Hur tror du det går i valet?

Jag gissar att S, SD, M alla hamnar runt 20% och i den storleksordningen. C runt 10%, V och L runt 8%, KD och MP båda runt 4% med risk att åka ur. Alliansen gör ett sista (?) försök att regera tillsammans om inte S sträcker ut handen till V vilket nog är ganska möjligt. Man väljer att byta "stopp för vinster i välfärden" mot V-stöd.
 
Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%? Kommer S ha en chans att bli största parti? Försvinner Liberalerna ur riksdagen? Kommer F! göra ett kometval?

Jag tror mer och mer att det blir ett regeringsskifte, att KD och/eller L försvinner och därmed kommer M bli tvungna att samarbeta med SD, alliansen blir ett minne blott och C lägger sig i opposition med de rödgröna.
Jag tror att SD kommer få över 20%, S kommer bli nedröstade och det blir regeringsbyte. SD eller M kommer bli största parti
 
kommer att bli ett otäckt resultat, tillbaka till 1930-talets tyskland
hoppas att S+C+L kan göra något tillsammans och att MP+KD försvinner
FI är i min värld fiende och ett ickeparti
 
Det jag är lite rädd för är att det ska försöka åstadkommas något kryphål, att man gör någon flummig överenskommelse som gör att båda sidor kan säga till sina väljare att de både har gjort överenskommelse men ändå inte samarbetar typ. Men Annie Lööf tror jag faktiskt kommer hålla sitt ord, jag tror hon genuint menar att hon inte kan tänka sig att ge utrymme åt SD. Det är inte en representant för ett politiskt parti som säger det, det är hon. Och hon är alldeles för populär för att bytas ut som partiledare, oavsett om det finns någon grupp in om C som skulle kunna tänka sig att ta stöd av SD.

Jämfört med M där det finns en stor grupp inom partiet som vill samarbeta med SD så är det också större risk att en partiledare som inte vill det får den gruppen emot sig, och får det svårt internt. (Jag är faktiskt inte så övertygad om att Anna Kindberg Batra själv var så villig att öppna mot SD utan tror nog det kan vara så att hon gav efter - som företrädare för partiet, och inte som sig själv - för starka röster inom partiet. Och mitt cyniska jag tror att vissa grupper som inte gillade öppningen mot SD, tystnade och lät det hända för att de visste att frågan skulle fälla henne till slut).

Jan Björklund är jag mer osäker på än Annie Lööf, han drar oftast över frågan ganska snabbt vilket antingen betyder att det verkligen inte finns i hans värld och därmed inget att diskutera, eller att han inte har så stark egen uppfattning och därför inte vill stanna vid frågan. Jag hoppas på det förstnämnda. Och i det partiet finns det starka krafter för att inte öppna för SD, så det vore i så fall internt självmord för honom, förutom att det skadar partiet.
Ditt resonemang bygger till en del på att partiledare och parti inte är av samma åsikt?

Jag har ju ingen aning om hur de funkar i andra organisationer men i min egen så är politiska överväganden inte ledarens personliga åsikt. Ställningstaganden formas av organisationen och framförs av ledaren.
 
Ditt resonemang bygger till en del på att partiledare och parti inte är av samma åsikt?

Jag har ju ingen aning om hur de funkar i andra organisationer men i min egen så är politiska överväganden inte ledarens personliga åsikt. Ställningstaganden formas av organisationen och framförs av ledaren.

Ja precis, partiledaren håller inte nödvändigtvis personligen med om exakt allt det som framförs eftersom det är partiets åsikter. Så är det nog i grunden i de flesta åsiktsbundna organisationer, med lite variationer beroende på etablering och personer. Förstod inte om din fråga var att jag skulle förtydliga eller att du inte höll med mig? Jag tycker vi verkar tycka lika. :)

Jag tänker mig dock att det är lättare att övertyga andra om det man själv håller med om, även om det förstås också tillhör partiledaryrket att kunna framföra allt på ett trovärdigt sätt. Just när det gäller värderingar, exempelvis som i att ge maktutrymme till ett parti av den typ som SD, så är det extra fördelaktigt att själv personligen hålla med för att lyckas med att kännas trovärdig.
 
Hoppas på S+C+Mp+V eller L ihop, mest sannolikt L. SD för sig själva. Man kan ju drömma. Mp vill jag verkligen ska få vara över 4%. F! Också. Men så blir det nog inte.

Hoppas också på en tydlig egen politik som inte hamnar i flyktingfrågor. Typ; nu tar vi över snacket.
 
Mina drömmar
I riksdagsvalet backar SD och Alliansen går fram - gärna med tydliga framgångssiffror för C.
Lanstingsvalet för gärna gå bra för C och för övriga allianspartier. Vi har några partier i landstinget som inte tillför något. Må de krympa och tyna bort.

Kommunalt vill vi ha betalt för det jättejobb vi gjort med kampanjande och dörrknackning.
Det har varit en tydlig skillnad mot tidigare val! Fler har varitintressseerade av att ta emot material och dörrknackingen har enligt rapport varit väldigt trevlig. Förra gången saknades det 11 röster för en ytterligare plats i fullmäktige. Hoppas vi tar de rösterna i år. Minst.
 
"Vi står oavsett vilket inför ett kaos som svensk politik inte skådat på många decennier. Valdagen kommer bli sorglig, hur det än går, med alla i minoritet, kohandel i natten, vallöften som bryts, och till slut står det någon stackare på en scen med en bukett blommor i famnen, och med ett enastående uselt utgångsläge ska hen baxa det här landet fyra år framöver. Nu är chanserna till game changers förbi. Det spelar egentligen ingen roll vad någon säger eller gör. I förrgår avslöjade Expressens David Baas tillsammans med tidningen Expo att flera av SD:s valbara kandidater har hyllat Adolf Hitler, förnedrat Förintelsens offer och spridit antisemitiska konspirationsteorier. Nazismen lever alltså kvar i partiet."
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/svts-duell-visar-hur-dumma-vi-ar/
 

Så nyfiken på varför du postar detta i sammanhanget ? Gissar som någon slags motpol till den tidigare artikeln, eller ?

@vallhund nu är ju just Schulman kanske inte den jag skulle vilja använda som illustration på något läge i sig, det är rätt som oftast väldigt vinklat och melodramatiskt.

Det vore SÅ intressant att någon gång få höra din egen röst i diskussioner på buke vad du själv tycker och hur du resonerar !
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Idag är en ödesdag för Liberalerna. De ska ta ställning till om de ska kliva över gränsen och göra det möjligt att samarbeta med SD, och...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 304
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Samhälle Så har då val'resultatet' kommit, eller iallafall nästan . Som var tydligt redan innan valet så blir landet ännu svårare att regera...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
113 519
Senast: LenaH
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
24 984
Senast: LenaH
·
Äldre .. vad tycker du om det? Nu uppmanas rödgröna att taktikrösta så att F! kommer in i riksdagen. Samtidigt uppmanas F! sympatisörer att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 088
Senast: enhorning
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp