Hur tror du det går i valet?

Jag tror att S blir största parti, men inte med särskilt stor marginal. Strax efter dem hakar M och SD på. MP, L, V & C kommer nog få likartat antal röster. KD vet jag inte alls hur det ska gå för, samma med Fi. Det vore kul om Fi kom in. Tror ni det blir mycket röster på "nya" partier som Medborgerlig Samling, Enhet eller AFS?
 
Jag tror att S blir största parti, men inte med särskilt stor marginal. Strax efter dem hakar M och SD på. MP, L, V & C kommer nog få likartat antal röster. KD vet jag inte alls hur det ska gå för, samma med Fi. Det vore kul om Fi kom in. Tror ni det blir mycket röster på "nya" partier som Medborgerlig Samling, Enhet eller AFS?
Jag tänker rösta på Enhet. De andra två vill jag inte ens ta orden i min mun.
 
Jag tänker rösta på Enhet. De andra två vill jag inte ens ta orden i min mun.
Sen tror jag inter det kommer bli mycket röster på Enhet. De har inga finansiärer eller gör så mycket väsen av sig. Det är ju ett par ideella personer som driver allt och flertalet gick in i väggen förra valrörelsen pga mycket jobb. Kan skriva i andra tråden varför jag gillar de.
 
Står man på de svagas sida röstarman ju knappast på SD.

Alltså jag håller med i vad du menar men generellt tror jag vi svenskar är ganska simpla.

Jag läste sd's valplattform här om veckan och jag håller med dom på alla utom 2 eller möjligtvis 3 punkter...

Och jag går själv under normen "en simpel svensk" som kollar upp det jag är intresserad av men lägger knappast timmar varje dag på att läsa forskning, statistik och gå igonom alla partiers politik grundligt. Läser de största medierna som kommer till mig idag men jag söker inte sånt som hände för 30-40 år sedan.

Jag är en simpel svensk
 
Alltså jag håller med i vad du menar men generellt tror jag vi svenskar är ganska simpla.

Jag läste sd's valplattform här om veckan och jag håller med dom på alla utom 2 eller möjligtvis 3 punkter...

Och jag går själv under normen "en simpel svensk" som kollar upp det jag är intresserad av men lägger knappast timmar varje dag på att läsa forskning, statistik och gå igonom alla partiers politik grundligt. Läser de största medierna som kommer till mig idag men jag söker inte sånt som hände för 30-40 år sedan.

Jag är en simpel svensk
Men vad du sa var ju ”Jag tror SD blir störst mest pga all offentlig mobbning de utsätts för. Svenska folket har alltid stått på de svagas sida.” Som om folk ”Åh vad alla dumma mot SD då måste jag rösta på dem”.

Om man röstar på SD hoppas jag sannerligen att man är intellektuellt förmögen nog att motivera sin röst bättre än så.
 
Men vad du sa var ju ”Jag tror SD blir störst mest pga all offentlig mobbning de utsätts för. Svenska folket har alltid stått på de svagas sida.” Som om folk ”Åh vad alla dumma mot SD då måste jag rösta på dem”.

Om man röstar på SD hoppas jag sannerligen att man är intellektuellt förmögen nog att motivera sin röst bättre än så.
Väldigt få verkar bry sig om vilket parti de faktiskt röstar på. Nog för att det finns de som sätter sig in i partiprogram, men många röstar på X för att det har de alltid gjort, eller liknande rent känslomässiga argument.
 
Väldigt få verkar bry sig om vilket parti de faktiskt röstar på. Nog för att det finns de som sätter sig in i partiprogram, men många röstar på X för att det har de alltid gjort, eller liknande rent känslomässiga argument.
Ja, fast just det är ju grunden i demokratin. Du ska kunna rösta utifrån vilken kunskap/åsikt/känsla som helst. Det jag vände mig mot var att folk skulle rösta på SD för att värnade om ett mobbat parti. Det tror - och hoppas - jag helt enkelt inte är särskilt vanligt.
 
Jag tror att förhandsresultatet är rätt rätt tippat.
S tror jag behåller sina stadiga 25%
V 9%
MP 6%
= 40%

M 19%
C 10%
L 5%
KD 4% (jag tror det kommer taktikröstas från M)
= 38%

SD 20%

Jag tror inte M söker SDs stöd om SD är ett större parti. Att SD skulle få mer inflytande pga sina 20% tycker jag är knäppt. Det är som att S skulle få påverka en Alliansregering för att de är stora? Antingen ingår man i blocket eller så är man i opposition.
 
Väldigt få verkar bry sig om vilket parti de faktiskt röstar på. Nog för att det finns de som sätter sig in i partiprogram, men många röstar på X för att det har de alltid gjort, eller liknande rent känslomässiga argument.

Många röstar för enskilda sakfrågor. De flesta är poulistiska (i ordets ursprungliga betydelse) i sitt urval av politik. Enkla kärnfrågor som tas upp med enkla manifest på valaffisher på stan kan avgöra hur en person röstar.
 
Är det verkligen "många"?

I min närhet är det nästan uteslutande ideologiska resonemang som gäller kring röstandet.
Ja, det är ju din empiriska erfarenhet.
Framförallt har just exemplet valaffisheren mobiliserande effekt för att dels engagera sig i att gå och rösta, men fångar upp osäkra väljare att vilja veta mer om vad att rösta på.
 
Jag tror att förhandsresultatet är rätt rätt tippat.
S tror jag behåller sina stadiga 25%
V 9%
MP 6%
= 40%

M 19%
C 10%
L 5%
KD 4% (jag tror det kommer taktikröstas från M)
= 38%

SD 20%

Jag tror inte M söker SDs stöd om SD är ett större parti. Att SD skulle få mer inflytande pga sina 20% tycker jag är knäppt. Det är som att S skulle få påverka en Alliansregering för att de är stora? Antingen ingår man i blocket eller så är man i opposition.
Raderat efter att ha läst med båda ögonen öppna.
 
Alltså jag håller med i vad du menar men generellt tror jag vi svenskar är ganska simpla.

Jag läste sd's valplattform här om veckan och jag håller med dom på alla utom 2 eller möjligtvis 3 punkter...

Och jag går själv under normen "en simpel svensk" som kollar upp det jag är intresserad av men lägger knappast timmar varje dag på att läsa forskning, statistik och gå igonom alla partiers politik grundligt. Läser de största medierna som kommer till mig idag men jag söker inte sånt som hände för 30-40 år sedan.

Jag är en simpel svensk

Som simpel svensk så kan du ju inte ha missat hur SDpolitiker uppfört sig. Och nej det är inte 40 år sedan. Det är det här det DU kallar det simpla folket röstar på. Rasister.
Citat från Wiki;
"Några dagar före valet 2010 publicerade Soran Ismail filmsnuttar på Youtube på sverigedemokraterna Erik Almqvist, Kent Ekeroth och Christian Westling under ett verbalt bråk med bland andra komikern. Sverigedemokraterna var vid tidpunkten för bråket ännu inte ett riksdagsparti.[5] Sverigedemokraterna menade att det var de själva som blivit hotade av komikern och hans vänner och att det mesta av Soran Ismails kommentarer till filmen var rena lögner, och de fick stöd av partiledningen. Bland annat visade Sverigedemokraterna en motfilm som var tagen med Kent Ekeroths kamera som stöd till sin version.[6][7]

I november 2012 följde kvällstidningen Expressen upp bråket med Ismail, och kunde visa oredigerade filmklipp ur Kent Ekeroths mobiltelefon från händelsen, där det avslöjades att Erik Almqvist bland annat sagt att Ismail "beter sig som en babbe", är svenskfientlig och inte hör hemma i Sverige, att han argumenterar "som en liten fitta" och att Sverige är "mitt land, inte ditt". Han kallade även en ung kvinna för "lilla hora" och en annan man (den berusade mannen) för "blatte-lover".[8][9][10]

Filmklippen visar hur en ung kvinna blir knuffad in i sidan på en bil av Kent Ekeroth när hon försökt stoppa honom från att filma henne. ”Jag gör vad fan jag vill. Fattar du? Backa!” sa Ekeroth till kvinnan.[11]

De sverigedemokratiska politikerna hamnar i bråk med en redlöst berusad kille. Killen backar medan SD-politikerna knuffar och slår mot honom. Almqvist håller höjda knutna nävar och slår mot mannens hand som gör att han tappar sin ölburk. När mannen böjer sig ner för att plocka upp burken, gör Almqvist ett utfall med sparkar mot mannen. Under hela sekvensen backar mannen och Ekeroth skriker om att mannen försökt ta hans mobiltelefon. Westling fortsätter att gå mot mannen och vid flera tillfällen är hans händer i huvudhöjd med mannens. Westling säger upprepade gånger med aggressiv ton till mannen att han ska backa. Han knuffar också mannen och säger "Lär dig prata svenska. Prata svenska för fan." Westling utbrister efter tumultet "Vad är det för fel på folk i det här jävla landet?" Kent Ekeroth svarar skrattande "Ey, med vår politik blir det inga fler såna."[1]

En ung kvinna reagerade på sverigedemokraternas uppträdande och frågade "Varför började du slå den där killen?" Westling svarar med att killen hade gått till attack. Ekeroth förklarar att killen hade försökt sno hans mobiltelefon. Hon ifrågasätter därefter varför de alla tre givit sig på den redlöst berusade mannen istället för att sköta det man mot man. Hon utbrister sedan "Driver ni med mig?! Insåg inte ni själva vad fan ni höll på att göra? Han backade!" Ekeroth kontrar med att hänvisa till att mannen hade försökt ta hans mobiltelefon. Något kvinnan inte godtar som förklaring till beteendet och konstaterar att hon och sverigedemokraterna uppfattat "två totalt olika situationer". Westling säger till kvinnan "Du och jag stod ju och snackade, du såg ju inte ens...". Hon vidhåller att hon såg dem tre på gatan när de gav sig på mannen.[1]

Erik Almqvist tröttnar på henne och säger "Men skit i den här lilla horan. Skit i henne nu." och de tre börjar gå. "Vi ska åt det här hållet. Här är han" säger Almqvist, och de tre ger sig på den berusade mannen igen. När de går vidare säger Westling till mannen "Hurru, bete dig som en svensk". Mannen håller händerna rakt upp i luften och säger "Jag beter mig, jag står så här. Rör mig inte." och frågar "Vad betyder det här?" upprepade gånger. Ekeroth replikerar med "Det betyder att du är aggressiv." Samtidigt viskar Almqvist något till mannen som svarar frågande "Babbe? Babbe?" Almkvist höjer händerna igen till beredskap för slagsmål varpå mannen säger "Jag har inte gjort dig... Varför är du nojig?" Almqivst försöker sänka mannens händer som fortfarande hålls rakt upp i luften, vilket inte uppskattas av mannen som säger "Ta inte i mig!" När sammandrabbningen närmar sig sitt slut upprepar Westling återigen uppmaningen att han ska lära sig prata svenska. En annan man dyker upp och vill ta med den berusade mannen bort från SD-politikerna. Då smyger Almqvist fram bakifrån och viskar framåtböjt "Blatte lover" till mannen som återigen backar. Politikerna skrattar och lämnar platsen.[1]

När sammandrabbningen upphört, yttrar Almqvist "Det är så roligt att göra så där bara för att jävlas" följt av skratt mellan Almqvist, Westling och Ekeroth. Senare, när de tre sverigedemokraterna är helt ensamma, beväpnar de sig med järnrör från en byggnadsställning och börjar återvända till platsen där den berusade mannen de tidigare bråkade med befinner sig. Kent Ekeroth säger i videon "Alltså, vi vill inte göra någonting, vi försvarar oss. Vi försvarar oss". I bild syns hur Almqvist går först följd av Westling, båda beväpnade med järnrör, även Ekeroth håller ett i handen. Men de blir avbrutna när de hör sirener, "Det är snuten, va?" säger Westling, och bekräftas av Almqvist. "Fan vad bra. Vänta vi kollar" säger Westling. De släpper järnrören och börjar springa och Ekeroth skrattar för att se vad som händer med den berusade mannen. Sedan återvänder de, och när de ser att polisen tagit hand om mannen de bråkat med, går de fram till poliserna och ljuger om att mannen skulle ha hotat dem och att det hade varit obehagligt för dem. Erik Almqvist tillbakavisade först anklagelserna om lögn, men erkände efter det att filmklippen hade offentliggjorts.[1][2][4][12]

Till sitt försvar har SD och Erik Almqvist tagit upp att Ismail innan hade kallat dem bland annat "riksmongon" och att mannen de bråkade med uppgav sig tillhöra det kriminella gänget Original gangsters.[13][14]

I ett senare offentliggjort klipp framgår det dock att Erik Almqvist inte alls trott på mannens påstående om att han var med i ett gäng, och efter att ha pratat med polisen om bråket, säger han att "det funkar alltid att vara ögontjänare" när de går därifrån.[3] SD har också kritiserat att Expressen "klippt och klistrat" och inte vill visa allt filmat material,[15] något som kvällstidningen senare gjorde, vilket visade att händelseförloppet inte var förvrängt."
 
S blir väl störst tror jag, sedan M och sedan SD

Tror KD kommer precis kommer klara sig över strecket. Men mig gör det inget om de åker ur! Vad tillför dom i dagens samhälle? Kan inte komma på en enda sak faktiskt.

Tror V kommer gå framåt i detta valet , kanske även tyvärr MP

Skulle vilja se en blocköverskridande konstellation mkt hellre än att S ska regera med V och MP. Lite synd tycker jag faktiskt om S

Tror på regeringsskifte !
 

Liknande trådar

Samhälle Idag är en ödesdag för Liberalerna. De ska ta ställning till om de ska kliva över gränsen och göra det möjligt att samarbeta med SD, och...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 304
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Samhälle Så har då val'resultatet' kommit, eller iallafall nästan . Som var tydligt redan innan valet så blir landet ännu svårare att regera...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
113 551
Senast: LenaH
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 019
Senast: LenaH
·
Äldre .. vad tycker du om det? Nu uppmanas rödgröna att taktikrösta så att F! kommer in i riksdagen. Samtidigt uppmanas F! sympatisörer att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 088
Senast: enhorning
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp