Bukefalos 28 år!

Hur tränar Du din distanshäst?

C

CeciliaW

Ja, frågan säger väl allt... hur tränar du för att hålla din distanshäst i god kondition? Har du ett särskilt schema du följer? Vore intressant att höra olika varianter.
 
Sv: Hur tränar Du din distanshäst?

Lite trist att du inte får några svar, jag är nämligen också intresserd av detta och tänkt ställa nån liknande fråga.
:(
 
Sv: Hur tränar Du din distanshäst?

Gå in på www.nerikesdistansryttare.org Titta under Distansridning och under Träna och tävla sedan, så ser du lite jag har skrivit om hur jag tränar. Fast det behövs nog uppdateras.

Nedan kan du se hur jag håller på och tränar ny häst (vuxen häst som gått som ridhäst ca. 5 dagar i veckan i många år) som jag skall starta en 5 mils tävling i september. Då är de fyra passen ett minimum i veckan. Rider alltså oftast fler ggr.

Hälsning Maja

Träningsplan


T5x2 trav fem minuter, skritt fem minuter. Upprepas x2. Ej avskrittn, uppvärmn.inkl.
T15x5 trav 15 minuter, skritt fem minuter. Upprepas x5. Ej avskrittn, uppvärmn.inkl
TG15 2x5 trav 15 min. galopp 3 min., skritt 5 min. x 5. Ej avskrittn, uppvärmn.inkl
P Promenadridning – mest bara nöjes, lugnt och behagligt.
PG Med galoppbus
R Ridbanaträning – dressyr eller hopp, gärna för tränare
BU Promenadridning men man letar upp ställen där man kan backträna: gärna brant klättring i skritt och träna svårt Underlag som över stock och sten. 1-2 h totalt
I Galoppintervaller
D Distan – 3 mil i ett tempo på ca. 10 km/h
D+ 4-5 mil över 10 tempo
P+5 km 5 km i trav + promenadridning

Vk dag 1 dag 2 dag 3 dag 4
28 hämta hem 45 min provred T5x3 P+5km
29 P Rhopp BU 2 milT10
30 T5x3+G R T5x3 KMDistans
31 vila R T5x5 Rhopp
32 T5 2x3 R T10x4 Rhopp
33 P+10km R hopp T10x5 BU
34 T5 2x4 R T5x3 D
35 BU Rhopp T5x6 P
36 T10 2x4 R T15x6 BU
37 P+10km Rhopp TG15 2x4 P
38 P T5x3+G skritt D+Sydnärkeritten
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur tränar Du din distanshäst?

Stopek skrev:
Gå in på www.nerikesdistansryttare.org Titta under Distansridning och under Träna och tävla sedan, så ser du lite jag har skrivit om hur jag tränar.
Det har jag läst, skrivit ut och har nu som kvällsläsning och "bibel" för att lära mig mer om distansritt. Tackar ödmjukast - det är enormt bra information!! Du funderar inte på att skriva en bok om distansritt? :angel: :)
 
Sv: Hur tränar Du din distanshäst?

CeciliaW skrev:
Det har jag läst, skrivit ut och har nu som kvällsläsning och "bibel" för att lära mig mer om distansritt. Tackar ödmjukast - det är enormt bra information!! Du funderar inte på att skriva en bok om distansritt? :angel: :)

Ohh...det behövs absolut inte. Köp Elisabeth Hjortvids bok "Naturen som ridhus" så får det bli din nya bibel.

Vad som är kul är när många berättar hur det tränar, för det finns inte EN sanning. Så fler får gärna berätta. Det är uppskattat.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur tränar Du din distanshäst?

Stopek skrev:
Ohh...det behövs absolut inte. Köp Elisabeth Hjortvids bok "Naturen som ridhus" så får det bli din nya bibel.
Tack för tipset! Men - vet du var jag kan få tag i den? Den fanns inte på Adlibris...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur tränar Du din distanshäst?

Jag brukar ha ett schema att följa. Börjar baklänges med den första tävlingen jag tänkt rida och skriver sedan schemat efter det.
Schemat innehåller först skritt, sedan travintervaller och så småningom galoppintervaller. Varannan helg en långritt som blir längre och snabbare med tiden.
Vi rider även på ridbana och försöker variera terrängen vi rider i. Rider ca 4 dagar/vecka.
När hästen väl är uppe i kondis behövs det inte så mycket träning för att de ska hålla sig på samma nivå. Ryttaren behöver mer ridning än vad hästen behöver.
// Linda
 
Sv: Hur tränar Du din distanshäst?

Jag för dagbok över våra hästar det har jag gjort under alla år vilket är ett utmärkt
sett att kunna blicka över träningen.varanandagsridning försöker jag hålla så dem
går ca 4 dagar i veckan. TRÄNINGEN ÄR VARIERANDE HOPPNING DRESSYR OCH
BLANDAD TERÄNG I SKOGEN OCH PÅ VARIERANDE UNDERLAG.TÄVLINGARNA FÖRSÖKER
JAG HÅLLA EN MÅNAD I MELLAN, KORTARE STRÄCKOR 2 -3 VECKOR.
MVH ANNE
 
Sv: Hur tränar Du din distanshäst?

mahlmt skrev:
Jag brukar ha ett schema att följa. Börjar baklänges med den första tävlingen jag tänkt rida och skriver sedan schemat efter det.
Schemat innehåller först skritt, sedan travintervaller och så småningom galoppintervaller. Varannan helg en långritt som blir längre och snabbare med tiden.
Vi rider även på ridbana och försöker variera terrängen vi rider i. Rider ca 4 dagar/vecka.
När hästen väl är uppe i kondis behövs det inte så mycket träning för att de ska hålla sig på samma nivå. Ryttaren behöver mer ridning än vad hästen behöver.
// Linda

Jag börjar fundera över om det är så lämpligt att rida mindre på en häst som är i toppkondition. Kanske är det just då som hästen verkligen behöver sin regelbundna, nästan dagliga motion för att inte riskera problem som korsförlamning och liknade. Vad tror ni andra?

Hälsning Maja
 
Sv: Hur tränar Du din distanshäst?

Jag rider hästen mellan tävlingarna men "konditionträning" blir det inte så mycket av. Det är mest för att hålla igång ridbarheten, lydnaden och mjukheten. Vi tränar kanske på speciella saker som kommer på nästa tävling tex rida lite fortare på små skogsstigar.
Man ska ju helt klart inte låta hästen stå utan arbete och sen rida på som f_n.
// Linda
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 030
Senast: escodobe
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Myrten
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 311
Senast: Mineur
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp