Bukefalos 28 år!

Hur tar ni ut klubbmästare?

Puppan

Trådstartare
Vad har ni för regler kring KM i er klubb?
En vanlig distansritt där snabbast på godkänd ritt vinner? (Hur lång bana?)
Eller andra regler.
Nyfiken!
 
Sv: Hur tar ni ut klubbmästare?

I RRKK har vi sedan några år tillbaka hemlig idealtid och sträckan är 50 km.

Att vi har KM på 50 km är för att så många som möjligt inom klubben ska kunna vara med, att vi kör med hemlig idealtid är för att hålla ner hastigheten och ändå ha en utmaning för ryttaren.

Jag vet att det finns en del som är emot detta och som tycker att det ska vara riktig tävling, men vi har resonerat så, att det finns stor risk att de som inte är så insatta inom distansen rider på lite väl fort för att vinna KM.

Jag är också nyfiken på hur ni andra gör (eller har ni inte KM alls?)
För några år sedan fanns det ju flera klubbar som hade just hemlig idealtid - gör ni fortfarande så?
 
Sv: Hur tar ni ut klubbmästare?

Hemlig idealtid, då blir det som att lotta ut rosetterna. ;)

Nerike kör den smartaste varianten.

Man träffas, får veta att den snitslade banan är mellan typ 15-22 km. Man ska då säga till tävlingledaren vilken idealtid man vill rida. Tex lilla Anna på sin shetlandsponny säger 7.5 km/h. Den som vill gasa på lite säger 15 km/h.
Sen får man inte ha karta eller gps, och helst ska man ju inte känna igen området innan.
Efteråt räknar man ut vem som kommit närmast sin tid. Där har Nerike räknat antal minuter från sin idealtid. Jag anser det mer logiskt att räkna hur många km/h fel man ridit. Det slår ju rätt bra, och rider man för snabb idealtid så är det lättare att inte få så många minuter fel.

Men detta är i allafall ett bra sätt. Inte bara tur om man vinner, och alla med häst kan vara med. 50 km är rätt långt för de medlemmar som inte tävlar på riktigt.
 
Sv: Hur tar ni ut klubbmästare?

Bara ett förtydligande: hemlig betyder inte helhemlig, utan på så sätt att bara ryttaren uppger den hastighet den tänkt rida på som bara den och tävlingssekretariatet vet... så helt lotteribetonat är det ju inte - man måste ju rida för att matcha sin tid.

Däremot låter det intressant att räkna antal km fel istället för ren tid. Hmmmm..... :)
 
Sv: Hur tar ni ut klubbmästare?

Jaja, är det ju samma upplägg. Jag har varit med om att hemlig idealtid innebär att den som ordnar ritten anser att banan ska ridas på tex 13 km, och då är den tiden hemlig.
 
Sv: Hur tar ni ut klubbmästare?

Jaja, är det ju samma upplägg. Jag har varit med om att hemlig idealtid innebär att den som ordnar ritten anser att banan ska ridas på tex 13 km, och då är den tiden hemlig.

Då förstår jag att du tolkade det så - men nej, riktigt så hemligt är det inte ;) för då förstår jag att det är ett rosettlotteri.
 
Sv: Hur tar ni ut klubbmästare?

Intressant!
Är det inga fler som har distans-KM i sina klubbar?
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 815
Senast: Blyger
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 558
Senast: Niyama
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: zarmino
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 861
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp