Hundrasval tråd

Att en hundras inte fäller betyder inte att du per automatik tål hunden. Det beror på vad man reagerar på.
Absolut. Men jag märker att jag reagerar mer på vår ena hund som fäller jämfört med de andra. Tabletter kommer jag säkerligen få ta oavsett, men man behöver ju inte göra det värre än det måste vara.
 
Ja kravet att hunden inte får fälla är för att jag antagligen är allergisk mot både hund och damm. Så tyvärr så är inte det ett av kraven som jag är villig att tumma på.

Ja egentligen så tror jag att det är en pappis jag vill ha. Som passar mig bäst. Men de faller ju på att de fäller tyvärr.

Det bästa hade ju varit en vuxen omplacering så att man redan visste hur den var. Men det är ju inte så lätt att hitta i den kategorin som jag letar, liten, fäller inte = oftast skitsöt...

Hade det varit lätt att hitta rasen jag söker så hade jag inte startat tråden ;) Då hade jag redan hittat den!

Om det bara är allergin du tänker som anti-pappi så kan du kanske testa hälsa på hos en kennel etc.

Jag har haft många som varit rätt rejält hundallergiska som inte reagerat på mina pappisar.
Vissa har ju kunnat vara hos oss/ha hand om mina hundar etc trots att de brukar reagera kraftigt på hund. Tex en sambo var hundallergisk. Vi hade 2 pappisar som sov i sängen utan att han reagerade.

Jag svarade inte i tråden trots att jag tycker beskrivningen i övrigt lät som en solklar pappis. Jag trodde fällandet var ngt du inte grejade på annat vis. Men är det allergin och du annars tycker pappi känns som din ras så slår iaf jag ett slag för att känna av läget hos uppfödare.
Hade vi inte haft covid-problem nu så hade säkert min uppfödare kunnat låta dig/tyckt det var kul om du hälsa på i det syftet. Nu är hon i riskgrupp och karantän tyvärr.
 
Om det bara är allergin du tänker som anti-pappi så kan du kanske testa hälsa på hos en kennel etc.

Jag har haft många som varit rätt rejält hundallergiska som inte reagerat på mina pappisar.
Vissa har ju kunnat vara hos oss/ha hand om mina hundar etc trots att de brukar reagera kraftigt på hund. Tex en sambo var hundallergisk. Vi hade 2 pappisar som sov i sängen utan att han reagerade.

Jag svarade inte i tråden trots att jag tycker beskrivningen i övrigt lät som en solklar pappis. Jag trodde fällandet var ngt du inte grejade på annat vis. Men är det allergin och du annars tycker pappi känns som din ras så slår iaf jag ett slag för att känna av läget hos uppfödare.
Hade vi inte haft covid-problem nu så hade säkert min uppfödare kunnat låta dig/tyckt det var kul om du hälsa på i det syftet. Nu är hon i riskgrupp och karantän tyvärr.
Jag hatar också att behöva dammsuga jämt, att det är hundhår överallt....


Jag får kanske leta efter en pudel/papillon blandning. Hur oseriöst det än känns. Och numera så kostar säkert en sån typ 45 000 :rofl: :rofl:
 
Jag hatar också att behöva dammsuga jämt, att det är hundhår överallt....


Jag får kanske leta efter en pudel/papillon blandning. Hur oseriöst det än känns. Och numera så kostar säkert en sån typ 45 000 :rofl: :rofl:

Jag lever med en pedant(!). Nu bor vi förvisso stort och har bara en liten 2,5-kilos pappi. Men så ofta tycker jag inte man behöver städa. Vi kör väl igenom huset 1 gång/v och folk tycker alltid vi har så städat.

Jag har ju bott på 70 kvm med 2 pappisar som var större. Men även där känns ju dammsugning 1 g/v som ok.

Däremot kan man ju få lite hår på kläderna etc om man bär runt på hunden. Men jag rollar av/borstar av då jag ska ut genom dörren.

Absolut blir det ju lite hår. Så där får man väl känna efter hur jobbigt man upplever det.
Och det kanske är för mkt för dig. Därför svarade jag inte först. :)
 
Min (phaléne) är inte fullvuxen ännu, men jag upplever inte alls att han hårar mycket faktiskt.

Om det är allergi som är problemet kan man ju försöka hälsa på någon som bara har den rasen, eller eventuellt testa det där allergentestet där man får reda på hur allergen en specifik individ är (vet ej hur bra det funkar, men enligt recensionerna verkar det ju fungera för vissa iaf)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 895
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 825
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 423
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 414
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp