Bukefalos 28 år!

Hur transporterar ni era kissar?

snurpe

Trådstartare
Jag har ju tre kissar sedan ett tag tillbaka. När man hade två gick det ju att ha två mindre burar. Visserligen fick jag ont i hela skulderbladen av att bära på dem, men det gick. Nu är de tre och man är så beroende av andra eftersom två händer är några för få för tre burar ;)

Jag har då kommit på att jag ska få tag i en billig gammal barnvagn och göra om den till katttransport :) På den undre varuhyllan är det på många modeller gott om plats för en stor bur. Jag såg att Gulliver hade en modell på 38x40x61 och Atlas en på 60x40x39. Har inte mätt upp hur stort det är i praktiken men tanken är att ha två katter tillsammans där (mina två kullsyskon :)). Eventuellt behåller jag överdelen och har den tredje buren stående där uppe. Vad tror ni om det?

Vad tror ni kissarna tycker om att åka tillsammans? Tycker ni det är rimligt att ha två i deras största modell? Det är verkligen inga stora katter jag har iaf :)

Hur transporterar ni era?

/snurpe
 
Jag har mina bägge killar tillsammans i en stor bur när jag är ute och åker och det är inge problem alls. Enda problemet är att buren blir så fasansfullt tung!! :D
 
När man kommer till vetintaget på en utställning, så får man se alla möjliga olika versioner och metoder.
Det vanligaste är väl nått liknande väskvagn, ser ut som en väldigt enkel form av säckvagn.

Mina åker aldrig alla 3 samtidigt och Fia åker alltid lös :smirk:. Men jag har en stor och en liten bur, den lilla använder jag på korta resor och den stora på lite längre eller när jag har kattungar.
Det går säkert jättebra med 2 i en stor bur, mina skulle aldrig klara det, men så har jag ragator också.

Jag tänkte bygga en liten vagn till min Gulliver, en träskiva med hjul. Gillar inte dom hjulen man kan köpa till, så jag tar nått större och sen nån rem eller nått.
 
Jag hoppas du är medveten om riskerna att ha katten lös? Inte bara risken att den ska komma under pedalerna, utan att om du krockar så är risken enorm att katten smiter ifall rutan går sönder och i sånna fall är det mycket sällan katten kommer tillrätta igen.
 
Vid en krock far troligen kattstackarn som en projektil tvärs igenom rutan. Förmodligen klarar den inte en sådan smäll så risken att den kommer lös är nog minimal. varför inte prova med en godkänd transportbox, finns i alla välsorterade djuraffärer. Spänn gärna fast boxen med bilbältet. Anser att det är lika viktigt att mina djur åker säkert som att mina barnbarn åker i bilstol.
 
Om man har dom farterna och katten så till ja.

Min huskatt sitter alltid i bakrutan, men hon har sele och koppel på sig och jag fäster kopplet i selet. Enkelt och bra :) Men detta endast för att hon inte kan åka låda, annars hade hon fått göra det.
 
Jag har bara en katt och den transporterar jag i en väska som är gjord för att transportera djur i. Den är jättesmidig och har axelremmar så att man bär den som ryggsäck när man går till fots. Det sitter även öglor så att man kan sätta fast den med bilbälte - i alla fall ett sånt midjebälte, har inte riktigt listat ut om det går att få fast den i ett trepunktsbälte på ett bra sätt.
När man inte använder den så kan man med ett enkelt handgrepp ta loss det som gör att den håller formen och platta ihop den (... och putta in under sängen, precis som på tv-shop...)
Nackdelen är väl att den inte är sådär jättestor och att den gärna välter om man inte lutar den mot något när man ställer ner den på marken. Den blir ännu mer instabil om man öppnar stora öppningen helt och den kollapsar nästan helt om den välter då. Trots detta så är både jag och katten nöjda med denna smidiga lösning på transportproblemet och den har därför använts flitigt till utflykter mm.
 
har tre burar, två katter :D mina småtjejer åker i smama bur, såg till att köpa en som ska rymma minst två vuxna utan problem :banana:
 
Till lilla kissen har jag en vanlig plasttransportlåda/bur.
Till 6 kgs katten som jag helt enkelt inte orkar släpa runt på i en but har jag skaffat en roll-a-cat.

Det är en "väska" på stativ. Har två hjul så man kan rulla den efter sig som en "flygväska". Har även axelremmar (polstrade) så man kan bära den som ryggsäck.

Fungerar kanon. I bilen fäster jag bälte eller annan rem i stativet så sitter den säkert.
 
Dessutom är det ju stor risk att man blir träffad av lösa "saker" som kommer som projektiler vid en krock. Katter må vara mjuka och goa normalt, men att få en flera kilo tung sak farandes i nacken i en väldans fart är nog ingen hit.
 
I en vanlig transportbur. Jag har bara en till mina två katter.
Vi har nämnligen bara en kvarts-tjugo minuters promenad till veterinären så det blir inte så bökigt att göra separata besök vid tillfällen som vaccinationer.
 
3 kissar i varsin bur. Springer flera gånger om inte gubben är med.

Såg en sån där tuff ryggsäcksbur på stan idag. Den var gul/röd och hade Friskiesreklam tryckt. Katten satt där helt lugnt och gungade och kikade ut genom nätet medan husse promenerade :cool:
 
Har inköpt en alldeles ny stor bur till mina kissar, de får samåka :)
Har köpt en stor Gulliver bur då det är den enda man kan fästa med säkerhetsbältet så att den sitter på plats när man behöver bromsa hårt, typ på samma sätt man sätter fast barnstolar
Premiärtur blir nästa vecka till kattpensionat
 
hej! när vi ska till vet eller på utställning så är dom i transportbur. där dom kan röra sig så fritt man kan i en bur. men om du tycker det är jobbigt att bära alla transportburar kan du ju köpa en, hade jag bara kommit på vad dom hette :)
en sån som äldre tanter drar sin väska på efter sig. det funkar jättebra.
rekomenderar ju inte att ha dom löst som någon skrev. slutar med att du har den i håret när du kör bil och vipps så skadar du helt oskyldiga folk. :(
 
När jag hade tre katter så åkte tjejerna tillsammans i stora buren (En gulliver) och Chivas åkte själv i den mindre. Nu har jag ju inte Isis kvar, så nu får Sammi och Chivas trängas i den stora buren om vi åker någonstans. Sammi, som inte gillar att åka bil, är mycket lugnare om hon får dela bur, även om det blir lite trångt (Chivas väger ju dryga 6 kg) :D. Men de verkar inte misstycka... :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 821
Senast: Kaching
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 736
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 591
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 987
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp