Hur tung vid inridning?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare jojjo150
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 065
J

jojjo150

Spelar det någon roll hur tung man är när man rider in hästen? Om det är en välväxt häst? Kan någon på 80 kg rida in ett halvblod eller måste det vara en lättare person?? :confused:

Sv: Hur tung vid inridning?

Balans, timing och skicklighet avgör din lämplighet inte din vikt. Är man dessutom lättviktig så kan det kanske hända att du är smidigare än en tungviktare och det är ju förstås en fördel. Jag skulle mycket hellre låte en smidig 80-kilos ryttare sitta in min häst än en spinkig klumpeduns.

Man sitter ju nte på hästen så långa stunder vid inridning. 80 kg på ett halvblod är inga problem. Det finns vuxna som rider in ponny.

Håller med föregående om att det är viktigare med smidighet och balans....

Hur skulle en normalbyggd manlig beridare annars klara det?

Jag tänkte nog om det bara var små lätta personer som red in hästarna... Men då är det inte så som tur är! Tack för svaren

Jag har själv funderat på det här med vikten inför inridning. Jag har en arab som ska sittas in till hösten. Jag ska ju försöka gå ner ett par kilo under sommaren så jag hoppas kunna hamna på 70-75 tills det är dags. Jag är inte klumpig och jag har bra balans så jag hoppas inte det är för tungt för honom.

Lägger till en fråga nu när jag endå dragit upp tråden.

Brukar ni som väger lite mer rida in era hästar själv eller låter ni någon lättare påbörja och bygga upp hästen först?

Kanske inte svar exakt på din fråga, men min tränare har en unghäst som är ca 175 cm i mankhöjd, men hon har lite klen rygg enligt honom. Därför brukar han låta en bekant till honom skritta och trava hästen en till två dagar i veckan. Denne bekant väger säkert minst 90-100 kg. Detta för att stärka ryggen på unghästen. Själv har jag inte någon erfarenhet av detta tyvärr.

Är ingen expert på unghästar.:angel:

Men om du har tömkört kanske till och mad kört och gått skogspromenader med hästen har den ju mer muskler än om den bara gått i hage. Då klarar den nog mera skulle jag tro. Men som sagt, en bra balans är det viktigaste.

Ja, det är ju det grundläggande arbetet vid hand som förbereder hästen för att ta vikt. Sen lägger man på en sadel, i mitt fall en westernsadel och sen kanske en tyngd på sadeln för att se reaktionen...men sen kliver jag på, försiktigt och med pall om hästen är stor...ger hästen tid att vänja sig vid vikten på sidan och sen på...jobbar från bägge sidor;)

Westernhästar är sällan stora, runt 150 cm, de rids in av vuxna karlar (inga små klenisar) och en 20 kg tung sadel. Jag skäms inte ett duggnär jag sätter mig på en unghäst trots mina nästan 80 kg.

Det har du rätt i.

Jag har känt mig så deppar pg.a detta med vikten. Det är många som tycker att man ska låta något lätt sitta in för att inte förstöra hästen.

Jag har svårt för att hitta någon som skulle ha tid att hjälpa mig med det och jag vill helt rida in honom själv från början så att säga.

Men då är det tvärtom mot vad jag hör runt omkring mig vad ni skriver här nu?

Jag har ridit in många hästar förut men då vägde jag 60 kg och hade inte en tanke på detta.

Hästen jag har nu är arbetad för att klara av påfrestningen så bra som är möjligt vid inridningen. Han är tömkörd, löshoppad och motioneras mycket i naturen för att bygga upp kroppen.

Jag rider in mina pållar själv, väger ca 54 kg utan sadel och rider därmed med en distanssadel som får upp mig några kilon till (ca 8).
Jag rider in mina 2-åriga araber på hösten och de har inte farit illa av att börja träna vid tidig ålder, tvärtom. De är glada, positiva och framåt. Och det är viktigast för mig.
Har en åring nu som snart mättes till 1,44 i Januari, den kommmer jag att rida in vid tidig ålder om han är redo, det innebär ca Augusti 2006.

Måste bara påpeka att i "islandshästvärlden" där jag oftast befinner mig, så debatteras detta nästan inte alls! Och då har vi ändå betydligt mindre (fast kanske inte mindre starka....) hästar än "ni andra". Här är det inte alls ovanligt med manliga hästtränare, och män väger ju i allmänhet lite mer än kvinnor.... Skulle tro att de flesta av dem skulle bli mäkta förnärmade om någon sa till dem att de pga vikten skulle sluta rida in unghästar!

Hej! Har tänkt på samma sak. Håller på och köper en 2,5 åring nu och hade först tänkt att jag skulle försöka använda mig av en liten kompis men nu så tänker jag att jag kanske kan göra det själv för hon är ganska stor och ganska välmusklad för sin ålder och jag väger ca 80 kg men ska försöka gå ner till 75 i sommar iaf.

Känns bra att veta att andra oxå gör det själv..

:banana:

Man sitter inte på dem någon längre stund i början så jag tror inte ett dugg på att hästen skulle ta skada av det! Jag har longerat mina unghästar ett par veckor innan jag sitter upp för att ge dem lite muskler och lite kondis och promenerat i skogen för att bygga muskler. Sedan sitter jag på dem, nemas problemas. 10 min varannan dag klarar de av, de bygger ju sig för uppgiften/belastningen. Och blir starkare med tiden och när man sakta och succesivt ökar ridtiden. Och en tyngre välbalanserad ryttare är bättre än en lättare obalanserad. Och så får man göra det själv.

Men tycker ni det är skillnad om hästen är 150 eller om den är 170 då? Min tvååring lär väl vara ca 150 hög under inridningen och jag är 168 lång och väger just nu mer än 80 men är på väg ner sakta men säkert. Jag känner mig så stor på nått sätt även om min pålle är ganska grov i kroppen.

Vad tycker ni?

Nu får ni säga vad ni vill men en unghäst som ska bära en ryttare ibörjan går inte iform och bär därför inte upp ryttaren rätt.
Om jag får välja på en ryttare som väger 50kg och har bra balans osv... och en likvärdig ryttare på 100kg så är valet ganska enkelt. Helt klart den lätta ryttaren.
Kroppskontroll är bra men har man det i fettet också?

Men det är himla svårt det där. Det finns ju folk som är smala och väger 80 kilo. Dom är oftast längre och har kraftig benstomme men är endå fortfarande smala. Är det fel då också eller är det bara "feta" människorna som är illa för hästen? Eller är det tyngden i sig?

Är en så lätt ryttare som är möjligt det bästa för en häst som ska ridas in? Spelar det någon roll vilken storlek hästen har? Alltså om den är 150 eller om den är 170?

Jag tycker det är väldigt svårt. Som jag skrev förut så har jag ridit in en hel del hästar förut och då vägde jag mellan 60-65 och hade inte en tanke på min vikt. Det var både små och stora hästar.

Till min nuvarande häst skulle jag vilja ha en ryttare som inte väger aldeles för lite eftersom han måste tåla min tyngd sen endå och ska byggas upp för det. Jag kommer väga runt 70 kilo när jag når min normala vikt. Detta måste min häst klara därför vill jag helst att en i den viktklassen rider in honom också.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Liknande trådar

Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 267
Senast: ufot
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 764
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 863
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 310
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka