Hur tror du det går i valet?

S blir väl störst tror jag, sedan M och sedan SD

Tror KD kommer precis kommer klara sig över strecket. Men mig gör det inget om de åker ur! Vad tillför dom i dagens samhälle? Kan inte komma på en enda sak faktiskt.

Tror V kommer gå framåt i detta valet , kanske även tyvärr MP

Skulle vilja se en blocköverskridande konstellation mkt hellre än att S ska regera med V och MP. Lite synd tycker jag faktiskt om S

Tror på regeringsskifte !
Skulle också helst se en blocköverskridande koalition, men det tror jag tyvärr inte kommer hända.

Jag tror Moderaterna hellre tar stöd av SD än låter S fortsätta i regering en mandatperiod till. Så min gissning är borgerlig regering som stöttas av SD i utbyte mot att de driver en mer främlingsfientlig politik. Och att C och L visserligen tycker att det är fullständigt mot deras principer på alla plan, men i praktiken går med på det för att inte orsaka regeringskris.

Värsta scenariot är att SD bildar regering tillsammans med M, med Jimmie Åkesson som statsminister. Jag vill ju ändå hoppas och tro att det inte blir så, men så tänkte ju amerikanarna inför presidentvalet 2016 också.
 
Jag tror Moderaterna hellre tar stöd av SD än låter S fortsätta i regering en mandatperiod till. Så min gissning är borgerlig regering som stöttas av SD i utbyte mot att de driver en mer främlingsfientlig politik. Och att C och L visserligen tycker att det är fullständigt mot deras principer på alla plan, men i praktiken går med på det för att inte orsaka regeringskris.

Jag tror precis så som du nämnt i detta stycke!
 
Fast det tror jag inte. Många röstar på SD för att dom vill reglera invandringen inte för att dom tycker dom är främlingsfientliga. Nej serru, hade dom tyckt det hade dom aldrig röstat där.

Det där är lite lustigt. Invndringen är reglerad, den är betydligt mycket hårdare än 2015. De flesta partier anser att permanenta uppehållstillstånd inte ska ges. Asylinvandringens prognos är 20 000 per år.

Jag fattar inte riktigt vad de vill reglera. Arbetskraftsinvandringen? Eller vill folk att vi ska ångra uppehållstillstånd?
 
Skulle också helst se en blocköverskridande koalition, men det tror jag tyvärr inte kommer hända.

Jag tror Moderaterna hellre tar stöd av SD än låter S fortsätta i regering en mandatperiod till. Så min gissning är borgerlig regering som stöttas av SD i utbyte mot att de driver en mer främlingsfientlig politik. Och att C och L visserligen tycker att det är fullständigt mot deras principer på alla plan, men i praktiken går med på det för att inte orsaka regeringskris.

Värsta scenariot är att SD bildar regering tillsammans med M, med Jimmie Åkesson som statsminister. Jag vill ju ändå hoppas och tro att det inte blir så, men så tänkte ju amerikanarna inför presidentvalet 2016 också.

Gör de det är L och C körda i nästa val. De växer ju pga sin liberalism. Jag har väldigt svårt att se Lööf och Björklund regera med Åkesson.
 
Gör de det är L och C körda i nästa val. De växer ju pga sin liberalism. Jag har väldigt svårt att se Lööf och Björklund regera med Åkesson.

Igår tog dom upp på TV4, lyssnade inte jättenoga så kan ha fel här. Men dom pratade om en moderat Enpartiregering, då behöver dom aldrig förhandla med SD. Det gör M själva.
 
Jag tror det blir samma regering som idag, men ännu svagare och med mindre väljarstöd än idag.

Hoppas dock på blocköverskridande politik där de regeringsbärande partierna S och M kan samarbeta på ett eller annat vis. Inser ju dock problemet med det, att opposionen blir partierna på kanterna som kommer växa.
 
Jag tror att S blir största parti. Sedan M och därefter SD.

Hur samarbetet kommer se ut är väldigt svårt att sia om. Inte för att det är helt öppet om "vem som tar vem", utan för att det kan hänga på marginalerna, och riskerar att bli ett låst läge om det inte blir en tydlig majoritet bland villiga samarbetspartners. Känns som att en hel del hänger på hur många av de konservativa väljarna som vågar rösta på KD.

Att C och L ska sitta i en regering som samarbetar med SD ser jag inte som särskilt sannolikt, partierna har känts stabila på den punkten länge nu och det skulle kosta dem för mycket. Att Ulf Kristersson inte vill det kan jag nog tro på i dagsläget, men han har ännu inte prövats särskilt hårt på den punkten då han är relativ ny som partiledare. Och framför allt så tror jag att en hel del medlemmar skulle trycka på för ett samarbete om den dörren står öppen till regeringsposition, och då är frågan om han står pall eller antiken viker sig alternativt byts ut.

Så om S inte blir alltför stora jämfört med blocket C-L-MP (för då kan nog C och L bli skeptiska) så tror jag att den kombinationen kan ha en chans, om alternativet att regera i forna Alliansen inte längre finns, så det blir min första gissning. Men M-C-L(-KD) kan förstås också våga köra på en minoritetsregering och förlita sig på att SD oftast stödjer dem, bara de lyckas få igenom budet och statsminister, så det blir min andra gissning.

Känns som att allt kan hända :nailbiting: Spännande, men tyvärr inte på ett bra sätt. Mest är jag bara bedrövad över vart vårt samhälle är på väg och vart framtidshoppet och värnandet om människovärdet tog vägen...:(
 
Jag tror att det blir väldigt besvärligt för att jag gissar att Alliansen slutar på runt 30-35%, rödgröna lika mycket och SD 25-30% så det blir tre ungefär jämnstora block. Tror också att många kommer att rösta på SD som inte går ut med det innan valet. Det blir ett missnöjesval.
 
Gör de det är L och C körda i nästa val. De växer ju pga sin liberalism. Jag har väldigt svårt att se Lööf och Björklund regera med Åkesson.
Absolut, det tror jag också. L och C kommer tappa väljare på det, men jag tror M kör över dem. Jag tror inte SD kommer sitta i en alliansregering, jag tror de kommer regera med stöd av SD.
 
Der intressanta är att överallt jag läser räknar man med att S och V ingår i samma regering. Trots att det inte varit så sista 4 åren.
 
Absolut, det tror jag också. L och C kommer tappa väljare på det, men jag tror M kör över dem. Jag tror inte SD kommer sitta i en alliansregering, jag tror de kommer regera med stöd av SD.

Det jag är lite rädd för är att det ska försöka åstadkommas något kryphål, att man gör någon flummig överenskommelse som gör att båda sidor kan säga till sina väljare att de både har gjort överenskommelse men ändå inte samarbetar typ. Men Annie Lööf tror jag faktiskt kommer hålla sitt ord, jag tror hon genuint menar att hon inte kan tänka sig att ge utrymme åt SD. Det är inte en representant för ett politiskt parti som säger det, det är hon. Och hon är alldeles för populär för att bytas ut som partiledare, oavsett om det finns någon grupp in om C som skulle kunna tänka sig att ta stöd av SD.

Jämfört med M där det finns en stor grupp inom partiet som vill samarbeta med SD så är det också större risk att en partiledare som inte vill det får den gruppen emot sig, och får det svårt internt. (Jag är faktiskt inte så övertygad om att Anna Kindberg Batra själv var så villig att öppna mot SD utan tror nog det kan vara så att hon gav efter - som företrädare för partiet, och inte som sig själv - för starka röster inom partiet. Och mitt cyniska jag tror att vissa grupper som inte gillade öppningen mot SD, tystnade och lät det hända för att de visste att frågan skulle fälla henne till slut).

Jan Björklund är jag mer osäker på än Annie Lööf, han drar oftast över frågan ganska snabbt vilket antingen betyder att det verkligen inte finns i hans värld och därmed inget att diskutera, eller att han inte har så stark egen uppfattning och därför inte vill stanna vid frågan. Jag hoppas på det förstnämnda. Och i det partiet finns det starka krafter för att inte öppna för SD, så det vore i så fall internt självmord för honom, förutom att det skadar partiet.
 
Der intressanta är att överallt jag läser räknar man med att S och V ingår i samma regering. Trots att det inte varit så sista 4 åren.

Jag ser inte det överallt? Inte att de ska regera tillsammans, däremot räknar väl de flesta med att de kan tänka sig att prata med varandra och eventuellt förhandla om vissa förslag utan ett regeringssamarbete.

Resultatet från opinionsundersökningar presenteras ofta i olika block, och då tillhör ju V oftast ett block V+S+MP men om resultatet ska grupperas på något sätt så är det ju naturligast att lägga dem tillsammans så, eftersom det är mycket troligare att de kommer stödja de partiernas förslag än att de skulle stödja ett förslag från Alliansen. Så det blir ju en förenkling av verkligheten, men ändå den naturligaste förenklingen.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag är en ödesdag för Liberalerna. De ska ta ställning till om de ska kliva över gränsen och göra det möjligt att samarbeta med SD, och...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 304
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Samhälle Så har då val'resultatet' kommit, eller iallafall nästan . Som var tydligt redan innan valet så blir landet ännu svårare att regera...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
113 530
Senast: LenaH
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 003
Senast: LenaH
·
Äldre .. vad tycker du om det? Nu uppmanas rödgröna att taktikrösta så att F! kommer in i riksdagen. Samtidigt uppmanas F! sympatisörer att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 088
Senast: enhorning
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp