Hur tusan hittar man "rätt" hanhund för parning???

F

Francess

Hur tusan hittar man \"rätt\" hanhund för parning???

Planerar att para min tik om lite mindre än ett år...eller rättare sagt inte nästa löpning (sensommar/tidig höst) utan nästa igen (början av nästa år...ca februari??). Under tiden ska hon ställas ut någon gång till och planerar att kora i november, när hon fyllt två år och så fortsätta utbilda såklart.

Men hur tusan gör man för att leta rätt på lämplig hane? Det finns ju en uppsjö av schäferhanar här i Sverige! Hur tar man reda på vilken som passar ens tik bäst? Och jag vill INTE fråga hennes uppfödare i första hand, har en känsla av att han skulle föreslå utställningshane och det är jag inte intresserad av.

Jag tycker det här är svårt men samtidigt spännande. Jag vet ungefär vad jag vill ha för hane, men inte hur jag ska hitta honom. Det blir första parningen för både tiken och mig!
 
Re: Hur tusan hittar man \"rätt\" hanhund för parning???

Man kan kontakta schäferklubbens avelsråd, du kan titta efter vilka kennlar du tycker har bra hundar och kolla upp meriter och HD+AD statistik på SKKs Hunddata.
 
Re: Hur tusan hittar man \"rätt\" hanhund för parning???

Först och främst får man väl analysera tikens svagheter och sedan kika på utställningar, bruksprov och hemsidor efter en hane som kan tänkas komplettera tiken. Skitsvårt jag vet :p När man har några potentiella hanar får man räkna med att iaf hälften faller bort pga stamtavlan (föra nära besläktade, sjukdomar etc) och sedan försvinner fler för att de är "uppbokade"... Kan du ta hjälp av någon annan "schäfermänniska" än uppfödaren kanske?

Jag var inte mycket till hjälp känner jag... :crazy:
 
Re: Hur tusan hittar man \"rätt\" hanhund för parning???

Försk att träfa trevliga killar först. De du faller för kan du kolla upp närmare vad gäller höfter, mentalitet etc. Det är jättesvårt att börja från andra hållet...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 232
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp