Bukefalos 28 år!

Hur tillgängliga är ni när barnen är på förskola?

Kan vi vända på saken?
Vi låtsas att den förälder som är på väg att hämta sitt barn, ramlar och bryter ett ben.
Och det finns ingen i hela världen som kan hämta barnet?
Förskolan stänger om en kvart,
Visst vore det bra att ha ett socialt nätverk som kan hjälpa till då?
Samma människa som rycker in då, kanske skulle kunna vara den extra kontaktpersonen som behövs på förskolans telefonlista?
De allra flesta barn behöver inte hämtas, om bara föräldrarna är bra på att avgöra om barnet är för dålig för en dag på förskolan, redan på morgonen.
Olyckor KAN hända, men lyckligsvis är de ovanligt.
Min son bröt benet på skolan, och jag lovar att jag släppte allt jag hade för händerna och körde de 3.5 milen för att följa honom i taxin de 20 milen vi har till lasarett.

* Jenny *
 
Men återigen, då bör man ju ha någon slags plan för omsorgen så att inte barnen kommer i kläm.

Ja mina framtida barn kommer i så fall hamna i kläm där enligt dig om hen inte har en far som kan ställa in sig snabbare. Förhoppningsvis har jag andra fördelar än just inställelsetiden.

Det är ju inte särskilt troligt heller att den där två timmars-nåbarheten sammanfaller med att barnet blir sjukt men händer det så händer det. Jag kommer inte anställa en au pair som kan sitta och vänta på ett eventuellt telefonsamtal från förskolan om att barnet behöver hämtas.
 
Senast ändrad:
Hur planerar man att ha släkt och vänner som kan hämta om man inte har släkt eller vänner där man bor eller inte har släkt/vänner som kan ställa upp?

Jag undrar det också. Jag har ingen släkt som kan hämta ett barn även om vi bodde på samma ort och alla mina vänner jobbar också.
 
Jag undrar det också. Jag har ingen släkt som kan hämta ett barn även om vi bodde på samma ort och alla mina vänner jobbar också.
Men vem ska fixa det då? Om föräldrarna inte kan?
Enligt vad jag förstått på förskolorna häromkring vill de att barn hämtas inom ca två timmar.
 
Men vem ska fixa det då? Om föräldrarna inte kan?
Enligt vad jag förstått på förskolorna häromkring vill de att barn hämtas inom ca två timmar.

Ja men worst case scenario då, är jag inte nåbar på två timmar och det tar mig en timme att fixa ersättare och sen lite restid (öven om den inte hade varit så lång på min ort) så hade det nog kunnat ta 3-3,5 timme. Men det är ju worst case scenario, förmodligen hade det gått snabbare än så.
 
Ja men worst case scenario då, är jag inte nåbar på två timmar och det tar mig en timme att fixa ersättare och sen lite restid (öven om den inte hade varit så lång på min ort) så hade det nog kunnat ta 3-3,5 timme.
Ok. Ja då får man ju kolla vad förskolan säger om det och välja en förskola som är okej med det.
 
Du menar att förskolan frågar vid inskrivning (heter det så?) hur lång inställelsetid föräldrarna har när barnen är sjuka?
Jag var med när familjemedlemmars barn började förskola. Och då pratade de om sånt. Både det och vilka tider barn skulle vara där och andra praktiska saker.
 
Jag var med när familjemedlemmars barn började förskola. Och då pratade de om sånt. Både det och vilka tider barn skulle vara där och andra praktiska saker.

Aha. Ja, jag skulle ju givetvis upplysa förskolan om att det kan ta tid för mig att komma ifrån jobbet om de ringer dagtid.
 
Jag jobbar 2 km från dagis och kan släppa allt direkt. Pappan jobbar 30 eller 45 min bort och på jobbet 45 min bort kan kan dra inom 5 min men på de 30 min bort jobbar han ensam och kan i nödfall dvs verkligen akut dra omgående men inte pga lite feber utan då ja han åka inom 30 min. Så ändå helt okej!
 
Men då har man väl som sagt någon annan som kan hämta om man inte kan komma på flera timmar?

Har alla den möjligheten i närheten av där de bor? Har man ingen släkt i närheten eller några vänner som är bekanta med barnet få går det kanske inte att lösa det utan det blir kanske så att barnet får spendera en timme eller två extra i vilrummet jämfört med om det hade haft en förälder som har andra möjligheter till hjälp eller att komma och hämta snabbare själv. Vid akut sjukdom så utgår jag ifrån att förskolan ser till att barnet får den akutvård som behövs.

Kl.

Den dagen jag har barn kommer jag troligen inte ha några problem med detta då jag än så länge har ett mycket flexibelt jobb liksom min man, reser i jobbet gör vi sällan samtidigt. Men jag kan ju inte vara säker på att det kommer vara så för alltid. Allt möjligt kan hända som ändrar på det.

Ni som nyttjar familj och vänner för att hämta era sjuka barn, lämnar de jobbet för att göra det eller är det hemma ändå? Ersätter ni då inkomstbortfall om de går från jobbet? Jag antar att detta är olika beroende på om det är släkt eller vänner.

Jag och min bror blev kvarglömda på fritids/förskolan ett par gånger av vår pappa, vi fick hänga med städerskan tills han kom på att han hade barn att hämta :cool:
 
Föris här är tack och lov mänskliga och tar hand om ungarna tills annan lösning uppenbarar sig, när barnen blir lite äldre (än de 21 månader min är nu) är alla föräldrar beredda att ta med en (frisk) kompis hem om något skulle hända vårdnadshavare(n).

Min unge har vuxna halvsyskon som kan hämta i värsta fall och jag är säker på att min moster eller kusin 20 mil bort också skulle hämta om det sket sig rejält men det tar ju tid innan de kontaktas.
 
Så på den tiden det inte fanns mobiltelefoner (det fanns inte många som hade det när jag gick på förskolan och jag är inte lastgammal, 30 år) var det olämpligt att ha barn ingen av föräldrarna hade en fast jobbtelefon inom räckhåll som de var nåbara på? Tänker på alla de som åkte runt på olika sätt i sitt yrke.

Undrar också vad kan anses vara "rimlig tid" att hämta barnet i från att det insjuknat.

Jag tror att de absolut flesta föräldrar gör sitt bästa för att lösa en situation där ett barn blir sjukt på förskola/skola så snabbt som möjligt. Men att anses vara en oansvarig förälder bara för att man inte har kan vara kontaktbar varje timme eller kan släppa sitt jobb och åka i väg och hämta barnet omedelbart är nog det som är provocerande. Eller att man ska ha löst detta INNAN man ens skaffar barn för att anses vara en ansvarstagande förälder. Det är många som aldrig kommer kunna skaffa barn i så fall.

Det är superlätt för oss med flexibla jobb att säga det, men det finns massor med yrken där ett sådant beteende att bara sticka från jobbet utan att avsluta det man håller på med och lämna över kan leda till hälsofara för andra, olägenheter för många eller samhällsfara. Då får man alltså välja mellan att vara en oansvarig yrkesperson eller en oansvarig förälder?

Nä, men man måste i det läget ha en plan. Det kan vara att någon annan man känner (och som barnet känner) som har ett mer flexibelt jobb kan vabba i nödfall. Det går att ordna som någon i tråden skrev. Om man har ett jobb där man vet att det kommer ta ett par timmar innan man ens blir nådd och som sen tar några timmar att avsluta och sen har man lång pendling till förskolan då kan det ju lätt ta 4-5 timmar från det att förskolan börjar försöka få tag på en tills man faktiskt är där. Det tycker jag är för lång tid. Har man ett sånt jobb så måste man ha en backup plan. Primärt för barnets skull.

På mitt barns förskola och skola ville de förutom föräldrarnas telefonnummer gärna ha ett nummer till en tredje person som de kan kontakta om de inte lyckas få tag på nån förälder. Det tycker jag är bra. Sannolikheten att ingen av oss tre går att få tag på är så extremt liten.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 249
Senast: mars
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 835
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 068
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp