Bukefalos 28 år!

Hur tänkte du där?

Finfina avelsmål såg jag idag
"Hej. Vi har en liten tik som söker en hane till att paras med i närheten av gävleborg. Raserna som tiken är cavalier, dvärg schnauzer, lhasa apso, shih tzu och papillon.
Helst vill vi ha en med någon av samma raser i sig, gör inget att det är två eeller tre lika
Hon har precis börjat löpa så den 22 januari hade vi tänkt senast att parningen skulle äga rum."

Hur tänkte dom där?

Apropå att knyta hunden utanför affären vet jag en man som inte alltid var riktigt okej psykiskt. Det snurrade till för honom ibland. Han var enorm djurvän, speciellt gällande hundar. Så vissa dagar när han såg hundar bundna på stan fick han för sig att de var övergivna så han tog dom helt sonika till polisen. Det var ju bara tur att han var djurvän och inte gjorde något elakt med dom. Skulle tro att de ägarna slutade binda sina hundar ute sen, lite drygt att åka till polisen och hämta upp dom.
 
Jag har inte vågat lämna en hund ensam någonstans sedan jag gick på högstadiet (tror jag, mellan åk 6-8 var det iaf) och några 'roliga' killar i min klass kom förbi affären och såg min hund utanför och helt sonika gick iväg med henne.
Vilken panik jag hade när jag sprang runt och letade efter henne, tills jag såg henne komma runt hörnet med mina klasskompisar. Inte roligt alls, det botade mig från alla ev tankar på att någonsin lämna en hund ensam utan uppsikt igen.

Bodde i en liten bondhåla med en affär och inte mycket annat så det kan ju hända överallt. :/
 
Idag igen.

Jag har fått skrämselhicka ett antal gånger den här vintern.
Vi bor i en småstad; rätt genom småstaden rinner en älv som under vintern rinner rätt vild och jag kan för mitt LIV inte förstå alla hundägare som tycker det är okej att fortfarande kasta ut pinnar åt hunden i vattnet! O_O senast idag hörde jag gormande röster från ett par på andra sidan älven - då befann sig deras labbe mitt ute i strömmen, paddlande för livet medan de skällde ut hunden för att han inte kom in kvickt nog. Det var tur att hundstackarn stötte på ett grund, annars hade nog den familjen varit en medlem kortare ikväll.
Visst fan håller man en vattenglad hund under kontroll när halva parken är översvämmad?!
Jag blir skakis varenda gång.
 
Häromdagen såg jag en pytteliten hund, något bichonliknande, tror det var en valp. Den var ute med husse i kylan och husse pratade med någon som verkade vara en bekant. Bekantingen verkade vara nyfiken på den lilla hunden och frågade husse om hunden inte frös?
"Jo, haha, jag känner hur hela snöret skakar!" sa han...

Alltså. Om hunden fryser så jäkla mycket att kopplet skakar, sätt på hundstackarn ett täcke?! Ser jag husse och hund igen ska jag utan tvekan säga åt honom att göra just det...
 
Min kompis som jag är gudmor åt hennes dotter har en tik som är amstaff/labbe/schäfer. Klok tik och underbar med barnet men sååå mycket energi som hon inte får utlopp för. Visst hon gör ingen skada eller stör men än att jag verkligen inte hade mått bra om det var min hund med så outtröttlig energi. Nu ska hon köpa en valp som är en tjuvparning där pappan är finsk lapphund och mamman dobermann/schäfer/labbe. Blir så trött. Vad ska hon med en till hund när hon inte aktiverar sin första med ngt mer än korta promenader, lite bus och apportera.
 
Min kompis som jag är gudmor åt hennes dotter har en tik som är amstaff/labbe/schäfer. Klok tik och underbar med barnet men sååå mycket energi som hon inte får utlopp för. Visst hon gör ingen skada eller stör men än att jag verkligen inte hade mått bra om det var min hund med så outtröttlig energi. Nu ska hon köpa en valp som är en tjuvparning där pappan är finsk lapphund och mamman dobermann/schäfer/labbe. Blir så trött. Vad ska hon med en till hund när hon inte aktiverar sin första med ngt mer än korta promenader, lite bus och apportera.

Jomenserru, har hon två energiska hundar så aktiverar de varandra! :idea:

Självklart. :meh:
 
Var ute med mina två här i stan och ser en man med en liten pudel som närmar sig mig bakifrån. Då hanen blivit osäker kring andra hundar igen har vi fått backa bandet i träningen. Så jag satte mig ner mot husväggen och hade hanen på min vänstra sida så jag satt emellan hanen och den ankommande hunden och tiken fick vara på min högra sida. Så jag koncentrerar mig på hanen och kollar åt vänster och tänker att fasen vilken tid det tar för honom att passera oss. Kollar upp och då har han stannat bredvid och släppt fram sin hund till min tik:meh:

Jag blev sur och frågade varför han släppt fram sin hund utan att fråga så svarade han ju att jag hade ju stannat och hans hund var ju snäll. Svarade att mina kanske inte är det. Då blev han grinig och sa att nu skulle jag ju inte vara sån när det var så fint väder:cautious:
Eh ja just det. Han tänkte nog bara att han mötte en tjurig bitch som inte ville att de stackars hundarna skulle hälsa. Fattar inte hur folk tänker. Mina kan ju vara sjuka, aggressiva eller vad som helst.
Kommer aldrig förstå hur korkade folk är. Och respektlösa.
 
Usch vad trött man blir på all dessa personer som har sina hundar lösa utan någon form av kontroll. Två dagar i rad har nu min lilla stackare blivit utsatt, vilket såklart inte hjälper med hans osäkerhet.
Igår träffade vi på en kvinna som hade två hundar lösa, mitt i stan på en grönplätt där det är koppeltvång. Ena hunden kommer rusande mot oss. Jag får hålla bort hunden bäst jag kan med ena foten, medan hundens matte inte ens vänder sig om. Till slut kommer hon gående och säger "ingen fara hon är snäll" :banghead:. Jag säger att min hund inte vill hälsa, varpå hon blir sur och väser "jaha ursäkta då, var det något mer?".
Idag berättade dessutom hundvakten att när han promenerat med min hund och sin egen i en park kom en lösspringande hund och kastar sig på min som hundvakten omedelbart tar upp för att min hund blir osäker, försöker försvara sig och inte kommer undan på annat sätt eftersom ägaren till den lösa hunden bara fortsätter vidare trots hundvaktens arga rop att personen ska ta sin hund som hoppar och håller på för att komma åt min...
 
Läste på ett brittiskt forum där någon visade upp sina newfoundlands på en hundmässa. En man gick upp och frågade om hon hade en newfoundland, och när hon svarade ja så var han helt förvånad över att dom blev SÅDÄR stora. Denna mannen hade även lagt ned en tingningsavgift på en newfoundlandvalp, men hade inte en aning om hur stora de faktiskt kan bli. Visste bara hur stora dom var/såg ut som valpar.

Man blir lite mörkrädd ibland. :nailbiting:
 
Läste på ett brittiskt forum där någon visade upp sina newfoundlands på en hundmässa. En man gick upp och frågade om hon hade en newfoundland, och när hon svarade ja så var han helt förvånad över att dom blev SÅDÄR stora. Denna mannen hade även lagt ned en tingningsavgift på en newfoundlandvalp, men hade inte en aning om hur stora de faktiskt kan bli. Visste bara hur stora dom var/såg ut som valpar.

Man blir lite mörkrädd ibland. :nailbiting:
Det är nog tyvärr inte helt ovanligt. Finns säkert många som köper en valp för att den var så söt i annonsen, där uppfödaren bara lagt in valpbilder och ingen bild på dom vuxna - och köparen har inte kollat runt mer om rasen :(
 
Jag och min vän var ute med hundarna för någon vecka sedan när det kom en lös hund springande och ville hälsa/leka. Min hund tycker det är jätteläskigt med energiska hundar som tränger sig på, och min kompis hund har en del problem i hundmöten. Någonting de ständigt tränar på och som blivit så mycket bättre, men det är en bit kvar ändå. Ingen människa finns så vitt vi kan se, och vi gör vårt bästa för att mota bort hunden från min väns hund som nu drar mot den och morrar. Den lösa hunden vill promt fram till den ändå, och totalt skiter i våra försök att få den på avstånd.

Någon minut senare (vilket känns som en evighet) hör vi en svag vissling och hunden försvinner. Vi fortsätter vår promenad, och när vi gått en bit framåt ser vi hunden igen. På en avtagsväg längre fram, i en starkare kurva åt ena hållet, ser vi en mamma med två barn. De åker pulka i en liten skogsbacke utan någon som helst koll på sin hund. Förmodligen hade de inte ens märkt att hunden var borta en stund, utan var väl nöjd med att den kom på inkallning. Nu var det tur att det gick så bra som det gjorde, men jag förstår verkligen inte hur folk vågar släppa sina hundar vind för våg :nailbiting::arghh:
 
Idag var jag ute med en hund, fick hundmöte i en gångtunnel. Jag kortade såklart upp kopplet och tog hunden till den sida om mig som var längst från mötande hundar. De var kopplade, i långa fasta koppel. Ägaren såg inte ut att reagera på att vi kom gåendes, men eftersom hennes hundar gick i slakt koppel så tänkte jag att de säkert var så duktiga att de inte skulle bry sig om oss. Tji fick jag. När vi var "bredvid" varandra så kastar sig ena hunden mot oss och vrålar, varpå hunden jag gick med inte blev sådär jätteglad, såklart. Det gick bra, hundarna kom inte i kontakt med varandra osv. Men alltså... Varför i hela världen kortade inte mötande hundägare kopplet ens liiiite när vi kom? Det var ju trång väg vi gick på och pga tunneln kunde ingen "komma undan" åt något håll... Gah.
 
Idag var jag ute med en hund, fick hundmöte i en gångtunnel. Jag kortade såklart upp kopplet och tog hunden till den sida om mig som var längst från mötande hundar. De var kopplade, i långa fasta koppel. Ägaren såg inte ut att reagera på att vi kom gåendes, men eftersom hennes hundar gick i slakt koppel så tänkte jag att de säkert var så duktiga att de inte skulle bry sig om oss. Tji fick jag. När vi var "bredvid" varandra så kastar sig ena hunden mot oss och vrålar, varpå hunden jag gick med inte blev sådär jätteglad, såklart. Det gick bra, hundarna kom inte i kontakt med varandra osv. Men alltså... Varför i hela världen kortade inte mötande hundägare kopplet ens liiiite när vi kom? Det var ju trång väg vi gick på och pga tunneln kunde ingen "komma undan" åt något håll... Gah.

Varför gick hon ens in i gångtunneln för möte om hennes hundar har sådana problem!? :banghead:
 
Jag var med om något rätt otäckt igår där jag verkligen undrar hur sjutton ägaren tänkte.

Jag var i en djuraffär för att titta på täcken till den lilla, som tur var lämnade jag henne i bilen istället för att ta med henne in så vi kunde prova ev. täcken. Plötsligt när jag står och kollar så hör jag ett avgrundsvrål (lite överdrift kanske men det kändes så) och känner hur min hand blev väldigt... jag vet inte hur jag ska beskriva...blöt?

Då står det någon sorts kamphund, amstaff/pitbull/whatever med öppet gap och tänderna framme ca 1 dm från min hand. Ägaren sa bara oj förlåt och gick därifrån. Jag var rätt skakig sen ska jag säga. Vad hade hänt om kopplet varit 1 dm längre? Tänk om jag haft med den lilla hunden, hon hade ju dött direkt om hon fått ett rejält bett av en sån där. Eller tänk om jag haft dottern med mig och den bitit henne.

Och jag undrar varför man tar med sig en aggressiv hund i en affär, och om man nu måste det så får man väl ha koll på hunden. Jag stod still och tittade på varor, det var på inget vis provocerande. Ägaren verkade inte direkt ovan vid situationen och avlägsnade sig snabbt.
 
Jag var med om något rätt otäckt igår där jag verkligen undrar hur sjutton ägaren tänkte.

Jag var i en djuraffär för att titta på täcken till den lilla, som tur var lämnade jag henne i bilen istället för att ta med henne in så vi kunde prova ev. täcken. Plötsligt när jag står och kollar så hör jag ett avgrundsvrål (lite överdrift kanske men det kändes så) och känner hur min hand blev väldigt... jag vet inte hur jag ska beskriva...blöt?

Då står det någon sorts kamphund, amstaff/pitbull/whatever med öppet gap och tänderna framme ca 1 dm från min hand. Ägaren sa bara oj förlåt och gick därifrån. Jag var rätt skakig sen ska jag säga. Vad hade hänt om kopplet varit 1 dm längre? Tänk om jag haft med den lilla hunden, hon hade ju dött direkt om hon fått ett rejält bett av en sån där. Eller tänk om jag haft dottern med mig och den bitit henne.

Och jag undrar varför man tar med sig en aggressiv hund i en affär, och om man nu måste det så får man väl ha koll på hunden. Jag stod still och tittade på varor, det var på inget vis provocerande. Ägaren verkade inte direkt ovan vid situationen och avlägsnade sig snabbt.
Varför i helskotta har man inte munkorg på en sån hund om man vistas ute bland folk i butiker? :confused:
 
Ser så många hundar ute i mörkret utan reflexer att jag tycker att kommunen borde göra en insats och dela ut hundreflexer (de delar ut västar till cyklister emellanåt). Senast i helgen mötte jag en person med två lösa goldens utan en enda reflex, i ett bostadsområde där det kör bilar och bussar. Hur tänker man när man inte fattar att hundar inte syns i mörker?

Fast det absolut dummaste och otäckaste jag har sett var i somras när två lösa hundar rök ihop i en park. I en del av staden där det råder koppeltvång året om och i en park där det råder totalt hundförbud under sommarmånaderna. :banghead:
 
Varför gick hon ens in i gångtunneln för möte om hennes hundar har sådana problem!? :banghead:

Jadu.. ingen aning. Hunden jag gick med är genomsnäll och tittar knappt på mötande hundar OM det inte är så att de är väldigt nära och gör utfall... Nästa gång tänker jag stanna innan tunneln om jag ser dem. De lär ju inte göra det.
 
Ser så många hundar ute i mörkret utan reflexer att jag tycker att kommunen borde göra en insats och dela ut hundreflexer (de delar ut västar till cyklister emellanåt). Senast i helgen mötte jag en person med två lösa goldens utan en enda reflex, i ett bostadsområde där det kör bilar och bussar. Hur tänker man när man inte fattar att hundar inte syns i mörker?
Jag fattar inte heller det där med reflexer. För några veckor sedan skulle jag köra hem rätt sent på kvällen, det regnade och var kolsvart - vi har inga gatlampor på våran väg. Såg en tjej i reflexväst och pannlampa som kom gående på min högra sida. Körde såklart "ut" från henne, ser att hon kikar åt sidan och inser precis i tid att på andra sidan vägen, helt utan reflexer, har hon en lös hund med sig som stod och nosade i gräset - det var den hon tittade på... Tur där att det var en 30-väg...
 
Jag fattar inte heller det där med reflexer. För några veckor sedan skulle jag köra hem rätt sent på kvällen, det regnade och var kolsvart - vi har inga gatlampor på våran väg. Såg en tjej i reflexväst och pannlampa som kom gående på min högra sida. Körde såklart "ut" från henne, ser att hon kikar åt sidan och inser precis i tid att på andra sidan vägen, helt utan reflexer, har hon en lös hund med sig som stod och nosade i gräset - det var den hon tittade på... Tur där att det var en 30-väg...

Men vad i hela.... Att hon inte ens hade vett nog att hålla hunden mellan sig själv och vägkanten... Hade du möjlighet att skälla ut henne?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 236
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 882
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp