Hur tänker småhundsägare?

Sv: Hur tänker småhundsägare?

Jag kan inte ens komma ihag hur manga ganger jag blivit satt krokben pa nar jag roller bladat av ett flexi lead med en "ankle biter" av nagon sort i andra andan. Ankle bitern ar, utan undantag pa vag for att attakera Mandy... i slutet pa flexit, med matte eller husse som i basta fall skriker lite oplanerat men inte gor nagot. Grrrr....
Jag vet en rottis i Varberg som blev "utskalld" varje dag i sitt hyreshus utav en liten "ulltuss" och en dag ledsnade den. Ulltussen hoppade fram och blockerade nar han skulle ga ur hissen och rottisen bet till. Ett bett. Han rorde sig inte fran sin plats enligt vittnen... men vem tror ni fick skulden?:mad:

Mulle har ett par kompisar här i området som han har fått leka med och det är vuxna hundar.
Kortfattat kan vi säga att de leker tufft (brottning) och efter ett tag känner jag att det är dax att bryta och "börja om".
Han lekar alltså väldigt hårdhänt och med en större hund är det kul att titta på, men skulle han leka likadant med en liten hund vavva storlek, skulle vavvan gå sönder.... :crazy:
Min rädsla är är ju att vavvan inte ens skulle hinna säga "aj" innan det var för sent... och hur ska en valp veta hur hårdhänt den kan vara?
Han kan väl knappast avgöra storlek och anpassa leken efter det? Utan den andra hunden måste själv tala om när det är för hård lek?

Fallet med denna vavvan på kursen var att den titt som tätt kom förbi och retades och triggade upp Mulle och känslan jag fick var att släpper jag efter som finns det ingen vavva mer...
Och då menar jag absolut inte att han är elak eller agressiv... utan han bara byggde upp en leklust.

Spontant känns det som en vavva inte skulle klara hans lekstil och definitivt inte en vavva som springer fram och "retas"...

Han har lekt med tyskjaktterrier, som verkligen var en tuff hund, där var mest min oro att den lilla inte sa till...

Jag har ocksa haft min rottis tik med lika stora hundar som ar mycket mjukare eller leker mer valdsamt an henne. Om det ser ut som om nagon borjar fa overtaget bryter jag leken direkt. Jag vill inte att en av dem ska kanna som att de maste ta i och saga ifran och forsvara sig, da riskerar jag att det blir ett riktigt slagsmal... och det vill jag inte ha.;)

Som sagt var, skulle aldrig hända med min lilla hund. Inte illa menat emot dig men jag blir liksom lite trött på uttrycket "småhundsägare" som att vi vore en enad grupp. Hur tänker "storhundsägare"? Olika tror jag, precis som vi med små hundar..

Vilken tur att jag har "mellanstor" hund då, så slipper jag bli placerad i ett fack :D;)

Ja, och hur tänker ni "mellanstorhundsägare" egentligen?;)

Skoja bara..

Jag tänker att jag inte vill riskera att min lilla valp blir skadad, därför tycker jag inte att han ska leka med större hundar, framför allt inte stora valpar som precis som du säger kan lägga en tass över den lilla och kan skada den. När de är större och fått lite vett är jag inte lika restriktiv men självklart måste man hålla koll på sin hund.

Ja, och hur tänker ni "mellanstorhundsägare" egentligen?;)

Skoja bara..

Inte alls? :p

Eftersom vi är i gråzoonen så är vi ju befriade från allt ansvar tack vare att vi inte finns som kategori. Så vi kommer undan med allt utan att hamna på ett forum som en enad grupp. *nickar instämmande med mig själv* ;)

Jag låter inte ens min golden leka med större hundar. Väldigt sällan med min flatte tom då han är liiite för brysk mot henne enl mej. Så att låte en vavva gå fram o trigga en amtaff låte i mitt tycke väldigt korkat.

Om vavvan fortsätter att komma o störa er för att inte ägaren har koll så skulle jag be att dom satte långlina på den. Så att dom kunde stoppa den innan den kom fram till någon o störde.

*Allmän fundering*

Jag går just nu valpkurs med min amstaff Mulle, i samma grupp finns det en chivavva och en tyskjaktterrier.

Mulle är just nu bara 4 månader och jättesnäll, men han leker hårdhänt och jag är naturligtvis rädd att det ska ske en olycka och han ska göra någon liten hund illa.
Så jag har valt att inte låta honom få leka med så små hundar som han lätt skulle bryta ryggen på om han skulle slänga ner en tass. :crazy:

Så på kursen i dag så leker vavvan lös och springer och "retar" Mulle med små utfall och naturligtvis vill Mulle oxå leka och blir peppad.
Jag har Mulle kopplad och håller kort, ser det samtidigt som bra träning och tycker det är bra att jag får möjlighet att träna på kontakten med störningar, men undrar lite hur småhundsägare tänker?

Risken finns ju att jag förlorar lite fokus, lyssnar på instruktören och inte riktigt är beredd eller vavvan kommer för nära och i det skedet så är det ju en upphetsad amstaff vs en liten vavva och jag kan tänka mig att leken skulle kunna vara ganska våldsam och med otur en olycklig utgång med skadad vavva?

Hade jag personligen haft en så liten hund, skulle nog prio ett vara att inte låta den reta större hundar oavsett ras, för med en så liten sak finns det ju en stor risk för en olycka även om den andra hunden inte är agressiv...

Ni som har små hundar, hur resonerar ni?

Jag tycker det är upp till alla hundägare,oavsett storlek på hunden,att hålla koll på sin egen hund.
Jag har en bichon havanais på 6 månader och jag frågar alltid andra hundägare om hundarna får hälsa på varandra. Det tycker jag är ganska självklart.
Sen om man går på en hundkurs så är det ju faktiskt lite upp till kursledaren att se till att allt förlöper utan problem också.

Jag har två små hundar och de får INTE flamsa runt eller irritera någon, varken människa eller hund! Min äldsta, som inte är så jättegammal - men ändå äldst - 21 månader, är mycket intensiv i sin lek och många hundar blir väldigt irriterad på honom när han sätter igång så han är väldigt begränsad till att leka med hundar jag vet att han sköter sig tillsammans med.

Valpen är mycket snällare i sitt sätt att leka, men även han är intensiv men utan allt skällande och bitande/tuggande i öron och päls som den äldre håller på med. Han har några kompisar + min äldre som han får busa med, men bara då den äldre har munkorg på sig eftersom han är helt besatt av att dra valpen i svansen HELA tiden.

Deras bästa kompisar är hundar i 20-30 kilosklassen, och de själva väger 6 kilo och anledningen till att de får busa är att de större hundarna är så otroligt trygga och tydliga i sitt sätt och mina hundar "lyssnar" på dem. De fungerar bäst med större hundar eftersom det finns få små hundar som orkar med deras tempo och intensivitetsnivå (heter det så? :angel: )

I övrigt så tycker jag inte att de behöver ha fler kompisar än vad de har nu. De får inte springa fram och hälsa på vem som helst. Jag avskyr de som har hundar som "måååste få hälsa" varje gång. :devil:

Den äldsta har börjat ta sig för mycket friheter nu (t ex lyssnar inte på hit-kommando) och det innebär att han inte får vara lös längre. Bara under kontrollerade former.

Det finns mååånga småhundsägare som sköter sig, men de är de som inte gör det som gör att alla småhundar dras över samma kant! :bump:

Jag har en dvärgpinscher och han har i princip bara stora hundkompisar, en grand danois, en rottis/schäfer/hamiltonstövar-korsning, ett par schäfrar osv.. Småhundar tycker oftast han är för jobbig och hårdhänt när han leker så därför leker han oftast bara med stora.

Dock skulle jag aldrig låta honom springa lös och reta någon annan hund, vare sig liten eller stor. Risken finns ALLTID att den andra hunden blir alltför uppspelt eller aggresiv och skadar honom, och det är helt onödigt om jag kan förhindra det!
:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka