Hur tung last i transport

malinsky

Trådstartare
Kollade på transport idag, och försäljaren sa att man får lägga på extra vikt iom att det är "levande djur" men transporterar (eller hur han nu sa)

Dessutom var det extra mkt för en dubbelboggie motför en enaxlad, 20% av någon vikt än 10 % för enaxlad

Någon som kan säga om det är rätt eller fel?

Sv: Hur tung last i transport

Låter helt snurrigt. Tillåtna släpvikter tar inte hänsyn till om det är levande eller "död" last.
Inte heller skiljer sig reglerna på vikter mellan enkel- eller boggieaxlat.

En vikt är en vikt och den är samma oavsett som det är något levande eller ej.
Tyvärr så verkar inte alls transportsäljare vara så pålästa.

En liknande förklaring har jag också hört av en H***a säljare. Tyvärr helt fel dock...

En boggie har oftast en högre tjänstevikt än en enaxlad transport. Tyvärr väger själva transporten också mer. Jag har hört att de enaxlade transporterna kommer att förbjudas inom några år, EU-regler och att det då endast kommer att finnas boggie på grund av stabiliteten.

Viktproblemet (om det handlar om att köra en häst) bygger ofta på att man med B-körkort inte får köra ett ekipage (bil + lastat släp)som väger mer än 3,5 ton.

Vi har haft boggie sedan -98. För sisådär 5 år sedan brukade en polis låna vår "finka" och en dag då han kom så kom vi på att språka om det här med vikt, då jag klagade över att vi inte kunde väga upp den och det innebar att vi enkom fick lasta en häst i lagligt vad gäller B kort.(Har bara bkort så uppvägning spelade kvitta)

Det han då sa till mig var följande: Vid en kontroll med vägning så drar man av 100 kg per hjul =alltså 400 kg sedan har man en feldifferens på 7% innan man räknar vikt och bötfäller. Alltså kan man ganska enkelt köra med 500 kg för mycket häst i släpet...
Om nu detta stämmer idag har jag ingen aning om. Janne har ingen häst längre och har inte pratat med honom på snart 2 år.

Om detta gäller fortfarande borde ju gå att ta reda på. Men kan tänka mig att de håller tyst om sådant här....

Gira :banana:

Det skulle jag INTE räkna med, inte heller Girasols "prutning" - i det fallet kan det hända att alla kontrollanter inte känner till "praxis" ;)

Här kan du läsa mera om vad du får dra:
http://www.vv.se/templates/page3____1221.aspx
http://www.vv.se/templates/page3____2839.aspx
(kolla också pdf:en "har du kopplat rätt").

Annars har Ume en bra förklaring; http://www.umeslap.se/ --> Att Välja Släp - och sen kollar du "hur tungt får jag dra" och "vad säger lagen".

PS vad är en dubbelboggie?!

Det skulle enl denna försäljaren vara en överrenskommelse mellan jordbruksverket, polisen och vägverket.

ingen som hört talas om detta?

haha:rofl: han försöker bara sälja och virra bort dig!

kollar du på helt nya transporter kan du ju ofta välja vad du vill ha för totalvikt(tjänstevikten+ last) på släpan själv så att du får ett godkänt ekipage tillsammans med bilen!

Men snälla. Om det var så, skulle ju lagen ändras. Det kan ju komma att bli ändrade vikter men det ser inte ut att bli förrän runt 2012.

Tänk efter; drar du för tungt och blir inblandad i en olycka, vad händer då? "Prutar" dom på vikten eller anser de att du redan gjort dig skyldig till brott genom att ekipaget inte var tänkt för den vikten? Och hur ställer sig då försäkringsbolaget?

Det är snarare ÄNNU viktigare att allt är korrekt med levande vikt som du inte kan lastsäkra - rör det sig bak så är det inte alltid så roligt.

Det som är gällande är att när de kontrollerar last så har de "avdrag" på ngn procent, kanske det var så försäljaren menade. Fast det stämmer INTE att det finns ett avtal mellan polisen, vägverket och jordbruksverket som denna försäljare sa.

Avdrag har ju också tex polisen när de kollar i fartkontroller, så det är väl kanske inte så konstigt egentligen.

Det blir inget köp hos den säljaren i alla fall, synnerligen oseriöst tycker jag. Dessutom när han hävdade att "alla poliser vet detta, men tydligen inte polisen i mitt distrikt.." Men så var det han som hade fel.

Men hur går det i släpjakten, efter vår långa diskussion om tjänstevikt, maxlast, tolkning av regbevis etc?

Hejsan hoppar in med en fråga här, hoppas det är okej? är Henra Couronne boggie -01 ett bra släp?

Men hur går det i släpjakten, efter vår långa diskussion om tjänstevikt, maxlast, tolkning av regbevis etc?

Har pratat i polisen nu i 3 olika distrikt pga den uppgift jag fick av säljaren, och alla jag pratade med blev så glada över att jag ifrågasatte och ville att det skulle bli "rätt". Polisen här fick jag direktnummret till och när jag hittar en transport jag är intresserad av så ska jag ringa och kolla med honom om han tror att det är "skälig" vikt med tanke på hästens vikt, vad bilen får dra och släpet. Han sa att viss övervikt var "okej" och han ville hjälpa mig att hitta en dräglig nivå med tanke på övrig packning som ska med osv. Säger trafikpolisen i länet ok till "helhetslösningen" så borde det vara okej :D

Hittar jag ingen "lätt" transport som jag kan köra min pållehäst i så tror jag att jag får börja leta enhästars.. eller "1 1/2" hästars för att vara på den säkra sidan. Jag har ju 2 pållar (1 1/2) men det har inte hänt hittills att jag har kört bägge, när det inträffar kan jag ju hyra kanske..

Ja, som du märker går funderingarna vidare.. lutar emot att jag renoverar mitt lilla skrälle och anv det tills jag hittar "the Transport" :D

Och DU ska ha ett stort tack för all hjälp!! :bow:

Tror Lovis har varit avgörande hjälp för flera här på buke - det närmar sig en stor insats! :) :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 127
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
15 136
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka