Hur tillgängliga är ni när barnen är på förskola?

Jag kan någonstans förstå "båda sidor" i diskussionen.
Det är trist om inte alla kan skaffa barn men samtidigt förstår jag personalen på förskolan också som ser att de inte har möjlighet.
Ytterst tänker jag att det måste väl handla om resurser? Om förskolan ska kunna ta hand om ett barn som är sjukt och ledset så behöver en person kunna sitta med det barnet hela den tiden. Och jag gissar att de flesta förskolor inte har den möjligheten.
Så då handlar det ju också om att jobba för att mer resurser behövs till förskolorna. Om man vill att förskolorna ska ha större möjlighet till det så får man ju gå på politiker och liknande och jobba för mer personal. Inte kritisera själva förskolorna. De flesta förskolor jag känner till kämpar järnet för att det ska bli så bra som möjligt för barn och föräldrar. Men även de har gränser. Säg ett en personal har X antal barn att ta hand om. Om en personal ska sitta själv med ett sjukt barn i fyra timmar så blir det ännu fler barn för de övriga att ta hand om.

Tillägg; Enligt Sveriges Kommuner och Landsting så fanns det i genomsnitt 5,1 barn per personal hösten 2017 på Sveriges förskolor. Jag tycker det blir märkligt att ingen pratar om hur personalen ska mäkta med och hur säkerheten blir för övriga barn om en person försvinner fyra timmar.

Jag är helt för att förskolorna ska få mer resurser så att det blir färre barn per vuxen. Men jag vill definitivt inte att sjuka barn ska få vara där. Barnen är sjuka tillräckligt ofta som det är (med sjukskrivning för föräldrarna som följd). Mindre barngrupper, fler vuxna, mer utetid och tydliga och bra hygienrutiner skulle minska smittorna.
 
Det är trist om inte alla kan skaffa barn men samtidigt förstår jag personalen på förskolan också som ser att de inte har möjlighet.
Men alltså "trist om inte alla kan skaffa barn"? Jag tycker hela diskussionen är helt absurd. Så man ska avstå att skaffa barn om man inte kan hämta barnet, enligt vad några bukefalister tycker är, tillräckligt snabbt? Trots att man kan vara en hur bra och kompetent förälder som helst?

Ser ni inte alls det helt otroligt absurda i detta? Ni talar om dessa föräldrar som om de vore narkomaner eller olämpliga, när det enda det handlar om är att de kanske bor utanför stan och jobbar i innerstan? Vilken verklighet lever ni i? Där det aldrig sker förändringar i ens liv, där man kan styra allting, där man kan välja jobb och bostad helt fritt. Jag verkligen fattar inte.

Jag kan knappt ens diskutera det här för det känns som att du sitter och trollar eller nånting.
 
Och vill man ha förändring- engagera er politiskt!

Vad säger att jag inte gör det?

Alltså, jag förstår förskolan precis att de vill att sjuka barn ska hämtas så snabbt som möjligt. Liksom, det är ju en sällanhändelse för mig men har man ett antal barn är det ju kanske på veckobasis eller ibland dagsbasis som något barn behöver hämtas av någon förälder. Men det ändrar ju inte min situation heller. .
 
Men alltså "trist om inte alla kan skaffa barn"? Jag tycker hela diskussionen är helt absurd. Så man ska avstå att skaffa barn om man inte kan hämta barnet, enligt vad några bukefalister tycker är, tillräckligt snabbt? Trots att man kan vara en hur bra och kompetent förälder som helst?

Ser ni inte alls det helt otroligt absurda i detta? Ni talar om dessa föräldrar som om de vore narkomaner eller olämpliga, när det enda det handlar om är att de kanske bor utanför stan och jobbar i innerstan? Vilken verklighet lever ni i? Där det aldrig sker förändringar i ens liv, där man kan styra allting, där man kan välja jobb och bostad helt fritt. Jag verkligen fattar inte.

Jag kan knappt ens diskutera det här för det känns som att du sitter och trollar eller nånting.
Nej jag trollar inte. På de förskolor jag berättat om vill de helst att man kan hämta inom två timmar. Jag har själv en timmes restid till jobbet. Så jag skulle aldrig själv hämta inom en timme.
Jag säger bara att det finns flera sidor av diskussionen.
 
Vad säger att jag inte gör det?

Alltså, jag förstår förskolan precis att de vill att sjuka barn ska hämtas så snabbt som möjligt. Liksom, det är ju en sällanhändelse för mig men har man ett antal barn är det ju kanske på veckobasis eller ibland dagsbasis som något barn behöver hämtas av någon förälder. Men det ändrar ju inte min situation heller. .
Ja jag säger bara att det finns flera sidor av diskussionen. Och jag förstår svårgiheten för föräldrar samtidigt som jag förstår förskolorna.
 
Men alltså "trist om inte alla kan skaffa barn"? Jag tycker hela diskussionen är helt absurd. Så man ska avstå att skaffa barn om man inte kan hämta barnet, enligt vad några bukefalister tycker är, tillräckligt snabbt? Trots att man kan vara en hur bra och kompetent förälder som helst?

Ja det känns lite vridet att jag anses olämplig och klämma mitt framtida barn för att jag inte alltid kan hämta på förskolan snabbt. Förhoppningsvis har jag väl andra kvalitéer som jag kan väga upp med.

Jag är så glad att jag inte är gravid just nu eller att jag inte redan har ett barn att ha ännu mer dåligt samvete över.
 
Ingen aning. De jag känner som behövt mkt tid har tagit en diskussion med förskolan för att hitta en lösning.
Jag säger bara att jag förstår båda sidorna, både föräldrarna och förskolorna.
Vad menar du då med att det är trist att alla inte kan skaffa barn? Och med ett helt inlägg om hur överbelastning på förskolorna är ett bekymmer (eller kan bli)? Om du nu inte menar att man bör avstå att skaffa barn baserat på detta (i.e. avstånd till förskola/jobb/upphämtning etc)?
 
Ja det känns lite vridet att jag anses olämplig och klämma mitt framtida barn för att jag inte alltid kan hämta på förskolan snabbt. Förhoppningsvis har jag väl andra kvalitéer som jag kan väga upp med.

Jag är så glad att jag inte är gravid just nu eller att jag inte redan har ett barn att ha ännu mer dåligt samvete över.
Ja, det är helt otroligt vridet. Och det känns jävligt kvinnofientligt också. Tror få pappor förväntas säga upp sig från jobb de trivs med för att skaffa sig ett de inte gillar men som ligger nära förskolan och går att lämna omgående.

Kvinnor förväntas alltid vara så jävla självuppoffrande. För mig känns det bättre att INTE förmedla det till mitt eventuella barn faktiskt.
 
Ja, det är helt otroligt vridet. Och det känns jävligt kvinnofientligt också. Tror få pappor förväntas säga upp sig från jobb de trivs med för att skaffa sig ett de inte gillar men som ligger nära förskolan och går att lämna omgående.

Kvinnor förväntas alltid vara så jävla självuppoffrande. För mig känns det bättre att INTE förmedla det till mitt eventuella barn faktiskt.

Håller verkligen med om alltihop.
 
Men alltså, på riktigt, hur klämd blir barnet om hen måste vänta 3 timmar på förskolan istället för 2? Klart att det inte är optimalt att vara sjuk på förskolan men det är ju inget farligt. Du har fortfarande inte svarat på vad som är en rimlig tid att hämta innan barnet räknas som klämd.
I vissa fall kan det faktiskt vara farligt. Inte för det enskilda barnet i sig men för den resterande barngruppens säkerhet.
I dagens förskolor ser det faktiskt ut som så att barngrupperna är alldeles för stora sett till antalet pedagoger. Är det en barngrupp med yngre åldrar är barnen väldigt beroende av att tre pedagoger är på plats i en full barngrupp (14-17 barn). Insjuknar ett barn i hög feber eller magsjuka kommer det gå åt en personal till detta enskilda barn, du kan inte lämna ett barn ensam i den situation och framförallt inte i den åldern. Då faller en pedagog bort från barngruppen. Säg att ett barn behöver ett blöjbyte då faller en pedagog till bort. Helt plötsligt är du som sista pedagog ensam med 12-15 små barn. Detta är ur säkerhetssynpunkt farligt för barnen, rent krasst.
För det sjuka barnet är det inte farligt nej. Men för resterande barn kan det vara.
 
@lilleknodd2 Men alltså, jag förstår att förskolan är pressad och inte har de personalresurser de behöver men om övriga barn försätts i FARA för att en pedagog faller bort är det i sig ju sjukt och inte en verksamhet jag hade velat ha mitt barn på. Vad gör man om en av pedagogerna måste gå hem pga sjukdom? Eller för att hämta sitt eget sjuka barn på någon annan förskola? Eller bara sjukanmäler sig en dag? Då får man som förälder bara räkna med att barnen har en Farlig tillvaro på förskolan eller?
 
@lilleknodd2 Men alltså, jag förstår att förskolan är pressad och inte har de personalresurser de behöver men om övriga barn försätts i FARA för att en pedagog faller bort är det i sig ju sjukt och inte en verksamhet jag hade velat ha mitt barn på. Vad gör man om en av pedagogerna måste gå hem pga sjukdom? Eller för att hämta sitt eget sjuka barn på någon annan förskola? Eller bara sjukanmäler sig en dag? Då får man som förälder bara räkna med att barnen har en Farlig tillvaro på förskolan eller?
Vi pedagoger vänder ut och in på oss i såna situationer
Ibland får man vikarie, eller låna en pedagog från en annan avdelning med större barn.
 
I vissa fall kan det faktiskt vara farligt. Inte för det enskilda barnet i sig men för den resterande barngruppens säkerhet.
I dagens förskolor ser det faktiskt ut som så att barngrupperna är alldeles för stora sett till antalet pedagoger. Är det en barngrupp med yngre åldrar är barnen väldigt beroende av att tre pedagoger är på plats i en full barngrupp (14-17 barn). Insjuknar ett barn i hög feber eller magsjuka kommer det gå åt en personal till detta enskilda barn, du kan inte lämna ett barn ensam i den situation och framförallt inte i den åldern. Då faller en pedagog bort från barngruppen. Säg att ett barn behöver ett blöjbyte då faller en pedagog till bort. Helt plötsligt är du som sista pedagog ensam med 12-15 små barn. Detta är ur säkerhetssynpunkt farligt för barnen, rent krasst.
För det sjuka barnet är det inte farligt nej. Men för resterande barn kan det vara.

Fast det är inte farligt för ett barn att vänta en kort stund på ett blöjbyte.

Jag tycker att din reaktion här är överdriven.

Ja, det är få personal per barn på förskolan, det tror jag att vi alla är medvetna om.
Ja, vi är alla eniga om att någon förälder rimligen ska hämta ett insjuknat barn så snart som möjligt.
Ja, vi är alla eniga om att förskolan inte är avsett som omsorg för sjuka barn.

Men att påstå att det blir farligt för de andra barnen, om ett barn insjuknar och dess vårdnadshavare inte kan komma på en halvdag?
Det är väldigt överdrivet.
 
Vi pedagoger vänder ut och in på oss i såna situationer
Ibland får man vikarie, eller låna en pedagog från en annan avdelning med större barn.

Jodå, jag har verkligen full respekt och förståelse för förskolepedagoger. Det är inte er jag vänder mig emot, jag vet att ni gör så gott ni kan och tänjer på er för att få verksamheten att gå ihop.
 
Fast det är inte farligt för ett barn att vänta en kort stund på ett blöjbyte.

Jag tycker att din reaktion här är överdriven.

Ja, det är få personal per barn på förskolan, det tror jag att vi alla är medvetna om.
Ja, vi är alla eniga om att någon förälder rimligen ska hämta ett insjuknat barn så snart som möjligt.
Ja, vi är alla eniga om att förskolan inte är avsett som omsorg för sjuka barn.

Men att påstå att det blir farligt för de andra barnen, om ett barn insjuknar och dess vårdnadshavare inte kan komma på en halvdag?
Det är väldigt överdrivet.
Du får gärna tycka att det är överdrivet.
Det är ju knappast det barnet som behöver blöjbytet som det är farligt för.
Men du anser att ett barn som har bajsat ska vänta med blöjbytet tills den pedagogen som är fast med sjukt barn blir avbytt av vårdnadshavare? Där fallerar man på att tillgodose barnens behov vilket är en stor grund i förskolans verksamhet.
Det är för dom 15 barnen som är kvar på avdelningen med EN pedagog som det kan bli farligt för. Ett barn kanske ställer sig på en stol, blir puttad av ett annat barn och ramlar baklänges och slår huvudet i golvet = en fara som man kan förhindra om man är fler vuxna som kan ha uppsikt över barnen.

Du får gärna tycka att jag överdriver men för mig är säkerhet och trygghet för barnen A och O.
Jag anser att barnet SKA hämtas så fort som det bara går efter att förskolan har kontaktat förälder/vårdnadshavare.
 
@lilleknodd2 Men alltså, jag förstår att förskolan är pressad och inte har de personalresurser de behöver men om övriga barn försätts i FARA för att en pedagog faller bort är det i sig ju sjukt och inte en verksamhet jag hade velat ha mitt barn på. Vad gör man om en av pedagogerna måste gå hem pga sjukdom? Eller för att hämta sitt eget sjuka barn på någon annan förskola? Eller bara sjukanmäler sig en dag? Då får man som förälder bara räkna med att barnen har en Farlig tillvaro på förskolan eller?
I dom fall en pedagog måste gå hem pga sjukdom eller sjuka barn så får pedagogerna som är kvar gilla läget och vända ut och in på sig själva för att försäkra barnens trygghet och säkerhet. I väldigt få fall så får man in vikarie men i flera fall så får man ta pedagoger från andra avdelningar. Antingen från en avdelning med större barn där barnen är mer självgående eller från avdelning med färre barn. Allt för att säkra tryggheten för de barn som är kvar.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 039
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 981
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 801
Senast: Voeux
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp