Hur tänker småhundsägare?

Humelibumlan

Trådstartare
*Allmän fundering*

Jag går just nu valpkurs med min amstaff Mulle, i samma grupp finns det en chivavva och en tyskjaktterrier.

Mulle är just nu bara 4 månader och jättesnäll, men han leker hårdhänt och jag är naturligtvis rädd att det ska ske en olycka och han ska göra någon liten hund illa.
Så jag har valt att inte låta honom få leka med så små hundar som han lätt skulle bryta ryggen på om han skulle slänga ner en tass. :crazy:

Så på kursen i dag så leker vavvan lös och springer och "retar" Mulle med små utfall och naturligtvis vill Mulle oxå leka och blir peppad.
Jag har Mulle kopplad och håller kort, ser det samtidigt som bra träning och tycker det är bra att jag får möjlighet att träna på kontakten med störningar, men undrar lite hur småhundsägare tänker?

Risken finns ju att jag förlorar lite fokus, lyssnar på instruktören och inte riktigt är beredd eller vavvan kommer för nära och i det skedet så är det ju en upphetsad amstaff vs en liten vavva och jag kan tänka mig att leken skulle kunna vara ganska våldsam och med otur en olycklig utgång med skadad vavva?

Hade jag personligen haft en så liten hund, skulle nog prio ett vara att inte låta den reta större hundar oavsett ras, för med en så liten sak finns det ju en stor risk för en olycka även om den andra hunden inte är agressiv...

Ni som har små hundar, hur resonerar ni?

Sv: Hur tänker småhundsägare?

Ja, jag kan inte svara för just den småhundsägaren då jag aldrig skulle göra så. Varför dras vi småhundsägare så ofta över en kam? Fråga istället ägaren till vavvan i fråga och delge gärna mig svaret för jag har faktiskt ingen aning om hur denne tänker!:confused:

Kan ju bara svara för mig själv. Jag hade aldrig låtit mina hundar leka med någon större. Det räcker med så lite för en olycka. Tycker det är lite dålig stil av vavva-ägaren att inte ha mer koll på sin hund.

Håller med, fråga ägaren till den hunden.
Jag har liten hund, mer robust än vavan dock o inte får han rusa runt som han vill o reta andra hundar.

Frågan är väl snarare vad vavvans ägare tänker och inte vad småhundsägare i allmänhet tänker?

För min del släpper jag varken min store eller min lille där de kan störa andra. Men självklart får min lille leka med stora om jag vet att de går bra ihop. En av bästisarna är en väldigt glad setter. När jag tänker efter har han faktiskt inte en enda liten kompis, förutom ett par valpar.

Senast ändrad:

Jag har en liten hund, en dvärgpinscher.
Han har tre stora kompisar; en golden, en amstaff och en schäfer. Han har även en staff och en fransk bulldog som han leker med.
Har man en liten hund, så är det himla många hundar som är mycket större. :idea:

Billy har alltid varit väldigt intresserad av stora hundar, å andra sidan är det inte många små hundar som orkar med honom :angel: Dessutom finns det inte så himla många små hundar i närheten.
Jag har tänket "Han måste lära sig att vara rädd om sig, och det måste han lära sig själv". Det handlar inte om att jag är oförsiktig, utan att han själv lär sig sina gränser. Dessutom inbillar jag mig att små hundar som inte får leka med stora hundar lättare blir rädda för och i viss mån aggressiva mot större hundar.

Ofta är det de stora hundarna som blir lite ställda när de inte riktigt förstår hur de ska leka med en liten hund, och de har aldrig varit hårdhänta.

Nu släpper jag absolut inte ihop min hund med vilken hund som helst, han har sina kompisar och de flesta andra hundar brukar vi inte bry oss om.

Såklart ska inte hunden hoppa fram sådär... situationen verkar dåligt skött av ägaren. Jag har stora hundar, men skulle inte låta varken stor eller liten bete sig illa. Be ägaren att hålla bättre koll på sin hund.

Ja, jag kan inte svara för just den småhundsägaren då jag aldrig skulle göra så. Varför dras vi småhundsägare så ofta över en kam? Fråga istället ägaren till vavvan i fråga och delge gärna mig svaret för jag har faktiskt ingen aning om hur denne tänker!:confused:

Fast nu undrade jag inte hur den aktuella ägaren tänkte, utan hur småhundägare tänker i allmänhet och i just liknande situationer. :)

Som sagt var, skulle aldrig hända med min lilla hund. Inte illa menat emot dig men jag blir liksom lite trött på uttrycket "småhundsägare" som att vi vore en enad grupp. Hur tänker "storhundsägare"? Olika tror jag, precis som vi med små hundar..

Som sagt var, skulle aldrig hända med min lilla hund. Inte illa menat emot dig men jag blir liksom lite trött på uttrycket "småhundsägare" som att vi vore en enad grupp. Hur tänker "storhundsägare"? Olika tror jag, precis som vi med små hundar..

Fast småhundsägare är ju en grupp, trots att den tänker olika och mitt intresse var just att få höra hur de olika i just den gruppen resonerade :D

Ok, nu ska jag sluta att vara tjurig:laugh:

Jag är väldigt återhållsam vad det gäller kontakt med andra hundar. Det gäller både min stora och min lilla hund. Med en liten hund vore det ju rent osmart att utsätta den för stora hundar som man inte känner. Även en snäll stor hund som är lite bumlig och ivrig kan ställa till med skada. Jag tror att vavva-ägaren inte förstår det så du kanske ska säga ifrån vänligt men bestämt..

Jag låter aldrig min chihuahua leka med stor hundar. Risken att något tråkigt ska hända i misstag är så stor. Och valpar är jag speciellt försiktig med, de är ju klumpiga i sig själva och har ännu mindre koll på vad de gör.

Väldigt dåligt av den hundägare du träffade att släppa fram sin hund och låta denne provocera din!

Äh, det var ju jag som var överkänslig:angel:

KL!
Eller delvis svar!

Hur tänker HUNDÄGARE??
Oavsett storlek på valpen/hunden så har ju inte en individ mer rätt än någon annan att "vimsa runt" på en kurs!

Självklart kan "vims" uppstå vid ex. inkallningsövningar mm men att låta en deltagare stå utanför de vedertagna reglerna känns väldigt oansvarigt av er kursledare.

Säg till nästa gång!
Som betelande kursdeltagare har du samma rätt som alla andra att få ut så mycket som möjligt av er kurstid!

Vad gäller små hundar vs stora så är det nog upp till varje hundägare att avgöra vad som anses rätt eller fel!
Här bor ju en 4 kg hund och ett helt "stim" 30+ kg hundar. Alla leker med alla och den lilla fick tidigt lära sej att agera HUND - dvs ge rätt signaler, inte springa undan, inte "pipa", inte bete sej som en liten "fis" helt enkelt.
En av hennes bästa kompisar är idag en klumpig, ung schäferhane på 45 kg! ;)

/Swat

Lite det som är min poäng - hund som hund, liten eller stor. Gäller samma regler för alla på t ex en kurs. Och visst kan stora och små vovvar umgås. För mina hundar räcker det med att par väl utvalda kompisar, resten få vara!

Vad är det för kass struktur på kursen och vad är det för instruktör som tillåter lösa flamsiga valpar kuta runt ?

På plan är det föraren och hunden som gäller, absolut inget lek mellan hundarna öht ( vill man släppa hundar för att leka får man gå utanför plan och en bit bort ).

Jag formulerade mig fel i starten, vavvan TRÄNADE lös, inte lekte, vi tränade följsamhet på grundnivå och så fort den fick leksaken tog den ett busvarv...

För mig var det helt okey eftersom jag fick träna på kontakt med kraftig störning, men efteråt så funderade jag lite över hur småhundsägare I ALLMÄNHET funderar över möten med större hundar och olika situationer som uppstår och så gav jag min syn som storhundsägare att jag var oroliga att min klumpeduns skulle skada en så liten hund i en lek.

Jag ville egentligen inte diskutera det aktuella scenariot, dem som ägare eller instruktören, utan mer olika situationer där liten hund möter stor, men jag förstår att det framgick inte riktigt

Jag borde frågat mer rakt och struntat i anledningen till min fråga. :o

Jag har en liten hund, dock betydligt större än vavva, dvärgschnauzer. Han får leka med hundar i alla storlekar och har alltid fått. Han leker på lite olika sätt beroende på hund, får han själv välja storlek verkar dock de större vara roligare :p Jag vill att min hund ska kunna umgås med alla och han är faktiskt inte gjord av glas utan ganska robust.

Dock tycker jag det är ganska stor skillnad i att hunden springer runt och okontrollerat retar din och att ägaren tillåter detta, och att hunden tar ett busvarv av misstag, vilket jag då också antar innebär att ägaren försöker få tag på sin hund.

J
Jag har tänket "Han måste lära sig att vara rädd om sig, och det måste han lära sig själv". .

Kruxet är ju att om man har en liten hund som är rätt klen i fysiken som min ena vavva, skulle jag släppa honom att leka med vår leonberger så de riktigt får busa skulle han kunna vara mos direkt hur försiktig han än är- hon väger ganska exakt 46 ggr hans vikt o leker gärna med att slå med tassen. Ett tass-slag på hans rygg o den är finito. Inte en risk jag är villig att ta även om det för all del bara skulle hända en gång.. :crazy:

TS:
Jag låter inte mina gapa eller skälla eller ens morra åt andra hundar, onödigt att provocera. Skulle de kuta iväg mot en annan hund är jag efter som en pil, avskyr sånt ohyfs. Har väl hänt nån gång när de fått för sig att inte "höra" matte ropa o kilat iväg mot nån annan hund men det är få gånger o då är jag som sagt efter direkt. PÅ brukshundklubben har det aldrig hänt, tack o lov, men där hade det varit samma sak. Reta stora hundar är INTE ok. Men ser det jämt ute i parker osv, små skithundar som en vacker dag kommer ha fått ett hugg o hamna på djursjukhuset o matte o husse kommer hata hunden som ledsnade sååå.

Näe jag är inte bitter på kassa småhundsägare :devil: Men det finns många bra åxå. Såklart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka