på plats, ett bakben som ska ta i mer, bakbenen som ska spåra eller hur tänker ni? Skiljer det sig från övning till övning, om ni bara joggar eller om ni fokuserar på annat (som inte direkt har med snedhet att göra, form/samling/tramp ja vad ni nu hittar på)?
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag visste förresten inte om detta skulle ligga under Dressyr eller Ridning men jag hade gärna velat ha både ett generellt tänk men även gärna förklaringar hur man/ni tänker i olika övningar som volter, skolor mm och långsiktigt genom en dressyrhästs utbildning. Så det blev här ändå. Hoppas det blev rätt :)
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag använder mig gärna av böjda spår a la rida på volten för att få hästar liksidiga.
Jag vill ha dem på linjen. I min värld går linjen rakt genom hästens ryggrad. Och jag vill ha den böjd eller rak som linjen. Då måste jag kanske flytta in skjutande bogar eller få hästen att böja där jag vill jämt genom kroppen, ställa nacken etc.
Jag vill ha hästen lika lösgjord i både höger och vänster kroppshalva. Så de ska kännas likadana i jobb på volt i båda varv. För att få till det kan man i vissa fall behöva stretcha loss/lösgöra hästen med fokus på att få den liksidig.
När detta är gjort brukar balansen i manken/genom hästen i sidled vara bra.
Jag vill att de ska bibehålla takt och tempo likadant i båda varv.
Jag kollar också upp rakhet sen på raka spår och i skänkelvikning och testar göra rörelser i tempoväxlingar och övergångar för att se att balansen är helt bra.

Iom att jag vet hur hästen använder sin kropp i olika övningar/rörelser så kan jag använda mig av olika övningar för att stärka valda delar av hästen.
Jag vill att bakbenen ska kännas lika då de driver framåt och då de agerar mer bärande, både på rakt spår, som inner och som ytter bak.

Litte snurrigt inlägg. Men jag har gått upp tidigt och jobbat hela dagen. Så är helt slut.
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag lyckas inte ändra på inlägget ovan, så jag skriver ett inlägg till som fortsättning.

Jag tycker nämligen att det känns som att det finns olika slags "snedheter". Men det kanske bara är jag? :o
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag använder mig också mycket av volten i början av passet för att stretcha/lösgöra. Öka/minska volten i skänkelvikning. Flytta in rumpan och ställa igenom halsen. Flytta ut rumpan och ställa inåt. Flytta in rumpan och ställa utåt. Viktigast att hon tar min skänkel och flyttar sig för den.
Detta får min häst att sluta bita sig fast i sin stela sida rätt fort och hon känns sen ganska liksidig.

Det är väldigt bra med ridhusspeglar för att få koll på vart bakkärran befinner sig. Jag började träna dressyr lite seriösare för drygt ett år sen och då hade jag ingen aning om att min häst sprang med bakdelen innanför spåret. Nu känner jag oftast när den springer iväg åt ett annat håll :p
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag håller med. Men jag förutsätter att vi pratar om en frisk häst iaf.

Sen kan det ju vara snedheter som i att hästen lutar i balans i sidled, hästen inte kan skjuta på lika mkt, inte kan bära lika mycket eller inte kan böja sig liksidigt tex. Det finns säkert massa mer scenarion jag missar nu som tröttmössa.
 
Sv: Hur tänker ni?

Jag lyckas inte ändra på inlägget ovan, så jag skriver ett inlägg till som fortsättning.

Jag tycker nämligen att det känns som att det finns olika slags "snedheter". Men det kanske bara är jag? :o

Hur menar du?

Med snedhet så menar jag normal oliksidighet hos en häst som inte uppvisar varesig snedheter/skador/spänningar vid div genomgångar. Alltså inget som grundar sig i skada eller gammal skada utan sådant som en duktig ryttare "rider" bort eller vad man nu ska säga :p Alltså inget som gör att hästen protesterar/inte vill arbeta korrekt om den ombeds.

För mig så tror jag oftast att den "mjuka" sidans tygel (där jag vill få hästen mer fram till tygeln) är samma sida som den sida där det känns som att rygghalvan är lägre. Kanske :p

Men utveckla gärna!
 
Sv: Hur tänker ni?

Speglar och hörnpasseringar är det jag saknar i skogen :D I första hand till min dumma sits dock :mad:



Om ni skulle beskriva er hästs snedhet (oliksidighet kanske jag ska skriva ist?) hur skulle ni skriva då?
 
Sv: Hur tänker ni?

Men du får ju hänga några speglar på träden :idea:
Jag har inte heller tillgång till speglar så ofta utan bara där jag rider lektion 2-3 gånger i månaden.

Min vill vika sig i vänstersida och inte gå fram till den tygeln. Bakdelen åker in och jag kan inte ställa igenom utan hon krullar ihop sig. Tror det är vänster bak hon inte driver med. Jag flyttar i alla fall ut bakdelen på spåret igen för att komma ur det. Vänster galopp är kantigare också.
 
Sv: Hur tänker ni?

När ni rider, hur tänker ni ang hästens snedhet? Vad vill ni rätta till?

Jag är riktigt kass på att känna vilket bakben som inte jobbar lika mycket och på hur hästen har sin bakkärra. Jag fokuserar alltid på att hästen inte ger lika mycket stöd i båda tyglarna. Så jag försöker rida hästen fram till den sidans tygel som jag har minst i, försöker hålla i den tyglen hela tiden och försöker låta bli att själv fastna i den tygeln hästen vill fastna i. Typ jag rider med båda benen framåt och håller olika i tyglarna, kan man nog sammanfatta det som :D

Eftersom jag inte är något dressyrproffs alls så gör jag endast små förändringar med detta tänket bibehållet (det är verkligen DET jag tänker på i alla övningar, eftersom jag aldrig lyckas för hästen jämn på tyglarna själv). Jag ställer lite, böjer lite lätt (inte så mycket böjning alltså, mest fokus på att kuna få in bogen), flyttar lite lätt a la skänkelvikning med svag tvärning, försöker tänka lite "bogen in" men inte på långa vägar mot öppna, gör övergångar och tempoväxlingar (även de rätt mesiga). Viktigt här tycker jag också att du alltid kan välja att lägga ner! Kan du inte lägga ner är hästen inte framme för bettet och då kan du jobba dig blå på snedheten, för du kommer aldrig fram : P

Eftersom jag dessutom aldrig rider på bana själv så utnyttjar jag svängar och sluttningar i skogen och jag tycker de ger mig mycket hjälp.

Det jag vill ha ut är att hästen länger sidan på den "för mjuka" tyglens sida och att när den kommer framåt jämnt till båda tyglarna förhoppningsvis spårar bättre. Jag vill aldrig korta hästen utan får känslan av att när hästen kommer fram till den "för mjuka" tygeln så kortar den automatiskt upp den längre och "hårdare" sidan. Min häst kan jag dessutom inte använda alls mycket innertygel/"hård sidas tygel" så detta har väl blivit en liten mjukare kompromiss skulle jag gissa?

Tex om hästen inte vill böja sid runt ena skänkeln så fokuserar kag istället på att få hästen att länga den andra sidan - och på så vis komma runt innerskänkeln. Tänker jag helt tossigt? Vad borde jag fokusera på?


Här läser jag nog konstigt, men känner att det är två olika scenarion.. det är rätt (för mig) att hästen ska länga ut sig, i halsen, den går fram till bettet. Men om hästen inte vill böja så kan jag inte släppa ut ytter, det är inte samma sak. En äkta böjning kommer då hästen kortar sin innersida. Får du inte böjningen så är den inte eftergiven i inner, dvs att du får två långa sidor om du släpper ut ytter (med en längre ytter än inner givetvis). Dock kan jag länga båda om syftet är att stretcha, att jag lägger ner hästen, då måste jag ge den plats att göra detta, då blir det också så att den töjer båda sidor (inte spänner ena).

Hur tänker ni generellt när ni rider? Och hur tänker ni i specifika övningar?

Är det typ en bog som ska på plats, ett bakben som ska ta i mer, bakbenen som ska spåra eller hur tänker ni? Skiljer det sig från övning till övning, om ni bara joggar eller om ni fokuserar på annat (som inte direkt har med snedhet att göra, form/samling/tramp ja vad ni nu hittar på)?
Jag utgår ifrån ett system där hästen måste vara framme för yttertygeln, jag ska kunna svänga genom att ta med hästen, inte genom att 'dra den dit med innertygeln'. (tänk liite western här, tryck med yttertygel mot halsen, ryttaren svänger, hästen följer med, med slapp inner). Oavsett vad jag gör så måste jag kunna lätta helt på inner, i en volt, i en skola, i en bakdelsvändning, för har jag ytter på plats så kan jag det. (alltså är det ett test för att se att även om jag släpper inner så stannar allt på plats).

skriver vidare hur jag tänker, ryttaren har 5 punkter att rida med; två händer två skänklar och ett säte. Jag kan 'förlora' en och ändå jobba hyfsat / bra, men det går inte att bli av med två, då har jag tappat för mycket. Jag kan inte rida en bra böjning utan mina händer/utan mina skänklar, utan en skänkel och ett säte osv osv, men jag kan rida en bra böjning trots att jag saknar 1 del. Jag kan släppa min yttertygel också men då måste jag ha ytterskänkel på plats! (obs att jag inte rider med hängande tygel, utan släpper typ 1 sekund i taget)

Så för mig är en nog bra böjning ett kvitto på att saker är på plats. Har jag kontroll på ytter, kan jag länga och korta hästen (hästen inte bara halsen), den förstår ledande tygeltag och den förstår vändande hjälper (åt båda håll!) så borde jag också kunna få en bra böjning, genom att krama med inner och lägga till innerskänkel mjukt. Den ska ha lärt sig att 'vilja utåt' och att jag då lägger till inner så ska den fortsätta vilja utåt fast med mera eftergift i inner (mera kliv i innerbakben).

Lite spånerier iaf : P
 
Sv: Hur tänker ni?

Intressant läsning, man lär sig alltid något!

Min häst vill i vänster varv gärna gå med bakdelen innanför. Jag har lärt mig att man ska flytta framdelen då så att den hamnar framför bakdelen så att säga, håll bakdelen på plats med skänkeln. På volten så gör hon gärna samma sak, då sa tränaren till mig att jag ska tänka att insidan på hästen ska vara längre, alltså nästan lite utåtställd, håll bakdelen på plats med skänkeln och mjuk (såklart) i innerhanden ställ utåt.

Skolor är jättebra tycker jag för att få hästen mer liksidig så det använder jag mig mycket av, särskilt i skritt. Detta varierar jag med framdels och bakdelsvändningar, tänker lite samma som ponnyryttaren att innertygeln ska kunna glappa helt och hästen ändå gå som jag tänkt mig, eftersom stödet finns på ytter.
 
Sv: Hur tänker ni?

Nu blev det ju jättekonstigt med citatet :D

Men jag klippte ut den biten jag tror du la in förutom det understrukna?

"Här läser jag nog konstigt, men känner att det är två olika scenarion.. det är rätt (för mig) att hästen ska länga ut sig, i halsen, den går fram till bettet. Men om hästen inte vill böja så kan jag inte släppa ut ytter, det är inte samma sak. En äkta böjning kommer då hästen kortar sin innersida. Får du inte böjningen så är den inte eftergiven i inner, dvs att du får två långa sidor om du släpper ut ytter (med en längre ytter än inner givetvis). Dock kan jag länga båda om syftet är att stretcha, att jag lägger ner hästen, då måste jag ge den plats att göra detta, då blir det också så att den töjer båda sidor (inte spänner ena)."

Jag tror vi tänker lika! Med komma fram till yttertygeln så menar jag att jag tar den kontakten jag vill ha och rider hästen fram till den. Det handlar alltså inte om att länga yttertyglen/släppa yttersidan. Snarare tvärtom, spec om hästen är lite busig :D Och hästen ska bjuda framåt/nedåt till yttertyglen och bli rund över rygg/manke mot ytterhanden.

Mitt lilla odjur är faktiskt en riktigt bra lärare på den punkten för släpper han ena sidan så har man verkligen noll broms. Alltså måste man rida fram till den mjuka tyglen och få ut halsen för att ens ha en chans att påverka honom. Det känns väldigt tydligt på honom när han inte är framme för skänkeln just pga detta. Han är nog inte överdrivet hög/ihopdragen i formen för ögat men det känns verkligen megamycket och det är liksom ingen kommunikation alls nån stans.

Jag håller jättemycket med dig om allt annat du skrev oxå! Vart i Sverige finns du egentligen :p
 
Sv: Hur tänker ni?

Haha, inte så långt ifrån där du bodde innan om inte jag minns fel : P

Jag tänkte mest på den delen där du skrev; "Tex om hästen inte vill böja sid runt ena skänkeln så fokuserar kag istället på att få hästen att länga den andra sidan - och på så vis komma runt innerskänkeln." där jag menar att man måste behålla ytter. När du hamnar i ett sådant läge kan du göra lita olika test för att se vad det inte är som stämmer, ex. kan du släppa innertygeln? (hamnar den framlänges/blir utåtställd / blir det tomt framför dig?) Kan du lägga ner hästen? (är den framme för bettet?) kan du flytta den undan skänkeln? (är den spänd?) Följer den med i ett ledande tygeltag? (har den 'stängt av' munnen?)

När jag försöker hitta ytter genom att vända den inåt (undan ytter) så behöver jag fortfarande min innertygel, som ledande hjälp. Den ska hjälpa till att visa vägen, men bara hjälpa, den ska inte ha någon som helst tyngd, utan bara kontakt, om hästen inte förstår kan den nämligen vilja trycka emot inner (mera) och då får man inte ta i den, då blir det konflikt. Utan bara fortsätta visa vägen mjukt (samma kontakt oavsett var huvudet tar vägen) och använda yttern (både skänkel och tygel) för att få den att följa med, mana den att följa med inner. Innerskänkel kommer att 'smygjobba' under tiden, den kommer att den behövas finnas på plats för att hjälpa till att få hästen att engagera inner bak det lilla som behövs för att få en mjuk inner, släppa spänningen, följa med ledande tygel (utan att ramla inåt för den, utan istället) forma sig mjukt runt skänkeln och den kommer få ett mjukare stöd på ytter. Att jag säger att den smygjobbar är att om den driver på för hårt så kan den, i kombination med den vändande yttern, göra så att hästen istället tror att man gasar (båda benen ligger på ju) och den kommer bara att kuta framåt. Så fort man känner att inner mjuknar så måste man vara snabb på eftergiften, den vändande hjälpen måste upphöra och innertygel mjukna för att bekräfta att det var rätt tänkt sas. Rätt utfört kommer det att kännas lite som att hästen släpper en fis, från " >< " till ''aaaah..'' X D
 
Sv: Hur tänker ni?

Typiskt :p

Ja min tanke är att jag vill länga yttersidan, mest för att inte börja fokusera på innersidan. Så som du beskriver att om man tar i inner så blir det en konflikt.

Om jag ska överdriva hur jag gör (tex om pålle är aspigg och vill kuta iväg) så bromsar jag mycket på ytter, lättar helt på inner (så den hänger lite) och använder innerskänkeln mycket långt fram. Ytterskänkeln försöker jag bara hålla intill (inte lockas tappar kontakten med hästens sidor när den är pigg). Det gör att min häst böjer sig runt innerskänkeln, får ner skallen lite och så fort det händer (typ direkt) så lättar jag på ytter så mycket att jag bara behåller den kontakten jag vill och jag lättar nog helt på innerskänkeln oxå.

Det är nog typ såhär jag rider nästan hela tiden, bara att hjälperna i normala fall räcker med lite sits och en lite stadigare yttertygel så kommer hästen lite runt innerskänkeln, jag lättar och hästen blir rund och lugnare.

Ingetdera av dina frågor funkar när hästen spänner till, den är helt oihopkopplad liksom :D Så fort den slappnar av funkar alla grejerna igen. Men det räcker som sagt med att i princip bara rida mot yttern (som alltid får bli den mjuka sidans tygel) med innerskänkeln och så släpper det. Sedan kan man rida som vanligt och skifta yttersida.
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 706
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: tessan.g
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 079
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 688
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp