Hur tungt bör min ponny bära

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare lime
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 233
L

lime

Jag har en liten Welsh Mountainponny (ca 120 cm i mankhöjd och ganska smäcker) och jag undrar om min dotter kan rida henne i sommar också eller om vi bör byta till en större ponny. Vi är väldigt förtjusta i vår lilla ponny och vill helst beghälla henne så länge det går. Jag tror inte dottern är för lång utan det är vikten det hänger på, hon är ganska kraftig.

Har skaffat mig en ny och läskig hästvårdsbok (har drömt om köttfärs i hösilagebalarna och dödliga hästsjukdomar i en vecka nu :crazy: )
Där finns i alla fall en rekommenderad-vikttabell. + eller- ett par kilo om hästen är grov resp. gracil

300 kg häst bör ha en ryttare på max 50 kilo
350 kg - 58 kg
400 kg - 67 kg
450 kg - 75 kg
500 kg - 83 kg
och så vidare...

Hmmm...då återstår att ta reda på vad lilla hästen väger, jag tror jag har det uppskrivet någonstans, för jag räknade ut det när jag gjorde hennes foderstat för länge sedan, får rota runt i röran här hemma.
Vilken skräckbok du köpt förresten, visst blir man orolig när man läser vad som kan hända ens älsklingar, jag försöker förtränga alla faror så gott det går. Lilla fölet tog sig ut or hagen och sprang rakt i ett hoprullat nät som använt till fåren och getterna, snacka om mardröm, blodet frös till is! Nu gick det bra den här gången...phu...

Hejsan, jag tror inte att din dotter är för tung för sin ponny. jag var på ett stuteri med welsh mountain dom ponnysarna tog 50kg och gick 1.5-3 lektionstimmar om dagen.
Har läst i häst veterinären att hästar med kort rygg och kraftiga ben orkar mer, du behöver inte vara orolig =)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 477
Senast: mamman
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
877
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka