Bukefalos 28 år!

Hur tillgängliga är ni när barnen är på förskola?

Jag är förskollärare.
Vi har då ingen tidsfrist för när barnet ska hämtas.
Såklart önskvärt så fort som möjligt men vi har föräldrar som arbetar i den större staden och det tar iaf 45 min att åka.
Orosanmälan blir det om föräldrar struntar i att hämta ett antal gånger. Men då har rektor haft samtal med dem innan och det fortfarande inte hjälper.
Händer typ aldrig att det går så långt dock.
 
Då får man kanske avstå det där superviktiga jobbet under småbarnsåren när barnet behöver en. Det är det valet man gör när man väljer att skaffa barn.

Då tar jag mig själv som fråga och exempel: kommer i barnaalstrande år att jobba som läkare och absolut inte kunna gå ifrån arbetsplatsen när som helst hur som helst. Kanske till och med kommer ta ett par timmar innan jag ens får reda på att något har hänt då jag inte har ljudet på när jag jobbar.

Småbarnsåren kan ju vara en period på 10-15 år om man skaffar fler än ett barn. Tycker då då alltså inte att jag kan jobba som läkare under den tiden? Jag är seriöst nyfiken.
 
Då tar jag mig själv som fråga och exempel: kommer i barnaalstrande år att jobba som läkare och absolut inte kunna gå ifrån arbetsplatsen när som helst hur som helst. Kanske till och med kommer ta ett par timmar innan jag ens får reda på att något har hänt då jag inte har ljudet på när jag jobbar.

Småbarnsåren kan ju vara en period på 10-15 år om man skaffar fler än ett barn. Tycker då då alltså inte att jag kan jobba som läkare under den tiden? Jag är seriöst nyfiken.
Då har du väl en partner som kan rycka in, eller nån annan.
Klart man får ha ett jobb som innebär att man inte alltid är nåbar?
Bara nån annan är det så.
 
Då tar jag mig själv som fråga och exempel: kommer i barnaalstrande år att jobba som läkare och absolut inte kunna gå ifrån arbetsplatsen när som helst hur som helst. Kanske till och med kommer ta ett par timmar innan jag ens får reda på att något har hänt då jag inte har ljudet på när jag jobbar.

Småbarnsåren kan ju vara en period på 10-15 år om man skaffar fler än ett barn. Tycker då då alltså inte att jag kan jobba som läkare under den tiden? Jag är seriöst nyfiken.

Men då måste du och barnets andra förälder ju ordna med en backup plan, om inte den andra föräldern kan hämta inom rimlig tid. Det är ju inte ok att det tar flera timmar innan de ens får tag på någon. Det första ni får göra är att ge dem inte bara era privata mobilnummer utan även ett nummer till arbetsplatsen så att de kan få tag på er på det sättet om det skulle behövas.

Den som hämtar behöver inte vara en förälder. Det kan vara någon annan som man låter ta VAB för barnet (mor- eller farförälder, annan släkting eller vän). Men barnet måste ju hämtas inom rimlig tid av någon närstående. Och finns ingen annan närstående så måste nån av föräldrarna fixa det. Det är ju bara så det är. Man kan liksom inte få dispens från sitt föräldraansvar bara för att man har en viss typ av jobb. Hur man ordnar det spelar liksom ingen roll så länge barnet blir hämtad inom rimlig tid av någon som är barnet närstående och som barnet känner sig trygg med.
 
De partners jag haft i vuxen ålder har också jobbat inom vården eller andra jobb där man inte kan släppa allt och dra. Bor ensam på min ort också utan familj som kan rycka in.

Men det är faktiskt oväsentligt. Är man förälder får man ordna det. På nåt sätt. Eftersom förskolan och skolan endast är till för friska barn. Blir barnet sjukt eller skadat under dagen så ska man hämta det. Det är så det är. Hur du ordnar det är upp till dig. Aupair hade en jag känner under en period när barnen var små då både hon och hennes man hade krävande jobb. Andra kanske väljer att flytta till samma ort som sina föräldrar så att man kan få hjälp av dem, någon annan väljer ett jobb som är lättare att kombinera med föräldraskapet. osv. Vilken lösning som passar dig och din familj vet du bäst själv. Men lösa det måste du faktiskt.
 
@Lingon Ska tillägga att ingen partner jag haft i vuxen ålder heller har kunnat släppa allt och dra och någon har arbetat inom yrken där det nog kan ta en timme att bli nåbar också, oavsett om man ger arbetsplatsens telefonnummer till förskolan. Är man på till exempel ett hjärtstopp går det liksom inte bara att fiska upp telefonen och svara. Och inga morföräldrar finns på orten. Men bra att veta att jag inte kan skaffa barn då. :up:
 
Är man förälder får man ordna det. På nåt sätt. Eftersom förskolan och skolan endast är till för friska barn. Blir barnet sjukt eller skadat under dagen så ska man hämta det. Det är så det är.

Men du behöver inte skriva till mig som att jag inte fattar att sjuka barn ska hämtas på förskolan. Jag har ingenstans skrivit att jag inte tänker hämta sjuka barn, bara att det kan ta tid eftersom jag inte kan släppa allt och dra iväg.

Snygg uppfostrande ton!
 
@Lingon Ska tillägga att ingen partner jag haft i vuxen ålder heller har kunnat släppa allt och dra och någon har arbetat inom yrken där det nog kan ta en timme att bli nåbar också, oavsett om man ger arbetsplatsens telefonnummer till förskolan. Är man på till exempel ett hjärtstopp går det liksom inte bara att fiska upp telefonen och svara. Och inga morföräldrar finns på orten. Men bra att veta att jag inte kan skaffa barn då. :up:

Hur du löser det är som sagt upp till dig. Det enda jag vet är att det är något som är upp till dig och barnets andra förälder att lösa. Det är inte förskolans sak att lösa. Sen kan jag ju säga att mitt barn behövde endast hämtas vid två tillfällen under hela förskoletiden. Ena gången hade hon slagit sig så pass att de tyckte att det var bäst att jag hämtade henne och gick till vårdcentralen och fick henne kollad och andra gången hade hon fått över 39 graders feber. Kanske har vi haft tur. Jag vet inte. Men det rör sig inte om jättemånga gånger om man inte har en väldig otur. Jag tror att de allra flesta klarar av att lösa det de få gånger det sker.
 
Men du behöver inte skriva till mig som att jag inte fattar att sjuka barn ska hämtas på förskolan. Jag har ingenstans skrivit att jag inte tänker hämta sjuka barn, bara att det kan ta tid eftersom jag inte kan släppa allt och dra iväg.

Snygg uppfostrande ton!

Du skrev att det kan ta flera timmar innan de ens får tag på dig. Det är inte ok. Att det tar ett tag att avsluta jobbet på ett ok sätt och sen att restiden till förskolan kan vara lång är en sak. Men att det inte ens går att få tag på någon alls på flera timmar är inte ok.
 
Småbarnsåren kan ju vara en period på 10-15 år om man skaffar fler än ett barn. Tycker då då alltså inte att jag kan jobba som läkare under den tiden? Jag är seriöst nyfiken.
Det är det ju fortfarande ingen som har sagt, däremot att man måste ha någon slags plan för barnens omsorg även när de är sjuka. Jag förstår verkligen inte vad det är så märkligt eller provocerande med det? Vem menar man ska ansvara för det om inte föräldrarna? :confused:
 
@Lingon Äsch, jag skrev en eller två timmar, på dig låter det som att det handlar om en hel arbetsdag. Handlar det om något viktigt kan jag bli nådd genom arbetet, som du också skrev. Men det finns liksom ingen direktlina till mig heller, står jag på någonting där det handlar om faktisk liv och död, ja då kan det ta en timme innan jag kan ta emot uppgifter om sjuka barn, så är det.

Och aldrig att jag byter bostadsort för att ha förskolehämtningsbackup för två tillfällen under småbarnsåren. Det gör jag inte. Ja buke, jag kommer bli världens mest ego och självupptagna förälder och mina bar kommer lida svårt.

Du har fortfarande inte svarat på vad du tycker är en rimlig tid att hämta sina barn.
 
Det är det ju fortfarande ingen som har sagt, däremot att man måste ha någon slags plan för barnens omsorg även när de är sjuka. Jag förstår verkligen inte vad det är så märkligt eller provocerande med det? Vem menar man ska ansvara för det om inte föräldrarna? :confused:

Men har jag skrivit att jag inte skulle ta hand om mina barn om de är sjuka?
 
Men då måste du och barnets andra förälder ju ordna med en backup plan, om inte den andra föräldern kan hämta inom rimlig tid. Det är ju inte ok att det tar flera timmar innan de ens får tag på någon. Det första ni får göra är att ge dem inte bara era privata mobilnummer utan även ett nummer till arbetsplatsen så att de kan få tag på er på det sättet om det skulle behövas.

Den som hämtar behöver inte vara en förälder. Det kan vara någon annan som man låter ta VAB för barnet (mor- eller farförälder, annan släkting eller vän). Men barnet måste ju hämtas inom rimlig tid av någon närstående. Och finns ingen annan närstående så måste nån av föräldrarna fixa det. Det är ju bara så det är. Man kan liksom inte få dispens från sitt föräldraansvar bara för att man har en viss typ av jobb. Hur man ordnar det spelar liksom ingen roll så länge barnet blir hämtad inom rimlig tid av någon som är barnet närstående och som barnet känner sig trygg med.

Hur lång tid är "rimlig tid"?
 
Du skrev att det kan ta flera timmar innan de ens får tag på dig. Det är inte ok. Att det tar ett tag att avsluta jobbet på ett ok sätt och sen att restiden till förskolan kan vara lång är en sak. Men att det inte ens går att få tag på någon alls på flera timmar är inte ok.

Jag är inte säker på att jag håller med.
Det fanns förskolor innan det var "normalt" att människor var så nåbara som de flesta av oss är idag.
Det fungerade ju på den tiden, även om det tog flera timmar att få tag i föräldrarna.
 
Men har jag skrivit att jag inte skulle ta hand om mina barn om de är sjuka?
Nej, och ingen har heller skrivit att man inte ska skaffa barn om man har ett jobb som man inte kan lämna på studs, och ingen har skrivit att det är en generell skriven regel att sjuka barns föräldrar ska befinna sig på förskolan inom max 30 min... diskussionen har blivit väldigt svartvit och märklig.

Däremot så skrev du att det kan ta ett par timmar innan man ens får tag på dig, och även då är det väl inte säkert att du kan åka direkt. Sant att det kan vara faktum när man är läkare (bland andra yrken). Men återigen, då bör man ju ha någon slags plan för omsorgen så att inte barnen kommer i kläm.
 
Du skrev att det kan ta flera timmar innan de ens får tag på dig. Det är inte ok. Att det tar ett tag att avsluta jobbet på ett ok sätt och sen att restiden till förskolan kan vara lång är en sak. Men att det inte ens går att få tag på någon alls på flera timmar är inte ok.

Så på den tiden det inte fanns mobiltelefoner (det fanns inte många som hade det när jag gick på förskolan och jag är inte lastgammal, 30 år) var det olämpligt att ha barn ingen av föräldrarna hade en fast jobbtelefon inom räckhåll som de var nåbara på? Tänker på alla de som åkte runt på olika sätt i sitt yrke.

Undrar också vad kan anses vara "rimlig tid" att hämta barnet i från att det insjuknat.

Jag tror att de absolut flesta föräldrar gör sitt bästa för att lösa en situation där ett barn blir sjukt på förskola/skola så snabbt som möjligt. Men att anses vara en oansvarig förälder bara för att man inte har kan vara kontaktbar varje timme eller kan släppa sitt jobb och åka i väg och hämta barnet omedelbart är nog det som är provocerande. Eller att man ska ha löst detta INNAN man ens skaffar barn för att anses vara en ansvarstagande förälder. Det är många som aldrig kommer kunna skaffa barn i så fall.

Det är superlätt för oss med flexibla jobb att säga det, men det finns massor med yrken där ett sådant beteende att bara sticka från jobbet utan att avsluta det man håller på med och lämna över kan leda till hälsofara för andra, olägenheter för många eller samhällsfara. Då får man alltså välja mellan att vara en oansvarig yrkesperson eller en oansvarig förälder?
 
Så på den tiden det inte fanns mobiltelefoner (det fanns inte många som hade det när jag gick på förskolan och jag är inte lastgammal, 30 år) var det olämpligt att ha barn ingen av föräldrarna hade en fast jobbtelefon inom räckhåll som de var nåbara på? Tänker på alla de som åkte runt på olika sätt i sitt yrke.

Undrar också vad kan anses vara "rimlig tid" att hämta barnet i från att det insjuknat.

Jag tror att de absolut flesta föräldrar gör sitt bästa för att lösa en situation där ett barn blir sjukt på förskola/skola så snabbt som möjligt. Men att anses vara en oansvarig förälder bara för att man inte har kan vara kontaktbar varje timme eller kan släppa sitt jobb och åka i väg och hämta barnet omedelbart är nog det som är provocerande. Eller att man ska ha löst detta INNAN man ens skaffar barn för att anses vara en ansvarstagande förälder. Det är många som aldrig kommer kunna skaffa barn i så fall.

Det är superlätt för oss med flexibla jobb att säga det, men det finns massor med yrken där ett sådant beteende att bara sticka från jobbet utan att avsluta det man håller på med och lämna över kan leda till hälsofara för andra, olägenheter för många eller samhällsfara. Då får man alltså välja mellan att vara en oansvarig yrkesperson eller en oansvarig förälder?
Men då har man väl som sagt någon annan som kan hämta om man inte kan komma på flera timmar?
Det är ju samma sak med bekanta som är piloter, sjömän etc. Då får man väl planera vad som händer med sjuka barn tex ha släkt, vänner etc.
Jag tror inte på att säga att vissa inte ska skaffa barn- men en viss planering behöver ju alla ha. Sen tycker jag inte man kan begära att alla ska kunna vara där inom 30 minuter. De var förstående för det när jag var på min systers barns förskola. Vi bor i ett område där många har ca en timmes pendling till jobbet. Det var de förstående för och var medvetna om att det kan ta ca en timme från ett telefonsamtal tills man är där..
 
Senast ändrad:
Men då har man väl som sagt någon annan som kan hämta om man inte kan komma på flera timmar?
Det är ju samma sak med bekanta som är piloter, sjömän etc. Då får man väl planera vad som händer med sjuka barn tex ha släkt, vänner etc.

Hur planerar man att ha släkt och vänner som kan hämta om man inte har släkt eller vänner där man bor eller inte har släkt/vänner som kan ställa upp?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 234
Senast: mars
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 592
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 980
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp