Hur träna utan godis?

Z

Zaph

Hej,
jag har en cavalierhanne på 8 år. Vi har inte tränat speciellt mycket under dessa år. Han kan grundläggande saker som sitt, ligg, fot, stanna och kom hit.
Men problemet är att han kan det bara ifall han får godis. Hans koncentration ligger inte på mig, utan han stirrar stint på den hand jag har gidisen i och följer den maniskt.
Hur ska jag göra för att träna bort detta? Är det försent? Med tanke på hans ålder..
Är intresserad av att börja tävla agility lite smått, men det går inte så bra eftersom han bara bryr sig om godiset, vilket gör att på tävlingar fungerar det inte alls.

Någon som har ett förslag?
 
Sv: Hur träna utan godis?

Gå inte med godiset i handen, då mutar du honom. Det är därför han låter bli att göra saker när du inte håller i godis. :) Ha godiset i fickan istället.

Jag skulle ha börjat med att belöna OFTA, så att han lär sig att han kommer få sin favoritbelöning trots att han inte kan se den, sen trappa ner långsamt.
 
Sv: Hur träna utan godis?

Då skulle jag nog påstå att han inte kan dessa kommandon, utan att han tar en muta.
Men jag tror inte att det är för sent att träna bort det, även om det gått snabbare om han lärt sej rätt från början.

Om jag vore du skulle jag
1. Sluta ha godiset i ngt som prasslar (inte påse i fickan...)
2. SLUTA HA GODISET I HANDEN!!

Prova i en enkel situation att påkalla hans uppmärksamhet.
När han tittar på dej säger du "sitt". När han sitter säger du "bra", tar upp en godis ur fickan och ge den till honom (han ska sitta still medans godisen tas fram)..
Men jag har sett MASSA hundägare med detta problemet, och det är DOM som har svårt att lära om, inte hunden ;)
Så fort dom vill ha hunden uppmärksamhet börjar dom pilla i fickan och locka med godis.. Dom har SÅÅÅÅ svårt för att hålla händerna efter sidan :p
Såå, försök att tänka på att istället för att locka med godis, använd rösten!! Backa hellre ett par steg och börja på "basic-nivå", så kommer ni nog att få bort det!
Sen behöver en så gammal hund inte alltid matas med godis för att sitta.. Så ta succesivt bort godis i lätta moment!!
 
Sv: Hur träna utan godis?

Tack för förslagen. Skall absolut testa. :)

Han har ju alltid gillat godis, vilket gör det svårt att inte ge honom. Men skall en gång för alla träna bort det nu.
Lite svårt eftersom han bor hemma hos mina föräldrar, men skall se nu under veckan hur det går då jag är hemma själv med honom, och sedan visa föräldrarna hur de skall göra.
Han har blivit mer bortskämd med godis nu sedan jag flyttade, han får till och med godis efter han varit ute och gått, annars står han vid skåpet där de finns och gnäller. Jobbigt beteende som jag vill att de tränar bort.
 
Sv: Hur träna utan godis?

Ojdå, det lät verkligen som om han får för mkt godis :D
Sen tror jag också att det blir situationsbundet,
om han inte får godis av dej förrän han gjort något för att få det så kommer han att lära sej det, även om dina föräldrar fortsätter att mata honom!
Men det är klart att det är bra om du får dom att göra likadant!
Lycka till :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 127
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Eller åtminstone topp 5 En historia om ett monster på en ö i skärgården. Han ser ut som du och jag, som en vanlig person, men skenet...
Svar
0
· Visningar
934
Senast: miumiu
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 805
Hundavel & Ras Jag har smått börjat spana efter en ny hund och börjat kika på lite raser, men jag hittar ingen som känns som riktigt min sort. Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 344
Senast: Nattfjäril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp