Hundrasval tråd

Jag tror att du måste kompromissa på nåt plan. Är du inte intresserad av att träna hunden ska du nog inte räkna med att lyckas lära den hitta kantareller heller. Det är en uppgift som kräver ordentligt med fokuserad träning, även med raser som är avlade för arbete. Så frågan är hur viktigt det är för dig att kunna lära hunden att söka efter kantareller? Utan den biten har du ju antagligen lämpliga kandidater i exempelvis pudel eller bichon-raserna.
 
Jag tror att du måste kompromissa på nåt plan. Är du inte intresserad av att träna hunden ska du nog inte räkna med att lyckas lära den hitta kantareller heller. Det är en uppgift som kräver ordentligt med fokuserad träning, även med raser som är avlade för arbete. Så frågan är hur viktigt det är för dig att kunna lära hunden att söka efter kantareller? Utan den biten har du ju antagligen lämpliga kandidater i exempelvis pudel eller bichon-raserna.
Bra fråga! Jag får fundera på den biten ett tag antar jag.

Om vi istället låtsas att jag är intresserad av träning, finns det då någon ras som passar i övrigt?

Lite kan jag såklart träna, men jag kan inte ha en hund som MÅSTE få massor mental stimulans för att inte krypa ur skinnet. För då kommer vi båda bli olyckliga här hemma.
 
Sportig, lättlärd, kvicktänkt och vilja att jobba och tillfredsställa? Nu har jag bara träffat en individ förvisso, men min spontana reaktion är nja va?

För att vara sällskapshund som inte ska kräva något tycker jag det.
Gått kurs med några och tycker de var fräcka. Kanske varierar beroende på linje...
 
Bra fråga! Jag får fundera på den biten ett tag antar jag.

Om vi istället låtsas att jag är intresserad av träning, finns det då någon ras som passar i övrigt?

Lite kan jag såklart träna, men jag kan inte ha en hund som MÅSTE få massor mental stimulans för att inte krypa ur skinnet. För då kommer vi båda bli olyckliga här hemma.
Det är ju just den biten som är svår, de som generellt är mest motiverade att träna och jobba hårt är ju också de som generellt kräver aktivering i större utsträckning. Speciellt när det gäller såna tålamodskrävande saker som kantarellsök och liknande, de raser som gärna tar en vecka på soffan är ju också ofta de som ger upp om det krävs mycket för att nå belöningen.

Du är ju dock på helt rätt spår när du har aktivitetsbehovet som grund, så får man ju bygga det därifrån. Kravet att hunden inte får fälla begränsar ju dock utbudet rejält. Om det är viktigt så tror jag att det är pudel och bichon som passar bäst in på dina krav, för det är hundar som gärna hänger med på saker och är aktiva utan att kräva en massa aktivering. Dock är det ju bra att också kolla efter uppfödare som fokuserar mot det aktiva, och inte enbart utställning och rena "soffpotatisar".
 
Är inte de rätt svåra att ha lösa? Eller jag kanske blandar ihop dem med någon annan?
Inte lika svåra som andra vinthundar, men det är ingen hund som kräver att bli underhållen med lydnadsträning liksom. De är nöjda med att få sova under täcket och att få fysisk aktivitet typ springa fort.
 
Min hund passar på rätt många av dina krav, men å andra sidan är rasen så liten att det är svårt att säga att det är såna dom är. Min är inte direkt intresserad av jakt tex men vissa linjer verkar va det, min älskar att träna men är inte den som bryr sig när jag inte orkar men har sett dom som hellre skulle dö än att göra nåt träningsmässigt så det är skiftande. Det som passar in på dina önskemål är iaf

Fäller inte
liten (runt 10 kg men inte speciellt höga)
Förvånansvärt smidiga faktiskt, min tar sig verkligen fram överallt (dock inte snabba nog att ha med till häst tex)
Inget större träningsbehov, de flesta är bara sällskapshundar

Rasen är sealyhamterrier
 
Jag tänker omedelbart pudel jag också. :) Eller hur står det till med Bedlington? För mycket jakt?
Jag upplever bedlisarna som ganska ojämna träningsmässigt, en del är väldigt intresserade men några är det inte. Uthålliga har jag dock inte mött en enda som är 🙈😅
 
Jag upplever bedlisarna som ganska ojämna träningsmässigt, en del är väldigt intresserade men några är det inte. Uthålliga har jag dock inte mött en enda som är 🙈😅

Haha, fair enough! Jag har inte umgåtts med så många, men de verkar vara himla käcka familjekompisar när jag möter dem härute i byn. Tror det finns sex eller sju individer och det är ganska många av en såpass ovanlig ras, så något måste de ju göra rätt. :D
 
Haha, fair enough! Jag har inte umgåtts med så många, men de verkar vara himla käcka familjekompisar när jag möter dem härute i byn. Tror det finns sex eller sju individer och det är ganska många av en såpass ovanlig ras, så något måste de ju göra rätt. :D
Ja alltså så himla trevliga. Min Olle var den mest träningspeppade jag mött, och när vi var ute och tävlade var det många som kom fram och kommenterade att han var ren fattigaste bedlisen dom sett. Däremot var han ju en usel familjehund 🙈 han var ju rätt skarp även där så att säga, och bet båda barnen ett flertal gånger innan jag motvilligt insåg att han verkligen inte kan bo med barn och han fick flytta. Jag tycker det ändå är hyffsat vanligt att alla bedlisar inte gillar barn/stök iaf bland dom som jag träffat, tyvärr.
 
Tänkte också på Löwchen med de har väl liknande päls som Papillon dvs fäller.

Nej, en löwchen fäller inte :)

Till TS: Jag tänker på pudel, löwchen eller någon av de andra bichonerna. Löwchen är väl den piggaste som jag förstått det och min hängde med på allt möjligt från cykel och ridturer, lydnad och spår men hade heller inga problem med att mysa på soffan i en vecka. Vet iaf en löwchen som tävlar bruks och de har absolut en viss uthållighet. Men, man måste ju såklart träna på det också. Öka kriterierna och uthålligheten.

Däremot är det en ras som vill vara nära och man får vara beredd på att den inte kommer vilja vara ensam mycket. Tränar man tidigt kan de mycket väl vara själva en stund. Men det är inget de direkt uppskattar skulle jag säga.

I gengäld är de dock otroligt lätta att ha med sig överallt :D

Min var i övrigt trygg. Skott, fyrverkerier, folk, barn, andra hundar, åka buss och tåg osv. Allt togs med ro och trygghet.
 
Fast ska vi verkligen rekommendera pudel för någon som inte är intresserad av mental träning? Pudel tillhör ju de mest intelligenta raserna. Jag har alltid haft uppfattningen om att pudeln inte hör hemma i rasgrupp 9 av denna anledning.
 
Fast ska vi verkligen rekommendera pudel för någon som inte är intresserad av mental träning? Pudel tillhör ju de mest intelligenta raserna. Jag har alltid haft uppfattningen om att pudeln inte hör hemma i rasgrupp 9 av denna anledning.

Jag upplevde det inte som att TS inte var intresserad av mental träning utan ville ha en lättränad hund som klarar lugnare perioder ibland?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
@SiZo jag tänker att du har ganska många krav eller önskemål som krockar lite med varandra, exempelvis både lätt-tränad och icke-krävande. Ofta går det lite hand i hand. Jag tänker löwchen eller nån bichon-variant, eller varför inte pappis? Så länge grundnivån på fysisk nivå är rimlig (alla hundar behöver ju vettig motion) så tror jag att dessa raser klarar en slö vecka utan särskilt mycket stimulans väldigt bra. Jag har träffat ett gäng himla trevliga pappisar, en del har närmast varit lite arbetsnarkomaner, så jag tänker att du ska vara nogrann med att hitta rätt kennel med avelsmål som stämmer med din idé om hundägande.
 
Som ägare till mastiff - ”kommer jag inte idag så kommer jag imorgon” blev jag väldigt positivt överraskad hur lättlärd min mammas nya valp är. Hon har en American Hairless Terrier, en nakenhund. Hon har haft henne sen hon var åtta veckor, idag som tretton veckor gammal. hon gör klockrena inkallningar, kommandot stanna, släpp, sitt och går till dörren när hon är kissnödig. Hon vill verkligen vara till lags och tycker att det är roligt med träning.
Jag tycker att hon stämmer in på alla dina önskningar förutom att rasen kan vara skäliga. Men upplever inte att hon skäller i onödan, hon varnar.
CF9E255D-FBB6-4C4E-A063-177E83E8D6D8.jpeg
 
Pudel! När min familj skaffade den numera 10-åriga pudeln hade jag VERKLIGEN ingen koll på hur man tränar hund men till och med jag lyckades lära henne allt hon kan. Visst att de behöver mental stimulans och kan bli rätt störiga om absolut inget händer på flera dagar, men jag kan inte tänka mig någon hund som utan träning kan vara passiv länge. Skulle kanske vara någon vinthund i så fall, dock faller de väl bort pga jaktlust. Har du kikat på bichon?
Tror att "hund som VILL träna" och hund som kan ligga på soffan i en vecka är en svår kombination. En pudel kan du ju träna passivitet med och dessutom underhålla med aktiveringspussel och leksaker som den får pilla med själv om du inte orkar just då.
 
Nej, en löwchen fäller inte :)

Till TS: Jag tänker på pudel, löwchen eller någon av de andra bichonerna. Löwchen är väl den piggaste som jag förstått det och min hängde med på allt möjligt från cykel och ridturer, lydnad och spår men hade heller inga problem med att mysa på soffan i en vecka. Vet iaf en löwchen som tävlar bruks och de har absolut en viss uthållighet. Men, man måste ju såklart träna på det också. Öka kriterierna och uthålligheten.

Däremot är det en ras som vill vara nära och man får vara beredd på att den inte kommer vilja vara ensam mycket. Tränar man tidigt kan de mycket väl vara själva en stund. Men det är inget de direkt uppskattar skulle jag säga.

I gengäld är de dock otroligt lätta att ha med sig överallt :D

Min var i övrigt trygg. Skott, fyrverkerier, folk, barn, andra hundar, åka buss och tåg osv. Allt togs med ro och trygghet.
Vad bra att de inte fäller! Inte ens när de är långhåriga eller i utställningspäls? :)
 
Jag upplever bedlisarna som ganska ojämna träningsmässigt, en del är väldigt intresserade men några är det inte. Uthålliga har jag dock inte mött en enda som är 🙈😅
Den som jag passat mycket var den osmartaste, dummaste hund jag träffat och att träna mer än sitt gick inte. Helt ointresserad. Som liten hade han tydligen varit en pain in the ass - bitit hemmets invånare i hälarna var de än gick och drog satan i kopplet. Som vuxen var han mer ”avtrubbad vinthund” än terrier. Ingen jakt i just honom.
 
Det är ju just den biten som är svår, de som generellt är mest motiverade att träna och jobba hårt är ju också de som generellt kräver aktivering i större utsträckning. Speciellt när det gäller såna tålamodskrävande saker som kantarellsök och liknande, de raser som gärna tar en vecka på soffan är ju också ofta de som ger upp om det krävs mycket för att nå belöningen.

Du är ju dock på helt rätt spår när du har aktivitetsbehovet som grund, så får man ju bygga det därifrån. Kravet att hunden inte får fälla begränsar ju dock utbudet rejält. Om det är viktigt så tror jag att det är pudel och bichon som passar bäst in på dina krav, för det är hundar som gärna hänger med på saker och är aktiva utan att kräva en massa aktivering. Dock är det ju bra att också kolla efter uppfödare som fokuserar mot det aktiva, och inte enbart utställning och rena "soffpotatisar".
Ja kravet att hunden inte får fälla är för att jag antagligen är allergisk mot både hund och damm. Så tyvärr så är inte det ett av kraven som jag är villig att tumma på.
@SiZo jag tänker att du har ganska många krav eller önskemål som krockar lite med varandra, exempelvis både lätt-tränad och icke-krävande. Ofta går det lite hand i hand. Jag tänker löwchen eller nån bichon-variant, eller varför inte pappis? Så länge grundnivån på fysisk nivå är rimlig (alla hundar behöver ju vettig motion) så tror jag att dessa raser klarar en slö vecka utan särskilt mycket stimulans väldigt bra. Jag har träffat ett gäng himla trevliga pappisar, en del har närmast varit lite arbetsnarkomaner, så jag tänker att du ska vara nogrann med att hitta rätt kennel med avelsmål som stämmer med din idé om hundägande.
Ja egentligen så tror jag att det är en pappis jag vill ha. Som passar mig bäst. Men de faller ju på att de fäller tyvärr.

Det bästa hade ju varit en vuxen omplacering så att man redan visste hur den var. Men det är ju inte så lätt att hitta i den kategorin som jag letar, liten, fäller inte = oftast skitsöt...

Hade det varit lätt att hitta rasen jag söker så hade jag inte startat tråden ;) Då hade jag redan hittat den!
 
Ja kravet att hunden inte får fälla är för att jag antagligen är allergisk mot både hund och damm. Så tyvärr så är inte det ett av kraven som jag är villig att tumma på.

Ja egentligen så tror jag att det är en pappis jag vill ha. Som passar mig bäst. Men de faller ju på att de fäller tyvärr.

Det bästa hade ju varit en vuxen omplacering så att man redan visste hur den var. Men det är ju inte så lätt att hitta i den kategorin som jag letar, liten, fäller inte = oftast skitsöt...

Hade det varit lätt att hitta rasen jag söker så hade jag inte startat tråden ;) Då hade jag redan hittat den!

Att en hundras inte fäller betyder inte att du per automatik tål hunden. Det beror på vad man reagerar på.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 847
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 494
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp