Hur träffades era föräldrar?

Ett av mina föräldrars första möten finns förevigat på foto av en av mina bästa vänners föräldrar:D

De träffades på krogen i mellanstor stad, och gick sedan på fest. Mamma var på fest hos bekant, Pappa likaså (och de två bekanta som de kände blev en av mina bästa vänners föräldrar). Där mötas åter de tu, och från i alla fall fall pappas sida uppstod omedelbart ljuv musik a la Percy Sledge.
De började dejta och undertecknad föddes typ 8 år senare. Lite lustigt är ju då att de tappade kontakten med sina bekanta, men dessa gifte sig och skiljde sig och jag och ett av barnen hamnade av en slump i samma klass och är fortfarande vänner och hörs och ses ofta. Det tog ett tag innan kopplingen upptäcktes dock:)

Min PARTNER träffade jag första gången på min födelsedag när jag var ute med mitt ex på lokal. Jag fick en bra present kan man säga.
 
Mamma å pappa vet jag inte men farmor å farfars story slår det mesta...
Farfar var sjökapten och körde fraktbåtar och under andra världskriget träffades båten av en bomb som fastnade i skrovet men den detonerade inte... De fick fortsätta ner till varvet i Kapstaden (Sydafrika)... å så fick de väl vara i land i några v. medan båten lagades och bomben togs bort... så träffa han farmor... hon var 25år å flyttade till Sverige :D
Nu är hon 93år och bor fortfarande kvar trots att typ hela släkten bor i Sydafrika och farfar dog -78...
 
Min mamma och faster var vänner så ett tag efter mamma skilt sig tog min faster med min mamma och pappa på en Danmarksresa.
 
Jag tänkte på det nu med ny teknologi att det ju inte blir så jätteromantiska historier att berätta för barnbarnen sen. "Ja vi träffades på nätet" är ju inte så spännande. Inget fel i det alls, bara inte så rolig berättelse bakom det hela. Nu när man kan hålla kontakt via facebook, sms och allt sånt.

Så, hur träffades era föräldrar?

Mina har en lite tuff start. Pappa kom till Sverige från Finland för att jobba. Mamma är född i Sverige men hennes föräldrar är från Tyskland. De flydde hit under kriget och bosatte sig i ett hus typ i skogen. Nästan granne med dom låg skogsstationen där min pappa jobbade.

Mamma och pappa träffades först på en dans. Pappa kunde ingen svenska, men drog helt enkelt med mamma på dansgolvet ändå och tycke uppstod (han måste varit snygg eller nåt *s*) Han var 7 år äldre än mamma också, mamma var väl i sena tonåren.
De fortsatte träffas med ganska många missöden och språkfel. Pappa kunde "ja, nej, kanske" men han svarade ju inte riktigt rätt. Mamma kunde fråga om hon var fin i en klänning och han sa "nej" *s*Fattade han inte så chansade han. Han var lite rädd för morfar också, en tysk, lite sådär strikt som dom var. Dessutom då förstå mormor och morfars svenska som bröt rätt kraftigt på tyska.
Kärleken vann ju i alla fall och de är fortfarande gifta.

Ödet ville nog att det skulle hända helt enkelt.

Mamma följde med sin kompis på en fest hemma hos pappa, pappa hade en annan tjej på festen som han "strulade med" ( :D;)) men han fattade ändå tyckte för mamma och mamma som i sin tur var lite reserverad blev väl inte jätteimponerad av honom just där och då! :p

Dagen efter åkte pappa och mammas kompis hem till mamma och sen den dagen har dom träffats, 17 (mamma) och 20 (pappa) år gamla och idag nästan 40 år senare är dom still going strong och hör och häpna, fortfarande kära! :love:
 
De träffades på en fest i Skara. Pappa jobbade där då och mamma skulle hälsa på min moster som bodde där. Mamma sa till sin pojkvän hemma att hon snart skulle komma hem igen, men än har hon inte kommit hem.
Nåväl, festen var hos min moster och min pappa var redan kompis med min moster. Mamma var 18 då och pappa 11 år äldre.

De levde ihop i 12 år.
 
Min mamma och faster var arbetskompisar i Vänersborg. Faster tänkte på sin brorsa som satt ensam på sin gård uppe i Ångermanland och bestämde sig för att locka med sig honom och min mamma till en kristen konferens i Finland. Sen brevväxlade dom och året därpå så fick mamma bo hos farfar och hans fru en månad för att dom skulle få lära känna varandra ordentligt. (Pappa hade gott om plats men anständigt skulle det vara!) och våren efter så gifte dom sig. Mamma flyttade hundra mil för kärlekens skull - långt, långt från sin kära familj och alla vänner. Hon förblev något av en främmande fågel livet ut. Jag tycker nog hon offrade mycket!
 
Mamma var ute med en kompis när pappa körde förbi på dåtidens värstingmotorcykel. Pappa tog några extra varv runt torget för att spana in mamma och tre år senare kom jag :D Mamma var 17 och pappa 19. De höll ihop i 27 år men delade på sig när pappa träffade en annan, bakom ryggen på mamma. De har ingen kontakt med varandra idag, men kan vistas i samma rum utan bråk iaf.
 
Mina föräldrar bodde grannar. Mamma var inte intresserad av pappa men pappa var alltid kär i mamma. Farmor hade hittat en lapp på pappas rum där det stod "jag älskar (mammas namn)".

Till slut hade pappa sagt att om ett år ska jag ha flickvän och barn. Han hängde efter morsan och umgicks i lägenheten mamma och morbror delade. Pappa var där jämt men fick ingen nyckel utan körde på att kasta sten på fönstret. Om jag minns rätt tog han en nyckel till sist. Mamma blev gravid. Visste fortfarande inte om hon ville leva med pappa men så blev det.
 
Lite oklart hur, men två från olika delar av jämtland jobbade i Stockholm och träffades. Far jobbade på Gustavsberg (och var djupt imponerad av Wilhelm Kåge. Han med Argenta) och mor serverade på Corso, som då låg på Sveavägen. Nu pratar vi 40-tal. Mina päron var gifta i drygt 50 år och avlidna sedan ett antal år. Jag är förvisso rätt uråldrig, men vill ändock påpeka att jag är ett sent fött sladdbarn. :D
 
Min mamma jobbade i en ladugård och pappa körde maskiner åt den gården, så dom träffades via jobb i början av 80-talet. Fick första barnet 1983 och sista 1997, vi är sammanlagt 7 syskon men äldsta brodern lever inte. Mina föräldrar lever fortfarande ihop men har aldrig gift sig.
Jag och min man träffades också på jobbet, jag hade min sista utbildning som förare (och första anställning) där han jobbade som tågvärd.
 
Mina föräldrar träffades i en av KTHs studentorkestrar när de var typ 23. Pappa spelade klarinett och mamma trumpet haha. De har varit ihop i över 30 år nu men har aldrig pallat gifta sig.

Jag träffade min kille på en svartklubb på Hisingen, såg honom gå från vagnen och tyckte han var jättesöt!!! Storögd och i allt rar uppsyn! Tvingade till mig en cigarett från honom och tvingade sen honom med mig hem, sen fortsatte vi hänga!
 
Mamma jobbade på stora hotellet i Falköping för länge sedan (rivet numera) och min farmor och farfar köpte hotellet på 1970talet någon gång. Det var så mamma och pappa träffades :)
 
Mamma skulle på sin bästa kompis 20-års fest och där var pappa! Han var bror till bästa kompisen, men dom har inte vuxit upp ihop så därför hade mamma aldrig träffat honom innan :) dom är fortfarande gifta fast inte bott ihop på 4-5 år och dom skaaaaa skilja sig, snart, eller ett annat sekel! Dom umgås fortfarande som kompisar men flyttade isär eftersom dom tyckte att dom inte hade nåt att prata om längre. Bättre att ses lite mindre men då ha nåt att diskutera om! Dom hade sommarstuga ihop men när grannstugan blev ledig köpte mamma den istället, så även där ses dom ofta!
 
Mina föräldrar träffades under midsommarfirande i Halmstad när de var 18-19 år. Bägge var upptagna, mammas kille var inte med i Halmstad och pappas tjej hade däckat i deras tält.
Det är snart 45 år sedan och de håller fortfarande ihop. :)
 
Mamma var sommarbarn i byn där pappa bodde och hon blev god vän med pappas yngre syster. Jag tror att mamma var runt 13 år när blev kär i pappa och sa till min faster att "Honom ska jag gifta mig med.". Sedan följde ett par år när pappa hade andra fjällor, så mamma fick liksom börja om varje sommar som hon kom upp. :D Finns bland mycket annat en historia om en dans där mamma hade bestämt sig för att försöka lägga in en stöt trots att pappa skulle gå med en annan tjej som han hade ihop det med. Om hon lyckades på just den dansen förtäljer inte historien, men de blev i alla fall tillsammans när mamma var 15 eller 16 år och de höll ihop tills mamma dog 2002. De gifte sig 1968, när mamma var 20 år, så de hann vara gifta i nästan 34 år.
 
Senast ändrad:
Mina träffades på en ungdomsgård på Hisingen 1967. Förlovade sig '71, jag kom '82 och de gifte sig '89, även de av änkepensionsskäl (lagen ändrades väl 1 januari '90 tror jag, de gifte sig 16 eller 19 december 1989.) - de är fortfarande gifta såhär 50 år senare. Måste kolla vilket datum det var de träffades, det får man ju nästan fira.
 
På en nattbuss. Pappa berömde mamma för hennes hållning och bjöd med henne ut på en ridtur. Något mamma tackade nej till pga hästrädsla men tycke uppstod visst på något sätt ändå :D Ett år senare föddes dottern (jag!) och de höll ihop i totalt 16 år. Inte dåligt alls för ett (till synes) misslyckat kvart i tre ragg :p
 
Mamma och pappa träffades i skidbacken om jag kommer ihåg rätt. Väldigt omaka par egentligen men det höll fram till vi barn var i gymnasieåldern.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 744
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp