Hur tänka med hundens fredade zon med bebis/småbarn

Bukefalos 30 år!

Stergo

Trådstartare
Bomullstussen fick ett mänskligt småsyskon i våras. Något hon älskat och tagit på bästa sätt. Hon har dessutom blivit väldigt tacksam nu när bebis börjat röra på sig och snart kommer kunna leka tafatt. Men med bebis nya rörlighet så börjar tanken på en fredad zon bli aktuellt. Bomullstussen har en fårskinnsfäll som legat bredvid lekmattan, och sin favoritfåtölj, samt en hundbädd inne på vårt kontor. Hittills har Bomullstussen tyckt att fårskinnsfällen varit toppen för att studera bebis och uppmuntra försöken till att krypa, men nu är bebis såpass rörlig att han tar sig till fällen när hon ligger och sover där.Är det rimligt att låta fåtöljen och bädden vara fredade zoner, men fårskinnsfällen mer bli utkikspunkt för att hänga med bebis där man riskerar att bli störd, eller borde vi flytta på fällen?

Generellt så söker Bomullstussen snarare bebis sällskap än tvärtom, och hon tycker verkligen att han är hela familjens ansvar och hon är överlycklig över att han börjat röra sig så de äntligen kan börja leka. Men jag vill ju att det ska fortsätta vara så också och inte riskera att hon börjar tycka hans rörlighet är allt för jobbig.

När mina barn var små och vi hade stor mastiff så hade han tre alternativ.
I soffan och hans bädd i köket fick barnen störa honom i (de ville ofta klä ut honom vilket han uppskatta då han fick all deras uppmärksamhet :angel: ).
Hans tredje alternativ var att lägga sig i sin bädd som var i vårt sovrum och de få gånger han gick dit så putta jag igen dörren så den stod på glänt, då fick han vara i fred om han ville.

Vi har haft två biabäddar som helt fredade zoner, en bädd i sovrummet och en i vardagsrummet. Han har i princip aldrig valt dem 🙈 Soffan kom hon ju inte upp i ibörjan, men just att det är gemensamma möbler blev det lite konstigt med fredad zon där...

Det viktiga är ju att hunden förstår vad som är en fredad zon, så att den går dit när den vill vara i fred eller bara komma undan. Om hunden är van att hoppa upp i möbler, så är ju det praktiskt att låta dessa vara fredade ställen, liksom bädden. Ställen som hunden går till för att vila ska vara ställen där hunden får vara i fred.

Nu är mitt barn 1,5 år men vi har lärt honom att när hunden sover får man inte röra den oavsett var den är. Samt att hundbädden är hans fria zon. Tycker det har funkat jättebra. I början hade mitt barn lite svårt att förstå ”hunden sover” men nu tycker jag att han respekterar det och knappt interagerar med vår hund om inte vår hund själv aktivt är med och leker eller söker kontakt med honom. ☺️

Det viktiga är ju att hunden förstår vad som är en fredad zon, så att den går dit när den vill vara i fred eller bara komma undan. Om hunden är van att hoppa upp i möbler, så är ju det praktiskt att låta dessa vara fredade ställen, liksom bädden. Ställen som hunden går till för att vila ska vara ställen där hunden får vara i fred.
Problemet är ju lite det att hon alltid lagt sig att vila där vi nu behövt lägga bebis lekmatta pga planlösning. Hon har nämligen perfekt uppsikt där över kök, tv-hörna och hallen med ytterdörren. Sedan la vi dit en fårskinnsfäll för att hon skulle få ha det extra mysigt. Men fåtöljen är där hon sover när hon verkligen är trött och det är där hon lägger sig nu när hon vill vara ifred från bebis.
Nu är mitt barn 1,5 år men vi har lärt honom att när hunden sover får man inte röra den oavsett var den är. Samt att hundbädden är hans fria zon. Tycker det har funkat jättebra. I början hade mitt barn lite svårt att förstå ”hunden sover” men nu tycker jag att han respekterar det och knappt interagerar med vår hund om inte vår hund själv aktivt är med och leker eller söker kontakt med honom. ☺️
Det är tanken, men bebis är inte 6 månader ännu och kryper redan och ställde sig med hjälp av soffan igår. Så han är ju väldigt rörlig långt innan jag kommer kunna kommunicera ”inte röra” på annat sätt än att lyfta bort honom.

Sedan så är det ju toppen att Bomullstussen verkligen vill leka med bebis( hon söker aktivt upp honom när han kryper runt och hoppar ibland runt honom och gör lekinviter). Men hon behöver ju ha en trygg viloplats också.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka