Hur träffades era föräldrar?

Mina föräldrar bodde i Blekinge och var med i samma ungdomsparti men det krävdes en partiresa till Skåne för att de skulle träffas. Väl där så träffades de på en dans och bytte telefonnummer så de skulle kunna ses igen när de kom hem. :) 4 vuxna barn senare så är de fortfarande gifta!
 
Mina föräldrar jobbade på samma arbetsplats, jag tror att mamma var en aning tveksam till att börja med, pappa var änkling med en tio åring. Men de höll ihop från 76/77 tills pappa dog 1997. Min mans faster har dock en lite mer spännande historia, hon flyttade från Övertorneå till den lilla by vi bor idag eftersom en kompis hade börjat jobba på ålderdomshemmet här och de behövde mer folk. Första dagen hon kom ner så gick de på en kvällspromenad och där kom hennes blivande man med bröder körandes och stannade och pratade. Hon ville inte träffa någon, hon skulle ju vara en arbetande kvinna och klara sig själv men hon föll för honom. Men hon fortsatte att arbeta fram tills barnen föddes och när de började skolan så började hon arbeta igen, för hon tyckte om att tjäna sina egna pengar och ha något eget att göra om dagarna. De var gifta ända tills hennes man dog, han måste ha varit närmare 80 år då.
Hon har berättat mycket historier om uppvaktningen, och om skämt som hans bröder utsatte dem för. Men även en hel del tok som hon och hennes man gjorde mot hans bröder, det är en skojfrisk familj som är väldigt nära varandra.
 
Mina är lika gamla och gick i parallellklasser på högstadiet. De bodde dessutom bara någon kilometer ifrån varandra. Men "på riktigt" träffades de ute på krogen i slutet på 80-talet. Pappa flyttade ut till mamma juli -89, jag är född i oktober. :angel:
 
Mamma hade gjort slut med sin kille som hon varit tillsammans med i 10 år och åkt till Krakow för att plugga konst. Pappa hade haft ihop det med två systrar och när den ene blev gravid så ville de att han skulle flyga och fara så då åkte han på semester. Jag vet inte hur länge romansen varade men när semestern var slut åkte pappa hem igen och en tid senare fick han ett brev där mamma i princip hade skrivit "jag är gravid".

Pappa var störtkär och flyttade ihop med mamma i Göteborg, några månader senare fick han jobb i Norge och då flyttade mamma med. Min bror föddes 1,5 år efter mig och när de bott i Norge ett par år flyttade de till Lund. Där höll det inte så länge utan de separerade. Pappa kom från ganska tråkiga förhållanden med alkoholiserade föräldrar och blev väldigt fäst vid mammas familj så han var alltid "med" även under de första åren efter separationen när mamma och pappa var ganska sura på varandra. Numera bor de grannar och har ganska tät kontakt.

Jag tycker det är jättespännande att höra om hur olika människor träffas, särskilt om de är väldigt olika som mina föräldrar är. Pappa är frispråkig, plump och ganska mycket manschauvinist medan mamma är rätt pryd, ordentlig och überfeminist. Pappa har alltid varit imponerad av mamma men jag kan absolut inte begripa hur det gick till när mamma blev attraherad av pappa?
 
Mina föräldrar träffades på dans under första halvan av 60-talet, 1966 gick pappa ner på knä för ett frieri och 1968 sade dom ja till varandra i kyrkan. Dom är fortfarande gifta och kommer så vara livet ut, nu börjar dock åldrandet smyga sig inpå med allt vad det kan föra med sig.
 
Mina föräldrar träffades på lokala dansstället. Mamma skulle fylla 18 och pappa var 23. Han hade precis lämnat ett 3-årigt samboförhållande och hade bestämt sig för att vara singel ett bra tag nu.
Det gick sådär :D De träffades -83, jag kom -90 och lillebror -93. De gifte sig -97 och är fortfarande gifta :)
 
De gick i skolan tillsammans, på internat. Men blev officiellt ihop några år senare då de fick anställning på samma arbetsplats.
 
Mina träffades på klubb i Linköping. Mamma hade i smyg frågat pappas kompis vad pappa hette och sen när läge gavs gick hon fram till pappa och sa "hej Pappa Pappasson, vill du dansa?" 1 år senare förlovade dom sig, 1 år senare gifte dig sig, 1 år senare kom jag och sen 15 månader efter mig kom min bror. De är fortfarande gifta.

Roligt är att det som pappa först gjorde honom intresserad var att mamma hade väldigt välputsade skor :p Väldigt viktigt hos framtida partner :laugh:
 
Min mamma jobbade extra i en korvkiosk. Pappa var inne och handlade korv. Om och om och om igen.. :D
Hon var 15 och han 19. Årtal borde vara ca -79 om jag räknat rätt. Dom gifte sig -86 och är fortfarande gifta.
Jag är född -87. Det upptäcktes i samband med bröllopet att jag var på väg. :D Jag har två yngre bröder också.
 
Mina föräldrar träffades på en jazzklubb i Gamla stan i Stockholm, på Kornhamnstorg. Det roliga är att jag och min sambo också träffades på ett uteställe på Kornhamnstorg, dock tvärsöver torget och då på en hårdrocksklubb:)
 
Min mamma gifte sig med sin bästa kompis storebror. Morsan och min faster gick i samma klass och var bästa kompisar. Farsan några år äldre och lite tuff så det var väl ett klockrent bokexemplar av vad vi alla varit igenom någon gång.

De gifte sig -71 och brorsan kom -73. Jag kom -78 och de är fortfarande gifta. Still going strong. Håller varandra i handen när de går på stan och shoppar. Något jag tyckte var sjukt pinsamt som tonåring, men som jag numer uppskattar.
 
Min mamma gifte sig med sin bästa kompis storebror. Morsan och min faster gick i samma klass och var bästa kompisar. Farsan några år äldre och lite tuff så det var väl ett klockrent bokexemplar av vad vi alla varit igenom någon gång.

De gifte sig -71 och brorsan kom -73. Jag kom -78 och de är fortfarande gifta. Still going strong. Håller varandra i handen när de går på stan och shoppar. Något jag tyckte var sjukt pinsamt som tonåring, men som jag numer uppskattar.

Förlåt för OT, men är du 38-39 år?! :eek:
Har alltid trott att du var född i början av 90-talet.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 744
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp